2010–2019
Kraft att övervinna motståndaren
Generalkonferensen i oktober 2019


Kraft att övervinna motståndaren

Hur finner vi frid, kommer ihåg vilka vi är och övervinner motståndarens tre S?

Bröder och systrar, tack för allt ni gör för att bli, och för att hjälpa andra att bli, sanna Jesu Kristi efterföljare och för att åtnjuta det heliga templets välsignelser. Tack för er godhet. Ni är underbara – ni är vackra.

Det är min bön att vi ska känna igen den Helige Andens bekräftande inflytande när vi helt och fullt förstår att vi är barn till Gud. I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” står det: ”Alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar.”1 Vi är ”utvalda andar som hölls i beredskap för att komma fram i tidernas fullbordan för att delta i grundläggningen av de sista dagarnas stora verk”.2 President Russel M. Nelson förkunnade: ”Du fick i andevärlden lära dig att förbereda dig för allting som du skulle möta under denna del av den sista tiden (se L&F 138:56). Den undervisningen finns kvar inom dig!”3

Ni är utvalda söner och döttrar till Gud. Ni har kraften att övervinna motståndaren. Motståndaren är dock medveten om vilka ni är. Han känner till ert gudomliga arv och försöker begränsa er jordiska och himmelska potential genom att använda de tre S:en:

  • Svekfullhet

  • Störningsmoment

  • Svårmod

Svekfullhet

Motståndaren använde svekfullhetens redskap på Moses tid. Herren förkunnade för Mose:

”Se, du är min son. …

Jag har ett uppdrag åt dig, … och du är i min Enföddes avbild.”4

Strax efter den här härliga synen försökte Satan bedra Mose. Orden han använde är intressanta: ”Mose, du människoson, tillbe mig.”5 Svekfullheten fanns inte bara i uppmaningen att tillbe Satan, utan också i hans sätt att beskriva Mose som en människoson. Kom ihåg att Herren just hade talat om för Mose att han var en Guds son, skapad i hans Enföddes avbild.

Motståndaren var ihärdig i sitt försök att bedra Mose, men Mose gjorde motstånd och sa: ”Gå bort från mig, Satan, ty endast denna enda Gud kommer jag att tillbe, han som är härlighetens Gud.”6 Mose mindes vem han var – en son till Gud.

Herrens ord till Mose gäller er och mig. Vi är skapade i Guds egen avbild, och han har ett uppdrag för oss att utföra. Motståndaren försöker bedra oss genom att få oss att glömma vilka vi verkligen är. Om vi inte förstår vilka vi är, är det svårt att inse vilka vi kan bli.

Störningsmoment

Motståndaren försöker också leda oss bort från Kristus och hans förbundsstig genom störningsmoment. Äldste Ronald A. Rasband har sagt följande: ”Den ondes plan är att distrahera oss från andliga vittnesbörd, medan Herrens önskan är att upplysa och engagera oss i hans verk.”7

I vår tid finns det många störningsmoment, såsom Twitter, Facebook, VR-spel och mycket mer. Dessa tekniska framsteg är fantastiska, men om vi inte är försiktiga kan de avleda oss från att uppfylla vår gudomliga potential. Lämplig användning av dem kan frambringa himlens krafter och låta oss bevittna underverk i vår strävan att samla in Israel på båda sidorna av slöjan.

Låt oss vara försiktiga och inte slarviga i vår användning av tekniken.8 Sök ständigt efter sätt för tekniken att föra oss närmare Frälsaren och göra det möjligt för oss att utföra hans verk i våra förberedelser för hans andra ankomst.

Svårmod

Slutligen vill motståndaren att vi ska tyngas av svårmod. Vi kan bli modfällda när vi jämför oss med andra eller känner att vi inte lever upp till förväntningar, inte ens våra egna.

När jag påbörjade min doktorandutbildning kände jag mig missmodig. Endast fyra elever antogs till programmet det året och de andra eleverna var lysande. De hade bättre provresultat och hade mer erfarenhet av företagsledning, och de utstrålade tilltro till sina förmågor. Efter mina första två veckor på programmet började känslor av missmod och tvivel att få fäste och nästan överväldiga mig.

Jag bestämde mig för att om jag skulle slutföra det här fyraåriga programmet så skulle jag läsa igenom Mormons bok varje termin. Varje dag när jag läste kände jag hur Frälsaren förkunnade att den Helige Anden skulle lära mig allt och påminna mig om allt.9 Den bekräftade på nytt att jag är en son till Gud, påminde mig om att jag inte skulle jämföra mig med de andra och gav mig tilltro till mitt gudomliga uppdrag att nå framgång.10

Mina kära vänner, jag ber er att inte låta någon stjäla er lycka. Jämför er inte med andra. Jag ber er minnas Frälsarens kärleksfulla ord: ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet.”11

Så hur gör vi det? Hur finner vi den här friden, kommer ihåg vilka vi är och övervinner motståndarens tre S?

För det första, kom ihåg att det första och största budet är att älska Gud av hela vårt hjärta, all vår förmåga, allt vårt förstånd och all vår kraft.12 Allt vi gör bör motiveras av vår kärlek till honom och till hans Son. Allteftersom vi utvecklar vår kärlek till dem genom att hålla deras bud växer vår förmåga att älska oss själva och att älska andra. Vi börjar då tjäna familjemedlemmar, vänner och medmänniskor eftersom vi ser dem som Frälsaren ser dem – som söner och döttrar till Gud.13

För det andra, be till Fadern i Jesu Kristi namn varje dag, varje dag, varje dag.14 Det är genom bön som vi kan känna Guds kärlek och visa vår kärlek till honom. Genom bön uttrycker vi tacksamhet och ber om styrka och mod att underkasta oss Guds vilja och ta emot vägledning i allt.

Jag uppmanar er att ”be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek … så att ni kan bli Guds söner [och döttrar], så att vi, när han visar sig, skall bli lika honom”.15

För det tredje, läs och studera Mormons bok varje dag, varje dag, varje dag.16 Mina studier i Mormons bok tenderar att bli bättre när jag läser med en fråga i sinnet. När vi läser med en fråga kan vi ta emot uppenbarelse och inse att profeten Joseph Smith talade sanning när han förkunnade: ”Mormons bok [är] den mest felfria boken av alla på jorden och … en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok.”17 Mormons bok innehåller Kristi ord och hjälper oss komma ihåg vilka vi är.

Slutligen, ta vördnadsfullt del av sakramentet varje vecka, varje vecka, varje vecka. Det är genom förbund och prästadömets förrättningar – sakramentet inräknat – som gudaktighetens kraft blir uppenbar i våra liv.18 Äldste David A. Bednar har sagt: ”Sakramentsförrättningen är en helig och återkommande uppmaning till uppriktig omvändelse och andlig förnyelse. Handlingen att ta del av sakramentet leder inte i sig till syndernas förlåtelse. Men om vi samvetsgrant förbereder oss och tar del av den här heliga förrättningen med förkrossat hjärta och botfärdig ande, gäller löftet att vi alltid kan ha Herrens Ande hos oss.”19

När vi ödmjukt tar del av sakramentet minns vi Jesu lidande i den heliga trädgård som kallas Getsemane, och hans offer på korset. Vi uttrycker tacksamhet till Fadern för att han sände sin enfödde Son, vår Återlösare, och visar vår villighet att hålla hans bud och att alltid minnas honom.20 Det finns en andlig upplysning förenad med sakramentet – den är personlig, den är kraftfull och den behövs.

Mina vänner, jag lovar att när vi strävar efter att älska Gud av hela vårt hjärta, ber i Jesu Kristi namn, studerar Mormons bok och vördnadsfullt tar del av sakramentet, så får vi förmåga att med Herrens kraft övervinna motståndarens svekfulla strategier, minska störningsmoment som begränsar vår gudomliga potential, och att inte låta svårmod förminska vår kapacitet att känna vår himmelske Faders och hans Sons kärlek. Vi förstår då helt och fullt vilka vi är som söner och döttrar till Gud.

Bröder och systrar, jag ger er min kärlek och förkunnar mitt vittnesbörd om att jag vet att vår himmelske Fader lever och att Jesus är Kristus. Jag älskar dem. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden. Vi har ett gudomligt uppdrag att samla Israel och förbereda världen för Messias andra ankomst. I Jesu Kristi namn, amen.