Kom, følg med meg
3.–9. februar. 2 Nephi 1–5: “Vi levde på en måte som bragte lykke”


“3.–9. februar 2 Nephi 1–5: ‘Vi levde på en måte som bragte lykke,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“3.–9. februar. 2 Nephi 1–5,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Adam og Eva forlater Edens have

Adam and Eve [Adam og Eva], av Douglas Fryer

3.–9. februar

2 Nephi 1–5

“Vi levde på en måte som bragte lykke”

Skriftene kan åpne døren til personlig åpenbaring. Når du leser 2 Nephi 1–5, oppdager du kanskje at Herren har noe konkret han ønsker å undervise deg om.

Skriv ned dine inntrykk

Hvis du visste at livet ditt gikk mot slutten, hvilke siste budskap ville du ønske å dele med dem du er mest glad i? Da profeten Lehi følte at livet hans nærmet seg slutten, samlet han barna sine rundt seg en siste gang for å profetere og dele sannheter i evangeliet han hadde kjær, med de menneskene han hadde kjær. Han underviste om frihet, lydighet, Adam og Evas fall, forløsning gjennom Jesus Kristus og glede. Ikke alle barna aksepterte hans siste vitnesbyrd, men de som gjorde det – og alle de millioner som leser det i dag – fant i hans vitnesbyrd prinsipper for å leve “på en måte som [bringer] lykke” (2 Nephi 5:27).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 2

Jeg har frihet til å velge evig liv.

Eldste D. Todd Christofferson sa: “Gud har til hensikt at hans barn skal handle i henhold til den moralske handlefrihet han har gitt dem… Det er hans plan og hans vilje at vi er den viktigste beslutningstaker i vårt eget livs drama” (“Fri for evig til å handle på egen hånd”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 16). I sine læresetninger om handlefrihet, identifiserte Lehi avgjørende omstendigheter som gjør handlefrihet mulig, og som gjør oss i stand til å oppnå vårt guddommelige potensial, blant annet følgende:

  1. En kunnskap om godt og ondt (2 Nephi 2:5)

  2. En lov gitt til mennesket (2 Nephi 2:5)

  3. Motstridende og forlokkende valg (2 Nephi 2:11)

  4. Kraft til å handle(2 Nephi 2:16)

Når du leser 2 Nephi 2, hva lærer du om hver av disse omstendighetene knyttet til handlefriheten, og deres sammenheng med hverandre? Hva ville skjedd med vår handlefrihet dersom en eller flere av disse omstendighetene ikke fantes? Hva annet lærer du om handlefrihet fra Lehis ord?

2 Nephi 2:22–29

Fallet og Jesu Kristi forsoning var en avgjørende del av vår himmelske Faders plan.

Mange ser på Adam og Evas fall som en tragisk hendelse. Men Lehis læresetninger om fallet gjør det klart hvorfor det var en nødvendig del av Faderens plan for vår evige utvikling. Mens du leser disse versene, se etter grunner til at fallet måtte skje slik at vi – vår himmelske Faders barn – kunne utvikle oss. Hvordan forløste Frelserens sonoffer oss fra fallet?

Se også Moses 5:9–12; 6:51–62; “Fall of Adam and Eve” [Adam og Evas fall], Gospel Topics [Emner i evangeliet], topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nephi 3:6–24

Joseph Smith var forutordinert til å gjenopprette evangeliet.

Den siste delen av 2 Nephi 3 inneholder en profeti gitt av Josef i Egypt om en fremtidig seer som skulle ha samme navn som ham (se versene 14–15) – Joseph Smith. Det står også mye om Josephs misjon. Hva står det i versene 6–24 at Joseph Smith, en “utvalgt seer,” ville gjøre for å velsigne Guds folk? Hvordan har Joseph Smiths verk vært “av stor verdi” for deg?

En viktig del av Joseph Smiths misjon var å frembringe Josephs ætts skrifter, som finnes i Mormons bok. Hva lærer du om viktigheten av Mormons bok i dette kapittelet?

Se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:24–38 (i Engelsk utgave av Bible appendix).

Bilde
profeten Joseph Smith

Prophet of the Lord [Herrens profet], av David Lindsley

2 Nephi 4:15–35

Jeg kan vende meg til Gud i min svakhet.

Nephi hadde nylig mistet sin far. Ansvaret for å lede familien hvilte nå på ham. Han følte seg omringet av fristelse og var mismodig på grunn av sine synder. Selv om dine omstendigheter er annerledes en Nephis, kan du kanskje forstå noen av tankene og følelsene hans som er nedskrevet i 2 Nephi 4:15–35. Hva hjalp Nephi i hans lidelser? Hvordan kan Nephis reaksjon på sine utfordringer hjelpe deg å møte dine vanskeligheter?

2 Nephi 5

Lykke finnes i etterlevelse av evangeliet.

Hvordan vil du definere lykke? Nephi skrev at hans folk levde “på en måte som bragte lykke” (2 Nephi 5:27). Du kan kanskje se etter valg Nephi og folket hans gjorde som førte til lykke – måter de støttet hverandre og familiene på, hva de la vekt på i samfunnet sitt, osv. Hva lærer du som kan hjelpe deg å bygge et lykkelig liv, slik som Nephis folk gjorde?

2 Nephi 5:20–21

Hva var den forbannelse som kom over lamanittene?

På Nephis tid var lamanittenes forbannelse at de ble “avskåret fra Herrens nærhet … på grunn av deres misgjerninger” (2 Nephi 5:20–21). Dette betød at Herrens ånd hadde trukket seg bort fra deres liv. Da lamatittene senere tok imot Jesu Kristi evangelium, “[fulgte] Guds forbannelse … dem ikke mer” (Alma 23:18).

Mormons bok fastslår også at lamanittene fikk mørk hud som et merke etter at de ble adskilt fra nephittene. Hvordan dette merket så ut vet vi ikke helt. Merket skilte i utgangspunktet lamanittene fra nephittene. Senere, da både nephittene og lamanittene gjennomgikk perioder med ugudelighet og rettferdighet, ble merket irrelevant som en indikator på lamanittenes verdighet for Gud.

Profeter bekrefter i vår tid at mørk hud ikke er et tegn på guddommelig ugunst eller en forbannelse. Kirken omfavner Nephis læresetning om at Herren “viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne” (2 Nephi 26:33). President Russell M. Nelson erklærte: “Herren [har] understreket sin grunnleggende lære om likestilling for sine barn … Forskjeller i kultur, språk, kjønn, rase og nasjonalitet blir ubetydelige når de trofaste trer inn på paktens sti og kommer til vår elskede Forløser.” (“President Nelsons tale på den verdensomspennende feiringen av prestedømmet” [1. juni 2018], newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Se også “Till We All Come in the Unity of the Faith” [Til vi alle kommer til enhet i troen] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium, ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

2 Nephi 1:13–25

Hva lærer disse versene oss om rettferdige foreldres største ønsker for sine barn?

2 Nephi 3:6

Les sammen avsnittet “Seer” i Veiledning til Skriftene. Hvordan var Joseph Smith en seer? Hvorfor er vi takknemlige for det arbeidet Joseph Smith utførte? (se 2 Nephi 3:6–24).

2 Nephi 4:20–25

Når dere leser 2 Nephi 4:20–25 sammen, ta en pause etter hvert vers og be hvert familiemedlem fortelle om når de har erfart eller følt det Nephi beskriver. Hva har Gud gjort for vår familie?

2 Nephi 5

Hva gjør dere som en familie for å leve “på en måte som [bringer] lykke”? Mens dere som en familie leser 2 Nephi 5 sammen, kan dere drøfte de tingene nephittene var opptatt av: Familien (vers 6), budene (vers 10), Skriftene (vers 12), utdannelse (vers 15), templer (vers 16), arbeid (vers 17) og kall i Kirken (vers 26). En måte å gjøre dette på, er å finne gjenstander som symboliserer disse tingene og snakke sammen om hvordan vi, som nephittene, verdsetter disse samme tingene.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær observant. Hvis du følger med på det som skjer i dine barns liv, vil du finne gode undervisningsanledninger. Kommentarer barna dine kommer med eller spørsmål de stiller, kan også være anledninger til å undervise. (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
Lehis familie kneler på stranden

Lehi and His People Arrive in the New World [Lehi og hans folk kommer til den nye verden], av Clark Kelley Price