Lære og pakter 2021
6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2: “Vi tror”


“6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2: ‘Vi tror’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“6.–12. desember. Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
lappeteppe som viser hender med mange hudfarger

To All Worthy Male Members [Til alle verdige, mannlige medlemmer], av Emma Allebes

6.–12. desember

Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2

“Vi tror”

Når du studerer Trosartiklene og Offisiell erklæring 1 og 2, kan du overveie hvilken innflytelse de har hatt på Kirken. Hva gjør inntrykk på deg ved sannhetene de fremsetter?

Skriv ned inntrykkene dine

I de 200 årene som har gått siden Joseph Smiths første syn, har Gud fortsatt å gi “åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap” til lederne i sin kirke (Lære og pakter 42:61). I noen tilfeller befalte denne åpenbaringen Kirkens ledere å gjøre endringer i Kirkens retningslinjer og praksis, “ifølge Herrens vilje, avpasset etter hans barmhjertighet og alt etter forholdene blant menneskenes barn” (Lære og pakter 46:15). Offisiell erklæring 1 og 2 representerer denne type åpenbaring – den ene førte til at praktiseringen av flergifte ble avsluttet, og den andre gjorde prestedømmets velsignelser, herunder tempelvelsignelser, tilgjengelige for personer av alle raser. Forandringer som disse er en del av hva det vil si å ha en “[sann] og levende kirke” (Lære og pakter 1:30), med en sann og levende profet.

Men det er også ting som ikke forandrer seg – grunnleggende, evige sannheter. Og noen ganger er hensikten med åpenbaring å kaste ytterligere lys over disse sannhetene og hjelpe oss å se dem tydeligere. Trosartiklene – Joseph Smiths 13 korte uttalelser om hva siste dagers hellige tror på – synes å tjene denne klargjørende hensikten. Begge typer åpenbaring veileder og velsigner Kirken, en kirke som er fast forankret i evig sannhet, men likevel i stand til vekst og forandring etter hvert som Herren øker vår forståelse for å hjelpe oss å takle dagens utfordringer. Med andre ord: “Vi tror på alt som Gud har åpenbart, alt som han nå åpenbarer, og vi tror at han fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike” (Trosartiklene 1:9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Trosartiklene

Trosartiklene inneholder det gjengitte evangeliums grunnleggende sannheter.

En måte du kan studere Trosartiklene på, er å lage en liste over sannhetene som finnes i hver av dem, og så finne skriftsteder knyttet til disse sannhetene. Hvordan beriker disse skriftstedene din forståelse av sannhetene i Trosartiklene?

Se også Veiledning til Skriftene, “Trosartiklene”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; L. Tom Perry, “Læresetningene og prinsippene i trosartiklene”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 46–48; “Kapittel 38: Wentworth-brevet”, i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 429–42.

Trosartiklene 1:9; Offisiell erklæring 1 og 2

Jesu Kristi Kirke blir veiledet ved åpenbaring.

“Vi tror at [Gud] fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike” (Trosartiklene 1:9), selv om disse tingene innebærer å endre Kirkens retningslinjer og praksis. Med dette prinsippet i tankene kan du gjennomgå Offisiell erklæring 1 og 2 og se etter ord og uttrykk som styrker din tro på fortsatt åpenbaring. Hvilke andre eksempler på fortsatt åpenbaring til Herrens profet kan du komme på? Hvordan har disse åpenbaringene påvirket livet ditt? Hvordan har de fremmet arbeidet i vår himmelske Faders rike?

Se også Amos 3:7; 2 Nephi 28:30.

Offisiell erklæring 1

Guds verk må gå fremover.

Hvilke grunner ga profeten til at Herren avsluttet praksisen med flergifte i “Utdrag fra tre taler av president Wilford Woodruff angående manifestet” (på slutten av Offisiell erklæring 1)? Hva lærer dette deg om Guds verk?

Du finner mer informasjon om den historiske bakgrunnen for Offisiell erklæring 1 se “The Messenger and the Manifesto” (Revelations in Context, 323–31) og “Plural Marriage and Families in Early Utah” [Flergifte og familier i Utahs tidlige historie] (Gospel Topics [artikler om emner i evangeliet], topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
maleri av Wilford Woodruff

Wilford Woodruff, av H. E. Peterson

Offisiell erklæring 2

Vi kan stole på Herren, selv om vi ikke har en fullkommen forståelse.

Skriftene lærer oss å stole på Herren (se Salomos ordspråk 3:5), og det var det mange medlemmer av Kirken av afrikansk avstamning gjorde da Kirken nektet dem ordinasjon til prestedømmet og tempelordinanser. Selv om de ikke forsto hvorfor disse retningslinjene fantes – og ofte følte seg såret av forklaringene som ble gitt den gangen, som Kirken tar avstand fra i dag – stolte mange hengivne medlemmer av afrikansk avstamning på Herren og holdt seg trofaste hele livet. Mens du leser Offisiell erklæring 2, kan du grunne på hvordan du har lært å stole på Herren selv om du ikke har en fullkommen forståelse.

Å lære om troen til svarte medlemmer av Kirken kan være inspirerende for deg. Her er noen av deres beretninger, funnet på history.ChurchofJesusChrist.org:

  • Jane Elizabeth Manning James” (Church History Topics)

  • In My Father’s House Are Many Mansions” (story of Green Flake)

  • You Have Come at Last” (story of Anthony Obinna)

  • “Break the Soil of Bitterness” (story of Julia Mavimbela)

  • I Will Take It in Faith” (story of George Rickford)

Se også “Witnessing the Faithfulness”, Revelations in Context, 332–41; Gospel Topics, “Race and the Priesthood”, topics.ChurchofJesusChrist.org; Ahmad Corbitt, “A Personal Essay on Race and the Priesthood”, del 1–4, history.ChurchofJesusChrist.org; BeOne.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Trosartiklene.Overvei hvordan familien kan lage “minileksjoner” om Trosartiklene. I løpet av uken kan for eksempel hvert familiemedlem velge én artikkel og finne et tilhørende skriftsted, et bilde, en salme eller en barnesang eller fortelle om en personlig opplevelse.

Alternativt kan familiemedlemmene bytte på å stille hverandre spørsmål om Kirken og vår tro og så besvare disse spørsmålene med en trosartikkel.

Offisiell erklæring 1 og 2.Offisiell erklæring 1 og 2 hjelper oss å forstå betydningen av nyere åpenbaring i Kirken. Mens familien leser dem sammen, kan dere vurdere å snakke om hvordan profeten leder oss “ved inspirasjon fra Den Allmektige Gud” (Offisiell erklæring 1). Hvordan styrker disse to erklæringene vår tro på en levende Gud som personlig leder sin kirke? Hvordan ser vi hans hånd i Kirkens arbeid i dag? Dere kan gjerne sammen utforske noen av ressursene under “Forslag til personlig skriftstudium” ovenfor.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hold alle budene”, Barnas sangbok, 68.

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. “Når du følger opp en oppfordring til å handle, viser du [dine familiemedlemmer] at du bryr deg om dem og hvordan evangeliet velsigner dem. Du gir dem også anledninger til å fortelle om erfaringer” (Undervisning på Frelserens måte, 35).