2010–2019
I enighet
April 2018


I enighet

För att nå vår storslagna bestämmelse behöver vi varandra och vi behöver vara eniga.

En av de mest märkvärdiga varelserna på jorden är monarkfjärilen. Under en resa till Mexiko då vi skulle spendera julen med min mans familj besökte vi ett fjärilsreservat där miljoner monarkfjärilar övervintrar. Det var fascinerande att se en sådan imponerande syn och reflektera över hur Guds skapelser är ett exempel på enighet och lydnad till gudomliga lagar.1

Bild
Monarkfjäril
Bild
En skara fjärilar

Monarkfjärilar är mästare på att navigera. De använder sig av solen för att veta i vilken riktning de ska flyga. Varje vår färdas de hundratals mil från Mexiko till Kanada och varje höst återvänder de till samma barrskogar i Mexiko.2 De gör det år efter år, ett litet vingslag i taget. Under sin resa samlas de i skaror i träd om nätterna för att skydda sig mot köld och rovdjur.3

Bild
Ett kalejdoskop med fjärilar
Bild
Ett till kalejdoskop med fjärilar

På engelska talar man om en flock fjärilar som ett kalejdoskop.4 Är inte det en vacker bild? Varje fjäril i ett kalejdoskop är unik och ändå har dessa till synes sköra varelser alla formats av en kärleksfull skapare som gett dem förmågan att överleva, färdas, föröka sig och sprida liv när de rör sig från en blomma till en annan och sprider pollen. Även om varje fjäril är unik arbetar de tillsammans för att göra världen till en vackrare och mer fruktbar plats.

Likt monarkfjärilarna befinner vi oss på en färd tillbaka till vårt himmelska hem där vi kan återförenas med våra himmelska föräldrar.5 Likt fjärilarna har vi fått gudomliga egenskaper som gör att vi kan navigera genom livet för att ”[uppfylla] ändamålet med [vår] skapelse”.6 Likt dem kommer Herren, om våra hjärtan är förenade,7 att skydda oss ”så som en höna samlar sina kycklingar under sina vingar”8 och göra oss till ett vackert kalejdoskop.

Flickor och pojkar, unga kvinnor och unga män, systrar och bröder, vi befinner oss på den här resan tillsammans. För att nå vår storslagna bestämmelse behöver vi varandra och vi behöver vara eniga. Herren har befallt oss: ”Var ett, om ni inte är ett är ni inte mina.”9

Jesus Kristus är det yttersta exemplet på enighet med sin Fader. De är ett i syfte, kärlek och handlingar och ”Sonens vilja införlivas i Faderns vilja”.10

Hur kan vi följa Herrens fullkomliga exempel på enighet med Fadern och bli mer eniga med dem och med varandra?

Vi hittar ett inspirerande mönster i Apostlagärningarna 1:14. Vi läser: ”[Männen] höll enigt ut i bön tillsammans med några kvinnor.”11

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att ordet ”enighet” dyker upp flera gånger i Apostlagärningarna, där vi läser om vad Jesu Kristi efterföljare gjorde omedelbart efter det att han uppstigit till himlen som en uppståenden varelse, och om vilka välsignelser de fick på grund av sina ansträngningar. Det är också anmärkningsvärt att vi finner ett liknande mönster bland de rättfärdiga på den amerikanska kontinenten under den tid då Herren besökte och betjänade dem. När man gör något i ”enighet” gör man det i samförstånd och tillsammans.

Några exempel på vad de trofasta heliga gjorde i enighet på båda platserna var att vittna om Jesus Kristus, studera Guds ord och tjäna varandra i kärlek.12

Herrens efterföljare var ett i syfte, kärlek och handlingar. De visste vilka de var, de visste vad de måste göra, och de gjorde det med kärlek till Gud och till varandra. De var en del av ett storartat kalejdoskop som rörde sig framåt i enighet.

Några exempel på välsignelser som de fick var att de uppfylldes av den helige Anden, de fick se underverk ibland sig, kyrkan växte, det fanns inga stridigheter bland dem och Herren välsignade dem i allt.13

Vi kan anta att anledningen till att de var så eniga var att de kände Herren personligen. De hade varit nära honom och de hade bevittnat hans gudomliga mission, de underverk han utförde och hans uppståndelse. De såg och rörde vid märkena i hans händer och fötter. De visste med säkerhet att han var den utlovade Messias, världens Återlösare. De visste att ”han är källan till allt helande, all frid och evigt framåtskridande”.14

Även om vi kanske inte har sett vår Frälsare med våra fysiska ögon kan vi veta att han lever. När vi kommer närmare honom, när vi strävar efter att få ett personligt vittnesbörd om hans gudomliga mission genom den Helige Anden, förstår vi bättre vad vårt syfte är. Guds kärlek bor då i våra hjärtan,15 vi får viljekraft att vara ett i våra familjers, församlingars och grannskaps kalejdoskop, och vi tjänar varandra ”på nya och bättre sätt”.16

Mirakel sker när Guds barn arbetar tillsammans, ledda av Anden, för att nå ut till nödställda.

Bild
Översvämmad gata med räddningsmanskap

Vi hör så många berättelser om hur människor visat sina grannar kärlek när katastrofer har inträffat. När staden Houston drabbades av en svår översvämning förra året glömde folk bort sina egna behov och kom till undsättning. En äldstekvorumspresident skickade ut ett nödrop i grannskapet och en flotta på 77 båtar sattes snabbt ihop. Räddningsmanskap tog sig runt till drabbade områden och transporterade hela familjer till ett av våra möteshus så att de kunde få tak över huvudet och den hjälp de så desperat behövde. Medlemmar och icke-medlemmar arbetade tillsammans med ett syfte.

Bild
Missionärer som undervisar spanska

I Santiago i Chile hade en hjälpföreningspresident en önskan om att hjälpa invandrare från Haiti i sitt närområde. Genom att rådgöra med sina prästadömsledare kom hon och de andra ledarna på idén att erbjuda dessa invandrare kurser i spanska så att de bättre skulle kunna integreras i sitt nya hem. Varje söndagsmorgon samlades missionärerna och deras ivriga elever. Känslan av enighet i den byggnaden är ett inspirerande exempel på människor med olika bakgrunder som tjänar i enighet.

Bild
Volontärer i Mexiko

I Mexiko reste hundratals medlemmar i timmar för att hjälpa de som överlevt två stora jordbävningar. De kom med verktyg, maskiner och kärlek till sin nästa. När frivilliga samlades i ett av våra möteshus i väntan på instruktioner började borgmästaren i staden Ixhuatán att gråta när han såg ett sådant uttryck för ”Kristi rena kärlek”.17

Herren ger oss nu möjligheten att rådgöra tillsammans varje månad i våra prästadömskvorum och hjälpföreningar, så att vi alla kan delta mer aktivt i vårt församlings- eller grenskalejdoskop – en plats där vi alla passar in och där vi alla behövs.

Vi har alla olika stigar att vandra, men vi vandrar dem ändå tillsammans. Vår stig handlar inte om vad vi har gjort eller var vi varit, utan vart vi ska och vad vi är på väg att bli tillsammans, i enighet. När vi rådgör tillsammans, vägledda av den Helige Anden, kan vi se var vi befinner oss och var vi behöver vara. Genom den Helige Anden kan vi se sådant som vi inte ser med våra naturliga ögon eftersom ”uppenbarelser kan fås av oss alla”18 och när vi slår ihop dessa uppenbarelser kan vi se mer.

När vi arbetar i enighet bör vårt syfte vara att söka och utföra Herrens vilja – vår motivation bör vara den kärlek vi känner till Gud och vår nästa19 och vår största önskan bör vara att ”arbeta flitigt”20 så att vi kan bereda vägen för Frälsarens härliga återkomst. Det enda sättet som vi kan göra det är genom att göra det ”i enighet”.

Låt oss likt monarkfjärilar fortsätta vår resa tillsammans med ett syfte, var och en av oss med våra egna egenskaper och bidrag, och arbeta för att göra det här till en vackrare och mer fruktbar värld, ett litet steg i taget och i harmoni med Guds bud.

Vår Herre Jesus Kristus har lovat oss att när vi samlas i hans namn är han mitt ibland oss.21 Jag vittnar om att han lever och att han uppstod en vacker vårmorgon som den här. Han är monarkernas Monark, ”kungarnas Kung och herrarnas Herre”22.

Må vi vara ett i Fadern och i hans enfödde Son och låta oss ledas av den Helige Anden är min ödmjuka bön i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Abr. 3:26; 4:7, 9–12, 15, 18, 21, 24–25.

  2. Ett intressant faktum om monarkfjärilar är att det tar upp till tre generationer att genomföra resan norrut till Kanada. Dock gör en ”supergeneration” hela resan söderut till Mexiko, tillbringar vintern där och flyger den första etappen tillbaka norrut. (Se ”Flight of the Butterflies” [video, 2012]; ”’Flight’: A Few Million Little Creatures That Could”, WBUR News, 28 sep. 2012, wbur.org.)

  3. Se ”Why Do Monarchs Form Overnight Roosts during Fall Migration?” learner.org/jnorth/tm/monarch/sl/17/text.html.

  4. Se ”What Is a Group of Butterflies Called?” amazingbutterflies.com/frequentlyaskedquestions.htm; se även ”kaleidoscope”, merriam-webster.com. Kalejdoskop kommer från grekiskans kalos (”skön”) och eidos (”form”).

  5. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145.

  6. L&F 88:19; se även L&F 88:25.

  7. Se Mosiah 18:21.

  8. 3 Ne. 10:4.

  9. L&F 38:27.

  10. Mosiah 15:7.

  11. Apg. 1:14; kursivering tillagd.

  12. En del av det som de heliga gjorde i Jerusalem: valde en ny apostel och sju män med gott anseende och lade händerna på dem (se Apg. 1:26; 6:3–5); samlades på pingstdagen (se Apg. 2:1); vittnade om Jesus Kristus (se Apg. 2:22–36; 3:13–26; 4:10, 33; 5:42); kallade folk till omvändelse och döpte dem (se Apg. 2:38–41); höll fast vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna (se Apg. 2:42); var tillsammans och hade allt gemensamt (se Apg. 2:44–46; 4:34–35); var i templet (se Apg. 2:46); delade måltid med varandra i jublande glädje (se Apg.2:46); prisade Gud och var omtyckta av hela folket (se Apg. 2:47); lydde tron (se Apg. 6:7); ägnade sig åt bön och åt ordets tjänst (se Apg. 6:4). En del av de saker som de heliga gjorde på den amerikanska kontinenten: predikade Kristi evangelium (se 3 Ne. 28:23); bildade en Kristi kyrka (se 4 Ne. 1:1); döpte människor (se 4 Ne. 1:1); alla behandlade varandra rättvist (se 4 Ne. 1:2); hade allting gemensamt ibland sig (se 4 Ne. 1:3); återuppbyggde städer (se 4 Ne. 1:7–9); gifte sig (se 4 Ne. 1:11); vandrade efter de bud som de hade fått från Herren (se 4 Ne. 1:12); fortsatte att fasta och be (se 4 Ne. 1:12); kom ofta tillsammans för att be och höra Herrens ord (se 4 Ne. 1:12).

  13. Några av de välsignelser som de heliga fick i Jerusalem: de uppfylldes av den helige Anden (se Apg. 2:4; 4:31); de fick tungomålstalets och profetians gåva och talade om Guds väldiga gärningar (se Apg. 2:4–18); många under och tecken gjordes genom apostlarna (se Apg. 2:43); underverk skedde (se Apg. 3:1–10; 5:18–19; 6:8, 15); fler människor slöt sig till kyrkan (se Apg. 2:47; 5:14). Några av de välsignelser som de heliga fick på den amerikanska kontinenten: människor omvändes till Herren (se 3 Ne. 28:23; 4 Ne. 1:2); ett släktled välsignades (se 3 Ne. 28:23); det fanns inga stridigheter eller ordstrider bland dem (se 4 Ne. 1:2, 13, 15, 18); det fanns inga rika eller fattiga (se 4 Ne. 1:3); de hade alla gjorts fria och var delaktiga i den himmelska gåvan (se 4 Ne. 1:3); det rådde fred i landet (se 4 Ne. 1:4); mäktiga underverk skedde (se 4 Ne. 1:5, 13); Herren gav dem mycket stor framgång (se 4 Ne. 1:7, 18); de blev starka och förökade sig mycket snabbt, och de blev mycket fagra och behagliga (se 4 Ne. 1:10); de välsignades enligt de många löften som Herren hade givit dem (se 4 Ne. 1:11); ”det fanns [inte] några stridigheter i landet tack vare Guds kärlek som bodde i folkets hjärtan” (4 Ne. 1:15); ”det fanns ingen avund, ingen missämja, inga oroligheter, inget hor, inga lögner, inga mord eller något slag av lösaktighet. Och det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk bland alla de folk som skapats av Guds hand” (4 Ne. 1:16); ”det fanns inga rövare, inga mördare, inte heller fanns det lamaniter eller något annat slags -iter, utan de var ett, Kristi barn och arvingar till Guds rike” (4 Ne. 1:17); Herren välsignade dem i alla deras förehavanden (se 4 Ne. 1:18).

  14. Jean B. Bingham , ”För att er glädje skall bli fullkomlig”, Liahona, nov. 2017, s. 85.

  15. Se 4 Ne. 1:15.

  16. Jeffrey R. Holland, ”Sändebud till kyrkan”, Liahona, nov. 2016, s. 62.

  17. Moro. 7:47.

  18. Neil L. Andersen, i ”Biorganisationers paneler använder nya utbildningsbiblioteket”, Liahona, apr. 2011, s. 76.

  19. Se Matt. 22:37–40.

  20. Jakob 5:61.

  21. Se Matt. 18:20.

  22. 1 Tim. 6:15.