Kom och följ mig 2024
23–29 december: ”Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk.” Jul


”23–29 december: ’Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk.’ Jul”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”23–29 december. Jul”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Josef, Maria och Jesusbarnet i stallet

Se Guds lamm, av Walter Rane

23–29 december: ”Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk”

Jul

Alla profeter i Mormons bok, från Nephi till Moroni, ägnade sig åt den heliga uppgiften som sammanfattas på bokens titelblad: ”Att övertyga [alla människor] om att Jesus är Kristus.” En profet såg honom som en förjordisk ande, och en annan såg hans jordiska verksamhet i en syn. En stod på en mur för att förkunna tecknen på hans födelse och död, och en annan knäböjde inför hans uppståndna kropp och vidrörde såren i hans händer, fötter och sida. De kände alla till den grundläggande sanningen ”att det inte finns något annat sätt eller medel varigenom människan kan bli frälst än genom Jesu Kristi försonande blod, han som … kommer för att återlösa världen” (Helaman 5:9).

Så den här julen, när troende världen över hyllar Guds godhet och kärlek i att sända sin Son, begrunda då hur Mormons bok har stärkt din tro på Jesus Kristus. När du tänker på hans födelse, tänk då på varför han kom och hur hans ankomst har förändrat ditt liv. Då kan du uppleva julens sanna glädje – den gåva som Jesus Kristus ger dig.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Jesus Kristus föddes för att bli min Frälsare.

Det är tradition att läsa berättelsen om Frälsarens födelse i Nya testamentet på jul, men du kan också hitta rörande profetior om denna heliga händelse i Mormons bok. Profetior om Frälsarens födelse och verksamhet finner vi till exempel i 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10 och Helaman 14:1–13. Vilka tankar om och känslor för Jesus Kristus får du när du läser de här skriftställena och tänker på symboliken i tecknen på hans födelse? Hur har vittnesbörden från dessa profeter stärkt ditt vittnesbörd om Kristus och hans mission?

Här är några andra förslag som kan hjälpa dig att fokusera på Jesus Kristus under julen:

  • Visste du att du kan titta på budskap från tidigare julandakter med första presidentskapet i Evangeliebiblioteket? Titta efter dem i samlingen ”Julandakter”. Dela gärna med dig av de här budskapen och musiken för att sprida julglädje.

  • Du och din familj kan också tycka om att lyssna på urval i samlingen ”Christmas Music” [Julmusik] i Gospel Library.

  • Planera förslagsvis aktiviteter som du eller din familj kan utföra under dagarna före jul för att känna Kristi ande, till exempel att tjäna någon eller sjunga julsånger tillsammans. Se EttLjusFörVärlden.org för förslag.

Se även Matteus 1:18–252; Lukas 2; 3 Nephi 1:4–22; ”Se här uti stallet”, Psalmer, nr 142.

Jesus Kristus är världens Återlösare.

Den främsta anledningen till att vi firar Jesu Kristi födelse är på grund av hans försoningsoffer. Tack vare det offret kan han frälsa oss från synd och död, trösta oss i lidanden och hjälpa oss att ”bli fullkomnade i honom” (Moroni 10:32). Vad har du lärt dig av Mormons bok i år om Frälsarens makt att återlösa dig? Finns det några berättelser eller lärdomar som du tycker sticker ut? Beakta vad följande exempel lär dig om Frälsarens återlösande uppdrag: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40 och Helaman 5:9; 14:16–17. Vad känner du dig inspirerad att göra för att visa honom din tacksamhet?

Bild
ikon för seminariet
Mormons bok vittnar om Jesus Kristus.

”Ännu ett testamente om Jesus Kristus” är mer än bara en undertitel till Mormons bok; det är en beskrivning av dess gudomliga syfte. Begrunda vad du lär dig av följande skriftställen om Mormons boks uppgift att vittna om Kristus: 1 Nephi 6:4; 19:18 samt 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Du kanske vill skriva i en dagbok om hur studierna i Mormons bok det här året har fört dig närmare Kristus. Följande inledningar kan vara till hjälp:

  • ”En sak jag lärde mig om Frälsaren i år var … ”

  • ”Att lära mig om Frälsaren i Mormons bok förändrade mitt sätt att …”

  • ”Den person [eller berättelse] i Mormons bok jag tycker bäst om lärde mig att Frälsaren … ”

Kanske finns det någon som skulle ha glädje av att få veta hur du känner för Mormons bok. Hur kan du dela med dig av dina upplevelser och ditt vittnesbörd? Du kanske känner dig inspirerad att ge ett exemplar i julklapp. Appen Mormons bok gör det enkelt att dela.

Biskop Gérald Caussé nämnde flera sanningar i Mormons bok om Jesus Kristus (se ”Ett levande vittne om den levande Kristus”, Liahona, maj 2020, s. 38–40). Du kan titta på hans lista och begrunda hur var och en av de här sanningarna har förändrat – eller kan förändra – ditt liv.

Se även Gospel Topics, ”Book of Mormon” [Mormons bok], Gospel Library.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Eftersom den här söndagen är den femte söndagen i månaden uppmuntras primärlärare att använda lärandeaktiviteterna i ”Appendix B – förbered barnen för ett helt liv på Guds förbundsstig”.

Jesus Kristus är min himmelske Faders gåva till mig.

  • För att hjälpa dina barn att fokusera på den gåva vår himmelske Fader gav oss genom att sända sin Son kan du slå in en bild på Jesus Kristus som en julklapp. Du och barnen kan prata om den bästa julklapp ni fått eller hoppas på att få. Sedan kan de öppna julklappen med bilden på Kristus och prata om hur han varit en dyrbar gåva för oss. En sång som ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21) kan berika diskussionen. Hjälp barnen att hitta ord i sången som beskriver välsignelser vi har tack vare Jesu födelse.

Jesus Kristus föddes för att bli min Frälsare.

  • Dina barn kanske skulle tycka om att berätta för dig vad de vet om Jesu födelse. Evangeliebilder har flera bilder som kan hjälpa dem att återge berättelsen (se nr 28, 29, 3031). Du kan också titta på bilder som skildrar Frälsarens liv och försoningsoffer. Varför sände vår himmelske Fader Jesus Kristus?

    Bild
    ängel
  • Dina barn kanske också vill rita egna bilder av Jesu födelse och verksamhet. De kanske kan rita det som beskrivs i 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 och 3 Nephi 1:4–22. Sedan kan de berätta för dig vad deras bilder lär oss om Jesus Kristus.

  • För att betona att både Bibeln och Mormons bok undervisar om Jesu födelse kan du räkna upp de händelser som beskrivs i Lukas 2:4–14; Matteus 2:1–2 och 3 Nephi 1:15, 19–21. Sedan kan barnen med hjälp av dessa skriftställen få reda ut vilka händelser som ägde rum i Betlehem, på den amerikanska kontinenten eller på båda platserna. Varför är vi tacksamma för att vi har Mormons bok som ännu ett vittne om Jesu födelse?

Barn älskar berättelser. Berättelser är ett av de bästa sätten att hjälpa barn lära sig och komma ihåg sanningar. När du berättar om Jesu födelse kan du också berätta om händelser i ditt liv som har stärkt din tro på Frälsaren.

Mormons bok vittnar om Jesus Kristus.

  • När du och dina barn avslutar studierna av Mormons bok i år kan det vara ett bra tillfälle att berätta för varandra om era favoritberättelser eller favoritskriftställen i den här heliga boken. Genom att titta på några av bilderna i Kom och följ mig eller Berättelser ur Mormons bok kan dina barn lättare komma ihåg vad de har lärt sig i år. Hjälp dem se vad de här berättelserna lär oss om Jesus Kristus.

  • Du kan också ge barnen en bild av Jesus, eller låta dem rita egna. Be dem hålla upp sin bild varje gång de hör Kristi namn när du läser upp 2 Nephi 25:23, 26. Vittna om att Mormons bok skrevs för att hjälpa oss att ”tro på Kristus” (2 Nephi 25:23).

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
en ängel visar Nephi jungfru Maria i en syn

Nephis syn om jungfru Maria, av Judith A. Mehr