Oppi ja liitot 2021
12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80: ”Minä johdatan teitä”


”12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80: ’Minä johdatan teitä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”12.–18. heinäkuuta. Oppi ja liitot 77–80”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
lampaita seuraamassa Jeesusta

Menossa kotiin, Yongsung Kim

12.–18. heinäkuuta

Oppi ja liitot 77–80

”Minä johdatan teitä”

Kun tutkit lukuja OL 77–80, etsi lauseita ja jakeita, jotka saattaisivat auttaa lapsia ymmärtämään paremmin evankeliumin periaatteita. Voit aivan hyvin kertoa löytämistäsi jakeista, vaikka ne eivät olisikaan esillä alla olevissa toiminnoissa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kutsu lapsia kertomaan, mistä he ovat kiitollisia. Mitä he ja heidän perheensä tekevät osoittaakseen taivaalliselle Isälle olevansa kiitollisia Hänen siunauksistaan?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 77:2

Jumala on luonut jokaisen olennon maan päälle.

Jumalan luomakunnasta oppiminen voi auttaa lapsia tuntemaan Hänen rakkautensa heitä kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvia eläimistä, myös hyönteisistä ja linnuista. Kun luet jakeen OL 77:2 sanat ”villieläimet”, ”matelijat” ja ”ilman linnut”, kehota lapsia osoittamaan sanoihin liittyviä kuvia. Todista, että Jumala on luonut nämä kaikki, koska Hän rakastaa meitä ja haluaa meidän olevan onnellisia (ks. myös OL 59:16–20).

  • Laula lasten kanssa jokin Jumalan luomistöistä kertova laulu, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17). Kysy lapsilta, kuinka asiat, joista he laulavat, auttavat heitä tuntemaan Jumalan rakkautta.

    Kuva
    perhonen kukassa

    Jumala on luonut maailman ja kaiken sen päällä olevan.

OL 78:6

Minä voin antaa omastani muille.

Taivaallinen Isä haluaa meidän jakavan siunauksistamme auliisti toisillemme, jotta voimme olla ”samanarvoisia maanpäällisissä asioissa” ja ”taivaallisten saamisessa” (jae 6).

Mahdollisia toimintoja

  • Opeta, mitä tarkoittaa se, että ihmiset ovat ”samanarvoisia maanpäällisissä asioissa” (jae 6), antamalla lapsille kuvia apua tarvitsevista ihmisistä (esim. nälkää näkevistä, loukkaantuneista tai palelevista). Anna sitten muille lapsille esineitä, joista olisi apua (kuten ruokaa, sidetarpeita tai peitto). Kehota näitä lapsia jakamaan siitä, mitä heillä on, auttaakseen kuvissa olevia ihmisiä. Anna muille lapsille vuoro jakaa. Auta lapsia ymmärtämään, että taivaallinen Isä haluaa, että kaikki Hänen lapsensa saavat sitä, mitä he tarvitsevat, ja tehdäkseen tämän Hän pyytää meitä usein jakamaan omastamme muille.

  • Lue lapsille kertomuksesta ”Luku 28: Profeetta Joseph Smith lähtee jälleen Missouriin” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 108) kahden ensimmäisen kuvan alla olevat virkkeet. Pyydä lapsia esittämään, että he auttavat jotakuta rakentamaan taloa, jakavat ruoastaan tai palvelevat jollakin muulla tavalla. Miltä meistä tuntuu, kun autamme tai jaamme omastamme? Auta lapsia miettimään, mitä Jeesus Kristus jakaa meidän kanssamme.

OL 78:18

Jeesus Kristus johdattaa minua.

Jos olemme halukkaita antamaan Herran johdattaa meitä, voimme olla rohkealla mielellä, vaikka onkin asioita, joita emme voi kestää nyt (ks. jae 18).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat olleet johtajia, kuten kun he ovat olleet jonon ensimmäisenä tai johtamassa laulua. Mitä johtaja tekee? Näytä kuvaa Vapahtajasta samalla kun luet jakeesta OL 78:18 seuraavan lausuman: ”Olkaa – – rohkealla mielellä, sillä minä johdatan teitä.” Käytä tämän viikon toimintasivua auttaaksesi lapsia keksimään tapoja, joilla voimme seurata Vapahtajaa.

  • Kehota lapsia seuraamaan Jeesusta ja johda heitä ympäri huonetta, kun pitelet kuvaa Hänestä. Samalla kun teette niin, laulakaa yhdessä jokin Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta kertova laulu, kuten ”Kuin Jeesus mä olla tahdon” tai ”Valitse oikein” (Lasten laulukirja, s. 40–41, 82–83). Anna lasten vuorotellen pidellä kuvaa ja johtaa muita lapsia.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 77

Voin saada vastauksia pyhiä kirjoituksia koskeviin kysymyksiini.

Kun lapsille opetetaan, kuinka Joseph Smith etsi vastauksia kysymyksiinsä, se voi auttaa heitä tietämään, että taivaallinen Isä vastaa heille, kun he tavoittelevat Hänen johdatustaan. Voisit kertoa kokemuksista, jolloin olet saanut Häneltä vastauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille kertomuksesta ”Luku 27: Profeetta Joseph Smithin työ” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 104) kolmen ensimmäisen kuvan alla olevat sanat. Kysy lapsilta, onko heistä koskaan Josephin lailla tuntunut, etteivät he ole ymmärtäneet jotakin asiaa pyhissä kirjoituksissa. Anna heidän kertoa kokemuksistaan. Mitä Joseph teki saadakseen vastauksia? Kerro lapsille tilanteesta, jolloin taivaallinen Isä on auttanut sinua ymmärtämään jotakin pyhissä kirjoituksissa.

  • Opettamistasi lapsista voisi olla mukavaa lukea joitakin Johanneksen ilmestyksen jakeita, joista Joseph Smithillä oli kysymyksiä. Sitten he voisivat katsoa luvusta OL 77, mitä Herra halusi hänen ymmärtävän. Valitse muutamia jakeita, joiden tunnet olevan merkityksellisiä.

OL 78:3–7

Voin edistää Jeesuksen Kristuksen asiaa.

Luvussa OL 78 Herra antoi muutamille kirkon johtajille täsmällisiä ohjeita, jotka auttaisivat heitä ”edistämään [Herran] asiaa” (ks. jae 4). Auta lapsia miettimään, mikä heidän osuutensa saattaisi olla Herran asian edistämisessä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan OL 78:4. Mikä on se ”asia”, jolle olemme ”omistautuneet” (jota olemme päättäneet tukea), kun meidät kastettiin? Kannusta heitä etsimään mahdollisia vastauksia muun muassa seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Moosia 18:8–10; OL 20:37; Moos. 1:39.

  • Selitä lapsille, että Newel K. Whitney omisti kaupan ja että Herra pyysi häntä ja muita miehiä käyttämään rahojaan Herran työhön (ks. OL 63:42–43). Kehota heitä lukemaan OL 78:3–7 ja ottamaan selville, mistä syistä näitä miehiä käskettiin tekemään niin. Miltä meistä tuntuisi, jos meitä pyydettäisiin jakamaan kuten Newel teki? Auta heitä miettimään, millä tavoin ihmiset osallistuvat Herran työhön meidän aikanamme, kuten maksavat kymmenyksiä ja paastouhreja, palvelevat kirkon tehtävissä ja niin edelleen.

OL 78:19

Minun tulee ottaa kaikki vastaan kiitollisin mielin.

Herra siunaa meitä usein enemmän, jos olemme kiitollisia siitä, mitä Hän on jo antanut meille. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia olemaan kiitollisia siunauksistaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan OL 78:19 ja katsomaan, mitä Herra lupaa niille, jotka ovat kiitollisia. Auta lapsia ymmärtämään, mitä ”satakertaisesti” tarkoittaa, ehkäpä näyttämällä pientä esinettä ja sitten sataa samanlaista esinettä.

  • Laulakaa jokin kiitollisuudesta kertova laulu, kuten ”Iloinen oon paljosta” (Laula kanssani, s. D-2), tai katsokaa video ”Think to Thank” [Muista kiittää] (churchofjesuschrist.org). Anna lapsille aikaa kirjoittaa luettelo asioista, joista he ovat kiitollisia. Kannusta heitä kirjoittamaan antamasi ajan kuluessa mahdollisimman monta asiaa.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit olla yhteydessä opettamiesi lasten vanhempiin ja ehdottaa, mitä he voisivat kysyä lapsiltaan siitä, mitä nämä ovat oppineet luokassa.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luvatuista siunauksista. Kun kutsut Alkeisyhdistyksen lapsia elämään jonkin tietyn periaatteen mukaan, kerro siunauksista, joita Jumala on luvannut profeettojen välityksellä niille, jotka elävät sen periaatteen mukaan. Yksi esimerkki lupauksesta, josta voisit kertoa, on jakeessa OL 78:19. (Ks. myös Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)