2010–2019
Finna glädje i att dela evangeliet
Generalkonferensen i oktober 2019


Finna glädje i att dela evangeliet

Vi har en kärleksfull Fader i himlen som väntar på att vi ska vända oss till honom så att han kan välsigna oss och dem vi har omkring oss.

En av mina favoritsånger i Primär börjar så här:

Jag är medlem i Jesu Kristi kyrka i denna tid.

Jag vet vem jag är,

förstår Guds plan

och har i hjärtat frid.

Jag tror på vår Herre Jesus Kristus.1

Vilken enkel och vacker redogörelse för de sanningar vi tror på!

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vet vi vilka vi är. Vi vet att ”Gud är Fader till vår ande. Vi är … hans barn, och han älskar oss. Vi levde … [med honom] i himlen innan vi föddes till denna jord.”

Vi känner till Guds plan. Vi var där med honom när han lade fram den. Vår himmelske Faders ”hela avsikt – hans verk och härlighet – är att göra det möjligt för var och en av oss att åtnjuta alla hans välsignelser. Han [gav oss] en fullkomlig plan för att genomföra sin avsikt. Vi förstod och accepterade den planen, …lycksalighetsplanen, återlösningsplanen och frälsningsplanen” innan vi kom till jorden.

”Jesus Kristus är det centrala i Guds plan. Genom sin försoning fullgjorde Jesus Kristus sin Faders avsikt och gjorde det möjligt för var och en av oss att få odödlighet och evigt liv. Satan, eller djävulen, är fiende till Guds plan” och har varit det från begynnelsen.

”Handlingsfriheten, eller förmågan att välja, är en av Guds största gåvor till sina barn. … Vi måste välja om vi ska följa Jesus Kristus eller följa Satan.”2

Det här är enkla sanningar som vi kan dela med andra.

Låt mig berätta för er om ett tillfälle när min mamma delade med sig av sådana enkla sanningar genom att helt enkelt vara öppen för att ha ett samtal och genom att se ett tillfälle.

För flera år sedan återvände min mamma till Argentina för att besöka min yngre bror. Mamma har egentligen aldrig tyckt om att flyga, så hon bad en av mina söner att ge henne en välsignelse till tröst och skydd. Han kände sig manad att också välsigna sin mormor med särskild vägledning från den Helige Anden att stärka och beröra de personers hjärtan som ville lära sig om evangeliet.

Bild
Familjen Pol

På flygplatsen i Salt Lake City träffade min mamma och min bror en sjuårig flicka som var på väg hem från en skidresa med sin familj. Hennes föräldrar märkte hur länge hon hade pratat med min mamma och min bror och bestämde sig för att delta i samtalet. De presenterade sig och sin dotter som Eduardo, Maria Susana och Giada Pol. Det fanns en naturlig och hjärtlig koppling till den här fina familjen.

Båda familjerna gladde sig åt att få resa tillsammans med samma flyg till Buenos Aires i Argentina. När samtalet fortsatte insåg mamma att familjen dittills inte hade hört talas om Jesu Kristi återställda kyrka.

En av de första frågorna Susana ställde var: ”Kan du berätta för mig om det vackra muséet med den gyllene statyn längst upp?”

Min mamma förklarade att den vackra byggnaden inte var ett museum utan ett Herrens tempel där vi ingår förbund med Gud så att vi kan återvända för att bo hos honom en dag. Susana erkände för min mamma att hon innan deras resa till Salt Lake hade bett att något skulle stärka hennes ande.

Under flygresan bar mamma sitt enkla men starka vittnesbörd om evangeliet och uppmanade Susana att söka upp missionärerna i sin hemstad. Susana frågade mamma: ”Hur hittar jag dem?”

Mamma svarade: ”Du kan inte ta miste på dem, de är antingen två unga män klädda i vita skjortor och slipsar eller två välklädda unga kvinnor, och de bär alltid en namnbricka där det också står ’Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga’.”

Familjerna utbytte telefonnummer och sa adjö på Buenos Aires flygplats. Susana, som sedan dess har blivit en god vän till mig, har berättat många gånger att hon var ledsen över att lämna mamma på flygplatsen. Hon sa: ”Din mamma lyste. Jag kan inte förklara det, men hon hade ett ljus omkring sig som jag inte ville lämna.”

Så snart Susana kom tillbaka till sin hemstad begav hon och hennes dotter Giada sig till Susanas mamma som bara bodde några kvarter bort, för att berätta om den här upplevelsen. På vägen dit råkade Susana se två unga män gå längs gatan klädda precis som min mamma hade beskrivit dem. Hon stannade bilen mitt på vägen, klev ut och frågade de två unga männen: ”Är ni möjligtvis från Jesu Kristi kyrka?”

De svarade: ”Ja.”

”Missionärer?”, frågade hon.

Båda svarade: ”Ja, det är vi!”

Då sa hon: ”Kliv in i bilen, ni ska komma hem till mig och undervisa mig.”

Bild
Familjen Pol

Två månader senare döptes Maria Susana. Hennes dotter Giada döpte sig också när hon fyllde nio. Vi arbetar fortfarande på Eduardo som vi älskar oavsett vad som händer.

Sedan dess har Susana blivit en av de bästa missionärer jag någonsin träffat. Hon är som Mosiahs söner – hon för många själar till Kristus.

Under ett av våra samtal frågade jag henne: ”Vad är din hemlighet? Hur berättar du om evangeliet för andra?”

Hon sa: ”Det är väldigt enkelt. Varje dag, innan jag går hemifrån, ber jag vår Fader i himlen att leda mig till någon som behöver evangeliet i sitt liv. Ibland tar jag med mig en Mormons bok till dem eller utdelningskort från missionärerna – och när jag börjar prata med någon så frågar jag dem bara om de har hört talas om kyrkan.”

Susana sa också: ”Andra gånger bara ler jag medan jag väntar på tåget. En dag tittade en man på mig och frågade: ’Varför ler du?’ Jag blev lite ställd av hans fråga.

Jag svarade: ’Jag ler för att jag är glad!’

Då sa han: ’Och varför är du så glad?’

Jag svarade: ’Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och det gör mig glad. Har du hört talas om den?’”

När han sa nej gav hon honom ett utdelningskort och inbjöd honom till den kommande söndagens möten. På söndagen välkomnade hon honom vid dörren.

President Dallin H. Oaks har lärt:

”Det finns tre saker som alla medlemmar kan göra för att sprida evangeliet, oavsett de omständigheter de lever och arbetar i. …

För det första kan vi alla be om en önskan att hjälpa till med den här viktiga delen av frälsningsarbetet. …

För det andra kan vi själva hålla buden. … Trofasta …medlemmar [har] alltid … Frälsarens Ande med sig som vägleder dem i deras strävan att delta i det stora verket att sprida Jesu Kristi återställda evangelium.

För det tredje kan vi be om inspiration om vad vi kan göra … för att sprida evangeliet till andra …[och vara] fast beslutna … att … handla efter inspirationen [vi] tar emot.”3

Bröder, systrar, barn och ungdomar; kan vi vara som min vän Susana och berätta om evangeliet för andra? Kan vi bjuda in en vän som inte delar vår tro att komma till kyrkan med oss på söndag? Eller kan vi kanske ge bort en Mormons bok till en släkting eller vän? Kan vi hjälpa andra hitta sina förfäder i FamilySearch eller berätta för andra vad vi har lärt oss under veckan när vi har studerat Kom och följ mig? Kan vi vara mer som vår Frälsare Jesus Kristus och dela med andra det som ger oss glädje i livet? Svaret på alla de här frågorna är ja! Det kan vi!

I skrifterna läser vi att ”medlemmarna i Jesu Kristi kyrka har sänts ut ’för att arbeta i hans vingård för människosjälarnas frälsning’ (L&F 138:56). Detta frälsningsarbete innefattar medlemmars missionsarbete, att behålla omvända, att aktivera mindre aktiva medlemmar, tempeltjänst och släktforskning och att undervisa om evangeliet.”4

Mina kära vänner, Herren behöver att vi samlar Israel. I Läran och förbunden säger han: ”Bekymra er inte heller i förväg för vad ni skall säga, utan samla ständigt livets ord i era sinnen, och det skall i samma stund bli givet er den del som skall tilldelas var och en.”5

Han har också lovat oss:

”Och om det vore så att ni arbetade alla era dagar med att ropa omvändelse till detta folk, och endast förde en enda själ till mig, hur stor skall då inte er glädje vara tillsammans med honom i min Faders rike!

Och om nu er glädje blir stor över en enda själ som ni har fört till mig i min Faders rike, hur stor blir då inte er glädje om ni för många själar till mig!”6

Primärsången jag började mitt tal med slutar med det här djupsinniga uttalandet:

Jag tror på vår Herre Jesus Kristus,

han är min vän.

Jag ärar hans namn,

jag följer hans ljus,

och sprider sanningen.7

Jag vittnar om att de här orden är sanna och att vi har en kärleksfull Fader i himlen som väntar på att vi ska vända oss till honom så att han kan välsigna oss och dem vi har omkring oss. Att vi må ha en önskan att föra våra bröder och systrar till Kristus är min bön i Jesu Kristi namn, amen.