Algemene conferentie
Het beste moment om uw patriarchale zegen te ontvangen
Algemene aprilconferentie 2023


Het beste moment om uw patriarchale zegen te ontvangen

Als u uw zegen ontvangt, zult u beseffen en voelen hoeveel onze hemelse Vader en Jezus Christus van u houden en met u persoonlijk begaan zijn.

Gisteren sprak mijn goede vriend ouderling Randall K. Bennett over patriarchale zegens. Het was een geweldige, inspirerende toespraak. Geliefde broeders en zusters, ook ik ga het over patriarchale zegens hebben. Patriarchen, we verwachten dat meer mensen een patriarchale zegen zullen vragen, en ik bid dat de Heer u zal zegenen in het grootmaken van uw roeping.

Als ik naar een ringconferentie ga, praat ik altijd met de ringpatriarch en zijn vrouw. Patriarchen zijn zachtaardige, gehoorzame en fantastische door God geroepen leiders. Ze hebben geweldige geestelijke ervaringen te vertellen. Ik vraag altijd naar de leeftijd van de mensen die ze een zegen hebben gegeven. Tot nu toe was de jongste 11 en de oudste 93 jaar.

Ik heb mijn patriarchale zegen als 19-jarige bekeerling ontvangen, twee jaar na mijn doop. Mijn patriarch was stokoud. Hij was in 1916 lid van de kerk geworden en was een pionier van de kerk in Japan. Ik vond het een hele eer om mijn patriarchale zegen van die opmerkelijke discipel van de Heer te ontvangen. Ik kon zijn Japans niet goed verstaan, maar er ging kracht van uit.

Patriarchen vertellen mij dat veel mensen hun patriarchale zegen vlak voor hun zending ontvangen. Beste jongemannen, jongevrouwen, ouders en bisschoppen, een patriarchale zegen is niet zomaar iets wat bij de voorbereiding op een zending hoort. Waardige gedoopte leden kunnen hun patriarchale zegen ontvangen wanneer zij er klaar voor zijn.1

Beste volwassen leden, sommigen onder u hebben uw patriarchale zegen nog niet ontvangen. Weet dat er geen maximumleeftijd op staat.

Mijn schoonmoeder was actief in de kerk en gaf les in de zustershulpvereniging tot ze op 91-jarige leeftijd overleed. Het deed mij verdriet dat ze nooit haar patriarchale zegen had ontvangen. Ze had een moeilijk leven gehad, en omdat ze thuis geen priesterschapsdrager had, kreeg ze maar weinig priesterschapszegens. Een patriarchale zegen had haar in moeilijke tijden wellicht troost kunnen bieden.

Volwassenen, maak u geen zorgen als u uw patriarchale zegen nog niet hebt ontvangen! Elke geestelijke levensweg is uniek. Of u nu 35 of 85 bent, als u naar uw zegen verlangt, kunt u er met uw bisschop over praten.

Nieuwe leden van de kerk, weet u wat een patriarchale zegen is? Toen ik lid van de kerk werd, wist ik niet dat ik zoiets kon krijgen, maar mijn geliefde bisschop vertelde me wat patriarchale zegens waren. Hij moedigde me na mijn doop aan om er een te ontvangen. Beste nieuwe leden, ook u kunt een patriarchale zegen ontvangen. De Heer zal u helpen met uw voorbereiding op deze heilige gelegenheid.

Laten we twee elementen van een patriarchale zegen nader beschouwen:

  1. Een patriarchale zegen bevat persoonlijke raad van de Heer aan u.2

  2. In uw patriarchale zegen staat tot welke tak van het huis van Israël u behoort.

Uw patriarchale zegen is een boodschap van uw hemelse Vader, met beloften en geïnspireerde raad voor uw hele leven. Een patriarchale zegen stippelt uw leven niet uit, noch beantwoordt hij al uw vragen. Als een belangrijke gebeurtenis er niet in staat vermeld, wil dat niet zeggen dat die niet voor u is weggelegd. En evenmin zal alles wat in uw zegen staat in dit leven gebeuren. Een patriarchale zegen is eeuwig. Als u uw best doet, zullen beloften die niet in dit leven worden vervuld, in het hiernamaals in vervulling gaan.3

Door uw afstammingsverklaring weet u dat u van het huis van Israël bent en dat u tot het nageslacht van Abraham behoort.4 Om te begrijpen waarom dit zo belangrijk is, bekijken we welke beloften de Heer via Abraham aan het huis van Israël deed.

Hij beloofde onder andere het volgende:

  • ‘Zijn nageslacht zou talrijk worden (zie Genesis 17:5–6; Abraham 2:9; 3:14).

  • ‘Zijn zaad (zijn afstammelingen) zou het evangelie ontvangen en het priesterschap dragen (zie Abraham 2:9).

  • ‘Door toedoen van zijn nageslacht zouden “alle geslachten van de aarde worden gezegend, ja, met de zegeningen van het evangelie, die de zegeningen van het heil zijn, ja, van het eeuwige leven” (Abraham 2:11).’5

Als leden van de kerk zijn wij allemaal kinderen van het verbond.6 We ontvangen de zegeningen van het verbond van Abraham als we de wetten en verordeningen van het evangelie naleven.

Uw voorbereiding op uw patriarchale zegen zal uw geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus vergroten. En als u uw patriarchale zegen ontvangt, leest en overpeinst, kunt u zich vaker op Hen concentreren.

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Dezelfde Heer die Lehi een Liahona verschafte, heeft u en mij van een uitzonderlijk en waardevol geschenk voorzien om leiding te geven aan ons leven, om gevaren aan te geven en een koers uit te stippelen, ja, een veilige reis, niet naar een beloofd land maar naar ons hemels thuis.’7

Geliefde bisschoppen, ouders, quorumpresidenten ouderlingen en ZHV-presidentes, wijkzendingsleiders, dienende broeders en zusters, moedig de jongemannen en jongevrouwen, volwassen leden en nieuwe leden die nog geen patriarchale zegen hebben ontvangen aan om zich er met de hulp en leiding van de Heer op voor te bereiden.

Ik lees mijn patriarchale zegen vaak, en met een gebed in mijn hart. Ik put er altijd moed uit. Ik zie in wat de Heer van mij verwacht, en ik word er boetvaardig en nederig van. Als ik mijn zegen lees en overdenk, krijg ik het verlangen om zo te leven dat ik de beloofde zegeningen verdien.

Net zoals Schriftteksten na de zoveelste lezing een nieuwe betekenis krijgen, zal onze patriarchale zegen op verschillende momenten in ons leven een andere betekenis krijgen. De mijne betekent nu iets anders dan toen ik 30 jaar was, en toen ik 50 was. De woorden veranderen niet, maar onze kijk erop verandert.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘[Een patriarchale zegen] wordt onder inspiratie van de Heilige Geest gegeven en dient onder invloed van diezelfde Geest te worden gelezen en geïnterpreteerd. De betekenis en het belang van een patriarchale zegen wordt naarmate de tijd vordert regel op regel gegeven door de macht van dezelfde Geest die de zegen geïnspireerd heeft.’8

Broeders en zusters, ik getuig dat onze hemelse Vader en zijn geliefde, eniggeboren Zoon, de Heer Jezus Christus, leven. Ze hebben ons lief. Patriarchale zegens zijn heilige geschenken van Hen. Als u uw zegen ontvangt, zult u beseffen en voelen hoeveel Ze van u houden en met u persoonlijk begaan zijn.

Het Boek van Mormon is eveneens een testament aangaande Jezus Christus. Ik ben dankbaar dat we geleid worden door een levende profeet, president Russell M. Nelson.

Ik ben enorm dankbaar voor onze Heiland, Jezus Christus. Mijn paaszondag zal in het teken staan van Hem en zijn opstanding, en ik zal Hem aanbidden en danken voor zijn offer. Ik weet dat Hij zoveel lijden wilde ondergaan omdat Hij zoveel van ons houdt. Ik weet dat Hij is opgestaan vanwege zijn liefde voor ons. Hij bestaat echt. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 18.17, ChurchofJesusChrist.org.

  2. Zie ‘Patriarchale zegens’ in Trouw aan het geloof (2004), 129–131.

  3. Zie ‘Patriarchale zegens’ in Trouw aan het geloof, 129–131.

  4. Zie Abraham 2:10.

  5. Zie ‘Verbond van Abraham’ in Trouw aan het geloof, 172–173.

  6. Zie 3 Nephi 20:25–26.

  7. Thomas S. Monson, ‘Your Patriarchal Blessing: A Liahona of Light’, Ensign, november 1986, 65.

  8. Dallin H. Oaks, ‘Patriarchale zegens’, Wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden: de patriarch, 8 januari 2005, 10.