Algemene conferentie
Concentreer u op Jezus Christus
Algemene aprilconferentie 2023


Concentreer u op Jezus Christus

De Heer Jezus Christus is de oplossing voor onze problemen, maar wij moeten wel naar Hem opzien en ons op Hem concentreren.

Mijn vader zei vroeger altijd tegen me: ‘Concentreer je niet zodanig op je problemen dat je de oplossing niet meer ziet.’

Ik getuig dat de Heer Jezus Christus zelfs voor onze grootste problemen de oplossing is. Hij heeft in het bijzonder vier problemen overwonnen waarmee we allemaal te maken hebben, en die niemand zelf kan oplossen:

  1. Het eerste probleem is de lichamelijke dood. We kunnen die proberen uit te stellen of te negeren, maar niet zelf overwinnen. Jezus Christus heeft de dood echter voor ons overwonnen, waardoor we allemaal op een dag zullen opstaan.1

  2. Het tweede probleem omvat beproevingen, moeilijke omstandigheden, verdriet, pijn en oneerlijkheid in deze wereld. Jezus Christus heeft die allemaal overwonnen. Voor wie ernaar streven om Hem te volgen, zal Hij op een dag ‘alle tranen van hun ogen afwissen’ en alles rechtzetten.2 Tot die tijd kan Hij ons de kracht geven om onze beproevingen met vertrouwen, goede moed en een kalm gemoed te doorstaan.3

  3. Het derde probleem is de geestelijke dood, als gevolg van zonde. Jezus Christus heeft dit probleem overwonnen door ‘de straf die ons de vrede aanbrengt’ op Zich te nemen.4 Door zijn zoenoffer kunnen wij van de gevolgen van onze zonden worden bevrijd. We moeten dan wel geloof in de Heiland oefenen, ons oprecht bekeren, het verbond aanvaarden dat de Vader ons door essentiële verordeningen zoals de doop aanbiedt, en tot het einde volharden.5

  4. Het vierde probleem is onze beperkte, onvolmaakte aard. Jezus Christus heeft ook voor dit probleem de oplossing. Hij wist onze fouten niet zomaar uit om ons weer onschuldig te maken. Hij kan ‘een grote verandering in […] ons hart [teweegbrengen], waardoor wij niet meer geneigd zijn om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen.’6 We kunnen door de genade van Christus worden vervolmaakt en op een dag als Hij worden.7

Helaas concentreren we ons te vaak zodanig op onze eigen problemen dat we de oplossing vergeten: onze Heiland Jezus Christus. Hoe voorkomen we die fout? Ik geloof dat het antwoord daarop schuilt in de verbonden die we met Hem en onze hemelse Vader sluiten.

Ons door verbonden op Jezus Christus concentreren

Dankzij onze verbonden kunnen we onze aandacht, gedachten en daden beter op Christus richten. Als we ‘de verbonden aan[kleven]’ die we hebben gesloten, kunnen we ‘de dingen van deze wereld’ die we ‘terzijde [moeten] leggen’ en ‘de dingen van een betere [wereld]’ waar we ijverig naar moeten streven, beter herkennen.8

Dat deed het volk van Ammon in het Boek van Mormon. Toen ze over Jezus Christus leerden en hun leven op Hem richtten, zagen ze in dat ze hun oorlogswapens moesten begraven. Ze werden volkomen eerlijk en ‘onderscheidden zich ook door hun ijver jegens God’.9

Als we onze verbonden naleven, streven we bij alles naar de invloed van de Geest en verwerpen we alles wat die invloed verdrijft – ‘we weten immers dat we, als we het gezelschap van de Heilige Geest waardig zijn, ook in het gezelschap van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, mogen vertoeven.’10 Dat betekent misschien dat we ons taalgebruik moeten aanpassen en vriendelijker moeten spreken. Misschien moeten we geestelijk ongezonde gewoonten vervangen door nieuwe gewoonten die onze relatie met de Heer versterken, zoals dagelijks gebed en Schriftstudie, alleen en als gezin.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ieder die verbonden in de doopvont en in de tempel sluit en die nakomt, krijgt daarmee meer toegang tot de macht van Jezus Christus. […]

‘De beloning die u krijgt als u uw verbonden met God nakomt, is hemelse macht – de versterkende macht waardoor we beter bestand zijn tegen beproevingen, verleidingen en tegenslagen.’11

Onze verbonden elke zondag tijdens het avondmaal hernieuwen is een geweldige kans om onszelf onder de loep te nemen12 en ons weer op Christus te concentreren. Door van het avondmaal te nemen, verklaren we dat we ‘Hem altijd indachtig […] zijn’.13 Het woord altijd is veelzeggend. Het strekt de invloed van de Heiland uit over elk onderdeel van ons leven. We zijn Hem niet alleen indachtig in de kerk, of tijdens ons ochtendgebed, of als we een probleem hebben en hulp nodig hebben.

Ja, soms worden we afgeleid. We vergeten dingen. We raken onze focus kwijt. Maar onze verbonden hernieuwen betekent dat we de Heiland altijd indachtig willen zijn. We gaan dat gedurende de hele week proberen te doen, en ons de volgende week aan de avondmaalstafel opnieuw aan Hem binden en op Hem concentreren.

Ons thuis meer op Jezus Christus concentreren

Ons op Jezus Christus concentreren moet natuurlijk meer dan een zondagse kerkactiviteit zijn. Toen president Nelson in 2018 Kom dan en volg Mij introduceerde, zei hij: ‘Het is tijd voor een thuisgerichte kerk.’14 Hij moedigde ons aan om onze woning ‘in een heiligdom van geloof’ en ‘een centrum voor evangeliestudie’ te veranderen. Hij deed ook vier geweldige beloften aan ons.15

De eerste belofte:Uw sabbat [zal] een verlustiging worden.’ Het zal een dag worden om dichter tot onze Heiland te naderen. Een jonge vrouw uit Peru zei eens: ‘Op de dag van de Heer ontvang ik de meeste antwoorden van Hem.’

De tweede belofte:Uw kinderen zullen maar wat graag de leringen van de Heiland leren en naleven.’ Daarom ‘spreken [wij] over Christus, verheugen [wij] ons in Christus, prediken [wij] Christus, […] opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden.’16

Dat doen wij, opdat onze zoon, als hij op een dag naar zijn werk gaat, een wandeling in de bergen maakt of net als Enos in de wouden op dieren jaagt, zich zal herinneren wat wij hem hebben geleerd over Christus en de vreugde van het evangelie naleven. En wie weet… Misschien is dat de dag dat hij eindelijk de geestelijke honger krijgt die hem tot Jezus Christus doet keren, zodat hij de stem van de Heer kan horen zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven, en u zult worden gezegend.’17

De derde belofte: ‘De invloed van de tegenstander in uw leven en uw gezin zal afnemen.’ Waarom? Omdat hoe meer we ons op Jezus Christus concentreren, hoe minder aantrekkelijk zonde is.18 Naarmate onze woning met het licht van de Heiland wordt gevuld, is er steeds minder ruimte voor de duisternis van de tegenstander.

De vierde belofte: ‘De veranderingen in uw gezin zullen indrukwekkend en bestendig zijn.’ Waarom? Omdat Jezus Christus ‘een machtige verandering’ teweegbrengt.19 Hij verandert onze aard, waardoor we ‘nieuwe schepselen’ worden.20 We gaan geleidelijk aan meer op de Heiland lijken, vervuld met zijn reine liefde voor al Gods kinderen.

Wie wil deze beloften niet in zijn of haar leven en gezin vervuld zien? Wat moeten we daarvoor doen? Het antwoord is: onze woning in een heiligdom van geloof en een centrum voor evangeliestudie veranderen. En hoe doen we dat? Door ons op onze hemelse Vader en Jezus Christus te concentreren en Hen het middelpunt van ons gezinsleven te maken, de belangrijkste invloed bij ons thuis.

Mag ik voorstellen dat u allereerst de woorden van Christus, die u in de Schriften vindt, een dagelijks onderdeel van uw leven maakt? Er is geen voorgeschreven formule voor een volmaakte Schriftstudie. Het kan vijf of tien minuten per dag zijn – of meer als dat lukt. Het kan een hoofdstuk of een paar verzen per dag zijn. Sommige gezinnen studeren graag ’s ochtends, voordat ze naar school of het werk gaan. Anderen lezen liever iets voordat ze ’s avonds gaan slapen. Sommige jonge echtparen hebben me verteld dat ze onderweg naar hun werk individueel studeren en elkaar dan sms’en wat ze hebben geleerd. Zo blijven hun opmerkingen en discussies bewaard.

Kom dan en volg mij biedt vele suggesties voor activiteiten en hulpbronnen die ons individueel en als gezin helpen om evangeliebeginselen uit de Schriften te halen. De Bijbelvideo’s en video’s over het Boek van Mormon zijn ook waardevol om de Schriften toegankelijker voor uw gezin te maken. Jongeren en kinderen worden vaak door gedenkwaardige verhalen uit de Schriften geïnspireerd. Deze verhalen, en de evangeliebeginselen die ze daaruit leren, zullen uw kinderen bijblijven en vertrouwd zijn wanneer ze een goed voorbeeld van dienstbaarheid, deugd, gehoorzaamheid, geduld, volharding, persoonlijke openbaring, naastenliefde, nederigheid en geloof in Jezus Christus nodig hebben. Als u zich consequent aan het woord van God vergast, zullen uw kinderen na verloop van tijd steeds dichter naar de Heiland toegroeien. Ze zullen Hem als nooit tevoren leren kennen.

De Heer Jezus Christus leeft. Hij kan elke dag actief bij ons zijn. Hij is de oplossing voor onze problemen, maar wij moeten wel naar Hem opzien en ons op Hem concentreren. Hij heeft gezegd: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet.’21 Als we ons op Hem en onze hemelse Vader concentreren, verbonden met Hen sluiten en naleven, en Hen thuis en in ons gezin de belangrijkste invloed maken, zullen we het volk worden dat president Nelson voor ogen had toen hij zei: ‘Een volk […] dat bekwaam, klaar en waardig is om de Heer bij zijn komst te verwelkomen; een volk dat er al voor gekozen heeft om Jezus Christus boven deze gevallen wereld te verkiezen; een volk dat zich verheugt in de keuze om de hogere, heiligere wetten van Jezus Christus na te leven.’22 In de naam van Jezus Christus. Amen.