Kom, følg med meg
2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: “Dette er veien”


“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: ‘Dette er veien’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus kaller sine disipler

Christ Teaching His Disciples [Kristus underviser sine disipler], av Justin Kunz

2.–8. mars

2 Nephi 31–33

“Dette er veien”

Denne oversikten fremhever prinsipper i (2 Nephi 31–33) som kan være meningsfylte for deg. Men de viktigste tingene du vil lære i ditt studium vil komme fra Åndens hvisken. Søk denne veiledningen, og skriv ned tilskyndelsene som kommer.

Skriv ned dine inntrykk

Blant Nephis siste nedtegnede ord finner vi denne erklæringen: “For slik har Herren befalt meg, og jeg må adlyde” (2 Nephi 33:15). Dette synes å være en passende oppsummering av Nephis liv. Han søkte Herrens vilje og prøvde tappert å være lydig mot den – enten det betød å risikere livet for å få messingplatene fra Laban, bygge en båt og krysse havet, eller å trofast undervise Kristi lære enkelt og kraftfullt. Nephi kunne snakke med overbevisning om nødvendigheten av å “streve fremover med standhaftighet i Kristus,” å følge “[den] snevre og smale sti som fører til evig liv” (2 Nephi 31:20, 18), for det var den stien han fulgte. Han visste av erfaring at denne stien, selv om den til tider kan være krevende, også er fylt med glede, og at det “finnes ingen annen vei eller noe annet navn gitt under himmelen ved hvilket mennesket kan bli frelst i Guds rike” (2 Nephi 31:21).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 31–32

Jesus Kristus og hans lære er den eneste veien til evig liv.

Hvis du måtte oppsummere stien til evig liv med bare noen få ord, hva ville du si? Nephi sa det på denne måten, med sin karakteristiske klarhet og enkelhet: Tro på Kristus, omvendelse, dåp, motta Den hellige ånds gave, og holde ut til enden. Etter at du har studert Nephis læresetninger i 2 Nephi 31–32, tenk på hvordan du kunne forklart dem til noen med dine egne ord. Tenk over hvordan det å etterleve disse læresetningene har velsignet deg. Du vil kanskje tenke på Nephis læresetninger i 2 Nephi 31:18–20 og evaluere dine egne anstrengelser for å “streve fremover” langs evangeliets sti.

Se også 3 Nephi 11:32–39; 27:13–22; D. Todd Christofferson, “Kristi lære,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 86–90; Brian K. Ashton, “Kristi lære,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 106–9.

Bilde
en familie som ber sammen

Å følge Jesu Kristi læresetninger leder oss til evig liv.

2 Nephi 31:4–13

Jesus Kristus var det fullkomne eksempel på lydighet da han ble døpt.

Enten din dåp skjedde i går eller for 80 år siden, var det et avgjørende øyeblikk – du inngikk en livslang pakt om å følge Jesus Kristus. Tenk på din egen dåp når du leser om Frelserens dåp i 2 Nephi 31:4–13. Hvorfor ble Frelseren døpt? Hva har grunnene til at han ble døpt til felles med grunnene til at du ble døpt? Hva gjør du i dag for å fortsette å følge Frelserens eksempel på lydighet?

Nadverdens ordinans er en ukentlig anledning til å forplikte deg på nytt til å følge Jesus Kristus. Neste gang du tar del i nadverden kan du kanskje lese 2 Nephi 31:13 og grunne på din besluttsomhet i å “[følge] Sønnen, av hele [ditt] hjerte” og din villighet til å “påta [deg] Kristi navn.”

2 Nephi 31:17–2032

Den hellige ånd vil vise meg hva jeg skulle gjøre.

Hvis dåp og bekreftelse er “porten [vi] må gå inn gjennom” for å komme på den rette og smale sti (2 Nephi 31:17), hva gjør vi så når vi har kommet inn på stien? Det var det Nephis folk grunnet på (se 2 Nephi 32:1). Hvilke svar ga Nephi i 2 Nephi 31:19–20 og kapittel 32? Hvilke svar finner du for din egen del?

Se også David A. Bednar, “Motta Den hellige ånd,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 94–97; “Hellige Ånd, den,” Veiledning til Skriftene.

2 Nephi 33

Mormons bok overtaler alle til å tro på Kristus.

I 2 Nephi 33, i det Nephi avslutter sitt forfatterskap, forklarer han grunnen til at han i det hele tatt begynte å skrive. Hvilke grunner finner du i dette kapittelet? Reflekter over det du har lest så langt i 1 Nephi og 2 Nephi og notater du kan ha tatt. Hvordan har historiene og læresetningene oppfylt Nephis hensikter for deg? Hvordan har de for eksempel overtalt deg til å “tro på [Kristus] og til å holde ut til enden”? (vers 4). Kanskje du vil skrive ned disse erfaringene eller dele dem med et familiemedlem eller en venn.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

2 Nephi 31:5–13

Forbereder noen i familien seg til dåp, eller har noen nylig blitt døpt? Kanskje de kunne fortelle hvorfor de bestemte seg for å bli døpt. Hva er ifølge Nephis læresetninger noen av grunnene til at vi skulle bli døpt? Hva er noen velsignelser vi mottar når vi blir døpt?

2 Nephi 31:17–21

Hvordan kan du hjelpe familien din til å forstå Nephis analogi om den “snevre og smale sti”? (2 Nephi 31:18). For eksempel kan dere sammen tegne et bilde av stien som Nephi beskrev i 2 Nephi 31:17–21, og merke den med de tingene vi må gjøre for å komme inn på stien og fortsette videre fremover på den. Hvordan hjelper Frelseren oss til å gå videre på stien?

2 Nephi 31:20

Hvis du vil hjelpe familien til å bedre forstå hvordan vi holder ut til enden, finnes en nyttig definisjon på side 6 i Forkynn mitt evangelium, samt i eldste Dale G. Renlunds budskap “Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 56–58).

2 Nephi 32:8–9

For å hjelpe familien til å forstå at vi “alltid [kan] be”, kan du lage en liste over situasjoner der vi kan be (eller lage tegninger som representerer dem). Deretter kan familien din synge en sang som handler om bønn, for eksempel “Da du styrket fra ditt leie” (Salmer, nr. 58), og erstatte noen av ordene i sangen med noen av ordene fra listen. Hvordan velsigner Herren oss når vi alltid ber?

2 Nephi 33:1–2

Hva kan få mennesker til å “[forherde] sine hjerter mot Den Hellige Ånd”? Hvordan kan vi forsikre oss om at Den hellige ånd “har … plass i [oss]”?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlign Frelseren Det er nyttig å studere hvordan Frelseren underviste – metodene han brukte og de ting han sa. Men Frelserens evne til å undervise og løfte andre kom av hvem han var og hvordan han levde. Jo flittigere du prøver å leve som Jesus Kristus og stole på hans forsonende kraft, jo mer naturlig vil du undervise på hans måte.

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

To Fulfill All Righteousness [For å oppfylle all rettferdighet], av Liz Lemon Swindle