Oppi ja liitot 2021
12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80: ”Minä johdatan teitä”


”12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80: ’Minä johdatan teitä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
lampaita seuraamassa Jeesusta

Menossa kotiin, Yongsung Kim

12.–18. heinäkuuta

Oppi ja liitot 77–80

”Minä johdatan teitä”

Herra sanoi Joseph Smithille puhuvansa hänen korvissaan viisauden sanoja (ks. OL 78:2). Mitä viisauden sanoja huomaat, kun tutkit lukuja OL 77–80?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Alle kaksi vuotta siitä, kun Jeesuksen Kristuksen kirkko oli palautettu, sen jäsenmäärä oli kasvanut yli 2 000 jäseneen ja se levisi nopeasti. Maaliskuussa 1832 Joseph Smith kokoontui muiden kirkon johtajien kanssa ”keskustelemaan kirkon asioista”: tarpeesta julkaista ilmoituksia, ostaa maata kokoontumista varten ja huolehtia köyhistä (ks. OL 78, luvun johdanto). Näiden tarpeiden täyttämiseksi Herra kutsui pienen joukon kirkon johtajia muodostamaan yhdistyneen yhtiön – ryhmän, joka yhdistäisi heidän pyrkimyksensä edistää Herran työtä (ks. jae 4) näillä osa-alueilla. Mutta näissä hallinnollisissakin asioissa Herra keskittyi iankaikkisuuden asioihin. Viime kädessä kirjapainon tai varastohuoneen tarkoituksena – kuten kaiken muunkin Jumalan valtakunnassa – on valmistaa Hänen lapsiaan vastaanottamaan ”[sija] selestisessä maailmassa” ja ”iankaikkisuuden rikkaudet” (jakeet 7, 18). Ja jos päivittäisen elämän kiireiden keskellä niitä siunauksia on tällä hetkellä vaikea ymmärtää, Hän vakuuttaa meille: ”Olkaa – – rohkealla mielellä, sillä minä johdatan teitä” (jae 18).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 77

Jumala ilmoittaa salaisuuksiaan niille, jotka pyrkivät tuntemaan ne.

Kaksitoista vuotta ensimmäisen näyn jälkeen jakeen Jaak. 1:5 kehotus ”pyytää Jumalalta” opasti Joseph Smithiä edelleen, kun häneltä puuttui viisautta. Kun Josephilla ja Sidney Rigdonilla oli kysymyksiä Johanneksen ilmestyksestä heidän työskennellessään innoitetun raamatunkäännöksen parissa, Joseph luonnollisesti etsi viisautta Jumalalta. Kun luet lukua OL 77, voisit tallentaa saamiasi oivalluksia asianomaisten lukujen kohdalle Johanneksen ilmestyksessä.

Pohdi lisäksi, kuinka voit noudattaa profeetta Josephin esimerkkiä, kun tutkit pyhiä kirjoituksia. Voisit kysyä taivaalliselta Isältä: ”Mitä minun on ymmärrettävä?”

Kuva
Joseph Smith ja Sidney Rigdon lukemassa

Raamatun kääntäminen, Liz Lemon Swindle

OL 78

Mikä oli yhdistynyt yhtiö?

Yhdistynyt yhtiö perustettiin hoitamaan kirkon julkaisu- ja liikeasioita Ohiossa ja Missourissa. Siihen kuuluivat Joseph Smith, Newel K. Whitney ja muita kirkon johtajia, jotka yhdistivät voimavaransa vastatakseen kasvavan kirkon ajallisiin tarpeisiin. Valitettavasti yhdistynyt yhtiö ajautui velkoihin, ja se lakkautettiin vuonna 1834, kun velat kävivät hallitsemattomiksi.

Katso myös ”Newel K. Whitney and the United Firm”, Revelations in Context, s. 142–147; ”United Firm”, kirkon historian aiheita, churchofjesuschrist.org/study/church-history.

OL 78:1–7

Minä voin auttaa kirkon asian edistämisessä.

Herra sanoi Joseph Smithille ja muille kirkon johtajille, että varastohuoneen ja kirjapainon johtaminen ”[edistäisivät] asiaa, jolle olette omistautuneet” (OL 78:4). Mikä sinun mielestäsi on kirkon ”asia”? Pohdi tätä lukiessasi jakeita OL 78:1–7. Ehkäpä näiden jakeiden miettiminen voisi vaikuttaa siihen, kuinka hoidat kirkon tehtävääsi tai palvelet perhettäsi. Kuinka sinun palvelemisesi voi edistää Herran asiaa? Kuinka se valmistaa sinua saamaan ”sijan selestisessä maailmassa”? (Jae 7.)

OL 78:17–22

Herra johdattaa minua.

Tuntuuko sinusta koskaan, että olet kuin pieni lapsi – ehkä koska on jotakin, mitä et ole vielä ymmärtänyt tai mitä et voi kestää? (Ks. OL 78:17–18.) Etsi näistä jakeista neuvoja, jotka voivat sellaisina hetkinä auttaa sinua olemaan ”rohkealla mielellä” (jae 18). Miksihän Herra toisinaan nimittää seuraajiaan ”pieniksi lapsiksi”? (Ks. jae 17.) Voisit myös pohtia, kuinka Herra saattaa johdattaa sinua (ks. jae 18).

OL 79–80

Kutsu palvella Jumalaa on tärkeämpää kuin se, missä palvelen.

Vanhin David A. Bednar on opettanut luvusta OL 80: ”Kenties yksi niistä asioista, joita Vapahtaja opettaa meille tässä ilmoituksessa, on se, että tehtävä työskennellä jossakin tietyssä paikassa on olennaista ja tärkeää mutta toissijaista verrattuna kutsuun työskennellä” (”Kutsuttu työhön”, Liahona, toukokuu 2017, s. 68). Ajattele nykyisiä tai aiempia kirkon tehtäviäsi. Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua oppimaan, että vanhin Bednarin sanat ovat totta? Mitä muita sellaisia asioita löydät luvuista OL 79–80, jotka voisivat auttaa jotakuta, joka on juuri saanut uuden tehtävän?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 77:2.Kun olette lukeneet tämän jakeen, perheenjäsenet voisivat piirtää kuvia valitsemistaan villieläimistä, matelijoista tai ilman linnuista, jotka Jumala on luonut. Mitä opimme tämän jakeen perusteella Jumalan luomistöistä? (Ks. myös OL 59:16–20.) Voisitte myös laulaa jonkin laulun Jumalan luomistöistä, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17), ja näyttää tämän oppimisehdotuksen liitteenä olevaa maalausta.

OL 77:14.Tässä jakeessa selitetään, että Johannes söi kirjan, joka kuvasi hänen tehtäväänsä koota Israel. Mitä vertauskuva syömisestä kertoo siitä, kuinka meidän tulee suhtautua rooliimme Israelin kokoamisessa tai tehdä muita asioita, joita Herra haluaa meidän tekevän? Tässä on muita pyhien kirjoitusten kohtia, joissa syömistä hyödynnetään hengellisen totuuden opettamisessa: Joh. 6:48–51; 2. Nefi 32:3; Moroni 4. Ehkäpä voisit valmistaa perheen suosikkiruoan, jonka syötte yhdessä tämän keskustelun aikana.

OL 78:17–19.Perheenjäsenet voisivat piirtää kuvia Jumalan antamista siunauksista, joista he ovat kiitollisia. Mitä me teemme ilmaistaksemme kiitollisuutemme näistä siunauksista? Voisitte myös keskustella siitä, kuinka perheenne noudattaa neuvoa ”ottaa kaiken vastaan kiitollisin mielin” (jae 19). Mitä Herra lupaa niille, jotka tekevät niin?

OL 79:1.Lausu todistuksesi ”voimasta”, jota olet saanut, kun sinut on asetettu tai erotettu tehtäviin kirkossa. Millä erityisillä lahjoilla ja innoituksella Herra on siunannut teitä, kun olette palvelleet?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa”, MAP-lauluja, 159.

Näin kehitymme opettamisessa

Piirtäkää kuva. Voisitte lukea yhdessä muutamia jakeita, minkä jälkeen jokainen piirtää jotakin lukemaanne liittyvää. Laittakaa kuvat näkyviin kodissanne muistuttamaan perhettänne periaatteista, joita olette oppineet.

Kuva
puutarha, jossa on eläimiä

Jumalan puutarha, Sam Lawlor