2010–2019
Andlig kapacitet
Generalkonferensen i oktober 2019


Andlig kapacitet

Som Jesu Kristi trofasta lärjunge kan du ta emot personlig inspiration och uppenbarelse som överensstämmer med hans bud och som är skräddarsydd för dig.

När jag var på väg att lämna ett Unga kvinnor-läger i somras stack en fin ung kvinna till mig en lapp. På lappen frågade hon: ”Hur kan jag veta att Gud försöker säga något till mig?” Jag älskar hennes fråga. Våra själar längtar efter att ha kontakt med vårt himmelska hem. Vi vill känna oss behövda och nyttiga. Men ibland har vi svårt att skilja mellan våra egna tankar och de milda intrycken från Anden. Profeter, forntida och nutida, har lärt oss att ”om något inbjuder och lockar till att göra gott, kommer det från Kristus”.1

President Russell M. Nelson har gett oss en enkel, kraftfull uppmaning: ”Mina älskade bröder och systrar, jag vädjar till er att öka er andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse. … Välj att utföra det andliga arbete som krävs för att njuta av den Helige Andens gåva och för att höra Andens röst oftare och tydligare.”2

Min önskan den här förmiddagen är att tala till dig från hjärtat om fyra sätt att utöka din andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse.

1. Skapa medvetet tid och utrymme för att höra Guds röst

När du använder din fria vilja till att avsätta och ägna tid varje dag åt att närma dig Guds röst, speciellt i Mormons bok, blir hans röst med tiden tydligare och mer bekant för dig.

Men störningsmomenten och bruset som fyller världen och våra hem kan göra det svårare att höra hans röst. Dessa störningsmoment kan sysselsätta våra sinnen och hjärtan till den grad att vi inte lämnar något utrymme för den Helige Andens stilla maningar.

Profeten Joseph Smith lärde att Gud oftast uppenbarar sig för ”individer i enskildhet, på deras rum, i öknen eller ute på markerna och detta i allmänhet utan oväsen eller larm”.3

Satan vill fjärma oss från Guds röst genom att hålla oss borta från dessa tysta utrymmen. Om Gud talar med en stilla, mild röst, behöver du och jag komma närmare så att vi hör honom. Föreställ dig bara vad som skulle hända om vi var lika fast beslutna att ha ständig kontakt med himlen som vi är att vara uppkopplade mot wifi! Välj en tid och en plats, och lyssna efter Guds röst varje dag. Och var noga med att vara på plats för detta heliga möte, för det påverkar så mycket annat!

2. Vänta inte med att agera

När du får maningar och sedan agerar medvetet kan Herren använda dig. Ju mer du agerar, desto mer bekant blir Andens röst för dig. Du kommer allt mer att känna igen Guds vägledning och förstå att han är ”villig … att uppenbara sitt sinne och sin vilja”4. Om du väntar med att agera kan du glömma maningen eller gå miste om tillfället att hjälpa någon åt Gud.

3. Få ditt uppdrag av Herren

Den bön som vår himmelske Fader tycks vara ivrig att besvara är vår vädjan om att bli ledda till någon som behöver vår hjälp. President Henry B. Eyring har lärt oss att söka uppenbarelse genom att fråga Gud vem vi kan hjälpa åt honom. ”Om vi ställer sådana frågor kommer den Helige Anden och vi förnimmer vad vi kan göra för andra människor. När vi gör de sakerna går vi Herrens ärenden, och när vi går Herrens ärenden kan den Helige Andens gåva verka i oss.”5

Du kan be Herren om ett uppdrag. När du gör det kan han använda dina enkla förmågor till att utföra hans storslagna verk.

Bild
Syster Craigs morfar Fritz Lundgren

Min morfar Fritz Hjalmar Lundgren emigrerade från Sverige när han var 19 år gammal. Han kom till Amerika, ensam, med en resväska och sex års formell skolgång. Han talade ingen engelska men tog sig till Oregon och arbetade som skogshuggare där, och senare, tillsammans med min mormor och min mor, slöt han sig till kyrkan. Han presiderade aldrig över någon församling, men som trofast hemlärare hjälpte han över 50 familjer att bli aktiva i kyrkan. Hur gjorde han det?

Efter morfars död gick jag igenom en låda med hans papper och hittade ett brev som skrivits av en man som hade kommit tillbaka till kyrkan tack vare morfars kärlek. I brevet stod det: ”Jag tror att broder Fritz hemlighet är att han alltid går vår himmelske Faders ärenden.”

Det brevet var från broder Wayne Simonis. Morfar brukade besöka honom och lärde känna alla i hans familj. Så småningom sa morfar till dem att de behövdes och inbjöd dem att komma till kyrkan. Men den söndagen vaknade broder Simonis med ett dilemma – han hade inte blivit färdig med att lägga nytt tak på huset, och regn väntades under veckan. Han bestämde sig för att åka till kyrkan, hälsa på morfar och sedan åka hem och avsluta takläggningen. Hans familj kunde vara med på sakramentsmötet utan honom.

Hans plan fungerade fint tills han, uppe på taket, hörde någon klättra upp för stegen. Han skrev: ”När jag tittade upp … såg jag broder Fritz högst uppe på stegen. Han bara log mot mig. Först blev jag generad och kände mig som ett litet barn som tagits på bar gärning när han skolkade. Sedan … blev jag arg. [Men broder Fritz bara] tog av sig kavajen och hängde den på stegen. Medan han kavlade upp ärmarna på sin vita skjorta, vände han sig mot mig och sa: ’Broder Simonis, har du en till hammare? Det här måste vara väldigt viktigt, annars hade du inte lämnat din familj, och om det är så viktigt vill jag hjälpa dig.’ När jag såg honom i ögonen såg jag bara vänlighet och kristuslik kärlek. Min ilska försvann. … Jag lade ner verktygen den söndagen och följde med min gode vän ner för stegen och tillbaka till kyrkan.”

Morfar hade utfört sitt uppdrag från Herren och han visste att han skulle leta upp förlorade får. Precis som när de fyra männen bar upp sin förlamade vän på taket och sedan sänkte ner honom så att Jesus Kristus kunde bota honom6, tog också morfars uppdrag upp honom på ett tak. Herren ger uppenbarelser till dem som vill hjälpa andra.

4. Utöva tro och tillit

Nyligen läste jag i skrifterna om en annan stor missionär som fick ett uppdrag av Herren. Aron undervisade lamaniternas kung, som undrade varför inte också Arons bror Ammon hade kommit för att undervisa honom. ”Och Aron sade till kungen: Se, Herrens Ande har kallat honom att gå en annan väg.7

Anden sa till mitt hjärta: Var och en av oss har en mission att utföra, och ibland kan Anden kalla oss att gå ”en annan väg”. Det finns många sätt för oss att bygga upp Guds rike som Jesu Kristi lärjungar som ingår och håller förbund. Som hans trofasta lärjunge kan du ta emot inspiration och uppenbarelse som överensstämmer med hans bud, och som är skräddarsydd för dig. Du har unika uppdrag och funktioner att utföra i livet och du kommer att få unik vägledning för att kunna uppfylla dem.

Nephi, Jareds broder och även Mose hade alla ett hav att ta sig över – och alla gjorde de det på olika sätt. Nephi ”bearbetade virket med utsökt konstfärdighet”9. Jareds broder byggde farkoster som var ”lika täta som en skål”.9 Och Mose ”gick rakt genom havet på torr mark”.10

Var och en av dem fick personlig vägledning som skräddarsytts för dem, och var och en av dem visade tillit och agerade. Herren är uppmärksam på dem som lyder, och han ska, med Nephis ord, ”bereda en utväg för [oss] att utföra det som han befaller [oss]”.11 Lägg märke till att Nephi säger ”en utväg” – inte ”utvägen”.

Missar eller avfärdar vi personliga uppdrag från Herren därför att han har förberett ”en utväg” som skiljer sig från den vi förväntar oss?

Min morfar vägleddes till en ovanlig plats – i kostym, på ett hustak, på en söndag. Lita på att Gud leder dig, även om det är på ett sätt som du inte förväntade dig eller om det skiljer sig från andras sätt.

Sista dagars heliga ser ut på många olika sätt, men ”alla är lika inför Gud” – ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna”, ogift eller gift, rik eller fattig, ung eller gammal, livslång medlem eller nyomvänd.12 Oavsett vem du är eller vad du brottas med, är du inbjuden till Herrens bord.13

När din strävan att söka och utföra Faderns vilja slår an takten för ditt dagliga liv, blir du givetvis ledd till förändring och omvändelse.

Kyrkans nya program för barn och ungdomar är byggt på grunden att lära sig söka uppenbarelse, upptäcka vad Herren vill att man ska göra och sedan agera utifrån den vägledningen. Var och en av oss, oavsett ålder eller omständigheter, kan sträva efter att söka, ta emot och agera. När du följer den här eviga planen som föreskrivits för vår tid kommer du närmare Jesus Kristus – hans kärlek, hans ljus, hans vägledning, hans frid och hans helande och möjliggörande kraft. Och din andliga kapacitet växer och blir ett dagligt redskap i hans händer för att utföra hans stora verk. I Jesu Kristi namn, amen.