2010–2019
För att er glädje skall bli fullkomlig
Oktober 2017


För att er glädje skall bli fullkomlig

Jesus Kristus är källan till allt helande, all frid och evigt framåtskridande.

Bröder och systrar, det är en glädje att vara med er. Och det är det jag vill tala om med er den här morgonen – att ha glädjens fullhet.

I en tidningsrubrik stod det nyligen: ”Katastrofer skakar nationen [och] världen.”1 Från orkaner och översvämningar till värmeböljor och torka, från skogsbränder och jordbävningar till krig och ödesdigra sjukdomar verkar det som att ”hela jorden [är] i uppror”.2

Miljontals människor har tvingats lämna sina hem och otaliga liv har störts av dessa utmaningar. Motsättningar i familjer och samhällen samt inre kamper med rädsla, tvivel och ouppfyllda förväntningar lämnar oss också i tumult. Det kan vara svårt att känna den glädje som Lehi sa är livets mening.3 Vi har alla vid tillfällen ställt frågan: ”Var skall jag finna frid, vem skall mig trösta?”4 Vi undrar: ”Hur finner jag glädje trots jordelivets svårigheter?”

Svaret må verka alltför enkelt, men det har visat sig vara sant ända från Adams dagar. Varaktig glädje återfinns när vi fokuserar på vår Frälsare Jesus Kristus och lever efter evangeliet såsom han har visat och lärt oss. Ju mer vi lär oss om, har tro på och efterliknar Jesus Kristus, desto mer kommer vi att förstå att han är källan till allt helande, all frid och evigt framåtskridande. Han bjuder var och en av oss att komma till honom,5 en inbjudan som president Henry B. Eyring har kallat ”den viktigaste inbjudan någon kan tacka ja till”.6

Lär dig om Jesus Kristus

Hur kommer vi till honom? I april uppmanade president Russell M. Nelson och äldste M. Russell Ballard oss att studera ”Den levande Kristus”7 som en del i att lära oss om Frälsaren. Många har accepterat uppmaningen och välsignats. För inte så länge sedan gav en god vän till mig sina vuxna barn kopior av dokumentet med bilder från evangeliet som belyste varje mening. Hon uppmuntrade barnen att hjälpa hennes barnbarn förstå och memorera det. En tid senare delade min vän en video där hennes sexåriga barnbarn Laynie läste upp sin memorerade version med entusiasm och värdighet. Jag insåg att om en sexåring kan göra det så kan jag också!

Bild
Laynie, som lärde sig ”Den levande Kristus” utantill

När jag har studerat Jesu Kristi liv och undervisning med större fokus och lärt mig ”Den levande Kristus” utantill har min tacksamhet och kärlek till vår Frälsare ökat. Varje mening i det inspirerade dokumentet innehåller en predikan och har förbättrat min insikt i hans gudomliga roller och jordiska mission. Det jag har lärt och känt under den här perioden av studier och reflektion bekräftar att Jesus i sanning ’är världens ljus, liv och hopp’”.8 Forntida skrifter och nutida profeters ord skrivna eller talade till hyllning av honom bär vittne att ”hans väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen”.9

Ha tro på Jesus Kristus

När du studerar Kristi liv och lära på en mängd olika sätt ökar din tro på honom. Du kommer att veta att han älskar dig personligen och förstår dig helt och hållet. Under sina trettiotre år på jorden genomled han avvisande, förföljelse, kroppslig hunger, törst och utmattning10, ensamhet, muntlig och fysisk misshandel och slutligen en plågsam död i syndiga människors händer.11. I Getsemane örtagård och på Golgatas kors kände han alla våra smärtor, bedrövelser, frestelser, sjukdomar och skröpligheter.12.

Vad vi än har lidit så är han helandets källa. De som har upplevt någon form av misshandel, förödande förlust, kronisk sjukdom eller funktionsnedsättande belastning, falska anklagelser, elaka förföljelser eller andlig skada kommen ur synd eller missförstånd kan alla göras hela av världens Återlösare. Han kommer dock inte utan inbjudan. Vi måste komma till honom och ge honom tillåtelse att utföra sina mirakel.

En vacker vårdag lämnade jag dörren öppen för att njuta av den friska luften. En liten fågel flög in genom den öppna dörren och insåg sedan att den inte ville vara där. Den flög desperat runt rummet och stötte gång på gång i fönstret i sina försök att fly. Försiktigt försökte jag få den mot den öppna dörren men den var rädd och fortsatte att fly undan. Till slut landade den utmattad och förvirrad längst upp på gardinerna. Jag tog en sopborste och sträckte långsamt upp den till platsen där fågeln nervöst satt. Medan jag höll sopborsten nära fågelns fötter klev den försiktigt upp på borsten. Långsamt, väldigt långsamt gick jag till den öppna dörren hållande sopborsten så stadigt jag kunde. Så snart vi nådde den öppna dörren flög fågeln snabbt mot friheten.

I likhet med den fågeln är vi ibland rädda att visa tillit eftersom vi inte förstår Guds fulländade kärlek och önskan att hjälpa oss. Men när vi studerar vår himmelske Faders plan och Jesu Kristi mission förstår vi att deras enda mål är vår eviga lycka och utveckling.13 De gläds åt att hjälpa oss när vi ber, söker och bultar.14 När vi utövar tro och ödmjukt öppnar oss för deras svar befrias vi från våra missförstånds och antagandens begränsningar och vi kan visas vägen framåt.

Jesus Kristus är även källan till frid. Han ber oss att ”vila på hans stora arm”15 och utlovar den ”frid som övergår allt förstånd”16, en känsla som kommer när hans ande ”talar frid till våra själar”17 vilka utmaningar vi än omges av. Vare sig de består av personliga svårigheter, familjeproblem eller kriser i samhället känner vi frid när vi litar på att Guds enfödde Son har kraft att lugna vår värkande själ.

Bild
Snježana Podvinski, en medlem i Kroatien

Snježana Podvinski, en av få heliga i Karlovac, Kroatien, förtröstade på Frälsaren när hennes man och båda hennes föräldrar alla dog inom ett halvår förra året. Överväldigad av sorg men med ett vittnesbörd om att familjen är evig använde hon alla sina besparingar för att resa till templet, där hon beseglades till sin man och sina föräldrar. Hon sa att de dagarna i templet var en höjdpunkt i hennes liv. Tack vare hennes starka vittnesbörd om Jesus Kristus och hans försoning har hon känt frid och upplevt helande som även har stärkt dem som omger henne.

Tro på Jesus Kristus för med sig ännu fler gåvor än helande och frid. Som president Henry B. Eyring sa: ”Jag [har] varit tacksam för de många sätt som Herren har besökt mig med Hjälparen när jag har behövt frid. Men vår himmelske Fader vill göra mer än att bara hjälpa oss känna frid, han bryr sig om vår utveckling.”18

Tack vare Jesu Kristi försoning, vilken omfattar återlösningens och uppståndelsens gåvor, kan vi omvända oss, förändras och utvecklas i evighet. Tack vare den kraft han ger oss när vi är lydiga har vi möjlighet att bli mer än vi någonsin kan bli på egen hand. Vi kanske inte kan förstå helt och hållet hur, men var och en av oss som har känt sin tro på Kristus öka har också tagit emot en större förståelse av vår gudomliga identitet och uppgift, vilket leder oss till att fatta beslut i enlighet med den kunskapen.

Trots att världen försöker sänka oss till en nivå där vi är lika djur19 kan vi, eftersom vi vet att Gud är vår Fader, vara säkra på att vi har gudomlig potential och ett kungligt löfte. Trots att världen säger att det här livet är en återvändsgränd kan vi, eftersom vi vet att Guds enfödde Son har gjort det möjligt för oss att bli återlösta och uppstå, känna hopp om evig utveckling.

Efterlikna Jesus Kristus

När vi lär oss mer om Jesus Kristus utvecklar vi större tro på honom, vilket leder oss till att följa hans exempel. Att hålla hans bud blir vår främsta önskan. Våra hjärtan längtar efter att lätta andras lidande, liksom han gjorde, och vi vill att de ska uppleva samma frid och glädje som vi har funnit.

Varför är det så kraftfullt att försöka göra som han gjorde? Därför att när vi omsätter vår tro i handling så bär den Helige Anden vittne om eviga sanningar.20 Jesus befallde sina lärjungar att hålla hans bud eftersom han vet att när vi följer hans exempel så börjar vi känna glädje och när vi fortsätter på hans stig får vi med tiden känna glädjens fullhet. Han förklarade: ”Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig.”21

Har våra vittnesbörd byggts på den klippa som är Jesus Kristus och hans evangelium? När livets stormar tränger sig på, söker vi då desperat efter hjälp i en självhjälpsbok eller ett inlägg på internet? När vi tar oss tiden att bygga upp och stärka vår kunskap och vårt vittnesbörd om Jesus Kristus ger det oss riklig utdelning under prövningar och motgångar. Dagliga skriftstudier och begrundande av de levande profeternas ord, att hänge sig åt meningsfulla personliga böner, att medvetet ta del av sakramentet varje vecka, att tjäna såsom Frälsaren – var och en av dessa enkla aktiviteter blir en byggsten till ett glädjefyllt liv.

Vad ger dig glädje? När du ser någon du älskar efter en lång dag? Tillfredsställelsen du känner när du klarat av något väl? Ljuset i någons ögon när du delar deras börda? Orden i en psalm som når djupt in i ditt hjärta? När du tar en nära vän i handen? Ta en stund för dig själv för att reflektera över dina välsignelser och finn sedan sätt att dela dem. När du sträcker dig utåt för att tjäna och lyfta dina bröder och systrar i ditt samhälle eller runtom i denna oroliga värld får du erfara större frid och helande och till och med utveckling.

Kom till honom. Jag vittnar om att när du sätter Jesus Kristus i centrum i ditt liv så finner du glädje i dina omständigheter, vad de än må vara. ”Han, bara han”22 är förvisso svaret. Frigör tid och ta dig tid att lära känna Jesus Kristus genom att studera hängivet, utveckla större tro på honom och sträva efter att bli ännu mer som han. När vi gör det känner också vi oss manade att tillsammans med lilla Laynie säga: ”Gud vare tack för den oförlikneliga gåvan – hans gudomlige Son.”23 I Jesu Kristi välsignade och heliga namn, amen.