Selvhjulpenhet
Min grunnvoll: Selvhjulpenhet er et frelsende prinsipp


Min grunnvoll: Selvhjulpenhet er et frelsende prinsipp – Maksimal varighet: 20 minutter

Overvei:Johannes 10:10 (til høyre)

Drøft:Hva er et liv med overflod?

Se på:“He Polished My Toe” [Han pusset tåen min], som finnes på srs.lds.org/videos. (Ingen video? Les side 5.)

Han pusset tåen min

Hvis du ikke får sett videoen, kan du lese denne teksten.

Bilde
stillfoto fra Han pusset tåen min

Eldste Enrique R. Falabella: Da jeg vokste opp, eide vi ikke mye. Jeg husker at jeg en dag gikk til min far og sa: “Pappa, jeg trenger nye sko. Disse er helt utslitt.” Han stoppet opp, så på skoene mine og så at de virkelig var utslitt. Han sa: “Jeg tror at dette er noe vi kan ordne.” Han fant frem sort skopuss og pusset skoene mine og gjorde dem skinnende blanke. Han sa til meg: “Nå er det ordnet, gutten min.” Jeg svarte: “Nei, ikke ennå. Du kan fremdeles se stortåen min stikke ut av skoen.” Han sa: “Men vi kan ordne det også!” Han tok litt mer av skokremen og pusset tåen min!

Den dagen lærte jeg at det finnes en løsning på ethvert problem. Jeg er overbevist om at dette prinsippet om selvhjulpenhet og dette initiativet er en måte å fremskynde Herrens verk på. Det er en del av arbeidet med å frelse sjeler. Hver enkelt av oss kan bli bedre enn det vi er i øyeblikket. Du må gi slipp på likegyldighet. Mange ganger blir vi selvtilfredse, og dette ødelegger vår fremgang. Hver dag er en dag jeg kan gjøre fremgang hvis jeg bestemmer meg for å gjøre noe annerledes for å forbedre det jeg har gjort dårlig før. Hvis du gjør det med tro, utøver tro og håp i Kristus, at han vil være der og hjelpe deg, vil du finne veien til fremgang i timelige og åndelige ting. Dette er fordi Gud lever, og du er hans sønn eller datter.

Tilbake til side 4.

Drøft:Tror du at det finnes løsninger på problemene dine? Hvordan kan vi kvalifisere oss slik at Herrens kraft kan hjelpe oss?

Les:Henvisningen til Håndbok 2 og sitatet av eldste Dallin H. Oaks (til høyre). Å være selvhjulpen vil ikke si at vi kan oppnå alt det vi bestemmer oss for. Snarere er det å tro at vi gjennom Jesu Kristi nåde eller styrkende kraft og vår egen innsats, er i stand til å sørge for livets åndelige og timelige nødvendigheter for oss selv og vår familie. Selvhjulpenhet er et tegn på vår tillit til eller tro på Guds kraft til å flytte fjell i vårt liv og gi oss styrke til å utholde motgang og lidelse.

Drøft:Hvordan har Kristi nåde hjulpet deg å sørge for livets åndelige og timelige nødvendigheter?

Drøft:Les sitatet av president Marion G. Romney (til høyre). Hvordan vet du om du blir mer selvhjulpen?

Forplikt deg:Forplikt deg til å gjøre følgende oppgaver i løpet av uken. Merk av i rutene når du fullfører hver oppgave.

  • Les brevet fra Det første presidentskap på andre omslagsside, og understrek de lovede velsignelsene. Hva må du gjøre for å motta dem? Skriv tankene dine nedenfor.

  • Del det du har lært om selvhjulpenhet i dag, med din familie eller venner.