Lære og pakter 2021
13.–19. desember. Familien – en erklæring til verden: “Familien står sentralt i Skaperens plan”


“13.–19. desember. Familien – en erklæring til verden: ‘Familien står sentralt i Skaperens plan’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“13.–19. desember. Familien – en erklæring til verden”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde

13.–19. desember

Familien – en erklæring til verden

“Familien står sentralt i Skaperens plan”

President Dallin H. Oaks har sagt: “Jeg tror vår holdning til og bruk av erklæringen om familien er [en prøve] for denne generasjon. Jeg ber om at alle siste dagers hellige må stå urokkelig i denne prøvelsen” (“Planen og erklæringen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 31). Overvei disse ordene mens du studerer familieerklæringen denne uken.

Skriv ned inntrykkene dine

Allerede før vi ble født, var vi en del av en familie – våre himmelske foreldres familie. Da tiden var inne for å forlate deres nærhet, må det ha vært betryggende å vite at på jorden ville også familier være en del av Guds plan. Mønsteret på jorden er ment å gjenspeile det fullkomne mønster i himmelen.

Det er ingen garantier for at jordiske familier vil være ideelle eller engang funksjonelle. Men som president Henry B. Eyring har sagt, gir familier “Guds barn den beste mulighet til å bli ønsket velkommen til verden med den eneste kjærlighet på jorden som er i nærheten av det vi følte i himmelen – foreldrekjærlighet” (“Samlingen av Guds familie”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 20). Gud visste at familier er ufullkomne og utsatt for djevelens angrep, og sendte sin elskede Sønn for å forløse oss og helbrede våre familier. Og han sendte profeter i de siste dager med en erklæring for å forsvare og styrke familier. Hvis vi følger profetene og setter vår lit til Frelseren, selv om jordiske familier ikke lever opp til det guddommelige idealet, er det håp for familier – på jorden og i himmelen.

Bilde

Forslag til personlig skriftstudium

“Familien står sentralt i Skaperens plan.”

Familien – en erklæring til verden” handler helt klart om familier. Men den handler like mye om Guds frelsesplan. En måte å studere erklæringen på er å se etter hva den lærer oss om vårt førjordiske, jordiske og etterjordiske liv. Hva lærer du når du studerer erklæringen på denne måten? Hvordan hjelper dette deg å forstå hvorfor ekteskap og familie er avgjørende for Guds plan?

Se også Dallin H. Oaks, “Planen og erklæringen”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 28–31.

“Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger.”

Tenk på avsnitt seks og syv i erklæringen om familien som et mønster for “lykke i familien”. Mens du leser disse avsnittene, kan du finne prinsipper for “gode ekteskap og familier”. Tenk så på et familieforhold du ønsker å styrke. Hva føler du deg inspirert til å gjøre? Hvordan vil du involvere Frelseren i din innsats?

Se også Richard J. Maynes, “Et Kristus-sentrert hjem”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 37–39; “What Matters Most” [Det som betyr mest], video, ChurchofJesusChrist.org.

Jeg “vil bli holdt [ansvarlig] for Gud” for måten jeg behandler min familie på.

Familieerklæringen inneholder fantastiske velsignelser som vår himmelske Fader lover dem som følger hans råd. Den inneholder også sterke advarsler til dem som ikke gjør det. Vurder å lage en liste over velsignelsene og advarslene du finner.

Hvordan følger du Guds råd i erklæringen? Hvis du sto foran Gud i dag, hva ville du være trygg på å snakke med ham om med hensyn til dine familieforhold? Hva ville du ha behov for å forbedre?

Se også Alma 5:15–22; Lære og pakter 42:22–25; 93:39–44.

Bilde

Foreldre skulle oppdra sine barn i kjærlighet og rettferdighet.

Kan jeg motta de lovede velsignelsene hvis min familiesituasjon ikke er ideell?

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Å erklære grunnleggende sannheter med hensyn til ekteskap og familie, er ikke å overse eller bagatellisere de ofre og fremganger de gjør som ikke har idealet som en realitet i dag … [Alle har] gaver. Alle har talenter. Enhver kan bidra til utfoldelsen av den guddommelige planen i hver generasjon. Mye godt, mye som er nødvendig – ja, noen ganger alt som er nødvendig for øyeblikket – kan oppnås i mindre enn ideelle omstendigheter. Med frimodighet vitner vi om at Jesu Kristi forsoning har tatt høyde for, og til slutt vil oppveie alle savn og tap for dem som vender seg til ham. Ingen er forutbestemt til å motta mindre enn alt som Faderen har til sine barn” (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 52).

Bilde

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

“Kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt.”Hvis det ville være nyttig for familien å drøfte læresetninger knyttet til kjønn og tiltrekning til samme kjønn, kan følgende ressurser hjelpe: Dallin H. Oaks, “Sannhet og planen”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 25–28; Emner, “Tiltrekning til samme kjønn”, https://www.mormonnytt.no/artikkel/tiltrekning-til-samme-kj%C3%B8nn.

“Den guddommelige plan for lykke.”For å hjelpe familien å forstå hvor viktige familier er i vår himmelske Faders plan, kan du skrive det førjordiske liv, jordelivet og livet etter døden på tre deler av et ark. Gransk erklæringen sammen, og skriv på arket det dere lærer om hver av disse delene av Guds plan. Hvorfor er familier så viktige for Gud?

“Familier [kan] bli evig forenet.”Dere kan se videoen “Plan of Salvation – We’re Still a Family” [Frelsesplanen – vi er fortsatt en familie] (ChurchofJesusChrist.org). Gransk familieerklæringen for å finne sannheter som den unge mannen i videoen forsto, og som hjalp ham å ha tro.

“Lykke i familien.”For å drøfte hvordan dere kan oppnå mer “lykke i familien”, kan dere synge en sang sammen om familier, som for eksempel “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel”, (Salmer, nr. 152). Hva lærer sangen og familieerklæringen oss som kan gjøre familien vår lykkeligere? Hvordan kan vi forsikre oss om at familien vår er “grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger”? Vurder å velge én læresetning dere ønsker å arbeide med denne uken.

“Styrke familien som samfunnets grunnleggende enhet.”Hvordan prøver Satan å svekke familier i verden? Hvordan kan vi gjøre vår del for å styrke familier? Du finner ideer i søster Bonnie L. Oscarsons budskap “Familieerklæringens forsvarere” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 14–17).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel”, Salmer nr. 152.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn Guds kjærlighet. President M. Russell Ballard sa, “Hans evangelium er kjærlighetens evangelium – kjærlighet til Gud og kjærlighet til hverandre” (“Gud elsker sine barn”, Lys over Norge, juli 1988, 53). Mens du leser familieerklæringen, kan du vurdere å notere deg eller markere tegn på Guds kjærlighet som er spesielt meningsfylte for deg.