Presidenttien opetuksia
Luku 19: Viisauden sanan tuomia ajallisia ja hengellisiä siunauksia


Luku 19

Viisauden sanan tuomia ajallisia ja hengellisiä siunauksia

Taivaallinen Isämme antoi meille viisauden sanan siunatakseen meitä fyysisellä terveydellä ja valmistaakseen meitä iankaikkiseen elämään.

George Albert Smithin elämänvaiheita

Ollessaan lapsi George Albert Smith sairasti lavantautia. Diagnoosin tehnyt lääkäri kertoi hänen äidilleen, että hänen pitäisi olla vuoteessa kolme viikkoa, nauttia vain nestemäistä ravintoa ja juoda kahvia. Presidentti Smith muisteli myöhemmin:

”Kun hän lähti pois, sanoin äidille, etten halunnut kahvia. Minulle oli opetettu, että viisauden sanassa, jonka Herra oli antanut Joseph Smithille, meitä neuvottiin olemaan käyttämättä kahvia.

Äiti oli saattanut maailmaan kolme lasta, ja kaksi heistä oli kuollut. Hän oli epätavallisen huolissaan minusta.”

Sen sijaan nuori George Albert Smith pyysi pappeuden siunauksen, jonka hän sai kotiopettajaltaan.

”Kun lääkäri tuli seuraavana aamuna, leikin ulkona toisten lasten kanssa. Hän oli ymmällään. Hän tutki minut ja totesi, että kuumeeni oli poissa ja että näytin terveeltä.

Olin kiitollinen Herralle toipumisestani. Olen varma siitä, että Hän oli parantanut minut.”1

Presidentti Smith halusi pyhien ymmärtävän, että kuuliaisuus viisauden sanalle tuo paitsi fyysistä terveyttä myös hengellisiä siunauksia. Eräässä yleiskonferenssin pappeuskokouksessa hän kertoi Vanhan testamentin profeetta Danielista, joka vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin ja jonka odotettiin syövän kuninkaan ruokaa ja juovan kuninkaan viiniä:

”Daniel oli Jumalan profeetta, ja hän oli profeetta siksi, että hän piti Jumalan käskyt. Haluaisin teidän – – muistavan tämän sanoman. Daniel tovereineen noudatti Jumalan opetuksia siitä, millaista ruokaa ja juomaa heidän tuli nauttia, ja he kieltäytyivät nauttimasta ruokaa, jota tarjottiin kuninkaan pöydässä. [Ks. Dan. 1:3–16.]”

Presidentti Smith jatkoi selittämällä, että koska Daniel oli kuuliainen Herran senaikaiselle terveyslaille, hänen henkensä säästyi, ja sen lisäksi hän sai suuren hengellisen siunauksen: ”Kaikkivaltiaan innoitusta”.2 (Katso ehdotus 1 sivulla 207.)

George Albert Smithin opetuksia

Viisauden sana on rakastava neuvo Isältämme, joka tietää kaiken.

Aion lukea teille osan siitä, mitä Herra sanoi kirkolle 27. helmikuuta 1833.

”Viisauden sana Kirtlandissa kokoontuneen ylipappien neuvoston ja kirkon sekä Siionin pyhien hyväksi –

lähetettäväksi tervehdyksenä, ei käskynä eikä pakkona vaan ilmoituksena ja viisauden sanana, joka osoittaa Jumalan järjestyksen ja tahdon kaikkien pyhien ajalliseksi pelastukseksi viimeisinä aikoina – –.”

Miettikääpä sitä hetki – ”kaikkien pyhien ajalliseksi pelastukseksi viimeisinä aikoina”.

”Annettu periaatteeksi, johon liittyy lupaus, sovitettuna heikkojen kyvyn mukaan ja kaikista pyhistä heikoimpienkin, jotka ovat pyhiä tai joita voidaan kutsua pyhiksi.” [Ks. OL 89:1–3.]

Sitten Herra jatkaa kertomalla meille asioita, jotka ovat meille hyväksi, selittää, millaista ruokaa meidän on suotavaa käyttää, ja varoittaa sitten meitä joistakin asioista, jotka ovat olleet mitä vahingollisimpia ja haitallisimpia [ks. OL 89:5–17].

Minusta vaikuttaa siltä, että kansana meitä on siunattu ihmeellisesti. – – Herra on ollut meille armollinen varjellakseen meitä, neuvoakseen meitä ja varoittaakseen meitä monista asioista.3

Minä pidän viisauden sanaa ystävällisenä neuvona taivaalliselta Isältämme, joka haluaa nähdä lastensa tulevan enemmän kaltaisekseen. – – Pidän sitä isällisenä neuvona Häneltä, joka tietäen, mitä tarvitsin, sanoi minulle: ”Poikani, nämä asiat eivät ole sinulle hyväksi, ja jos vältät niitä, annan sinulle Pyhän Henkeni kumppanuuden ja iloa eläessäsi maailmassa ja lopulta iankaikkisen elämän.” Kuinka typerä silloin olisinkaan, jos nauttisin näitä kiellettyjä aineita, kun tiedän varmasti, että Herra neuvoo minua pysymään erossa niistä. Tuntisin olevani tuomion alainen, jos nauttisin niitä, kun Hän, joka tietää paremmin kuin kukaan toinen, sanoo niiden olevan vahingollisia ja on varoittanut minua niistä. – –

Hän piti asiaa niin tärkeänä, että antoi sen meille ja varoitti meitä, ja jos Hän, joka tietää kaiken, piti tarpeellisena antaa ohjeita ja neuvoja näistä ajallisista asioista, kuinka huolella meidän, jotka emme tiedä, mitä huominen tuo tullessaan, tuleekaan noudattaa tuota jumalallista neuvoa. Mielestäni myöhempien aikojen pyhillä on viisauden sanassa laki, joka korottaa ja kohottaa heidät niiden yläpuolelle, jotka eivät noudata sitä.4

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin tarkoituksena on varjella sieluja, joiden majana on ruumis, niiden iankaikkiseksi onneksi. Kuinka typeriä olemmekaan, jos antaudumme maailman tavoille ja tottumuksille! – – Hyvyydessään ja rakkaudessaan taivaallinen Isämme [varoitti]: ”Sen pahuuden ja niiden juonien tähden, joita on ja tulee olemaan vehkeilevien ihmisten sydämissä viimeisinä aikoina, minä olen varoittanut teitä ja edeltä varoitan teitä antamalla teille tämän viisauden sanan ilmoituksen kautta” (OL 89:4). – – Jeesuksen Kristuksen evankeliumin tarkoitus on valmistaa meitä ymmärtämään sellaisen elämän kauneus, jollaista Herra on tarkoittanut elettävän, kertomalla meille, kuinka me voimme välttää asioita, jotka tuhoavat maailmaa.5

Uskotteko, että Herra antoi meille viisauden sanan? Ajatteletteko todella, että Hän tietää, mikä on meille hyväksi? Arveletteko, että Hänelle olisi mieluista, jos me noudattaisimme tuota lakia? Hän sanoo, että olisi. Luuletteko, että Hän tarkoitti sitä?6

Veljet ja sisaret, emme voi rankaisematta suhtautua vähätellen viisauden sanaan. Se on annettu neuvoksi ja ohjeeksi, ei käskynä eikä pakkona vaan viisauden sanana Isältämme ruumiimme ajalliseksi pelastukseksi ja sielumme valmistamiseksi iankaikkiseen elämään.7 (Katso ehdotus 2 sivulla 207.)

Herra lupaa henkistä ja fyysistä terveyttä niille, jotka noudattavat viisauden sanaa.

Olen kiitollinen tuosta suurenmoisesta viisauden sanasta, siitä, että se on yksinkertainen, ja kuten Herra sanoo, ”[sovitettu] heikkojen kyvyn mukaan ja kaikista pyhistä heikoimpienkin, jotka ovat pyhiä tai joita voidaan kutsua pyhiksi”. Pysähdyn kysymään – – olemmeko me kelvollisia kutsuttaviksi pyhiksi? Kaikkien, jotka toivovat, että heitä kutsutaan pyhiksi, tulee todellakin noudattaa viisauden sanaa. Ja mitä se meille merkitsee? Se tuo meille elämän suloisuutta, se vie luotamme myrkylliset huurut, joita monet ihmiset hengittävät tupakanpolton seurauksena. Se säästää meidät siltä pahoinvoinnilta, jonka nuuskaaminen aiheuttaa. Jos noudatamme sitä, se varjelee meitä vaivoilta, jotka johtuvat siitä, että elimistöömme joutuu teehen ja kahviin sisältyviä [huumausaineita], ja se varjelee meitä alkoholin vahingollisilta vaikutuksilta. – –

Taivaallinen Isämme kertoo meille paitsi sen, mitä meidän tulee välttää, niin myös sen, mitä me voimme käyttää hyödyksi. Hän on sanonut meille, että kaikki viljat, kaikki terveelliset yrtit, viiniköynnöksen hedelmä jne. ovat hyväksi ihmiselle. Eläinten ja taivaan lintujen liha – ja näitä Hän kehottaa meitä käyttämään viisaasti ja kiittäen, ja haluan tähdentää kiittämistä.8

Me havaitsemme, että terveyslakien noudattaminen tuo henkistä ja fyysistä voimaa, ja huomaamme, että niiden noudattamatta jättämisestä seuraa henkistä ja fyysistä heikkenemistä. Luojamme, henkemme Isä, joka antoi meille tilaisuuden asua tämän maan päällä, on sanonut, että tuossa ilmoituksessa mainitut tietyt asiat eivät ole meille hyväksi. Hän on antanut meille arvokkaita lupauksia, jos me noudatamme tätä lakia – lupauksia viisaudesta, terveydestä ja voimasta sekä lupauksen, että samoin kuin Israelin lasten kohdalla tuhon enkeli kulkee meidänkin ohitsemme eikä vahingoita meitä [ks. OL 89:18–21].9 (Katso ehdotus 3 sivulla 208.)

Viisauden sanan noudattaminen vahvistaa uskoamme ja hengellisyyttämme.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että armollinen Herra antaessaan meille viisauden sanan antoi sen meille paitsi siksi, että meillä olisi terveyttä eläessämme maailmassa, myös jotta uskomme vahvistuisi, jotta todistuksemme Herramme ja Mestarimme tehtävän jumalallisuudesta lisääntyisi, jotta me olisimme siten paremmin valmistautuneita palaamaan Hänen luokseen, kun työmme täällä on tehty. Pelkään, ettemme me Siionin pojat ja tyttäret aina ymmärrä tämän suuren sanoman tärkeyttä maailmalle.10

Haluan sanoa teille, että käsitykseni mukaan tupakointi, niin vähäiseltä asialta kuin se saattaakin tuntua joistakuista ihmisistä, on ollut syy, joka on tuhonnut heidän hengellisen elämänsä, on ollut syy, joka on vieroittanut heitä Isämme Hengen kumppanuudesta, on eristänyt heitä hyvien miesten ja naisten seurasta ja on tuonut heidän päälleen heille syntyneiden lasten piittaamattomuutta ja moitetta, ja silti paholainen sanoo ihmiselle: Voi, sehän on vain pikkuasia!11

Me elämme aikaa, jolloin Herra on jälleen puhunut kansalleen. Me, jotka olemme kirkon jäseniä, jotka olemme noudattaneet taivaallisen Isämme vaatimuksia, ymmärrämme täysin, että Jumala elää ja että Hän palkitsee ne, jotka palvelevat Häntä uutterasti. Me ymmärrämme, että Hän on antanut tiettyjä sääntöjä ja määräyksiä hallitsemaan meitä tässä elämässä, ja kuuliaisuus Hänen vaatimuksilleen takaa meille Hänen mielisuosionsa, ja kuuliaisuutta seuraavat luvatut siunaukset. Mutta jos me emme noudata Hänen opetuksiaan, jos emme piittaa Hänen viisaista neuvoistaan, niin me emme saa Häneltä mitään lupausta ja me tuhlaamme tilaisuuksia, joita emme saa enää uudelleen. Tunnen, että on tärkeää, että myöhempien aikojen pyhät noudattavat tätä nimenomaista lakia [viisauden sana]. Uskon, että olemalla sille kuuliaisia myöhempien aikojen pyhät nauttisivat paljon lujemmasta uskosta. Luemme Mormonin opetuksista, että jos ihmisten keskuudessa ei enää tapahtunut ihmeitä, se johtui siitä, ettei heillä ollut uskoa, ja hän sanoi heille edelleen, että ilman uskoa ”kauhea on ihmisen tila” [ks. Moroni 7:37–38]. Jos me rikomme Herran tunnettua tahtoa, on luonnollista, että uskomme hiipuu, sillä Henki ei kiistele aina kanssamme. – –

Uskon vakaasti, että tämän yksinkertaisen vaatimuksen laiminlyömisestä johtuen usko on hiipunut joidenkuiden jäsentemme sydämessä – että jos noudatamme yleisemmin viisauden sanaa, usko tulee lisääntymään myöhempien aikojen pyhien keskuudessa ja meille tulee virtaamaan suurempaa tietoa sen johdosta, sillä kun me noudatamme sitä, meillä tulee olemaan taipumus noudattaa muitakin Isämme lakeja, ja kunkin noudattaminen takaa jonkin siunauksen.12 (Katso ehdotukset 3 ja 4 sivulla 208.)

Noudattamalla viisauden sanaa me valmistaudumme iankaikkiseen elämään.

Joskus mietin, ymmärtävätkö myöhempien aikojen pyhät, että [viisauden sana] on annettu meille korotukseksemme – ei vain ajalliseksi siunaukseksemme vaan valmistamaan meitä hengelliseen elämään. – –

Meille on kerrottu, että Jumalan kirkkaus on äly [ks. OL 93:36], ja me kaikki ihailemme älykkäitä miehiä ja naisia. Siksi meillä pitäisi olla halu laskea perustus lisääntyneen henkisen voiman saamiseksi eikä tehdä mitään sen heikentämiseksi. On ilmeistä, että jotkut ihmiset jäävät elämässään vaille älyllistä voimaa, jota heillä saattaisi olla, koska he käyttävät jatkuvasti sellaista, mistä taivaallinen Isä on sanonut, ettei se ole hyväksi. Heistä tulee sen johdosta vähemmän älykkäitä eivätkä he valmistaudu iankaikkiseen elämään, jonka pitäisi olla heidän tavoitteenaan.13

Jos me uskomme siten kuin väitämme, että Jeesus on Kristus ja että me olemme taivaallisen Isämme lapsia, niin kuinka tarkoin meidän tulisikaan käyttäytyä, että olisimme sen temppelin arvoisia, joka meillä on ja joka on luotu Jumalan kuvaksi. Kuinka moni meistä ymmärtää, että kun nautimme sellaista, minkä Isämme on kieltänyt, me saastutamme hengen temppelin? Kuinka moni meistä pysähtyy pohtimaan, että kun annamme periksi lihan heikkoudelle, riistämme itseltämme tilaisuuksia, jotka odottavat meitä tulevaisuudessa, ja estämme itseämme saamasta siunauksia, jotka Herra on varannut uskollisille?14

Jos me noudatamme tätä lakia, joka on sovitettu meistä heikoimpien kyvyn mukaan, siitä tulee perustus, jolle voidaan lisätä monia suuria siunauksia, joita Isämme mielellään antaa ja joihin meillä muutoin ei olisi oikeutta ja joita emme voisi saada. Kuinka kukaan meistä voi tuntea oikeudekseen olla välittämättä Jumalan yksinkertaisesta laista, josta Hän omalla äänellään on sanonut, että jokainen meistä voi noudattaa sitä? Voimmeko me odottaa kykenevämme pitämään korkeamman lain ja kykenevämme saavuttamaan suuren korotuksen, jos emme pidä tätä yksinkertaista vaatimusta?15 (Katso ehdotus 3 sivulla 208.)

Paras tapa opettaa perhettämme noudattamaan viisauden sanaa on noudattaa sitä itse.

Isät ja äidit, jos he pitävät viisauden sanan, voivat välittää jälkeläisilleen hyveitä ja voimaa, joita he eivät voisi muutoin näille antaa. Uskon, että Isämme Hengen kumppanuus on niiden sydämessä ja kodissa, jotka pitävät tämän lain, ja heidän halunsa olla kuuliainen välittyy heidän lapsilleen. – – On tunnettu tosiasia, että tupakan vaikutus lapsen aivoihin on mitä vahingollisin, koska se tuhoaa muistia ja tylsistyttää herkkiä aisteja. Myös alkoholin vaikutus nuoren aivoihin on hyvin tuhoisa: se hävittää halun olla kunniallinen ja rehellinen ja johtaa paheeseen ja rikokseen. – – Herra on antanut tämän lain hyvyydessä ja rakkaudessa luvaten tiettyjä siunauksia, jos me noudatamme Hänen neuvojaan. Tunnen halua kehottaa teitä, veljeni ja sisareni, opettamaan tätä kodeissanne. Kiinnittäkää kasvavien lastenne huomio siihen sekä palkintoon, joka perustuu sen noudattamiseen.

Saanen sanoa teille, että paras todiste uskostamme tähän lakiin, että me uskomme sen tulleen Jumalalta, on noudattaa sitä jatkuvasti elämässämme. Me voimme saarnata sitä koko päivän, mutta jos rikomme sitä käytännössä, esimerkkimme voi olla tuhoisa niille, joita rakastamme enemmän kuin elämää, sillä heistä tuntuu, että he voivat turvallisesti seurata meidän perässämme.16

Saanen vedota teihin: tutkikaa viisauden sanaa rukoillen. Älkää vain lukeko sitä vaan tutkikaa sitä rukoillen. Ottakaa selville, miksi taivaallinen Isämme antoi sen. Hän antoi sen meille luvaten pidempää elämää ja onnea, ei sen noudattamatta jättämisestä vaan sen noudattamisesta. Lukekaa viisauden sanaa perheenne läsnäollessa ja näyttäkää esimerkkiä. Jos teemme niin, Siion jatkaa kasvuaan. Jos teemme niin, Jumalan Karitsan kirkosta tulee edelleen myönteinen voima maailmassa.17 (Katso ehdotus 5 sivulla 208.)

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–VII.

  1. Sivulla 201 presidentti Smith viittaa kertomukseen Danielista, joka kieltäytyi nauttimasta kuninkaan ruokaa ja viiniä. Lue luku Dan. 1 ja mieti, onko sinulla kenties ollut tilannetta, jolloin sinun odotettiin nauttivan jotakin, mikä on kiellettyä viisauden sanassa. Mitä sopivia tapoja on sellaisissa olosuhteissa noudattaa viisauden sanaa ja osoittaa silti kunnioitusta muita kohtaan?

  2. Käy läpi ensimmäinen osio opetuksista (s. 201–203). Kuinka voisit käyttää näitä opetuksia auttaaksesi jotakuta, jonka on vaikea noudattaa viisauden sanaa?

  3. Käy lyhyesti läpi sivut 203–206, missä presidentti Smith puhuu joistakin siunauksista, jotka on luvattu niille, jotka noudattavat viisauden sanaa (ks. myös OL 89:18–21). Kuinka nämä lupaukset ovat täyttyneet omassa elämässäsi? Mitä muita siunauksia olet saanut, kun olet elänyt tämän lain mukaan?

  4. Sivulla 205 presidentti Smith lupaa, että viisauden sanan noudattaminen tuo taipumuksen olla kuuliainen. Mitä tämä lupaus merkitsee sinulle?

  5. Kuinka mielestäsi kuuliaisuutemme viisauden sanalle auttaa kirkkoa tulemaan myönteiseksi voimaksi maailmassa (s. 207)? Tutki rukoillen Opin ja liittojen luku 89, kuten presidentti Smith ehdottaa, ja pohdi, mitä voit tehdä noudattaaksesi täydellisemmin viisauden sanaa.

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: 1. Kor. 6:19–20; Alma 34:36; OL 29:34; 130:20–21

Opetusvihje: ”Voit osoittaa rakkautta oppilaitasi kohtaan kuuntelemalla heitä tarkkaavaisesti ja olemalla vilpittömästi kiinnostunut heidän elämästään. Kristuksen kaltaisella rakkaudella on voima pehmittää sydämet ja auttaa ihmisiä olemaan vastaanottavaisia Hengen kuiskauksille.” (Ks. Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 46.)

Viitteet

  1. ”Boyhood Experiences”, Instructor, helmikuu 1943, s. 73.

  2. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1943, s. 44.

  3. ”Saints Blessed”, Deseret News, 12. marraskuuta 1932, Church-osio, s. 5.

  4. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 19–21.

  5. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, Improvement Era, lokakuu 1947, s. 688.

  6. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1935, s. 121.

  7. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 21.

  8. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1923, s. 72–73.

  9. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 19.

  10. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 19.

  11. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1918, s. 40.

  12. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1908, s. 83–84.

  13. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 19.

  14. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1905, s. 62.

  15. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1908, s. 84.

  16. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1907, s. 21.

  17. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1949, s. 191.

Presidentti Smith opetti, että koska Daniel noudatti Herran terveyslakia omana aikanaan, hän oli kelvollinen Kaikkivaltiaan innoitukseen.

”Taivaallinen Isämme kertoo meille paitsi sen, mitä meidän tulee välttää, niin myös sen, mitä me voimme käyttää hyödyksi.”