2010–2019
Efter det att vår tro har prövats
Generalkonferensen i oktober 2019


Efter det att vår tro har prövats

När vi följer Guds röst och hans förbundsstig stärker han oss under våra prövningar.

När jag var barn erbjöd sig Frank Talley, en medlem i kyrkan, att hjälpa min familj flyga från Puerto Rico till Salt Lake City så att vi kunde beseglas i templet, men genast började hinder dyka upp. En av mina systrar, Marivid, blev sjuk. Mina oroliga föräldrar bad om vad de skulle göra, och kände sig fortfarande manade att göra resan. De litade på att om de trofast följde Herrens maning skulle vår familj bli beskyddad och välsignad – och det blev vi.

Oavsett vilka hinder vi möter i livet kan vi lita på att Jesus Kristus förbereder en väg framåt när vi vandrar i tro. Gud har lovat att alla som lever enligt förbunden de ingått med honom ska, i hans egen tid, få ta emot alla hans utlovade välsignelser. Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, vissa kommer inte förrän i himlen – men de kommer förvisso till dem som omfattar Jesu Kristi evangelium.”1

Moroni lärde att ”tro är något som man hoppas på men som inte syns. Motsäg därför inte för att ni inte ser, ty ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats.”2

Vår fråga är: ”Vad bör vi göra för att på bästa sätt möta de prövningar som kommer i vår väg?”

I sitt första officiella tal som kyrkans president sa president Russell M. Nelson: ”Som nytt presidentskap vill vi börja med målet i sikte. Därför talar vi i dag till dig från ett tempel. Målet som var och en av oss eftersträvar är att begåvas med kraft i ett Herrens hus, beseglade som familjer, trofasta mot förbunden som ingicks i ett tempel och som gör oss behöriga att ta emot Guds största gåva: evigt liv. Templets förrättningar och de förbund du ingår där är nyckeln till att stärka ditt liv, ditt äktenskap, din familj och din förmåga att motstå motståndarens angrepp. Din gudsdyrkan i templet och det tjänande du utför där för dina förfäder välsignar dig med ökad personlig uppenbarelse och frid och stärker ditt beslut att hålla dig kvar på förbundsstigen.”3

När vi följer Guds röst och hans förbundsstig stärker han oss under våra prövningar.

Min familjs resa till templet för många år sedan blev svår, men när vi närmade oss templet i Salt Lake City i Utah sa min mamma, fylld av glädje och tro: ”Det kommer att gå bra för oss, Herren beskyddar oss.” Vi beseglades som familj, och min syster återhämtade sig. Det här hände endast efter att mina föräldrars tro hade prövats och de hade följt Herrens maningar.

Mina föräldrars exempel har fortfarande en inverkan på våra liv i dag. Deras exempel lärde oss syftet med evangeliets lärdomar och hjälpte oss förstå meningen, avsikten och välsignelserna som evangeliet ger. Att förstå syftet med Jesu Kristi evangelium kan också hjälpa oss möta våra prövningar med tro.

I slutändan är allt som Gud uppmanar och befaller oss att göra uttryck för hans kärlek till oss och hans önskan att ge oss de välsignelser som förbehålls de trofasta. Vi kan inte anta att våra barn kommer att lära sig älska evangeliet på egen hand – det är vårt ansvar att undervisa dem. När vi hjälper våra barn att lära sig använda sin handlingsfrihet klokt, kan vårt exempel inspirera dem att göra egna rättfärdiga val. Deras trofasta leverne hjälper i sin tur deras barn att själva lära känna evangeliets sanningar.

Unga män och unga kvinnor, lyssna till dagens profet som talar till er. Sträva efter att lära er gudomliga sanningar och sträva efter att själva förstå evangeliet. President Nelson sa nyligen: ”Vilken vishet saknar du? … Följ profeten Josephs exempel. Hitta en lugn plats. … Ödmjuka dig inför Gud. Utgjut ditt hjärta till din himmelske Fader. Vänd dig till honom för att få svar.”4 När du söker vägledning från din kärleksfulle himmelske Fader, lyssnar till de levande profeternas uppmaningar och iakttar rättfärdiga föräldrars exempel kan även du bli en stark länk av tro i din familj.

Till föräldrar med barn som lämnat förbundsstigen: Gå milt tillbaka. Hjälp dem förstå evangeliets sanningar. Börja nu, det är aldrig för sent.

Vårt exempel på rättfärdigt leverne kan göra stor skillnad. President Nelson har sagt: ”Som sista dagars heliga har vi tagit för vana att tänka på ’kyrkan’ som något som händer i våra möteshus, med stöd av det som händer hemma. Vi behöver en justering i det mönstret. Det är dags för en hemcentrerad kyrka, som stöds av det som sker i våra grens-, församlings- och stavsbyggnader.”5

Skrifterna lär: ”Vänj den unge vid den väg han ska vandra, så viker han inte av från den när han blir gammal.”6

De säger också: ”Och eftersom ordets predikan hade en stark benägenhet att leda folket till att göra det som var rätt – ja, det hade gjort ett mäktigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat som hade hänt dem – tänkte Alma att det skulle vara lämpligt att de prövade Guds ords kraft.”7

Det berättas om en kvinna som blev upprörd för att hennes son åt för mycket godis. Oavsett hur mycket hon sa till honom att sluta fortsatte han att tillfredsställa sitt sockersug. Mycket frustrerad bestämde hon sig för att ta med sin son till en vis man som han respekterade.

Hon närmade sig honom och sa: ”Min herre, min son äter för mycket godis. Kan du vara snäll och säga åt honom att sluta med det?”

Han lyssnade noga på kvinnan och sa sedan till sonen: ”Res hem och kom tillbaka om två veckor.”

Kvinnan tog sin son och åkte hem, förundrad över varför han inte hade bett pojken sluta äta så mycket godis.

Två veckor senare återvände de. Den vise mannen tittade rakt på pojken och sa: ”Min pojke, du borde sluta äta så mycket godis. Det är inte bra för din hälsa.”

Pojken nickade och lovade att han skulle göra det.

Pojkens mor frågade: ”Varför sa du inte det till honom för två veckor sedan?”

Den vise mannen log. ”För två veckor sedan åt jag fortfarande själv för mycket godis.”

Den här mannen var så karaktärsfast att han visste att hans råd bara skulle väga tungt om han följde det själv.

Det inflytande vi har över våra barn blir starkare när de ser oss vandra trofast på förbundsstigen. Profeten Jakob i Mormons bok är ett exempel på sådan rättfärdighet. Hans son Enos skrev om inflytandet av sin fars undervisning:

”Jag, Enos, visste att min far var en rättfärdig man, ty han undervisade mig om sitt språk och även i Herrens fostran och förmaning – och välsignat vare min Guds namn för detta. …

Och de ord jag ofta hade hört min far tala om evigt liv och de heligas glädje sjönk in djupt i mitt hjärta.”8

De unga krigarnas mödrar levde efter evangeliet och deras barn fylldes av övertygelse. Deras ledare rapporterade:

”De hade av sina mödrar lärt att om de inte tvivlade skulle Gud rädda dem.

Och de upprepade sina mödrars ord för mig och sade: Vi tvivlar inte på att våra mödrar visste det.”9

Enos och de unga krigarna fick styrka genom sina föräldrars tro, som hjälpte dem möta sina egna trosprövningar.

Vi är välsignade med Jesu Kristi återställda evangelium i vår tid, som lyfter oss när vi känner oss missmodiga eller bekymrade. Vi får vi bekräftelse på att våra ansträngningar kommer att bära frukt i Herrens egen tid om vi fortsätter framåt genom våra trosprövningar.

Min hustru och jag gjorde tillsammans med områdespresidentskapet nyligen sällskap med äldste David A. Bednar till invigningen av Port-au-Prince tempel i Haiti. Vår son Jorge, som följde med oss, beskrev sin upplevelse så här: ”Helt fantastiskt pappa! När äldste Bednar inledde invigningsbönen kände jag genast hur salen fylldes med värme och ljus. Bönen tillförde så mycket till min uppfattning om templets syfte. Det är verkligen Herrens hus.”

I Mormons bok lär Nephi att när vi verkligen vill få veta Guds vilja, så stärker han oss. Han skrev: ”Jag, Nephi, som var mycket ung, [hade] likväl … stor önskan att känna till Guds hemligheter. Därför ropade jag till Herren, och se, han besökte mig och uppmjukade mitt hjärta så att jag trodde alla de ord som hade talats av min far. Därför gjorde jag inte uppror emot honom så som mina bröder.”10

Syskon, låt oss hjälpa våra barn och alla omkring oss att följa Guds förbundsstig så att Anden kan undervisa dem och uppmjuka deras hjärtan så att de vill följa honom hela livet.

När jag tänker på mina föräldrars exempel inser jag att vår tro på Herren Jesus Kristus visar oss vägen tillbaka till vårt himmelska hem. Jag vet att under sker efter det att vår tro har prövats.

Jag vittnar om Jesus Kristus och hans försoningsoffer. Jag vet att han är vår Frälsare och Befriare. Han och vår himmelske Fader kom den där morgonen på våren 1820 till den unge Joseph Smith, återställelsens profet. President Russell M. Nelson är vår tids profet. I Jesu Kristi namn, amen.