Kom, følg med meg
16.–22. mars. Jakobs bok 5–7: “Herren arbeider sammen med oss”


“16.–22. mars. Jakobs bok 5–7: ‘Herren arbeider sammen med oss,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“16.–22. mars. Jakobs bok 5–7,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
menn som arbeider i en lund med oliventrær

Allegory of the Olive Tree [Allegorien om oliventreet], av Brad Teare

16.–22. mars

Jakobs bok 5–7

Herren arbeider sammen med oss.

Å lese i Skriftene innbyr åpenbaring. Når du leser Jakobs bok 5–7, søk Åndens veiledning for å hjelpe deg og din familie. Hvilke andre budskap kan Herren ha til deg?

Skriv ned dine inntrykk

Det er mange, mange mennesker som enda ikke har hørt Jesu Kristi evangelium. Hvis du noen ganger føler at den enorme oppgaven med å samle dem inn til Herrens Kirke er overveldende, så inneholder lignelsen om oliventrærne i Jakobs bok 5 en betryggende påminnelse: Vingården tilhører Herren. Han har gitt hver av oss et lite område hvor vi skal hjelpe ham med arbeidet – vår familie, vår vennekrets og vår innflytelsessfære. Og noen ganger er den første personen vi hjelper til med å samle inn, oss selv. Men vi er aldri alene i dette arbeidet, for vingårdens Herre arbeider sammen med sine tjenere (se Jakobs bok 5:72). Gud kjenner og elsker sine barn, og han vil forberede en vei slik at hver enkelt skal få høre hans evangelium, til og med de som tidligere har forkastet ham (se Jakobs bok 4:15–18). Og da, når arbeidet er gjort, skal alle de som “har arbeidet flittig med [ham] … glede [seg] med [ham] over frukten i [hans] olivenhage (Jakobs bok 5:75).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jakobs bok 5–6

Hva er en allegori?

Allegorier er fortellinger som underviser åndelige sannheter ved hjelp av symboler. I allegorien om oliventrærne representerer for eksempel vingården verden, et dyrket oliventre representerer Israel (de som har inngått pakter med Gud), og de ville oliventrærne representerer hedningenasjonene (de som ikke har inngått pakter med Gud).

Mens du studerer allegorien i Jakobs bok 5, se etter flere symboler og grunn på hva de kan bety. Hva tror du for eksempel at den gode frukten symboliserer? Hva symboliserer den dårlige frukten?

Jakobs bok 5; 6:3–5

Jesus Kristus er vingårdens herre.

Før du begynner på ditt studium av allegorien om oliventrærne i Jakobs bok 5 kan det være nyttig å gå gjennom Jakobs bok 4:10–18 for å forstå hvorfor Jakob følte seg inspirert til å dele denne allegorien med sitt folk. I Jakobs bok 6:3–5 kan du finne flere budskap som Jakob ønsket å legge vekt på. Se etter disse budskapene i allegorien. Hvilke budskap finner du til deg selv i Jakobs bok 5?

Jakobs bok 5 er et langt kapittel – det lengste kapittelet i Mormons bok. Kanskje det kan være til hjelp å dele det inn i følgende deler, som beskriver perioder i verdenshistorien:

Vers 3–14:Israels adspredelse før Kristi tid

Vers 15–28:Kristi og hans apostlers tjenestegjerning

Vers 29–49:Det store frafall

Vers 50–76:Israels innsamling i de siste dager

Vers 76–77:Tusenårsriket og verdens ende

Se skjemaet som hører til dette utkastet for ytterligere innsikt i allegorien.

Bilde
eldre ektepar ved en datamaskin, sammen med andre

Vi kan alle tjene Gud ved å hjelpe til med å samle hans barn.

Jakobs bok 5:61–75

Gud innbyr meg til å hjelpe ham med å samle hans barn

De “andre tjener[ne]” (Jakobs bok 5:70) som ble kalt til Herrens olivenhage, omfatter mennesker som deg – som medlemmer av Kirken er vi alle ansvarlige for å hjelpe Gud med å samle inn hans barn. Hvilke prinsipper finner du i Jakobs bok 5, spesielt versene 61–62 og 70–75, angående det å arbeide i Herrens vingård? Hvordan har du følt at han har kalt deg til å tjene i hans vingård? Hvilke erfaringer har du hatt mens du har deltatt i hans arbeid?

Se også “Missionary Work” [Misjonærarbeide], Veiledning til Skriftene, ; “Old Testament Olive Vineyard” [Det gamle testamente, olivenhagen], “Help the Church Grow” [Hjelp Kirken å vokse] (videoer, ChurchofJesusChrist.org).

Jakobs bok 7:1–23

Jeg kan stå sterkt når andre utfordrer min tro.

Nephittenes opplevelse med Sherem blir ofte gjentatt i vår tid: Det kan finnes kunnskapsrike, veltalende mennesker som prøver å ødelegge vår tro. Men Jakob “kunne … ikke rokkes” (Jakobs bok 7:5). Hvordan reagerte Jakob da troen hans ble angrepet? Hva kan du lære av hans reaksjon? Hva kan du gjøre nå for å forberede deg på tider når troen din vil bli utfordret?

Se også “Answering Gospel Questions” [Svar på spørsmål i evangeliet], Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Jeffrey R. Holland, “Prisen – og velsignelsene – ved å være disippel,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 6–9.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Jakobs bok 5.

Noen familier har hatt nytte av å tegne symbolene i lignelsen om oliventreet mens de leser den. Familien kan ha glede av å gjøre det, eller du kan bruke en annen metode for å hjelpe familiemedlemmer til å se for seg symbolene i allegorien. Kanskje du kan merke et område på bordet eller gulvet som representerer vingården (eller verden) og illustrere det dyrkede oliventreet (eller Israels hus) med en gjenstand, for eksempel et puslespill som kan brytes opp i biter (for å representere Israels adspredelse) og så sette det sammen igjen (for å representere Israels innsamling). Hva lærer denne allegorien oss om Herren? Om hans tjenere?

Jakobs bok 5:70–77

Når du leser om den “siste gang” Herren arbeider i sin vingård, hva inspirerer deg og familien til å tjene Herren “av alle krefter”? (Jakobs bok 5:71). Du kan invitere medlemmer av familien til å personliggjøre vers 75 ved å føye til sitt eget navn – for eksempel: “Velsignet er [du] [navn].” Kanskje de kan dele erfaringer hvor de har følt glede ved å tjene vingårdens Herre, for eksempel gjennom å dele evangeliet, tjene i tempelet eller styrke medlemmer i Kirken. Se også M. Russell Ballard, “Sett din lit til Herren,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 43–45

Jakobs bok 6:4–7

På hvilken måte har Herren rukket ut sin barmhjertighets arm mot oss? Hva betyr uttrykket “[holde] seg nær til” i disse versene? Hvordan holder Herren seg nær til oss? Hvordan kan vi holde oss nær til ham?

Jakobs bok 7:1–12

Hva kan vi lære av disse versene om hvordan mennesker prøver å lede andre på villspor? Hvordan kan vi følge Jakobs eksempel og være standhaftige i vår tro på Kristus?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær et skriftsted utenat. Velg et skriftsted som er spesielt meningsfylt for din familie, og lær det utenat sammen. Eldste Richard G. Scott har sagt: “Et skriftsted lært utenat, blir en varig venn som ikke blir svekket med tiden” (“Skriftenes kraft”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 6).