2010–2019
Ren kärlek: Kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus
April 2018


Ren kärlek: Kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus

Jesu Kristi evangelium handlar främst om Faderns och Frälsarens kärlek till oss och vår kärlek till dem och till varandra.

Vi älskar och saknar president Thomas S. Monson och vi älskar och stödjer president Russell M. Nelson. President Nelson har en speciell plats i mitt hjärta.

När jag var en ung pappa kom vår lille son, som var fem år, hem från skolan en dag och frågade sin mamma: ”Vad jobbar pappa med?” Han förklarade att hans nya klasskamrater hade börjat diskutera sina pappors jobb. En sa att hans pappa var polischef medan en annan stolt förkunnade att hans pappa var chef för ett stort företag.

Så när min son fick frågor om sin pappa svarade han bara: ”Min pappa arbetar på ett kontor med en dator.” När han märkte att svaret inte gjorde särskilt stort intryck på hans nya små vänner tillade han: ”Och förresten är min pappa chef för universum.”

Jag antar att diskussionen slutade där.

Jag sa till min fru: ”Det är dags att lära honom fler detaljer i frälsningsplanen och vem som verkligen för befälet.”

Men när vi undervisade våra barn om frälsningsplanen växte deras kärlek till vår himmelske Fader och till Frälsaren allteftersom de förstod att det är en kärleksplan. Jesu Kristi evangelium handlar främst om Faderns och Frälsarens kärlek till oss och vår kärlek till dem och till varandra.

Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Evighetens största och främsta bud är att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta, vår förmåga, vårt förstånd och vår styrka – det är det största och främsta budet. Men evighetens största och främsta sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka. Den kärleken är grundstenen i evigheten och den bör vara grundstenen i våra dagliga liv.”1

Som grundstenen i vårt dagliga liv är ren kärlek något som erfordras av alla sanna lärjungar till Jesus Kristus.

Profeten Mormon lärde: ”Därför, mina älskade bröder, be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek som han har utgjutit över alla som är hans Sons, Jesu Kristi, sanna efterföljare.”2

Kärlek är verkligen det sanna kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus.

Sanna lärjungar älskar att tjäna. De vet att tjänande är ett uttryck för kärlek och ett förbund de ingick vid dopet.3 Oavsett vilka ämbeten de har i kyrkan eller deras roll i samhället känner de en växande önskan att älska och tjäna Herren och varandra.

Sanna lärjungar älskar att förlåta. De vet att Frälsarens försoning täcker allas våra synder och misstag. De vet att priset han betalade är ett pris där ”allt ingår”. Andliga skatter, avgifter, kommissioner och debiteringar på grund av synder, misstag och felsteg ingår. Sanna lärjungar är snara att förlåta och snara att be om förlåtelse.

Mina kära bröder och systrar, om ni har det svårt att finna styrka att förlåta, tänk då inte på vad andra har gjort mot er, utan tänk på vad Frälsaren har gjort för er, så kan ni finna frid i de återlösande välsignelserna av hans försoning.

Sanna lärjungar älskar att underkasta sig Herren med frid i hjärtat. De är ödmjuka och undergivna eftersom de älskar honom. De har tro nog att helt och fullt acceptera hans vilja, inte bara i det som han gör utan också i hur och när han gör det. Sanna lärjungar vet att de verkliga välsignelserna inte alltid är vad de vill ha utan snarare vad Herren vill att de ska ha.

Sanna lärjungar älskar Herren mer än världen och är ståndaktiga och orubbliga i sin tro. De förblir starka och fast grundade i en föränderlig och förvirrande värld. Sanna lärjungar älskar att lyssna till Andens och profeternas röst och blir inte förvirrade av världens röster. Sanna lärjungar älskar att stå på ”heliga platser”4 och älskar att heliggöra platserna de står på. Vart de än går för de med sig Herrens kärlek och frid till andras hjärtan. Sanna lärjungar älskar att lyda Herrens bud och de lyder eftersom de älskar Herren. Eftersom de älskar och håller buden förnyas deras hjärtan och hela deras natur förändras.

Ren kärlek är kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus.

Jag lärde mig om ren kärlek av min mor. Hon var inte medlem i kyrkan.

En dag för många år sedan besökte jag min mor, som kämpade mot cancer. Jag visste att hon skulle dö, men det bekymrade mig att hon led. Jag sa inget, men eftersom hon kände mig väl sa hon: ”Jag ser att du är bekymrad.”

Till min förvåning frågade hon mig sedan med svag röst: ”Kan du lära mig att be? Jag vill be för dig. Jag vet att ni börjar med ’Käre himmelske Fader’, men vad säger jag sedan?”

När jag knäböjde vid hennes säng och hon bad för mig, kände jag en kärlek jag aldrig känt förut. Det var enkel, sann, ren kärlek. Fastän hon inte kände till frälsningsplanen hade hon i hjärtat en personlig kärleksplan, en moders kärleksplan för sin son. Hon hade ont och kämpade med att ens finna styrka att be. Det var knappt jag hörde hennes röst, men jag kände verkligen hennes kärlek.

Jag minns att jag tänkte: Hur kan någon som lider så mycket be för någon annan? Hon är den som behöver hjälp.

Då kom svaret tydligt till mig: ren kärlek. Hon älskade mig så mycket att hon glömde bort sig själv. I sin allra svåraste stund älskade hon mig mer än sig själv.

Mina kära bröder och systrar, var det inte det Frälsaren gjorde? Visserligen i ett evigt och mycket bredare perspektiv. Men mitt i sina största plågor, i trädgården den kvällen, var det han som behövde hjälp då han led på ett sätt vi inte ens kan föreställa oss eller förstå. Men i slutändan glömde han sig själv och bad för oss tills han hade betalat hela priset. Hur kunde han göra det? På grund av sin rena kärlek till Fadern, som sände honom, och till oss. Han älskade Fadern och oss mer än sig själv.

Han sonade för något han inte hade gjort. Han sonade för synder han inte hade begått. Varför? Ren kärlek. Eftersom han hade betalat hela priset kunde han erbjuda oss välsignelserna av det han betalat för om vi bara ville omvända oss. Varför erbjöd han oss det här? Återigen och alltid: Ren kärlek.

Ren kärlek är kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus.

President Thomas S. Monson sa: ”Låt oss börja nu, redan i dag, att uttrycka vår kärlek till alla Guds barn, vare sig de är släktingar, vänner, bekanta eller fullständiga främlingar. När vi stiger upp varje morgon, låt oss besluta oss för att reagera med kärlek och vänlighet på allt som kommer i vår väg.”5

Bröder och systrar, Jesu Kristi evangelium är ett kärlekens evangelium. Det största budet handlar om kärlek. För mig handlar alltihop om kärlek. Kärleken från Fadern, som offrade sin Son för oss. Kärleken från Frälsaren, som offrade allt för oss. Kärleken hos en mor eller far som skulle ge vad som helst för sina barn. Kärleken hos dem som tjänar i tysthet och som är obekanta för de flesta av oss men välbekanta för Herren. Kärleken hos dem som förlåter alla och alltid. Kärleken hos dem som ger mer än de får.

Jag älskar min himmelske Fader. Jag älskar min Frälsare. Jag älskar evangeliet. Jag älskar den här kyrkan. Jag älskar min familj. Jag älskar det här underbara livet. För mig handlar alltihop om kärlek.

Må den här dagen då vi minns Frälsarens uppståndelse bli en dag av andlig förnyelse för var och en av oss. Må den här dagen bli början på ett liv fyllt av kärlek, ”grundstenen i vårt dagliga liv”.

Må våra hjärtan fyllas med Kristi rena kärlek, det sanna kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus. Det är min bön i Jesu Kristi namn, amen.