Kom, følg med meg
24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30: “Et underlig og forunderlig verk”


“24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30: ‘Et underlig og forunderlig verk’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus hjelper en kvinne

He Will Lead Thee by the Hand [Han vil lede deg ved hånden], av Sandra Rast

24. februar – 1. mars

2 Nephi 26–30

“Et underlig og forunderlig verk”

Herren sa: “Jeg befaler alle mennesker … at de skal skrive de ord som jeg taler til dem” (2 Nephi 29:11). Herren vil tale til deg gjennom Ånden når du studerer hans ord. Skriv ned det du mottar.

Skriv ned dine inntrykk

“Jeg profeterer til dere om de siste dager,” skrev Nephi (2 Nephi 26:14). Han skrev med andre ord om våre dager. Og det er grunn til å være bekymret over det han så: Mennesker som fornektet Guds kraft og mirakler, voldsom misunnelse og strid og djevelen som binder mennesker med sterke rep. Men i tillegg til disse “mørkets gjerninger” ledet av djevelen i de siste dager (2 Nephi 26:10, 22) snakket Nephi også om et “underlig og forunderlig verk” ledet av Herren selv (2 Nephi 27:26). Og sentralt i det verket skulle være en bok – en bok som taler fra støvet, som avslører Satans løgner og som de rettferdige samles rundt som en fane. Den boken er Mormons bok, det forunderlige verket er Herrens kirkes arbeid i de siste dager, og underet er at han innbyr oss alle, tross våre svakheter, til å delta.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 26:20–33

Jesus Kristus innbyr alle å komme til ham.

Profeten Joseph Smith forklarte at vår himmelske Fader er mer “grenseløs i sin barmhjertighet og i sine velsignelser, enn vi er i stand til å tro eller motta” (The Joseph Smith Papers,History, 1838–1856, volume D-1,” p. 4 [addenda], josephsmithpapers.org). Les hva Nephi forutså i 2 Nephi 26:20–22 og hva han lærte oss om Frelseren i versene 23–33, og sammenlign dette med Joseph Smiths uttalelse. Hva lærer du om Herrens grenseløse barmhjertighet? Hva kan du som medlem av Jesu Kristi Kirke gjøre for å være mer Kristuslik i måten du behandler Guds barn på?

Se også 3 Nephi 18:30–32.

2 Nephi 26–27

Hva er boken som nevnes i disse kapitlene?

Nephis profeti i 2 Nephi 26–27, som i stor grad bygger på en tidligere profeti av Jesaja (se Jesaja 29), forutsier Mormons boks fremkomst. Denne profetien beskriver følgende:

I tillegg til Jesaja henviser andre bibelske profeter til Mormons bok, selv om de ikke nevner den ved navn. For eksempel nevner Esekiel 37:15–20 en “Josefs stav”, som kan henvise til nephittenes opptegnelse, som var Josefs etterkommere. Denne opptegnelsen skulle bli ett med “Judas stav”, som betyr Bibelen.

Flere eksempler finnes i Veiledning til Skriftene, “Mormons bok” (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

2 Nephi 28

Satan prøver å bedra.

Mange av Satans løgner og metoder blir avslørt i Nephis beskrivelse av de siste dager i 2 Nephi 28. Se om du kan finne dem (se for eksempel versene 6, 8, 21–23, 29). Hvorfor er det nødvendig at du kjenner til Satans løgner? Hva vil du gjøre når djevelen prøver å bedra deg?

2 Nephi 28:27–3129

Gud fortsetter å gi åpenbaring for å veilede sine barn.

Som siste-dagers-hellige er vi velsignet med en overflod av Guds ord, så Nephis advarsel kan anvendes på oss: Vi må aldri føle at “vi har nok!” Når du leser advarslene i 2 Nephi 28 og 29, grunn på spørsmål som disse:

  • Hvordan ønsker Herren at jeg skal føle for og reagere på hans ord?

  • Hvorfor er mennesker noen ganger “vrede” med hensyn til å motta mer sannhet fra Gud? (2 Nephi 28:28). Føler jeg det noen gang på den måten? I så fall, hvordan kan jeg bli mer mottagelig for sannhet?

  • Hva betyr det å motta Guds ord? Hvordan kan jeg vise ham at jeg ønsker å motta mer av hans ord?

Se også Alma 12:10–11; 3 Nephi 26:6–10.

2 Nephi 29–30

Gud forberedte Mormons bok for vår tid.

Nephi visste ved åpenbaring, selv før Mormons bok hadde blitt skrevet ferdig, at den en dag ville “være av stor verdi for menneskenes barn” (2 Nephi 28:2). Hvorfor er Mormons bok av stor verdi for deg? Tenk på dette spørsmålet når du leser 2 Nephi 29–30. Hva er noen av de “forunderlige” verk Gud utfører i verden og i ditt liv ved hjelp av Mormons bok?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

2 Nephi 26:12–13

Nephi forklarte at Jesus Kristus gir seg til kjenne gjennom Den hellige ånd. Hvilke opplevelser kan familiemedlemmene dele med hverandre om når deres vitnesbyrd om Frelseren ble styrket gjennom Den hellige ånd?

2 Nephi 26:22; 28:19–22

Kanskje familien ville sette pris på en konkretisering som illustrerer hva 2 Nephi 26:22 lærer oss om djevelen. Mens du leser om Satans metoder i 2 Nephi 28:19–22 kan du surre en hyssing som symboliserer “en linsnor” rundt en persons håndledd. Hvordan er en linsnor lik Satans fristelser? Hvordan kan den bli et sterkt rep? Hvordan kan vi gjenkjenne Satans løgner?

Bilde
sammentvunnet hyssing

Nephi sammenligner djevelens fristelser med “en linsnor.”

2 Nephi 27:20–21

Hva tror du Herren mener når han sier: “Jeg er istand til å utføre mitt eget verk”? Hvordan påvirker denne sannheten måten vi utfører tjenester på i hans kirke?

2 Nephi 28:30–31

Kan familien tenke på noe som det er best å motta litt om gangen av, på samme måte som åpenbaring fra Gud? Hvorfor åpenbarer Gud sannhet til oss “linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da”, i stedet for alt på en gang?

2 Nephi 29:7–9

Hva prøver Herren å bevise eller vise med Mormons bok?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Del innsikt. Å drøfte hva du har lært med andre kan styrke din egen forståelse. Etter å ha lest 2 Nephi 29:6–14 føler du deg kanskje inspirert til å fortelle en venn hvorfor vi trenger Mormons bok.

Bilde
Nephi skriver på plater

Nephis skrifter forutsa “et underlig og forunderlig verk” som skulle finne sted i de siste dager (2 Nephi 27:26).