Kom, følg med meg
10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!”


10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

10.–16. februar 2 Nephi 6–10,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Not My Will, But Thine, Be Done [La ikke min vilje skje, bare din], av Harry Anderson

10.–16. februar

2 Nephi 6–10

“Hvor stor er ikke vår Guds plan!”

Når dere leser 2 Nephi 6–10, grunn over hva Herren prøver å undervise deg. Når du identifiserer disse sannhetene, skriv dem ned og overvei med bønnens hjelp hvordan du kan handle ut fra det du lærer.

Skriv ned dine inntrykk

Det hadde gått minst 40 år siden Lehis familie forlot Jerusalem. De var i et nytt og ukjent land, på den andre siden av kloden i forhold til Jerusalem og de andre av Guds paktsfolk. Lehi var død, og hans etterkommere hadde allerede begynt på det som skulle bli en århundrelang strid mellom nephittene – “som trodde på Guds advarsler og åpenbaringer” – og lamanittene, som ikke trodde (2 Nephi 5:6). Under disse forholdene ønsket Jakob, som var Nephis yngre bror og nå ordinert som en lærer for nephittene, at paktens folk skulle vite at Gud aldri ville glemme dem, så derfor måtte de aldri glemme ham. Dette er et budskap vi definitivt trenger i vår egen verden, hvor pakter blir sett ned på og åpenbaring forkastet. “La oss huske ham, … for vi er ikke vist bort. … Store er Herrens løfter,” erklærte han (2 Nephi 10:20–21). Av alle disse løftene, er ikke noe større enn løftet om en “altomfattende forsoning” som skulle overvinne død og helvete (2 Nephi 9:7). Jakob konkluderte derfor, “Lys derfor opp i deres hjerter”! (2 Nephi 10:23).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 6–8

Herren er barmhjertig mot sitt folk og vil oppfylle sine løfter.

For å hjelpe sitt folk til å forstå at de var en del av Israels hus og kunne stole på Gud og hans løfter, siterte Jakob Jesajas profetier, nedtegnet i 2 Nephi 6–8. Jesaja beskrev Israels adspredelse og Frelserens lovede innsamling og forløsningen av hans folk. Grunn over spørsmål som dette mens du leser:

  • Hva kan jeg lære om Frelserens forløsende kjærlighet for meg?

  • Hvilken trøst tilbyr Frelseren dem som søker ham?

  • Hva kan jeg gjøre for å mer trofast “vente” på Frelseren og hans lovede velsignelser?

2 Nephi 9:1–26

Gjennom forsoningen befrir Jesus Kristus alle mennesker fra fysisk og åndelig død.

Hvilke ord og bilder kan du bruke for å formidle til noen vårt desperate behov for en Frelser som kan redde oss fra død og synd? Jakob brukte ordene “grufulle” og “uhyre.” Hva underviste Jakob om “det uhyre, død og helvete” og den “vei så vi kan slippe bort” som Gud har forberedt for oss? (2 Nephi 9:10). Når dere leser 2 Nephi 9:1–26, vurder å merke med en farge hva som ville skjedd med oss uten Jesu Kristi forsoning. Merk så med en annen farge hva vi mottar på grunn av Frelserens forsoning. Hvilke sannheter om Jesu Kristi forsoning finner du som får deg til å prise “Guds visdom, barmhjertighet og nåde”? (2 Nephi 9:8).

Se også “Forsoning,” Veiledning til Skriftene.

2 Nephi 9:27–54

Jeg kan komme til Kristus og motta de strålende velsignelsene ved hans forsoning.

Jesus Kristus kom “til verden for å frelse alle mennesker hvis de ville lytte til hans røst” (2 Nephi 9:21; uthevelse tilføyd). Med andre ord må vi være villige til å ta imot de frelsende velsignelsene han tilbyr. Etter å ha beskrevet den store forløsningsplanen, ga Jakob viktige advarsler og innbydelser, som står i 2 Nephi 9:27–54, for å hjelpe oss til å ta imot forsoningens velsignelser. Vurder å skrive dem ned i et skjema som dette:

Advarsler

Innbydelser

Advarsler

Innbydelser

Advarsler

Innbydelser

Hva føler du deg tilskyndet av Ånden til å gjøre når det gjelder disse advarslene og innbydelsene?

2 Nephi 10:20, 23–25

På grunn av Jesu Kristi offer, kan jeg “lys[e] opp” mitt hjerte.

Jakobs budskap var et gledens budskap. “Jeg taler disse ting til dere,” sa han, “så dere kan fryde dere og løfte opp deres hoder for evig” (2 Nephi 9:3). Når du leser 2 Nephi 10:20, 23–25, hva finner du som gir deg håp? Hva annet har du funnet i 2 Nephi 9–10 som har gitt deg håp? Hva vil du gjøre for å huske disse tingene når du føler deg mismodig?

Se også Johannes 16:33.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

2 Nephi 8:3–7

Når dere leser 2 Nephi 8:3, kan du vise bilder av en ørken og en hage. Hvordan gjør Herren ørkenene i vårt liv om til hager? Hva råder Herren oss i versene 4–7 til å gjøre for å oppnå gleden som er beskrevet i vers 3?

2 Nephi 8:24–25

Hvordan kan Jesajas oppmuntrende ord til Sions folk styrke oss i våre bestrebelser på å bli mer trofaste Jesu Kristi disipler? Hvordan ligner det å våkne opp og kle på seg det Gud ønsker vi skal gjøre åndelig sett?

2 Nephi 9:1–26

Hva kan familien din gjøre for å bedre forstå storheten i Jesu Kristi “altomfattende forsoning”? (vers 7). Kanskje kunne de se på eller tenke på ting som synes å være uendelige i antall – gresstrå på en mark, sandkorn på en strand eller stjerner på himmelen. Hvordan er Frelserens forsoning altomfattende? Hvilke uttrykk i 2 Nephi 9 utdyper vår takknemlighet for det Frelseren gjorde for oss?

2 Nephi 9:27–44

Kanskje kunne familien en dag denne uken studere 2 Nephi 9:27–38 og se etter advarslene (som begynner med “ve”). Hvilke av disse kan være spesielt viktige å drøfte for dere som familie? En annen dag kan dere studere 2 Nephi 9:39–44 og se etter hva Jakob ba folket om å huske.

2 Nephi 9:28–29, 50–51

Hva er noen eksempler på at mennesker er “selvgode, skrøpelige og tåpelige”? (vers 28). Hva kan vi gjøre for å verdsette Guds ting mer og verdens ting mindre?

2 Nephi 9:45

Familien vil kanskje like å lage papirlenker og så etter tur ta dem på og riste dem av seg. Hvordan er synd som lenker? Hvordan hjelper Frelseren oss å riste dem av?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Være tilgjengelig og mottagelig. “Noen av de beste undervisningsøyeblikkene begynner som et spørsmål eller noe et [familie]medlem er opptatt av … La dem få vite ved dine ord og handlinger at du gjerne vil høre dem” (se Undervisning på Frelserens måte, 16).

Bilde
Jesus helbredet folk.

Frelseren vil frelse alle Guds barn “hvis de vil lytte til hans røst” (2 Nephi 9:21). He Healed Many of Diverse Diseases [Han helbredet mange forskjellige sykdommer], av J. Kirk Richards