Presidenttien opetuksia
Luku 18: Pysykää Herran puolella rajalinjaa


Luku 18

Pysykää Herran puolella rajalinjaa

Herra on antanut meille käskyjä, jotta me voimme vastustaa pahaa ja löytää onnea.

George Albert Smithin elämänvaiheita

George Albert Smithin isoisä George A. Smith palveli monta vuotta kahdentoista apostolin koorumissa ja Brigham Youngin neuvonantajana ensimmäisessä presidenttikunnassa. George Albert Smith toisti usein neuvon, joka hänen isoisällään oli tapana antaa perheelleen: ”Herran alueen ja Perkeleen alueen välillä on rajalinja, selvästi vedetty. Jos te pysytte Herran puolella tätä linjaa, te tulette olemaan Hänen vaikutuksensa alaisuudessa eikä teillä ole lainkaan halua tehdä väärin; mutta jos te ylitätte viivan paholaisen puolelle edes tuumankaan verran, te olette kiusaajan vallassa, ja jos hän onnistuu, te ette pysty ajattelemaan tai edes järkeilemään kunnolla, koska te olette menettäneet Herran Hengen.”

George Albert Smith sanoi, että hän käytti tätä neuvoa kautta elämänsä ohjaamaan valintojaan: ”Kun olen tuntenut houkutusta tehdä jonkin tietyn asian, olen kysynyt itseltäni: ’Kummalla puolen rajalinjaa olen?’ Jos päätin olla turvallisella puolella, Herran puolella, tein oikein joka kerta. Kun siis kiusaus tulee, ajatelkaa rukoillen ongelmaanne, niin Herran vaikutus auttaa teitä päättämään viisaasti. Meille on turvaa vain Herran puolella rajalinjaa.”1 (Katso ehdotus 1 sivulla 197.)

George Albert Smithin opetuksia

Pysyminen Herran puolella rajalinjaa vaatii tarkkaa kuuliaisuutta käskyille.

Kaikki turva, kaikki vanhurskaus, kaikki onni on Herran puolella rajalinjaa. Jos pidätte Jumalan käskyt pyhittämällä lepopäivän, olette Herran puolella rajalinjaa. Jos pidätte omat rukouksenne ja perherukouksenne, olette Herran puolella rajalinjaa. Jos olette kiitollisia ruoasta ja ilmaisette tuon kiitollisuuden Jumalalle, olette Herran puolella rajalinjaa. Jos rakastatte lähimmäistänne niin kuin itseänne, olette Herran puolella rajalinjaa. Jos olette rehellisiä kanssakäymisissänne lähimmäistenne kanssa, olette Herran puolella rajalinjaa. Jos noudatatte viisauden sanaa, olette Herran puolella rajalinjaa. Ja saattaisin käydä näin läpi kymmenen käskyä ja muut käskyt, jotka Jumala on antanut oppaaksemme, ja sanoa jälleen, että kaikki, mikä rikastaa elämäämme ja tekee meidät onnellisiksi ja valmistaa meitä iankaikkiseen iloon, on Herran puolella rajalinjaa. Vian etsiminen asioista, jotka Jumala on antanut meille oppaaksemme, ei ole Herran puolella rajalinjaa.2 (Katso ehdotus 2 sivulla 197.)

[Herra on sanonut]: ”Minä, Herra, en voi suvaita syntiä vähäisimmässäkään määrin” – ei vähäisimmässäkään määrin [OL 1:31]. Miksi? Koska Hän tietää, että jos me teemme syntiä, me menetämme siunauksen, josta nauttisimme, jos emme hylkäisi polkua, joka johtaa tuohon siunaukseen.3

Aina silloin tällöin kuulemme jonkun sanovan: ”Voi, en olisi niin pikkutarkka. Herra ei ole kovin ankara meille, jos me vain pidämme käskyt osittain.” Se, joka puhuu tällä tavoin, on jo paholaisen puolella rajalinjaa, ettekä te halua kuunnella häntä, koska jos teette niin, teidät voidaan johtaa harhaan. Kukaan, jolla on Herran Henki, ei puhu sillä tavoin. Herra itse on sanonut, että meidän täytyy pitää Hänen käskynsä: ”On olemassa laki – peruuttamattomasti säädetty taivaassa ennen tämän maailman perustamista – johon kaikki siunaukset perustuvat” (OL 130:20). Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on olemassa opettaakseen meille, kuinka voimme ansaita tuon siunauksen.4

Rakastava Isämme taivaassa antaa meille käskyjä auttaakseen meitä löytämään onnea.

Hyvyydessään Herra – nähdessään lastensa asenteen ja tietäessään, että he tarvitsisivat opastusta – antoi meille kymmenen käskyä ja muita käskyjä, joita on annettu aika ajoin, auttaakseen meitä löytämään onnea. Näette ihmisten ryntäävän sinne tänne maailmassa etsien onnea mutta löytämättä sitä. Kunpa he vain pysähtyisivät riittävän pitkäksi aikaa ottamaan vastaan Herran neuvot, niin onni seuraisi, sillä he eivät löydä sitä millään muulla tavalla.5

Kun olin lapsi, ymmärsin tai luulin ymmärtäväni, että Herran käskyt olivat Hänen lakejaan ja sääntöjään minun ohjauksekseni. Luulin ymmärtäväni, että jos ei ole kuuliainen noille käskyille, seuraisi rangaistus, ja oletan, että minusta lapsena ehkä tuntui siltä, että Herra oli järjestänyt ja säätänyt asiat tässä maailmassa niin, että minun on toteltava tiettyjä lakeja tai seuraisi nopea rangaistus. Mutta kun tulin vanhemmaksi, opin asian toisesta näkökulmasta, ja nyt minulle niin sanotut Herran lait, neuvot, jotka sisältyvät pyhiin kirjoituksiin, Herran ilmoitukset meille tänä päivänä ja maailmanaikana, ovat kuin suloista taivaallisen Isämme äänen musiikkia Hänen armossaan meitä kohtaan. Ne ovat vain rakastavan vanhemman ohjeita ja neuvoja, vanhemman, joka on enemmän huolissaan hyvinvoinnistamme kuin maanpäälliset vanhemmat osaavat olla, ja niinpä se, mikä aikoinaan näytti minusta kantavan lain ankaraa nimeä, on nyt kaikkitietävän taivaallisen Isän rakastava ja lempeä neuvo. Ja siksi sanonkin, ettei minun ole vaikea uskoa, että minun on parasta pitää Jumalan käskyt.6

Kaikki onni, mitä minä ja läheiseni olemme kokeneet, on ollut seurausta siitä, että olemme yrittäneet pitää Jumalan käskyt ja elää kelvollisina saadaksemme siunaukset, jotka Hän on luvannut niille, jotka kunnioittavat Häntä ja pitävät Hänen käskynsä.7

Jos me noudatamme ohjeita ja neuvoja, jotka Herra on antanut, polkumme tulee olemaan onnen polku. Se tulee olemaan polku, joka ei kenties ole aina helppo ja mukava, mutta lopulta se päättyy taivaallisen Isämme luo, ja meidän osanamme tulee olemaan kirkkaus, kuolemattomuus ja iankaikkinen elämä.8 (Katso ehdotus 3 sivulla 197.)

Vastustaja yrittää johtaa meitä harhaan vilpillään ja oveluudellaan.

Maailmassa on nykyään kaksi vaikutusta, ja ne ovat olleet alusta asti. Toinen vaikutus rakentaa, edistää onnea ja vahvistaa luonnetta. Toinen vaikutus tuhoaa, muuttaa ihmisiä pahoiksi, repii ja lannistaa. Me kaikki olemme alttiina kummallekin. Toinen tulee taivaalliselta Isältämme ja toinen tulee pahuuden lähteestä, joka on ollut maailmassa alusta asti pyrkien tuhoamaan ihmiskunnan.9

Meitä kaikkia houkutellaan. Kukaan ei ole vapaa kiusauksesta. Vastustaja käyttää kaikkia mahdollisia keinoja pettääkseen meitä. Hän yritti tehdä niin maailman Vapahtajalle mutta ei onnistunut. Hän on yrittänyt sitä monien muiden kohdalla, joilla on ollut jumalallinen valtuus, ja joskus hän löytää heikon kohdan ja ihminen menettää sen, mikä olisi saattanut olla suuri siunaus, jos hän olisi ollut uskollinen.10

Eräs mies sanoi kerran minulle – tai huomautti paikassa, jossa satuin olemaan: ”Nämä ihmiset täällä näyttävät ajattelevan, että olen täynnä pahuutta mutta minä en ole.” Ja minä sanoin hänelle: ”Veljeni, oletko ikinä tuntenut ketään, joka on täynnä pahuutta ja tietää sen?” Se on yksi paholaisen juonista: saada teidät valtaansa ja estää teitä tietämästä sitä. Ja se on yksi vaikeuksistamme.11

Profeetta Nefi näki satoja vuosia sitten, mitä tapahtuisi – että ihmiset riitelisivät toistensa kanssa ja kieltäisivät Pyhän Hengen voiman ja Israelin Pyhän ja opettaisivat oppina ihmiskäskyjä. Maailmassa on nykyään vaikutus, joka yrittää saada ihmiset uskomaan, että he voivat omalla älykkyydellään ja omalla voimallaan saada iankaikkisen elämän. Saanen – – lukea Nefin kirjasta:

”Ja on myös monia, jotka sanovat: Syökää, juokaa ja olkaa iloisia, mutta pelätkää silti Jumalaa – hän hyväksyy pienen synnin tekemisen.”

Haluan teidän panevan merkille tuon: ”Hän hyväksyy pienen synnin tekemisen.” Tuo viekas vastustaja, joka tietää, että jos hän vain saisi miehen tai naisen tekemään vähän väärin, he olisivat sen verran hänen alueellaan, sen verran he olisivat hänen vallassaan.

”Pelätkää silti Jumalaa – hän hyväksyy pienen synnin tekemisen; niin, valehdelkaa vähäsen, käyttäkää toista hyväksenne hänen sanojensa tähden, kaivakaa kuoppa lähimmäisellenne; ei tässä ole mitään pahaa; ja tehkää kaikkea tätä, sillä huomenna me kuolemme; ja jos olemmekin syyllisiä, Jumala antaa meille muutaman raipaniskun, ja lopulta meidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan” [2. Nefi 28:8].

Eikö se, mitä tähän on kirjoitettu, ole selvästikin juuri sitä, mitä paholainen sanoo ihmislapsille tänään? Tehkää vähän syntiä, ei siitä ole mitään vahinkoa. Valehdelkaa vähän, ei siitä ole mitään erityistä haittaa. Herra antaa sen anteeksi, ja teitä lyödään muutamalla raipaniskulla ja lopulta teidät pelastetaan Jumalan valtakuntaan. Niin hän sanoo miehelle tai naiselle, jolle on opetettu viisauden sana, kun hän sanoo: Juo vähän teetä, ei siitä ole sinulle haittaa. Polta vähän tupakkaa, ei sillä ole mitään merkitystä. Ei pienestä määrästä alkoholia ole mitään vahinkoa. Nämä ovat pieniä asioita. Hän tekee aina sen vähän kerrassaan, ei kaikkea kerralla. Sen minä haluaisin meidän muistavan. – – Juuri nämä vähäpätöiset salakavalat kuiskaukset pettävät ihmiskunnan ja asettavat meidät paholaisen valtaan. – –

Ja Nefi sanoo edelleen:

”Ja toiset hän rauhoittaa ja tuudittaa heidät lihalliseen turvallisuuteen, niin että he sanovat: kaikki on hyvin Siionissa, niin, Siion menestyy, kaikki on hyvin – ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.”

Haluan nyt teidän panevan merkille tuon: ”Ja näin Perkele pettää heidän sielunsa ja eksyttää heidät varovasti alas helvettiin.” [2. Nefi 28:21.] Ja niin hän sen tekee, juuri niin hän sen tekee. Hän ei tule ja tartu teihin fyysisesti ja vie teitä alueelleen, vaan hän kuiskaa: ”Tee vähän pahaa”, ja kun hän onnistuu siinä, vähän jotakin toista pahaa ja sitten toista, ja käyttääkseni lainauksen ilmausta, hän ”pettää heidän sielunsa”. Niin hän tekee. Hän saa teidät uskomaan, että olette saamassa jotakin, vaikka olettekin menettämässä. Niinpä joka kerta kun jätämme noudattamatta jotakin Jumalan lakia tai pitämättä jotakin käskyä, meitä petetään, koska tässä maailmassa tai tulevassa maailmassa ei saa mitään muuten kuin olemalla kuuliainen taivaallisen Isämme laille.

– – Tuo erityinen viittaus, ”ja hän eksyttää heidät varovasti alas helvettiin”, on merkittävä. Se on hänen menetelmänsä. Ihmiset nykyajan maailmassa ovat alttiita tuolle vaikutukselle, ja heitä vedetään sinne ja tänne, ja tuo kuiskuttelu jatkuu, eivätkä he ymmärrä, mitä Herra haluaa heidän tekevän, vaan elävät edelleen alttiina paholaisen voimalle hänen alueellaan, minne Herran Henki ei mene.

Hän sanoi edelleen: – –

”Ja katso, toisia hän mielistelee ja sanoo heille, ettei helvettiä ole; ja hän sanoo heille: Minä en ole Perkele, sillä sellaista ei ole – ja näin hän kuiskuttelee heidän korviinsa, kunnes hän kytkee heidät kauheisiin kahleisiinsa, joista ei ole vapautusta” [2. Nefi 28:22].

Veljeni ja sisareni, se on maailman tila nykyään. Nefi ei olisi voinut ilmaista sitä selvemmin, vaikka hän olisi ollut täällä maailmassa juuri nyt. Ja vastustaja on työssä, ja koska taivaallinen Isämme halusi varjella lapsiaan tuon opetuksen ja tuon uskomuksen pahuudelta, Hän lähetti poikaprofeetta Joseph Smithin maailmaan, antoi tälle jumalallisen valtuuden, järjesti kirkkonsa ja alkoi jälleen opettaa totuutta ihmislapsille, jotta heidät voitaisiin johdattaa pois harhateiltään.12

Meidän on opittava voittamaan himomme, pahat taipumuksemme. Meidän on opittava vastustamaan kiusauksia. Siksi me olemme täällä, ja jotta voisimme tehdä sen täydellisemmin, maan päälle on palautettu evankeliumi ja me olemme päässeet siitä osallisiksi ja meillä on voima, jonka saamme Pyhän Hengen voiman ansiosta. Meillä ei ole pelkästään sellaista voimaa vastustaa kiusausta kuin tavallisella ihmisellä, jota rajoittaa se, ettei hänellä ole tietoa totuudesta. Meillä on yhtä suuri voima vastustaa kuin hänellä, ja sen lisäksi meillä on voima, joka tulee siitä, että tunnemme totuuden ja tiedämme olemassaolomme tarkoituksen.13 (Ks. ehdotus 4 sivulla 197.)

Me voimme vastustaa pahaa päättämällä antautua Herran vaikutukseen.

Muistan monta vuotta sitten tapaamani hyvän miehen, joka oli tuolloin Amerikan universalistikirkon hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hän tuli tänne [Salt Lake Cityyn] käymään ja osallistui kahteen pyhäkouluumme. Hän kiinnostui kovasti yhdestä [lasten] luokasta. Lopulta, kun [oppitunti] oli loppumaisillaan, pyhäkoulun johtaja kysyi: ”Haluaisitteko sanoa muutaman sanan [luokalle]?” – – Hän sanoi: ”Haluaisin sanoa muutaman sanan.” Hän sanoi: ”Jos vain voisin elää ilmapiirissä, jonka löysin tässä pienessä – – luokassa tässä pyhäkoulussa tänä aamuna, minusta tulisi väistämättä hyvä ihminen.” (Katso ehdotus 5 sivulla 197.)

Olen ajatellut sitä hyvin monta kertaa. Me valitsemme tarkoin ilman, jota hengitämme, jotta eläisimme terveinä. Mutta joskus me huolettomuuksissamme asetumme alttiiksi moraalittomille vaikutteille, jotka hävittävät voimamme vastustaa pahaa, ja meidät johdatetaan tekemään sellaista, mitä meidän ei pitäisi tehdä ja mitä emme tekisi, jos olisimme Herran vaikutuksen alaisia. Jos vain olisimme nöyriä, jos vain olisimme rukoilevia, jos vain eläisimme niin, että joka hetki elämässämme voisimme rehellisesti sanoa: ”Isä taivaassa, olen halukas ja innokas tekemään sen, mitä Sinä haluat minun tekevän”, joka päivä elämämme rikastuisi eläessämme tätä maanpäällistä kokemusta.14

Me päätämme, minne joudumme. Jumala on suonut meille tahdonvapauden. Hän ei vie sitä meiltä, ja jos teen sitä, mikä on väärin, ja joudun paholaisen alueelle, teen sen siksi, että minulla on tahto ja voima tehdä niin. En voi syyttää ketään muuta, ja jos päätän pitää Jumalan käskyt ja elää niin kuin minun pitäisi elää ja pysyä Herran puolella rajalinjaa, teen sen, koska minun pitäisi tehdä niin, ja saan siitä siunaukseni. Se ei ole tulosta siitä, mitä joku toinen kenties tekee.15

Meidän myöhempien aikojen pyhien tulee hyvin tarkoin elää jokainen elämämme päivä niin, että voimme olla Herran voiman vaikutuksessa ja että kykenemme kääntymään pois niistä asioista, joilla on taipumus viedä voimamme päästä selestiseen valtakuntaan.16

Huolehtikaa siitä, että seisotte vankasti kalliolla. Huolehtikaa siitä, että opitte, mitä Mestari teiltä haluaa, ja kun tiedätte sen, huolehtikaa siitä, että pidätte Hänen lakinsa ja käskynsä. Huolehtikaa siitä, että elämänne puhtaus oikeuttaa teidät Pyhän Hengen kumppanuuteen, koska jos olette puhtaita ja hyveellisiä ja rehellisiä, paholaisella ei ole valtaa tuhota teitä.17

Rukoilen, että tutkimme itseämme ja otamme selvää, millä puolella rajalinjaa olemme. Ja jos olemme Herran puolella, pysymme siellä, koska se johtaa iankaikkiseen onneen parhaiden maan päällä eläneiden miesten ja naisten seurassa.

Jos olemme jollakin tavoin lipsuneet, jos olemme olleet huolimattomia, jos olemme kuunnelleet kiusaajaa ja menneet rajalinjan yli osallistumaan sellaiseen, mitä maailma pitää hyvin haluttavana ja mistä Herra on sanonut, ettei se ole meille hyväksi, palatkaamme mahdollisimman nopeasti toiselle puolelle, pyytäkäämme Herralta anteeksi mielettömyyttämme ja sitten Hänen avullaan eläkäämme elämää, joka johtaa iankaikkiseen onneen.18

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–VII.

  1. Lue ”George Albert Smithin elämänvaiheita” (s. 189) ja kohta Moroni 7:10–19. Mistä tiedät olevasi ”Herran puolella rajalinjaa”? Mitä me voimme tehdä auttaaksemme toisiamme pysymään Herran puolella rajalinjaa?

  2. Sivun 189 alareunassa alkavassa kappaleessa presidentti Smith mainitsee useita käskyjä, joita meidän tulee noudattaa pysyäksemme Herran puolella rajalinjaa. Mitä muita tasovaatimuksia Herra on antanut meille auttaakseen meitä pysymään Hänen puolellaan rajalinjaa?

  3. Kun luet osiota, joka alkaa sivulta 190, harkitse, kuinka voisit käyttää presidentti Smithin opetuksia auttaaksesi jotakuta, jonka mielestä käskyt ovat liian rajoittavia.

  4. Kun käyt läpi sivuja 192–195, etsi presidentti Smithin kuvailemia Saatanan taktiikoita ja mieti tilanteita, jolloin olet nähnyt todisteita näistä taktiikoista. Kuinka me voimme auttaa nuoria tunnistamaan ja voittamaan ne? Kuinka se, että tiedämme olemassaolomme tarkoituksen (ks. s. 195), auttaa meitä vastustamaan kiusausta?

  5. Mieti, kuinka kertomus sivulla 195 voisi soveltua sinuun. Millaisissa paikoissa tai tilanteissa et tunne halua tehdä pahaa? Mitä voimme tehdä luodaksemme sellaisen ilmapiirin kotiimme? Työpaikallemme? Paikkakunnallemme? Omaan elämäämme?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Matt. 4:1–11 (mukaan lukien Joseph Smithin raamatunkäännöksen vastaavat kohdat); Jaak. 4:7; 1. Joh. 5:3–4; Alma 13:27–28; Hel. 5:12; OL 82:8–10

Opetusvihje: ”Ennen oppitunnin aloittamista tauluun kirjoitetut kysymykset auttavat oppijoita ajattelemaan käsiteltäviä aiheita jo ennen kuin oppitunti alkaa” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 93).

Viitteet

  1. ”A Faith Founded upon Truth”, Deseret News, 17. kesäkuuta 1944, Church-osio, s. 9.

  2. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1945, s. 118.

  3. Sharing the Gospel with Others, toim. Preston Nibley, 1948, s. 198; 4. marraskuuta 1945 Washington D.C:ssä pidetty puhe.

  4. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, Improvement Era, lokakuu 1947, s. 690.

  5. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1941, s. 25.

  6. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1911, s. 43–44.

  7. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1949, s. 87.

  8. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1937, s. 36.

  9. ”A Faith Founded upon Truth”, s. 9.

  10. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1945, s. 117.

  11. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1948, s. 179.

  12. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1918, s. 39–41.

  13. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1926, s. 102.

  14. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1929, s. 23.

  15. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1932, s. 27.

  16. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1926, s. 103.

  17. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1906, s. 48.

  18. ”Seek Ye First the Kingdom of God”, s. 691.

”Jos me noudatamme ohjeita ja neuvoja, jotka Herra on antanut, polkumme tulee olemaan onnen polku.”

”Herran ilmoitukset meille tänä päivänä ja maailmanaikana ovat kuin suloista taivaallisen Isämme äänen musiikkia Hänen armossaan meitä kohtaan.”

”Meidän myöhempien aikojen pyhien tulee hyvin tarkoin elää jokainen elämämme päivä niin, että voimme olla Herran voiman vaikutuksessa.”