Lære og pakter 2021
29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138: “Synet om de dødes forløsning”


“29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138: ‘Synet om de dødes forløsning’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. november–5. desember. Lære og pakter 137–138”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
mennesker i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i Det celestiale rike (Joseph Smith’s Vision of the Celestial Kingdom [Joseph Smiths syn om Det celestiale rike], Robert Barrett).

29. november–5. desember

Lære og pakter 137–138

“Synet om de dødes forløsning”

President M. Russell Ballard har sagt: “[Jeg innbyr] dere til grundig og gjennomtenkt å lese [Lære og pakter 138]. Når dere gjør det, måtte Herren velsigne dere til å mer fullstendig forstå og verdsette Guds kjærlighet og hans plan for frelse og lykke for sine barn” (“Synet om de dødes forløsning”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 73).

Skriv ned inntrykkene dine

Åpenbaringene som er nedtegnet i Lære og pakter 137 og 138, er mer enn 80 år og 2400 km fra hverandre. Kapittel 137 ble mottatt av profeten Joseph Smith i 1836 i det uferdige Kirtland tempel, og kapittel 138 ble mottatt av Joseph F. Smith, Kirkens sjette president, i Salt Lake City i 1918. Men doktrinært står disse to synene side om side. Begge svarer på spørsmål om hva som skjer med Guds barn i det neste liv. Og begge får enda større betydning når vi overveier livserfaringene til de profeter som mottok dem.

Joseph Smiths syn hjalp ham å forstå hans elskede bror Alvins evige fremtid, som hadde dødd seks år før myndigheten til å døpe ble gjengitt. Spørsmål rundt Alvins evige frelse hadde tynget Joseph siden. Joseph F. Smiths syn åpenbarte strålende sannheter om åndeverdenen – i sannhet en trøstende åpenbaring til en som hadde sørget over mange nære familiemedlemmers død. Joseph F. Smith mistet sin far, Hyrum Smith, da han var 5 år gammel, og sin mor, Mary Fielding Smith, da han var 13 år gammel. Da han mottok synet i 1918, hadde han sørget over 13 barns bortgang.

Mange spørsmål folk har om livet etter døden, besvares i disse åpenbaringene. Kapittel 137 kaster litt innledende lys over slike spørsmål, og kapittel 138 åpner forhenget enda mer. Sammen vitner de om “den store og vidunderlige kjærlighet Faderen og Sønnen viste” (Lære og pakter 138:3).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 137

Enhver sjel vil få anledning til å velge celestial herlighet.

Den gjengse oppfatningen blant kristne i 1836 var at hvis en person døde uten å bli døpt – slik Joseph Smiths bror Alvin hadde gjort – kunne ikke vedkommende komme til himmelen. Likevel så Joseph Alvin i et syn om Det celestiale rike. Mens du leser kapittel 137, kan du grunne på hva du lærer om vår himmelske Fader, hans frelsesplan og Det celestiale rike.

Se også Saints, [Hellige] 1:232–35.

Lære og pakter 138:1–11, 25–30

Å lese og grunne på Skriftene forbereder meg til å motta åpenbaring.

Noen ganger kommer åpenbaring selv om vi ikke søker den. Men som regel kommer den fordi vi flittig søker og forbereder oss på det. Mens du leser Lære og pakter 138:1–11, 25–30, kan du legge merke til hva president Joseph F. Smith gjorde da “[hans] forstands øyne [ble] åpnet” for bedre å kunne forstå Frelserens forløsende misjon. Overvei så hvordan du kan følge president Smiths eksempel. Hvilke endringer kan du for eksempel gjøre i ditt skriftstudium for å muliggjøre mer “dype tanker over Skriftene” og mer refleksjon “over [Frelserens] store sonoffer”? (vers 1–2).

I sitt budskap “Synet om de dødes forløsning” (Ensign eller Liahona, nov. 2018, 71–74) antydet president M. Russell Ballard andre måter president Smith ble forberedt til å motta denne åpenbaringen på. Overvei hvordan du har blitt forberedt på erfaringer du har eller vil få i fremtiden.

Se også videoen “Ministry of Joseph F. Smith: A Vision of the Redemption of the Dead” [Joseph F. Smiths virke: Et syn om de dødes forløsning], ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
maleri av Joseph F. Smith

Joseph F. Smith, av Albert E. Salzbrenner

Lære og pakter 138:25–60

Arbeidet med å frelse sjeler foregår på begge sider av sløret.

President Russell M. Nelson har undervist: “Vårt budskap til verden er enkelt og oppriktig: Vi oppfordrer alle Guds barn på begge sider av sløret til å komme til sin Frelser, motta det hellige tempels velsignelser, nyte varig glede og kvalifisere seg til evig liv” (“La oss stevne frem”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 118–19). Grunn på denne uttalelsen mens du leser Lære og pakter 138:25–60. Du kan også overveie følgende spørsmål:

  • Hva lærer disse versene deg om hvordan arbeidet med å frelse sjeler utføres i åndeverdenen? Hvorfor er det viktig for deg å vite at dette arbeidet foregår? Hvordan styrker disse versene din tro på Frelserens forsoning?

  • Hva lærer disse versene oss om dem som deltar i arbeidet med å frelse sjeler i åndeverdenen? Hvorfor er det viktig å forstå at arbeidet med å frelse sjeler utføres på begge sider av sløret?

Se også Dallin H. Oaks, “Stol på Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 26–29; “Susa Young Gates and the Vision of the Redemption of the Dead”, Revelations in Context, 315–22.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 137:1–5.Be familien lage en tegning av hvordan de tror Det celestiale rike kan se ut basert på disse versene. Hva finner du i disse versene som hjelper deg å se frem til å bo der? Hva gjør vi nå for å forberede oss til å bo i Det celestiale rike sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Lære og pakter 137:5–10.For å finne ut hva det må ha betydd for Joseph Smith å se flere av sine familiemedlemmer sammen i Det celestiale rike, kan familien se videoen “Ministry of Joseph Smith: Temples” [Joseph Smiths virke: Templer] (ChurchofJesusChrist.org). Kanskje dere også kan snakke om en dere kjenner som døde uten anledning til å bli døpt. Hva lærer Lære og pakter 137:5–10 oss om vedkommende?

Lære og pakter 138:12–24.Hva lærer Lære og pakter 138:12–24 oss om dem Frelseren besøkte i åndeverdenen? Hvilke velsignelser fikk de? Hva kan vi lære av deres eksempel?

Lære og pakter 138:38–55.Disse versene beskriver dem president Joseph F. Smith så i åndeverdenen og gir noen detaljer om dem. Kanskje familien kan lage en liste over deres forfedre som er i åndeverdenen, sammen med detaljer om deres liv.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Søk, overvei og be”, Barnas sangbok, 66.

Vi kan forbedre vår læring

Grunn på Skriftene. President David O. McKay kalte meditasjon “en av de … hellige dører vi går gjennom for å komme inn i Herrens nærhet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – David O. McKay [2003], 32).

Bilde
Jesus Kristus i åndeverdenen

The Commissioned [De bemyndigede], av Harold I. Hopkinson. Jesus Kristus ga rettferdige ånder i oppdrag å forkynne evangeliet i åndeverdenen.