Lære og pakter 2021
20.–26. desember. Julen: Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave


“20.–26. desember. Julen: Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“20.–26. desember. Julen”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
kunst av Maria og Jesusbarnet

Nativity in Copper and Umber [Kristi fødsel i kobber og umbra], av J. Kirk Richards

20.–26. desember

Julen

Guds guddommelige Sønn – en uforlignelig gave

En måte å samle tankene om Frelseren denne julen er å studere “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”. Denne oversikten foreslår hvordan du kan gjøre dette profetiske vitnesbyrdet til en del av ditt personlige og familiens studium av evangeliet.

Skriv ned inntrykkene dine

I 1838 erklærte profeten Joseph Smith: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 50–51). Mange år senere sa president Russell M. Nelson at “det var nettopp denne uttalelsen av profeten som ga insentiv for 15 profeter, seere og åpenbarere til å utstede og undertegne sitt vitnesbyrd for å markere 2000-årsdagen for Herrens fødsel. Dette historiske vitnesbyrdet har tittelen ‘Den levende Kristus’. Mange medlemmer har lært dets sannheter utenat. Andre vet knapt nok at det finnes. Når dere ønsker å lære mer om Jesus Kristus, oppfordrer jeg dere til å studere ‘Den levende Kristus’” (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 40).

Som siste dagers hellige fryder vi oss over velsignelsen ved fortsatt åpenbaring gjennom profeter og apostler i vår tid. Vi er takknemlige for deres inspirerte råd, advarsler og oppmuntring. Men mest av alt blir vi velsignet ved deres mektige vitnesbyrd om Jesus Kristus – i julen og gjennom hele året. Dette er mer enn bare gripende ord fra dyktige forfattere eller offentlige talere eller innsikt fra eksperter i Skriftene. Det er ordene til Guds utvalgte, kalte og bemyndigede “spesielle vitner om Kristi navn i hele verden” (Lære og pakter 107:23).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

“Ingen annen har hatt så dyptgripende innflytelse.”

Hvilke tanker gjør du deg når du leser Lukas 2:10–11 sammen med første avsnitt av “Den levende Kristus”? Hva vil du si til støtte for uttalelsen om at “ingen annen har hatt så dyptgripende innflytelse [som Jesus Kristus] på alle som har levet og kommer til å leve på jorden”? Se etter sannheter i “Den levende Kristus” som beskriver Frelserens dyptgripende innflytelse. Hvordan har han påvirket deg og gitt deg “stor glede”? (Lukas 2:10).

“Han oppsto fra graven.”

I “Den levende Kristus” vitner apostlene om Frelserens oppstandelse og nevner tre ganger den oppstandne Herre viste seg (se avsnitt fem). Vurder å lese om disse besøkene i Johannes 20–21; 3 Nephi 11–26 og Joseph Smith – Historie 1:14–20. Hva lærer du om Frelseren av det han sier og gjør ved disse besøkene?

“Hans prestedømme er gjengitt og hans kirke gjenopprettet.”

I løpet av ditt studium av Lære og pakter i år har du fått anledning til å lære mer om hvordan Frelserens “prestedømme er gjengitt og hans kirke gjenopprettet”. Hvilke gjengitte sannheter eller prinsipper har vært spesielt meningsfylte for deg? Vurder å gjennomgå noen av følgende skriftsteder som lærer oss om gjenopprettelsen: Lære og pakter 1:17–23; 13; 20:1–12; 65; 110; 112:30–32; 124:39–42; 128:19–21. Grunn på hvordan det gjengitte evangeliums sannheter hjelper deg å kjenne og tilbe Jesus Kristus (se Lære og pakter 93:19).

“En dag vil [han] komme tilbake til jorden.”

Julen er en tid for både å se tilbake på den dagen Jesus Kristus ble født, og for å se frem til den dagen han vil komme igjen. Hva lærer det nest siste avsnittet av “Den levende Kristus” deg om hans tilbakekomst? Det kan også være interessant å lese, synge eller lytte til julesalmer som lærer oss om det annet komme, for eksempel “La oss forene her vår sang” eller “En stjernenatt” (Salmer, nr. 124, 125).

“Han er verdens lys, liv og håp.”

Legg merke til egenskapene og titlene som er gitt Frelseren i siste avsnitt av “Den levende Kristus”. Følgende skriftsteder kan hjelpe deg å grunne på hvordan Jesus Kristus er “verdens lys, liv og håp”: Lukas 2:25–32; 1 Korinterbrev 15:19–23; Moroni 7:41; Lære og pakter 50:24; 84:44–46; 93:7–10. Hvordan er han ditt lys, liv og håp? Hvilke andre av Frelserens egenskaper eller titler betyr mest for deg?

Hvordan har det å studere “Den levende Kristus” påvirket din tro på og kjærlighet til Frelseren?

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World [Verdens lys], av Howard Lyon

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Den levende Kristus”.For å hjelpe familien å forstå sannhetene som undervises om Frelseren i “Den levende Kristus”, kan dere velge noen viktige uttrykk og samarbeide om å finne eller tegne bilder som illustrerer disse uttrykkene. Dere kan så samle disse bildene og uttrykkene i en bok.

“Vi vitner.”Hva lærer “Den levende Kristus” oss om hva det vil si å bære vitnesbyrd? Du kan gjerne skrive ned ditt vitnesbyrd om Kristus til minne om Frelserens fødsel.

“Han gikk omkring og gjorde vel.”Hvordan kan familien følge Frelserens eksempel på tjeneste denne julen? Hvordan vil dere spre “fred og velvilje” i familien og i lokalsamfunnet? Hvordan kan dere bidra til å “[helbrede] de syke”? Du kan finne ideer i noen av julevideoene i Medieappen eller Mediebiblioteket (medialibrary.ChurchofJesusChrist.org).

“Gud være lovet for hans guddommelige Sønns uforlignelige gave.”Hvilke gaver har vi mottatt på grunn av Jesus Kristus? Kanskje familiemedlemmene kan finne svar i “Den levende Kristus” og deretter pakke inn ting som symboliserer disse gavene fra Frelseren. Familien kan åpne gavene på julaften eller i løpet av uken og lese skriftsteder knyttet til hver av dem. Her er noen mulige skriftsteder, men familien kan finne mange andre: Lukas 2:10–14; 1 Peter 2:21; Mosiah 3:8; Alma 11:42–43; Lære og pakter 18:10–12. Dere kan også synge en sang om Frelseren, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20), for å finne andre gaver som kommer fra ham.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hør den englesang så skjønn”, Salmer, nr. 123.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Fokuser på Frelseren. “Å lese ‘Den levende Kristus’ med en bønn i hjertet er som å lese vitnesbyrdene til Matteus, Markus, Lukas, Johannes og profetene i Mormons bok. Det vil styrke deres tro på Frelseren og hjelpe dere å holde fokus på ham” (M. Russell Ballard, “Vende tilbake og motta”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 65).