Oppi ja liitot 2021
5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76: ”Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa”


”5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76: ’Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
linnunrata avaruudessa

Turvapaikka, Shaelynn Abel

5.–11. heinäkuuta

Oppi ja liitot 76

”Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa”

Luvussa OL 76 Herra ilmaisi, kuinka paljon Hän haluaa ilmoittaa meille totuutta (ks. jakeet 7–10). Lue pyhiä kirjoituksia uskoen siihen, että Hän voi ilmoittaa ja ilmoittaakin sinulle ”sitä, mikä on Jumalan” (jae 12) ja mikä sinun on tarpeen tietää. Kirjoita sitten saamasi oivallukset muistiin, ”kun – – vielä [olet] Hengessä” (jakeet 28, 80, 113).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

”Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen?” Miltei jokainen uskonto maailmassa käsittelee tätä kysymystä muodossa tai toisessa. Vuosisatojen ajan monet kristilliset kirkkokunnat ovat Raamatun opetuksiin turvaten opettaneet taivaasta ja helvetistä, paratiisista vanhurskaille ja piinasta jumalattomille. Mutta voiko koko ihmissuvun todella jakaa niin ehdottomalla tavalla hyviin ja huonoihin? Entä mitä itse asiassa tarkoittaa sana taivas? Helmikuussa 1832 Joseph Smith ja Sidney Rigdon miettivät, että aiheesta täytyi olla enemmän tiedettävää (ks. OL 76, luvun johdanto).

Sitä todellakin oli. Heidän pohtiessaan näitä asioita Herra ”kosketti [heidän ymmärryksensä] silmiä, ja ne avautuivat” (jae 19). Joseph ja Sidney saivat ilmoituksen, joka oli niin hämmästyttävä, niin ymmärrystä laajentava, niin valaiseva, että pyhät käyttivät siitä yksinkertaisesti nimitystä ”Näky”. Se avasi taivaan ikkunat ja antoi Jumalan lapsille mieltä avartavan näkemyksen iankaikkisuudesta. Näky paljasti, että taivas on suurenmoisempi, laajempi ja kattavampi kuin useimmat ihmiset olivat aiemmin otaksuneet. Jumala on armollisempi ja oikeudenmukaisempi kuin voimme käsittää. Ja Jumalan lasten iankaikkinen päämäärä on loistavampi kuin osaamme kuvitella.

Katso Saints, kirja 1, luku 14; ”The Vision”, Revelations in Context, s. 148–154.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 76

Pelastus tulee Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, ansiosta.

Kun Wilford Woodruff luki luvussa OL 76 kuvatun näyn, hän sanoi: ”Tunsin rakastavani Herraa enemmän kuin koskaan ennen elämässäni” (ks. ”Palautuksen ääniä” tämän oppimisehdotuksen lopussa). Kenties sinulla on ollut samanlaisia tuntemuksia, kun olet lukenut tätä ilmoitusta. Eiväthän mitkään luvussa OL 76 kuvatuista loistavista siunauksista olisi mahdollisia ilman Vapahtajaa. Voisit kenties katsoa luvusta OL 76 jokaisen jakeen, jossa mainitaan Herra Jeesus Kristus. Mitä näissä jakeissa opetetaan sinulle Hänestä ja Hänen roolistaan Jumalan suunnitelmassa? Kuinka nuo jakeet vaikuttavat siihen, mitä tunnet Häntä kohtaan? Kun luet ja pohdit, voit saada vaikutelmia siitä, kuinka voit ottaa vastaan todistuksen Jeesuksesta ja olla siinä rohkeampi (ks. jakeet 51, 79).

OL 76:39–44, 50–112

Jumala haluaa ”pelastaa kaikki – – kättensä teot”.

Jotkut ihmiset, myös muutamat varhaiset kirkon jäsenet, vastustivat luvun OL 76 näkyä, koska siinä opetettiin, että miltei kaikki pelastuisivat ja saisivat jonkin kirkkauden asteen. Heidän vastustuksensa on saattanut johtua osittain siitä, että he ovat ymmärtäneet väärin Jumalan ja Hänen suhteensa meihin. Kun luet tätä ilmoitusta, mitä opit Jumalan luonteesta ja Hänen suunnitelmastaan lapsiaan varten?

Mieti, miten se, että pelastuu (fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta; ks. jakeet 39, 43–44), eroaa siitä, että saa korotuksen (elää Jumalan luona ja tulee Hänen kaltaisekseen; ks. jakeet 50–70).

Katso myös Joh. 3:16–17; OL 132:20–25.

OL 76:50–70, 92–95

Taivaallinen Isäni haluaa minun saavan iankaikkisen elämän selestisessä valtakunnassa.

Oletko koskaan miettinyt – tai kantanut huolta siitä – pääsetkö selestiseen valtakuntaan? Kun luet kuvausta niistä, jotka saavat tämän kirkkauden (ks. jakeet 50–70, 92–95), niin sen sijaan että vain etsisit luetteloa asioista, joita sinun täytyy tehdä, pane merkille, mitä Jumala on tehnyt – ja edelleen tekee – auttaakseen sinua tulemaan kaltaisekseen. Vaikuttaako näyn lukeminen tällä tavoin siihen, mitä ajattelet omista pyrkimyksistäsi?

Voisit myös miettiä, miten suurenmoinen siunaus on tietää nämä yksityiskohdat selestisestä valtakunnasta. Kuinka tämä näky selestisestä kirkkaudesta vaikuttaa siihen, miten suhtaudut päivittäiseen elämääsi ja miten haluat elää päivittäin?

Katso myös Moos. 1:39; Joy D. Jones, ”Mittaamattoman arvokkaita”, Liahona, marraskuu 2017, s. 13–15; J. Devn Cornish, ”Olenko kyllin hyvä? Onnistunko?”, Liahona, marraskuu 2016, s. 32–34.

Kuva
huone 1800-luvun kodissa

Tässä huoneessa Joseph Smith näki näyn kirkkauden asteista.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 76:22–24, 50–52, 78–79, 81–82.Mitä opimme näiden jakeiden pohjalta todistuksemme tärkeydestä? Miten meidän todistuksemme vaikuttaa iankaikkiseen päämääräämme? Voisi olla hyödyllistä etsiä sanan rohkea määritelmiä ja keskustella siitä, kuinka voi olla ”rohkea todistuksessa Jeesuksesta” (ks. jae 79). Voisitte myös laulaa laulun ”Uskollisten laulu” (Lasten laulukirja, s. 85).

OL 76:24.Perheenne saattaa huomata yhtäläisyyksiä sen välillä, mitä totuuksia opetetaan luvussa OL 76 ja laulussa ”Oon lapsi Jumalan” (Lasten laulukirja, s. 2–3). Yksi näistä totuuksista löytyy jakeesta OL 76:24. Kuinka maailma mahtaisi olla erilainen, jos jokainen ymmärtäisi, että me kaikki olemme Jumalan lapsia? Kuinka tämä totuus vaikuttaa siihen, miten kohtelemme muita? Kenties se, että katsotte kuvia Jumalan monenlaisista pojista ja tyttäristä tässä maailmassa, voisi auttaa perhettänne pohtimaan tätä kysymystä. (Ks. myös ”Video Presentation: I Am a Child of God” [Videoesitys: Oon lapsi Jumalan], churchofjesuschrist.org.)

Voisitte laulaa yhdessä laulun ”Oon lapsi Jumalan” ja etsiä muitakin yhtäläisyyksiä luvun OL 76 periaatteiden kanssa (ks. esim. jakeet 12, 62, 96).

OL 76:40–41.Jos meidän pitäisi esittää näiden jakeiden ”ilosanoma” (jae 40) ytimekkään lyhyesti sanomalehtiotsikkona tai twiittinä, mikä se olisi? Mitä muita ilosanomia löydämme luvusta OL 76?

OL 76:50–70.Kuinka autat perhettäsi odottamaan innolla iankaikkista elämää selestisessä valtakunnassa ja valmistautumaan siihen? Voisitte yhdessä etsiä kuvia, pyhien kirjoitusten kohtia ja profeettojen opetuksia, jotka liittyvät jakeiden OL 76:50–70 ilmauksiin. Saatatte löytää niitä kirkon lehdistä, sivustolta churchofjesuschrist.org tai pyhien kirjoitusten alaviitteistä. Sitten voisitte koota näitä kuvia, pyhien kirjoitusten kohtia ja opetuksia julisteeseen, joka voisi muistuttaa perhettänne iankaikkisista tavoitteistanne.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Hän elää, Vapahtajani”, MAP-lauluja, 82.

Kuva
palautuksen ääniä -kuvake

Palautuksen ääniä: ”Näkyä” koskevia todistuksia

Wilford Woodruff

Wilford Woodruff liittyi kirkkoon joulukuussa 1833, miltei kaksi vuotta sen jälkeen kun Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat saaneet näyn, joka on tallennettu lukuun OL 76. Hän asui siihen aikaan New Yorkin osavaltiossa ja sai tietää ”Näystä” siellä palvelevilta lähetyssaarnaajilta. Vuosia myöhemmin hän kertoi tätä ilmoitusta koskevista vaikutelmistaan:

”Lapsuudesta asti minulle opetettiin, että on yksi taivas ja yksi helvetti, ja minulle kerrottiin, että kaikki jumalattomat saavat saman rangaistuksen ja kaikki vanhurskaat saman kirkkauden. – –

Kun luin näyn – –, se valaisi mieleni ja antoi minulle suurta iloa. Minusta tuntui, että Jumala, joka ilmoitti tuon periaatteen ihmiselle, oli viisas, oikeudenmukainen ja luotettava ja että Hänellä oli sekä parhaat ominaisuudet että tervettä järkeä ja tietoa. Tunsin, että Hän oli johdonmukainen niin rakkaudessa, armossa, oikeudenmukaisuudessa kuin tuomiossakin, ja tunsin rakastavani Herraa enemmän kuin koskaan ennen elämässäni.”1

”[’Näky’ on ilmoitus], joka antaa enemmän valoa, enemmän totuutta ja enemmän periaatteita kuin mikään ilmoitus, joka sisältyy mihinkään muuhun kirjaan, jonka olemme ikinä lukeneet. Sen avulla meidän on helppo ymmärtää nykyinen tilamme, mistä tulimme, miksi olemme täällä ja minne olemme menossa. Kuka tahansa voi tietää tuon ilmoituksen avulla, mikä hänen osansa ja tilansa on oleva.”2

”Ennen kuin näin Josephin, sanoin, etten välittänyt siitä, kuinka vanha hän oli tai kuinka nuori hän oli; en välittänyt siitä, miltä hän näytti – olivatko hänen hiuksensa pitkät vai lyhyet. Mies, joka sai tuon ilmoituksen ja opetti sitä, oli Jumalan profeetta. Tiesin sen omakohtaisesti.”3

Phebe Crosby Peck

Kun Phebe Peck kuuli Josephin ja Sidneyn opettavan ”Näystä”, hän asui Missourissa ja kasvatti viittä lasta yksinhuoltajaäitinä. Näky innoitti häntä ja teki häneen niin suuren vaikutuksen, että hän kirjoitti seuraavaa kertoakseen sukulaisilleen, mitä oli oppinut:

”Herra paljastaa taivaallisen valtakunnan salaisuuksia lapsilleen. – – Joseph Smith ja Sidney Rigdon kävivät meidän luonamme viime keväänä, ja heidän täällä ollessaan meillä oli monia iloisia tapaamisia ja meille näytettiin monia salaisuuksia, mikä antoi minulle suurta lohtua. Saatoimme nähdä, kuinka Jumala on armollinen valmistaessaan rauhan huoneita lapsiaan varten. Ja se, joka ei ota vastaan evankeliumin täyteyttä ja joka ei ole urheana sotilaana Kristuksen työssä, ei voi asua Isän ja Pojan luona. Mutta kaikkia niitä varten, jotka eivät ota vastaan evankeliumia, on valmistettuna paikka, mutta sen paikan kirkkaus on paljon vähäisempi kuin selestisessä valtakunnassa asuvien. En yritä sanoa enää mitään enempää näistä asioista, kun ne ovat nyt painettuna ja leviävät maailmaan. Kenties teillä on mahdollisuus lukea ne itse, ja jos luette ne, toivon, että luette ne huolella ja rukoilevin sydämin, sillä nämä asiat ovat huomion arvoisia. Toivon, että voitte tutkia niitä, sillä juuri se antaa meille onnellisuutta tässä maailmassa ja tulevassa maailmassa.”4

Viitteet

  1. Remarks”, Deseret News, 27. toukokuuta 1857, s. 91.

  2. Deseret News, 3. elokuuta 1881, s. 481; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 123–124.

  3. ”Remarks”, Deseret Weekly, 5. syyskuuta 1891, s. 322.

  4. Phebe Crosby Peckin kirje Anna Jones Prattille, 10. elokuuta 1832, kirkon historian kirjasto, Salt Lake City.

Kuva
kuvaus kolmesta kirkkauden valtakunnasta

Kirkkautta asteittain, Annie Henrie Nader