2010–2019
Valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen
Huhtikuun 2019 yleiskonferenssi


Valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen

Siunauksia tulee, kun pyrimme täyttämään henkilökohtaisen vastuumme oppia ja rakastaa Jeesuksen Kristuksen palautettua evankeliumia.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ohjelmat ja toiminnat tulevat koko ajan entistä enemmän kotiin keskittyviksi ja kirkon tukemiksi, mistä on osoituksena sarja muutoksia, joista on ilmoitettu viimeaikaisissa yleiskonferensseissa. Presidentti Russell M. Nelson on neuvonut meitä: ”Paljon enemmän on tulossa. – – Syökää vitamiininne. Levätkää. Tästä tulee jännittävää.”1

Rukoilen ja kutsun Pyhää Henkeä avuksi, kun yhdessä pohdimme muutamia olennaisia seurauksia, joita näillä jatkuvilla muutoksilla on Herran palautetussa kirkossa.

Kotiin keskittyvä ja kirkon tukema evankeliumin oppiminen

Vanhin Craig C. Christensen ja minä olimme hiljattain yhdessä eräässä pappeusjohtajien konferenssissa, ja hän käytti kahta yksinkertaista kysymystä korostaakseen periaatetta, kuinka tulla kotiin keskittyväksi ja kirkon tukemaksi. Hän ehdotti, ettemme kysyisikään sunnuntaisin kirkon kokouksista kotiin palatessamme: ”Mitä opitte Vapahtajasta ja Hänen evankeliumistaan tänään kirkossa?” vaan sen sijaan meidän pitäisikin kysyä kirkon kokouksissamme: ”Mitä opitte Vapahtajasta ja Hänen evankeliumistaan tällä viikolla kodeissanne?” Asianmukainen lepopäivän pyhittäminen, uusi opetusohjelma ja muutettu kokousaikataulu kaikki auttavat meitä oppimaan evankeliumia sekä kodeissamme että kirkossa.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen vastuu oppia Herran opetuksia ja elää niiden mukaan sekä vastaanottaa asianmukaisella valtuudella suoritettavat pelastuksen ja korotuksen toimitukset. Meidän ei pidä odottaa, että kirkko organisaationa opettaa tai kertoo meille kaiken, mitä meidän pitää tietää ja tehdä tullaksemme omistautuneiksi opetuslapsiksi ja kestääksemme uskollisina loppuun asti.2 Ennemminkin meidän henkilökohtaisena vastuunamme on oppia, mitä meidän tulee oppia, elää niin kuin tiedämme, että meidän tulee elää, ja tulla sellaisiksi, jollaisiksi Mestari haluaa meidän tulevan. Ja tärkein paikka oppimiselle, elämiselle ja muuttumiselle on meidän kotimme.

Lapsena Joseph Smith oppi Jumalasta perheeltään. Josephin pyrkimykset saada selville Jumalan tahto omalla kohdallaan saivat hänet etsimään totuutta monista eri kristillisistä kirkoista, pohtimaan uutterasti pyhiä kirjoituksia ja rukoilemaan vilpittömästi Jumalaa. Kun nuori Joseph Smith palasi kotiinsa pyhästä lehdosta heti Isän ja Pojan ilmestymisen jälkeen, hän puhui ensin äitinsä kanssa. Kun hän ”[nojasi] takkaan, äiti kysyi, mikä [häntä] vaivasi. [Joseph vastasi]: ’Älä huoli, kaikki on hyvin – voin aivan hyvin.’ Sitten [hän sanoi äidilleen]: ’Olen saanut tietää omalta osaltani.’”3 Josephin kokemus antaa voimallisen oppimisen mallin, jota kunkin meistä tulee noudattaa. Meidänkin on opittava omakohtaisesti.

Taivaallisen Isän suunnitelman kaikenkattavana päämääränä on se, että Hänen lapsistaan tulee Hänen kaltaisiaan. Sen mukaisesti Hän antaa meille välttämättömiä mahdollisuuksia kasvaa ja edistyä. Sitoumuksemme oppia totuutta ja elää sen mukaisesti on entistä tärkeämpää maailmassa, joka on ”levottomuuden vallassa”4 ja yhä hämmentyneempi ja jumalattomampi. Emme voi odottaa, että pelkästään osallistumalla kirkon kokouksiin ja ohjelmiin saisimme kaiken hengellisen valistuksen ja varjelun, joiden avulla kykenemme ”pahan päivän tullen tekemään vastarintaa”5.

”Vanhemmilla on pyhä velvollisuus kasvattaa lapsensa rakkaudessa ja vanhurskaudessa.”6 Innoitetut kirkon johtajat, opettajat ja toiminnat auttavat yksilöitä ja perheitä heidän pyrkimyksissään kasvaa hengellisesti. Ja vaikka me kaikki tarvitsemme apua kiiruhtaessamme eteenpäin liittopolulla, niin perimmäinen vastuu hengellisen voiman ja kestävyyden kasvattamisesta on meillä itse kullakin.

Muistelkaa, kuinka profeetta Lehin poika Nefi halusi nähdä, kuulla ja tietää itse Pyhän Hengen voimalla asiat, jotka hänen isänsä oli oppinut näyssä elämän puusta. Nuorena Nefi selvästikin tarvitsi hyvien vanhempiensa esimerkkiä ja opetuksia, ja ne siunasivat häntä.7 Joseph Smithin tavoin hän kuitenkin kaipasi sitä, että saisi oppia ja tietää itse.

Jos kaikki se, mitä te tai minä tiedämme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan, on sitä, mitä muut ihmiset meille opettavat tai kertovat, niin meidän Häntä ja Hänen loistavaa myöhempien aikojen työtään koskevan todistuksemme perustus on rakennettu hiekalle.8 Me emme voi turvata yksinomaan siihen evankeliumin valoon ja tietoon, jota olemme saaneet tai lainanneet muilta ihmisiltä – edes niiltä, joita rakastamme ja joihin luotamme.

On merkittävää, että profeetta Joseph Smith opetti, että jokaisen myöhempien aikojen pyhän pitää ymmärtää omakohtaisesti ”Jumalan suunnitelmat ja tarkoitukset meidän maailmaan tuloomme”9.

”Vaikka voisimme lukea ja käsittää kaiken sen, mitä Aadamin ajoista lähtien on kirjoitettu ihmisen suhteesta Jumalaan ja enkeleihin tulevassa asemassa, niin me tietäisimme siitä hyvin vähän. Toisten kokemuksista lukeminen tai heille annetuista ilmoituksista lukeminen ei milloinkaan voi suoda meille monipuolista näkemystä tilastamme ja todellisesta suhteestamme Jumalaan. Tieto näistä asioista voidaan saada vain kokemuksen avulla, Jumalan tätä tarkoitusta varten asettamien toimitusten kautta.10

Se, että tämän suuren hengellisen päämäärän saavuttaminen tehdään mahdolliseksi yksilöille ja perheille, on yksi perussyistä siihen, miksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ohjelmat ja toiminnat tulevat enemmän kotiin keskittyviksi ja kirkon tukemiksi tänä aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden erityisenä aikana.

Kotiin keskittyvän ja kirkon tukeman oppimisen seurauksia

Saanen esittää lyhyesti muutamia olennaisia seurauksia sille, että evankeliumin oppiminen tulee enenevässä määrin kotiin keskittyväksi ja kirkon tukemaksi.

Tärkein lähetyssaarnaajien koulutuskeskus on meidän kodeissamme. Toissijaisia koulutuskeskuksia on Provossa, Manilassa, Méxicossa ja muissa paikoissa. Kodeissamme tapahtuvien henkilökohtaisten ja perheen yhteisten tutkimishetkien tulisi olla valaisevimpia pyhäkoululuokkiamme. Hyödyllisiä mutta toissijaisia pyhäkoululuokkia pidetään kokouspaikoissamme.

Sukututkimuskeskuksia on nykyään kodeissamme. Täydentävää tukea oman sukumme tutkimiseen on tarjolla myös seurakuntakeskuksissamme.

Kodeissamme tapahtuu keskeisen tärkeää valmistautumista temppeliin. Tärkeitä mutta toissijaisia temppeliin valmistautumisen luokkia voidaan aika ajoin pitää seurakuntakeskuksissamme.

Se, että teemme kodistamme pyhäkön, jossa voimme ”[seisoa] pyhissä paikoissa”11, on välttämätöntä näinä myöhempinä aikoina. Ja niin tärkeää kuin kotiin keskittyvä ja kirkon tukema oppiminen onkin meidän hengelliselle voimallemme ja varjeluksellemme nykyään, se tulee olemaan entistäkin tärkeämpää tulevaisuudessa.

Kotiin keskittyvä ja kirkon tukema oppiminen ja temppeliin valmistautuminen

Pyydän teitä pohtimaan, kuinka periaate ”kotiin keskittyvä ja kirkon tukema” soveltuu yksilölliseen valmistautumiseemme ja kelvollisuuteemme vastaanottaa pyhiä toimituksia ja liittoja Herran huoneessa.

Temppeliin valmistautuminen on todellakin tehokkainta omassa kodissamme. Mutta monet kirkon jäsenet ovat epävarmoja siitä, mitä temppelikokemuksesta voi asiaankuuluvasti sanoa temppelin ulkopuolella ja mitä ei voi.

Presidentti Ezra Taft Benson kuvaili, miksi tätä epävarmuutta on:

”Temppeli on pyhä paikka, ja temppelitoimitukset ovat luonteeltaan pyhiä. Sen pyhyyden vuoksi me olemme toisinaan haluttomia sanomaan mitään temppelistä lapsillemme ja lastenlapsillemme.

Tämän seurauksena monille ei tule todellista halua mennä temppeliin, tai kun he menevät sinne, he menevät ilman kovinkaan paljon taustatietoa, joka valmistaisi heitä niihin sitoumuksiin ja liittoihin, joita he solmivat.

Uskon, että oikea ymmärrys tai taustatiedot voivat mittaamattoman paljon valmistaa nuoriamme menemään temppeliin – – [ja] edistää heissä halua etsiä pappeuden siunauksiaan aivan samoin kuin Abraham etsi omiaan.”12

Kaksi perusohjetta voi auttaa meitä saavuttamaan asianmukaisen ymmärryksen, jota presidentti Benson tähdensi.

Ohje 1. Koska rakastamme Herraa, meidän tulee aina puhua Hänen pyhästä huoneestaan kunnioittavasti. Meidän ei pidä paljastaa tai kuvailla niitä erityisiä vertauskuvia, jotka liittyvät pyhissä temppeliseremonioissa vastaanottamiimme liittoihin. Meidän ei myöskään pidä keskustella siitä pyhästä tiedosta, jonka me nimenomaan lupaamme temppelissä olla paljastamatta.

Ohje 2. Temppeli on Herran huone. Temppelissä kaikki suuntaa meitä kohti Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta. Me voimme keskustella temppelitoimitusten ja -liittojen perustarkoituksista sekä niihin liittyvästä opista ja periaatteista.

Presidentti Howard W. Hunter neuvoi: ”Kertokaamme lapsillemme niistä hengellisistä tunteista, joita meillä on temppelissä. Ja opettakaamme heille uutterammin ja luontevammin sitä, mitä voimme sopivalla tavalla puhua Herran huoneen tarkoituksista.”13

Sukupolvesta toiseen, profeetta Joseph Smithistä presidentti Russell M. Nelsoniin, kirkon johtajat ovat opettaneet laajasti temppelitoimitusten ja -liittojen opillisia tarkoituksia.14 Painetussa muodossa, audio- ja videotallenteina sekä muissa formaateissa on runsaasti aineistoa, joka auttaa meitä saamaan tietoa esitoimituksista, endaumentista, avioliittoon vihkimisestä ja muista sinetöimistoimituksista.15 Tarjolla on myös tietoa siitä, kuinka seurata Vapahtajaa vastaanottamalla ja kunnioittamalla liittoja pitää kuuliaisuuden laki, uhrauksen laki, evankeliumin laki, siveyden laki ja pyhityksen laki.16 Kaikkien kirkon jäsenten pitäisi tutustua siihen erinomaiseen aineistoon, jota on saatavana sivustolla temples.churchofjesuschrist.org.

Kuva
temples.churchofjesuschrist.org

Presidentti Russell M. Nelson on tähdentänyt sitä ehdottoman tärkeää tasapainoa, joka vallitsee temppeliseremonioiden pyhän luonteen sekä sen arvokkaan, täsmällisen, asianmukaisen ja julkisesti saatavilla olevan tiedon välillä, jota kirkko on julkaissut temppeleistä. Hän selitti: ”Suosittelen, että jäsenet – – lukevat Pyhien kirjoitusten oppaasta ne hakusanakohdat, jotka liittyvät temppeliin, kuten ’Liitto’, ’Temppeli’, ’Uhri’ ja ’Voiteleminen’. Halutessaan voi myös lukea Toisen Mooseksen kirjan luvut 26–29 ja Kolmannen Mooseksen kirjan luvun 8. Vanha testamentti sekä Mooseksen ja Abrahamin kirjat Kallisarvoisessa helmessä tähdentävät sitä, miten vanhaa temppelityö on ja miten pysyviä temppelin toimitukset ovat luonteeltaan.”17

Kuva
Pyhät temppelivaatteet -video

Kuvitelkaapa siis, että poikanne tai tyttärenne kysyy: ”Joku sanoi minulle koulussa, että temppelissä käytetään outoja vaatteita. Pitääkö se paikkansa?” Sivustolla temples.churchofjesuschrist.org on saatavana lyhyt video nimeltä ”Sacred Temple Clothing” [Pyhät temppelivaatteet]. Tässä erinomaisessa aineistossa selitetään, kuinka muinaisista ajoista lähtien ihmiset ovat käyttäneet hengellistä musiikkia, erilaisia rukouksen muotoja, vertauskuvallisia uskonnollisia vaatteita, eleitä ja rituaaleja ilmaisemaan sisintä omistautumistaan Jumalaa kohtaan. Näin kirkko tukee kotiin keskittyvää valmistautumista temppelin loistaviin siunauksiin tarjoamalla perusopetusta ja merkittävää aineistoa kuten tämä video. Saatavillanne on paljon hyödyllistä tietoa.18

Kun pyrimme vaeltamaan Herran Hengen sävyisyydessä19, meitä siunataan niin että ymmärrämme välttämättömän tasapainon siinä, mitä on sopivaa puhua pyhistä temppelitoimituksista ja -liitoista ja mitä ei ole, sekä saavutamme tämän tasapainon kodissamme.

Lupaus ja todistus

Arvelen, että jotkut teistä saattavat ihmetellä, voiko teidän evankeliumin oppimisestanne todellakin tulla kotiin keskittyvää ja kirkon tukemaa. Kenties olette ainoa kirkon jäsen kodissanne tai aviopuolisonne ei tue teitä tai olette yksinhuoltaja tai asutte yksin naimattomana tai eronneena myöhempien aikojen pyhänä ja teillä saattaa olla kysymyksiä siitä, kuinka nämä periaatteet soveltuvat teihin. Saatatte olla aviomies ja vaimo, jotka katsovat toisiaan ja kysyvät: ”Pystymmekö me tähän?”

Kyllä, te pystytte tähän! Lupaan, että elämäänne virtaa tämän mahdollistavia siunauksia ja ne näkyvät selvästi elämässänne. Ovia tulee avautumaan. Valo tulee loistamaan. Teidän kykynne pysyä uutterasti ja kärsivällisesti lujana vahvistuu.

Iloiten todistan, että palkitsevia siunauksia tulee, kun pyrimme täyttämään henkilökohtaisen vastuumme oppia ja rakastaa Jeesuksen Kristuksen palautettua evankeliumia. Me todellakin voimme ”[valmistautua] saamaan kaiken tarpeellisen”20. Sen lupaan ja siitä todistan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.