Kom och följ mig 2024
9–15 december: ”Måtte Kristus lyfta dig.” Moroni 7–9


9–15 december: ’Måtte Kristus lyfta dig.’ Moroni 7–9”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”9–15 december. Moroni 7–9”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: den siste nephiten, 1949–1951, olja på masonit, 90 x120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

9–15 december: ”Måtte Kristus lyfta dig”

Moroni 7–9

Innan Moroni fullbordade den uppteckning som vi i dag känner som Mormons bok med sina egna slutord, gav han oss tre budskap från sin far Mormon: ett tal till ”Kristi fridsamma efterföljare” (Moroni 7:3) och två brev som Mormon hade skrivit till Moroni. Kanske tog Moroni med de här budskapen i Mormons bok därför att han förutsåg likheter mellan sin tids och vår tids faror. När de här orden skrevs höll det nephitiska folket på att vända sig bort från Frälsaren. Många av dem hade ”förlorat sin kärlek till varandra” och fann ”behag i allt utom i det som är gott” (Moroni 9:5, 19). Ändå fann Mormon skäl att hoppas och lärde oss att hopp inte innebär att man ignorerar eller är naiv när det gäller världens problem. Hopp innebär att man har tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus, vars kraft är större och mer varaktig än de här problemen. Det innebär att ”hålla fast vid allt som är gott” (se Moroni 7:19). Det innebär att låta Jesu Kristi försoning och ”hoppet om hans härlighet och om evigt liv finnas i ditt sinne för evigt” (Moroni 9:25).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Moroni 7:12–20

Kristi ljus hjälper mig att skilja mellan sant och falskt.

Många undrar: ”Hur kan jag veta om ett intryck kommer från Gud eller från mina egna tankar?” eller ”Med så mycket falskhet i dag, hur kan jag veta vad som är rätt eller fel?” Mormons ord i Moroni 7 ger oss flera principer som vi kan använda för att besvara de här frågorna. Titta särskilt efter dem i vers 12–20. Du kan använda de här sanningarna som en hjälp till att utvärdera de budskap du stöter på och de upplevelser du får den här veckan.

Se även Handledning för skriftstudier, ”Ljus, Kristi ljus”, Evangeliebiblioteket; ”Ljusets mönster: Att urskilja ljus” (video) Evangeliebiblioteket [”Patterns of Light: Discerning Light” i Gospel Library].

Moroni 7:20–48

Tack vare Jesus Kristus kan jag ”hålla fast vid allt som är gott”.

Mormon ställde en fråga som tycks särskilt viktig i dag: ”Hur är det möjligt för er att hålla fast vid allt som är gott?” (Moroni 7:20). Sedan undervisade han om tro på Jesus Kristus, hopp och kärlek. När du läser vers 20–48, titta då efter hur varje egenskap hjälper dig att hitta och ”hålla fast vid” den godhet som kommer från Jesus Kristus. Varför är de här egenskaperna nödvändiga för en Jesu Kristi lärjunge?

Se även ”Mormons lärdomar om tro, hopp och kärlek” (video), Evangeliebiblioteket [”Mormon’s Teachings about Faith, Hope, and Charity” i Gospel Library].

Moroni 7:44–48

Bild
ikon för seminariet
”Den kärlek som är Kristi rena kärlek.”

Mormon lade märke till att vår tro på och vårt hopp i Jesus Kristus leder oss till att ha kärlek. Men vad är kärlek? Du kan skriva Kärleken är … och sedan läsa Moroni 7:44–48 och leta efter ord eller uttryck som kan avsluta meningen. När du är klar kan du ersätta ordet Kärlek med namnet Jesus Kristus. Vad lär det här dig om Frälsaren? Hur har Jesus Kristus visat sin rena kärlek? Tänk på exempel från skrifterna och ditt eget liv.

President Dallin H. Oaks har sagt: ”Anledningen till att kärleken aldrig sviker, och anledningen till att kärleken är större än till och med den viktigaste av … goda gärningar … är att kärleken, ’Kristi rena kärlek’ [Moroni 7:47], inte är en handling utan ett tillstånd … Kärleken är något man blir” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 42). Med det här citatet i tankarna kan du läsa delar av äldste Massimo De Feos tal ”Ren kärlek: Kännetecknet på alla sanna lärjungar till Jesus Kristus” (Liahona, maj 2018, s. 81–83). Hur påverkar kärleken ditt lärjungeskap? Hur kan du ”hålla fast vid kärleken” (se v. 46)?

Se även 1 Korintierbrevet 13:1–13; Ether 12:33–34; ”Älska varandra”, Psalmer, nr 198; ”Kristlig kärlek: Föredöme för de troende” (video), Evangeliebiblioteket [”Charity: An Example of the Believers” i Gospel Topics]; Gospel Topics, ”Charity” [Kärlek], Gospel Library.

Använd åskådningsundervisning. Att tänka på en trebent pall kan kanske hjälpa dig att förstå mer om förhållandet mellan tro, hopp och kärlek (se Dieter F. Uchtdorf, ”Hoppets oändliga kraft”, Liahona, nov. 2008, s. 21–24).

Moroni 9:3–5

Vrede leder till sorg och lidande.

I kontrast till Mormons kärleksbudskap i Moroni 7:44–48 innehöll Mormons andra brev till Moroni varningar för något som många har problem med i dag – vrede. Vilka blev några av följderna av nephiternas vrede enligt Moroni 9:3–5? Vilka varningar kan vi ta till oss från vers 3–5, 18–20, 23?

Se även Gordon B Hinckley, ”Sen till vrede”, Liahona, nov 2007, s. 62–66.

Moroni 9:25–26

Jag kan ha hopp i Kristus, oavsett mina omständigheter.

Efter att ha beskrivit den ondska han sett, sa Mormon åt sin son att inte sörja. Vad gör intryck på dig i Mormons hoppfulla budskap? Vad innebär det för dig att Kristus ”lyfter dig”? Vilka av Kristi egenskaper och vilka principer i hans evangelium ”finns i ditt sinne” (se Moroni 9:25) och ger dig hopp?

Se Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 81–84.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Moroni 7:33

Om jag har tro på Jesus Kristus kan jag göra vadhelst han ber mig att göra.

  • Ni kan titta på några bilder tillsammans som visar hur någon i skrifterna åstadkommer något viktigt (se t.ex. Evangeliebilder, nr 19, 70, 7881). Hur gjorde en tro på Kristus skillnad i de här exemplen? Du och dina barn kan sedan läsa Moroni 7:33 och titta efter vad vi kan göra när vi har tro på Jesus Kristus. Ni kan också berätta för varandra om upplevelser då Gud välsignade er med kraft att göra hans vilja.

Moroni 7:41

Min tro på Jesus Kristus kan ge mig hopp.

  • När du läser Moroni 7:41 för barnen skulle de kunna få räcka upp handen när de hör något som Mormon sa att vi ska hoppas på. Berätta för dem om hoppet du har tack vare Jesus Kristus.

  • Du och dina barn kan också tänka på någon som kanske har det svårt med något. Barnen kan rita en teckning åt den personen som kan påminna honom eller henne om att ha hopp i Kristus.

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Jag kan ha hopp i Jesus Kristus, även i svåra prövningar.

  • För att undervisa dina barn om hopp i Jesus Kristus kan du fylla en genomskinlig behållare med vatten och släppa två föremål i den – ett som flyter och ett som sjunker. När ni tillsammans läser Moroni 7:40–41 och 9:25–26 kan barnen få titta efter vad hoppet gör för oss. Sedan kan de jämföra det flytande föremålet med en person som har hopp i Kristus. Hur ”lyfter” han oss när vi ställs inför svåra prövningar? Hjälp barnen att fundera över hur de kan ha Frälsaren och hans uppmuntrande lärdomar ”i sinnet för evigt”.

Moroni 7:45–48

”Den kärlek som är Kristi rena kärlek.”

  • En sång om kärlek, som till exempel ”Älska varandra” (Barnens sångbok, s. 74), kan inleda ett samtal om vad kärlek är. Du kan läsa eller sammanfatta Moroni 7:47 och be dina barn att rita bilder av när de visar kärlek till någon. Föreslå att de sätter upp sin teckning någonstans där den påminner dem om att älska andra som Jesus gör.

  • Hur kan du inspirera dina barn till att söka och utveckla Kristi rena kärlek i sina liv? Du kanske kan hjälpa dem att tänka på hur Jesus visade sin rena kärlek (se t.ex. Lukas 23:34; Johannes 8:1–11; Ether 12:33–34). Hur kan vi följa hans exempel?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus Kristus

Porträtt av Kristus, Frälsaren, av Heinrich Hofmann