2010–2019
Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv
April 2018


Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv

I kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.

Vilket härligt privilegium det har varit att fira påsk med er denna generalkonferenssöndag! Inget kan vara lämpligare än att minnas det viktigaste som någonsin har skett på jorden genom att dyrka den viktigaste varelse som någonsin har vandrat på jorden. I Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga dyrkar vi honom som påbörjade sin obegränsade försoning i Getsemane trädgård. Han var villig att lida för allas våra synder och svagheter, och det lidandet fick honom att ”blöda ur varje por”.1 Han korsfästes på korset vid Golgata2 och återuppstod på den tredje dagen som den först återuppståndne av vår himmelske Faders barn. Jag älskar honom och vittnar om att han lever! Det är han som leder sin kyrka.

Utan Återlösarens obegränsade försoning skulle ingen av oss kunna hoppas på att någonsin återvända till vår himmelske Fader. Utan hans uppståndelse skulle döden innebära slutet. Vår Frälsares försoning gjorde evigt liv till en möjlighet och odödlighet till en realitet för alla.

Det är tack vare hans enastående mission och den frid han ger sina efterföljare som min fru Wendy och jag kände oss tröstade sent den 2 januari 2018 när vi väcktes av ett telefonsamtal om att president Thomas S. Monson hade gått genom slöjan.

Bild
President Russell M. Nelson och president Thomas S. Monson

Vad vi saknar president Monson! Vi ärar hans liv och hans arv. Han var en andlig jätte som gjorde ett bestående intryck på alla som kände honom och på den kyrka han älskade.

Söndagen den 14 januari 2018 i övre rummet i Salt Lake-templet omorganiserades det första presidentskapet enligt det enkla men heliga mönster som etablerats av Herren. Under gårdagmorgonens högtidliga församling räckte sedan kyrkans medlemmar i hela världen upp händerna för att bekräfta det som apostlarna tidigare hade gjort. Jag är ödmjukt tacksam för ert stöd.

Jag är också tacksam för dem på vars skuldror jag står. Det har varit mitt privilegium att tjäna i de tolv apostlarnas kvorum i 34 år och att personligen känna tio av kyrkans tidigare presidenter. Jag lärde mig mycket av var och en av dem.

Jag har också mina förfäder att tacka för mycket. Alla mina åtta mor- och farföräldrars föräldrar blev omvända till kyrkan i Europa. Var och en av dessa trofasta själar offrade allt för att komma till Sion. Men under följande generationer var inte alla mina förfäder lika hängivna. Jag växte därför inte upp i ett evangeliecentrerat hem.

Bild
President Nelsons föräldrar
Bild
President Nelson som ung med sin familj

Jag älskade mina föräldrar. De betydde allt för mig och lärde mig livsviktiga saker. Jag kan inte tacka dem nog för det lyckliga hem de skapade för mig och mina syskon. Men ändå visste jag redan som pojke att något saknades. En dag hoppade jag på spårvagnen och åkte till kyrkans bokhandel för att hitta en bok om kyrkan. Jag tyckte om att lära mig om evangeliet.

När jag förstod Visdomsordet ville jag att mina föräldrar skulle leva efter den lagen. Så en dag när jag var mycket ung gick jag ner i källaren och slog sönder varenda spritflaska mot betonggolvet! Jag förväntade mig att pappa skulle straffa mig, men han sa inte ett ord.

När jag mognade och började förstå hur storartad vår himmelske Faders plan är sa jag ofta till mig själv: ”Jag vill inte ha en enda julklapp till! Jag vill bara bli beseglad till mina föräldrar.” Den efterlängtade händelsen skedde inte förrän mina föräldrar var över 80 år gamla, men då skedde den. Jag kan inte till fullo uttrycka glädjen jag kände den dagen3 och varje dag känner jag åter glädjen över att de är beseglade och att jag är beseglad till dem.

Bild
Russell och Dantzel Nelson

År 1945, medan jag gick läkarlinjen, gifte jag mig med Dantzel White i Salt Lake-templet. Hon och jag välsignades med nio fantastiska döttrar och en dyrbar son. I dag är vår ständigt växande familj ett av de största glädjeämnena i mitt liv.

Bild
President och syster Nelson och deras döttrar
Bild
President Nelson och hans son

År 2005, efter nästan 60 års äktenskap, kallades min kära Dantzel oväntat hem. Ett tag var min sorg nästan förlamande. Men påskens budskap och löftet om uppståndelsen höll mig uppe.

Bild
Wendy och Russell Nelson

Sedan förde Herren Wendy Watson till min sida. Vi beseglades i Salt Lake-templet den 6 april 2006. Jag älskar henne så mycket! Hon är en enastående kvinna, en stor välsignelse för mig, för min familj och för hela kyrkan.

Var och en av de här välsignelserna har kommit som en följd av att jag har sökt och följt den Helige Andens maningar. President Lorenzo Snow sade: ”Detta är den stora förmån som varje sista dagars helig har … att det är vår rättighet att ha andliga manifestationer varje dag i vårt liv.”4

En av de saker Anden har påtalat för mitt sinne upprepade gånger sedan min nya kallelse som president för kyrkan är hur villig Herren är att uppenbara sitt sinne och sin vilja. Privilegiet att ta emot uppenbarelse är en av Guds största gåvor till sina barn.

Genom den Helige Andens tillkännagivanden hjälper Herren oss i alla våra rättfärdiga ansträngningar. Jag minns hur jag i en operationssal stod över en patient, osäker på hur jag skulle genomföra ett ingrepp jag aldrig tidigare utfört, och upplevde hur den Helige Anden skapade en skiss över metoden i mitt sinne.5

För att lägga extra krut i mitt frieri till Wendy sa jag till henne: ”Jag känner till uppenbarelse och hur man tar emot den.” Det hedrar henne – och, har jag kommit att förstå, är typiskt för henne – att hon redan hade sökt och tagit emot sin egen uppenbarelse om oss, vilket gav henne modet att tacka ja.

Som medlem i de tolv apostlarnas kvorum bad jag dagligen om uppenbarelse och tackade Herren varje gång han talade till mitt hjärta och mitt förstånd.

Tänk er vilket underverk det är! Oavsett vilken kallelse vi har i kyrkan kan vi be till vår himmelske Fader och få vägledning, bli varnade för faror och distraktioner, och få hjälp att åstadkomma saker vi helt enkelt inte skulle kunna göra på egen hand. Om vi verkligen tar emot den Helige Anden och lär oss urskilja och förstå hans maningar blir vi vägledda i stort och smått.

När jag nyligen stod inför den skrämmande uppgiften att välja två rådgivare undrade jag hur jag skulle kunna välja bara två av tolv män som jag älskar och respekterar.

Eftersom jag vet att god inspiration baseras på god information träffade jag var och en av apostlarna enskilt under bön.6 Jag stängde sedan in mig i ett privat rum i templet och sökte Herrens vilja. Jag vittnar om att Herren sa åt mig att välja president Dallin H. Oaks och president Henry B. Eyring att tjäna som mina rådgivare i första presidentskapet.

På samma sätt vittnar jag om att Herren inspirerade kallet av äldste Gerrit W. Gong och äldste Ulisses Soares att ordineras till hans apostlar. Jag och vi välkomnar dem till det här unika tjänandets broderskap.

När vi samlas som första presidentskapets råd och de tolvs kvorum blir våra mötesrum uppenbarelserum. Anden är påtagligt närvarande. När vi kämpar med komplicerade frågor utvecklas en spännande process då varje apostel fritt uttrycker sina tankar och åsikter. Även om vi har olika syn på saken initialt är den kärlek vi känner till varandra konstant. Vår enighet hjälper oss urskilja Herrens vilja för sin kyrka.

På våra möten bestämmer aldrig majoriteten! Vi lyssnar under bön på varandra och talar med varandra tills vi är eniga. När vi sedan har uppnått total samstämmighet, är den Helige Andens enande inflytande nervkittlande! Vi upplever det profeten Joseph Smith visste när han lärde: ”Genom en känsla av enighet får vi del i Guds kraft.”7 Ingen medlem i första presidentskapet eller de tolvs kvorum skulle någonsin låta beslut för Herrens kyrka vila på sitt eget omdöme!

Bröder och systrar, hur kan vi bli de män och kvinnor – de kristuslika tjänare – Herren har behov av att vi är? Hur kan vi finna svar på frågor som förbryllar oss? Om Joseph Smiths enastående upplevelse i den heliga lunden lär oss något, är det att himlen är öppen och att Gud talar till sina barn.

Profeten Joseph Smith gav oss ett mönster att följa för att få svar på våra frågor. Eftersom han kände sig dragen till Jakobs löfte att om vi brister i vishet kan vi be till Gud8, tog den unge Joseph sin fråga direkt till sin himmelske Fader. Han sökte personlig uppenbarelse, och hans sökande öppnade den här sista evangelieutdelningen.

Vad öppnar ditt sökande på samma sätt för dig? Vilken vishet saknar du? Vad känner du ett angeläget behov av att veta eller förstå? Följ profeten Josephs exempel. Hitta en lugn plats dit du kan gå regelbundet. Ödmjuka dig inför Gud. Utgjut ditt hjärta till din himmelske Fader. Vänd dig till honom för att få svar och tröst.

Be i Jesu Kristi namn om dina bekymmer, din fruktan, dina svagheter – ja, om ditt hjärtas innersta längtan. Och lyssna sedan! Skriv ner de tankar som kommer till ditt sinne. Skriv ner vad du känner och följ upp med de handlingar du manas att utföra. När du upprepar den här processen dag efter dag, månad efter månad, år efter år, kommer du att ”tillväxa i uppenbarelsens princip”.9

Vill Gud verkligen tala med dig? Ja! ”Lika gärna kan människan sträcka ut sin svaga arm för att hejda Missourifloden i dess bestämda lopp … som att hindra den Allsmäktige från att utgjuta kunskap från himlen över de sista dagars heligas huvuden.”10

Du behöver inte undra vad som är sant.11 Du behöver inte undra vem du kan lita på. Genom personlig uppenbarelse kan du få ett eget vittnesbörd om att Mormons bok är Guds ord, att Joseph Smith är en profet, och att det här är Herrens kyrka. Oavsett vad andra kanske säger eller gör kan ingen ta ifrån dig det vittnesbörd som burits till ditt hjärta och förstånd angående vad som är sant.

Jag uppmanar dig att sträcka dig bortom din nuvarande andliga förmåga att få personlig uppenbarelse, för Herren har lovat att ”om du [söker] skall du få uppenbarelse på uppenbarelse, kunskap på kunskap, så att du kan lära känna hemligheterna och de fridgivande tingen – det som ger glädje, det som ger evigt liv”.12

Det finns så mycket mer som din himmelske Fader vill att du ska veta. Som äldste Neal A. Maxwell lärde: ”För dem som har ögon att se och öron till att höra är det tydligt att Fadern och Sonen ger bort universums hemligheter!”13

Inget öppnar himlarna på riktigt samma sätt som kombinationen av ökad renhet, noggrann lydnad, uppriktigt sökande, att man dagligen mättar sig med Kristi ord i Mormons bok,14 och regelbunden tid som viks åt tempeltjänst och släktforskning.

Det kan absolut finnas tillfällen när du känner det som om himlarna är stängda. Men jag lovar att när du fortsätter att vara lydig, uttrycker tacksamhet för varje välsignelse Herren ger dig, och tålmodigt rättar dig efter Herrens tidtabell får du den kunskap och förståelse du söker. Varje välsignelse Herren har åt dig – till och med underverk – följer. Det är vad personlig uppenbarelse gör för dig.

Jag känner optimism inför framtiden. Den är full av möjligheter för var och en av oss att gå framåt, bidra och ta evangeliet till jordens alla hörn. Men jag är inte naiv angående kommande dagar. Vi lever i en värld som är komplex och mer och mer stridslysten. Ständigt tillgängliga sociala medier och nyhetsbevakning dygnet runt bombarderar oss med obevekliga budskap. Om vi ska ha något hopp om att kunna sålla bland de myriader röster och människofilosofier som attackerar sanningen måste vi lära oss att ta emot uppenbarelse.

Vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus utför några av sina mäktigaste kraftgärningar under tiden från nu och fram till sin återkomst. Vi kommer att se mirakulösa tecken på att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus presiderar över den här kyrkan i majestät och härlighet. Men i kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.

Mina älskade bröder och systrar, jag vädjar till er att öka er andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse. Låt den här påsksöndagen bli ett avgörande ögonblick i era liv. Välj att utföra det andliga arbete som krävs för att njuta av den Helige Andens gåva och för att höra Andens röst oftare och tydligare.

Tillsammans med Moroni uppmanar jag er den här påsksabbatsdagen att ”komma till Kristus och hålla fast vid varje god gåva”.15 Börja med den Helige Andens gåva, som kan och ska förändra era liv.

Vi är Jesu Kristi efterföljare. Den viktigaste sanning den Helige Anden någonsin kommer att vittna om för er är att Jesus är Kristus, den levande Gudens Son. Han lever! Han är vår förespråkare inför Fadern, vårt föredöme och vår Återlösare. Den här påsksöndagen minns vi hans försoningsoffer, hans bokstavliga återuppståndelse och hans gudomlighet.

Det här är hans kyrka, återställd genom profeten Joseph Smith. Det vittnar jag om och uttrycker min kärlek till var och en av er, i Jesu Kristi heliga namn, amen.