Kom, følg med meg
9.–15. mars. Jakobs bok 1–4: “Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning”


“9.–15. mars. Jakobs bok 1–4: ‘Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning,’” Kom følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“9.–15. mars. Jakobs bok 1–4”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
kvinne som kneler ved Jesu føtter

Forgiven [Tilgitt], av Greg K. Olsen

9.–15. mars

Jakobs bok 1–4

Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning

Når du skriver ned åndelige inntrykk, viser du at du ønsker at Den hellige ånd skal undervise deg. Når du leser Jakobs bok 1–4, kan du kanskje skrive ned innsikten du får.

Skriv ned dine inntrykk

Nephittene så på Nephi som sin “stor[e] beskytter” (Jakobs bok 1:10). Han hadde forsvart dem mot angrep fra deres fiender, og han hadde advart dem mot åndelige farer. Nå var han borte, og oppgaven med å lede nephittene åndelig falt på Jakob, som Nephi hadde salvet til å bli en prest og lærer for folket (se Jakobs bok 1:18). Ved inspirasjon oppfattet Jakob at hans folk trengte å bli undervist “strengt”, for de “[begynte] å leve i synd” (Jakobs bok 2:7, 5). Disse syndene var langt på vei de samme som mennesker strever med i dag: Kjærlighet til rikdom og seksuell umoral. Selv om Jakob følte at han måtte fordømme denne ondskapen, hadde han også vondt i sitt hjerte for dets ofre, hvis hjerter var blitt “gjennomboret av dype sår” (Jakobs bok 2:35). Jakob vitnet om at helbredelse for begge grupper – synderen og den åndelig sårede – kommer fra Frelseren Jesus Kristus. Jakobs budskap, som Nephis budskap før ham, var en anmodning om å “bli forsonet med [Gud] gjennom … Kristi forsoning” (Jakobs bok 4:11).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jakobs bok 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Herren vil at jeg skal foredle mitt kall.

For Jakob var det å undervise Guds ord mer enn en oppgave han hadde fått fra sin bror – det var et “oppdrag fra Herren,” så han arbeidet flittig for å “[foredle sitt] embede”.(Jakobs bok 1:17, 19). President Gordon B. Hinckley forklarte at vi foredler våre kall “når vi tjener med flid, når vi underviser med tro og vitnesbyrd, når vi løfter og styrker og bygger opp rettferdig overbevisning i dem som vi berører” (“La oss foredle våre kall,” Lys over Norge, juli 1989, 40). Tenk på dine egne “oppdrag fra Herren” når du leser Jakobs bok 1:6–8, 15–19 og 2:1–11. Hvorfor tjente Jakob så trofast? Hva inspirerer hans eksempel deg til å gjøre for å foredle dine kall i Kirken og dine ansvarsoppgaver i hjemmet?

Se også “Rise to Your Call” [Svar når du blir kallet på] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Jakobs bok 2:23–3:12

Herren har behag i kyskhet

Synd har konsekvenser for enkeltmennesket og samfunnet. Jakob advarte mot begge typer konsekvenser når han snakket om seksuell synd. Når du leser Jakobs bok 2:31–35 og 3:10, se etter hvordan umoral påvirket nephittene både som et folk og som enkeltmennesker. Hvordan ligner dette på konsekvensene av umoral du ser i dagens verden? Hva finner du i Jakobs ord som kunne hjelpe deg til å undervise en du er glad i om viktigheten av kyskhet? Hvordan har du blitt velsignet ved dine bestrebelser på å være kysk?

Legg også merke til at Jakob også tok opp praksisen med å ha mer enn en hustru. Hva finner du i Jakobs bok 2:23–30 som hjelper deg å forstå hvorfor Herren, i noen begrensede situasjoner, har befalt sitt folk å praktisere flergifte? Hva føler Herren med hensyn til dem som gjør dette uten hans godkjennelse?

Jakobs bok 4

Jeg kan bli forsonet med Gud gjennom Jesu Kristi forsoning.

Jakob bønnfalt sitt folk om å “bli forsonet med [Gud] gjennom Kristi … forsoning” (Jakobs bok 4:11). Hva tror du det betyr? Ville det hjelpe å slå opp forsone i en ordbok? Kanskje du kan finne ord og uttrykk i dette kapittelet som foreslår hvordan du kan komme til Kristus så du kan bli forsonet med Gud. For eksempel underviste Jakob at Moseloven ble gitt for å rettlede (“rette”) folket til Jesus Kristus (se Jakobs bok 4:5). Hva har Gud skaffet til veie for å rettlede deg til Kristus? Hvordan bruker du disse tingene for å komme nærmere Gud?

Se også 2 Nephi 10:24.

Jakobs bok 4:8–18

Jeg kan unngå åndelig blindhet ved å fokusere på Frelseren.

Da Jakob prøvde å vende sitt folk mer fullstendig til Herren, advarte han dem om å ikke være åndelig blinde og ikke forakte evangeliets “klare og tydelige ord” (se Jakobs bok 4:13–14). Eldste Quentin L. Cook advarte mot lignende problemer i vår tid: “I dag er det en tendens blant noen av oss til å ‘se forbi målet’ fremfor å holde fast ved et vitnesbyrd om evangeliets grunnleggende lære. Vi gjør dette når vi erstatter evangeliets sannheter med menneskers filosofier, er opptatt av ytterliggående oppfatninger, … eller setter regler høyere enn læren. Å unngå slik adferd hjelper oss å unngå den teologiske blindhet og snubling som Jakob beskrev” (“Om å se forbi målet,” Liahona, mar. 2003, 22).

Hva kan vi ifølge Jakobs bok 4:8–18, gjøre for å fokusere på Frelseren og unngå åndelig blindhet?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Jakobs bok 1:6–8, 15–19; 2:1–11; 4:18

Hvilke ord og uttrykk i disse versene formidler kjærligheten Jakob følte for dem han ledet? Hva har våre ledere i Kirken gjort for å hjelpe oss til å føle deres “ønske og [angst] for [vår sjels] velferd”? (Jakobs bok 2:3). Kanskje familiemedlemmer kan fortelle om noen måter vi kan oppholde våre ledere i Kirken på. Dere kan gjøre noe sammen som en familie for lokale ledere i Kirken, som for eksempel å skrive takkekort for å takke dem for deres tjeneste, eller å huske på dem og familiene deres i deres bønner.

Jakobs bok 2:8

Hvordan helbreder Guds ord “den sårede sjel”?

Jakobs bok 2:12–21

Hva lærer disse versene oss om hvordan vi skulle se på materiell rikdom? Hva gjør vi for å rekke ut en hjelpende hånd til dem som trenger vår hjelp?

Jakobs bok 3:1–2

Hva vil det si å være “[ren] av hjertet” og “se hen til Gud med fast besluttsomhet”?

Jakobs bok 4:4–11

En måte å hjelpe familien din til å forstå hva det betyr å ha “urokkelig” tro kan være ved å finne et stort tre i nærområdet og be medlemmer av familien om å “rokke ved” enkeltgrener. La dem prøve å rokke ved stammen. Hvorfor er det vanskeligere å rokke ved stammen? Hva kan vi lære fra Jakobs læresetninger om hvordan vi utvikler en “urokkelig” tro?

Bilde
stort tre i en park

På samme måte som en trestamme, kan vår tro på Kristus være “urokkelig.”

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Lytt til Ånden. Legg merke til dine tanker og følelser når du studerer (se L&p 8:2–3), selv om de tilsynelatende ikke har sammenheng med det du leser. Disse tilskyndelsene kan være akkurat de tingene Gud vil du skal lære og gjøre.

Bilde
Jakob skriver på gullplater

I Will Send Their Words Forth (Jacob the Teacher) [Jeg vil sende deres ord ut (læreren Jakob)], av Elspeth Caitlin Young