Kom, følg med meg
17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: “Vi gleder oss i Kristus”


“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: ‘Vi gleder oss i Kristus’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesaja skriver på skriftruller

17.–23. februar

2 Nephi 11–25

“Vi gleder oss i Kristus”

Nephi sa at Jesajas ord er “klare og tydelige for alle som er fylt med profetiens ånd” (2 Nephi 25:4). Søk profetiens ånd ved å forberede deg åndelig når du leser, lytt til Ånden og Skriv ned dine inntrykk.

Skriv ned dine inntrykk

Gravering på metallplater var ikke enkelt, og det var begrenset med plass på Nephis små plater. Så hvorfor gikk Nephi til det omstendelige skritt å kopiere store deler av Jesajas skrifter inn på sin egen opptegnelse? Han gjorde det “så de …som får se disse ord, kan oppløfte sine hjerter og fryde seg” (2 Nephi 11:8). På en måte er innbydelsen til å lese Jesajas skrifter en innbydelse til å glede seg. Du kan fryde deg, som Nephi gjorde, over Jesajas profetier om Israels innsamling, Messias’ komme og tusenårsrikets fred som er lovet de rettferdige. Du kan glede deg over at til og med i en tid med “trengsel og mørke”, “har [du] sett et stort lys” (2 Nephi 18:22; 19:2). Du kan glede deg over at du kan “øse vann med glede av frelsens kilder” (2 Nephi 22:3). Du kan med andre ord “glede [deg] i Kristus” (2 Nephi 25:26).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 11–25

Hvordan kan jeg bedre forstå Jesajas læresetninger?

Nephi anerkjente at “Jesajas ord [ikke er] klare og tydelige” for enkelte (2 Nephi 25:4). Dette kan absolutt være tilfelle for dem som ikke er kjent med jødisk kultur og geografi, slik Nephi var (se 2 Nephi 25:6). Men Nephi ga også råd for å hjelpe oss å finne mening i Jesajas skrifter:

“[Anvend] hans ord på” deg selv (2 Nephi 11:2).Mange av Jesajas læresetninger har flere betydninger og anvendelsesområder. For eksempel kan det han skrev om å adspre og samle inn Israel kanskje få deg til å tenke på ditt eget behov for å bli “samlet” tilbake til Frelseren.

Søk å bli “fylt med profetiens ånd” (2 Nephi 25:4).Den beste måten å forstå Jesajas profetier på, er ved å søke Åndens inspirasjon. Be om åndelig veiledning. Du vil kanskje ikke forstå alt på en gang, men Ånden kan hjelpe deg å lære det du trenger i ditt liv i dag.

Det kan også være nyttig å gå til studiehjelpemidlene i Skriftene, herunder fotnotene, kapitteloverskriftene og Veiledning til Skriftene osv.

2 Nephi 11:2–8; 25:19–29

“Den riktige vei er å tro på Kristus.”

Nephi både begynte og avsluttet sitt sitat fra Jesaja med å dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus (se 2 Nephi 11:2–8; 25:19–29). Hva er det med hans vitnesbyrd som gjør inntrykk på deg? Mens du studerer denne uken, tenk på Nephis ønske om å “overbevise [sine] barn … så de vil tro på Kristus og bli forsonet med Gud” (2 Nephi 25:23), og legg merke til vers som overbeviser deg om at du bør tro på og følge Jesus Kristus.

Det kan være nyttig å huske at mange av Jesajas læresetninger om Frelseren blir formidlet gjennom symboler. For eksempel kan du kanskje se Frelseren i symboler som vingårdens herre (se 2 Nephi 15:1–7), en sten (se 2 Nephi 18:14), og et lys (se 2 Nephi 19:2). Hvilke andre symboler på Jesus Kristus finner du i disse kapitlene? Hva lærer disse symbolene deg om ham?

2 Nephi 12–13

De stolte og verdslige vil bli ydmyket.

Nephi hadde forutsagt at stolthet vil være grunnen til hans folks undergang (se 1 Nephi 12:19). Så det er ikke overraskende at Nephi valgte å dele Jesajas gjentatte advarsler mot stolthet med sitt folk. I kapitlene 12 og  13, se etter ord som Jesaja brukte for å beskrive stolthet, som f.eks. oppløftet og hovmodig. Så kan du prøve å skrive disse advarslene med dine egne ord, som om du skrev et budskap til deg selv for å advare mot stolthet.

Se også “Kapittel 18: Vær på vakt mot stolthet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson [2014], 229–40).

2 Nephi 12:2–5; 21:9–12; 22; 24:1–3

Guds folk vil nyte fred i tusenårsriket.

Det kan være nyttig å se deg selv i Nephis og hans folks sted. Forestill deg at du flyktet fra Jerusalem like før byen ble ødelagt (se 2 Nephi 25:10), og at du nå er en del av det spredte Israel. Hvordan tror du det var å lese Jesajas læresetninger om Israels fremtidige innsamling og et fredelig tusenårsrike? Som siste-dagers-hellige har vi blitt kalt til å hjelpe til med å samle inn Guds folk i de siste dager som en forberedelse til Kristi tusenårige regjeringstid. Når du leser disse skriftstedene, tenk over hvordan du hjelper til med å oppfylle profetiene som blir beskrevet. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å hjelpe til med å samle inn Guds folk?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

2 Nephi 12:1–3

Hvis du har vært i tempelet – “fjellet der Herrens hus står” – kan du kanskje dele med familien din hvordan tempelpakter hjelper deg til å “vandre på [Herrens] stier.” Hvis du ikke har vært i tempelet, kan det å lese disse versene sammen kanskje inspirere til å drøfte hvordan dere kan forberede dere til tempelets velsignelser.

2 Nephi 15:18–23

Kan familien komme på eksempler fra vår tid på de ugudelige forestillingene som disse versene beskriver? Hvordan kan vi unngå å bli bedratt av feilaktige forestillinger om godt og ondt?

2 Nephi 21

Hvis familien trenger hjelp til å forstå dette kapittelet (som sammenfaller med Jesaja 11), kan dere kanskje finne innsikt i Lære og pakter 113:1–6, hvor profeten Joseph Smith svarer på noen spørsmål angående Jesaja 11. Hva kan vi lære om Jesus Kristus av disse versene?

2 Nephi 21:9

Hva er noen konkrete ting vi kan gjøre for å hjelpe til med å fylle jorden med “Herrens kunnskap”?

2 Nephi 25:23–26

Hvordan kan du hjelpe medlemmene av din familie til å “[glede seg] i Kristus”? Kanskje du kunne be dem om å skrive på en papirlapp hva det er ved Frelseren som gir dem glede. Så kan noen lese en papirlapp på en fremtidig familiens hjemmeaften eller skriftstudium. Familiemedlemmer kan legge til papirlapper gjennom året.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter mønstre. I Skriftene finner vi mønstre som viser oss hvordan Herren arbeider. For eksempel kan du kanskje i 2 Nephi 11–25 finne mønstre som viser hvordan Herren advarer og tilgir.

Bilde
Panama City Panama tempel

Panama City Panama tempel. “[Herrens hus] skal være grunnfestet på toppen av fjellene … og alle nasjoner skal strømme til det” (2 Nephi 12:2).