Kom och följ mig 2024
25 november–1 december: ”Genom tro fullbordas allting.” Ether 12–15


”25 november–1 december: ’Genom tro fullbordas allting.’ Ether 12–15”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”25 november–1 december. Ether 12–15”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Ether går in i en grotta

Ether gömmer sig i en håla i klippan, av Gary Ernest Smith

25 november–1 december: ”Genom tro fullbordas allting”

Ether 12–15

Ethers profetior till jarediterna var ”stora och förunderliga” (Ether 12:5). Han ”berättade i sanning allt för dem från människans begynnelse” (Ether 13:2). Han förutsåg ”Kristi dagar” och den sista tidens Nya Jerusalem (Ether 13:4). Och han talade om ”en bättre värld, ja, på en plats på Guds högra sida” (Ether 12:4). Men jarediterna förkastade hans ord, av samma skäl som människor ofta förkastar Guds tjänares profetior i dag – ”eftersom de inte [ser] dem” (Ether 12:5). Det krävs tro för att kunna tro på löften eller varningar om sådant vi inte kan se, liksom det krävdes tro av Ether att profetera om ”stora och förunderliga ting” för ett folk som inte trodde. Det krävdes tro av Moroni att lita på att Herren kunde ta hans ”svaghet i att skriva” och förvandla den till en styrka (se Ether 12:23–27). Det är detta slags tro som gör oss ”fasta och ståndaktiga, alltid rika på goda gärningar, och leder [oss] till att prisa Gud” (Ether 12:4). Och genom den sortens tro ”fullbordas allting” (Ether 12:3).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Ether 12

Tro på Jesus Kristus kan leda till underverk.

Det är vanligt i dag, liksom det var på Ethers tid, att människor vill se bevis innan de tror på Gud och hans makt. Vad lär du dig av Ether 12:5–6 om den här uppfattningen?

När du läser Ether 12 kan du notera varje gång du hittar ordet ”tro”. Fundera över vad varje förekomst av ordet lär oss om tro. Frågor som de här kan vara till hjälp: Vad är tro? Vad innebär det att utöva tro? Vilka är frukterna av tro på Jesus Kristus? Du kan också skriva ner tankar om vittnesbörd du fått ”efter det att [din] tro har prövats” (Ether 12:6).

Se även Russell M. Nelson, ”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 101–104.

Låt andra få berätta, och ibland undervisa. Människor lär sig bäst när de får möjlighet att berätta vad de lär sig eller också undervisa i ett formellt sammanhang. Vare sig hemma eller i kyrkan kan du låta andra, även ungdomar, hålla en del av lektionen.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jesus Kristus ger oss ”ett storslaget hopp”.

Utöver djupa insikter om tro har Ether 12 också mycket att säga om hopp. Låt de här frågorna vägleda dina studier:

  • Vad var orsakerna till att Ether skulle ”hoppas på en bättre värld”? (Se Ether 12:2–5.)

  • Vad är syftet med ett ankare? Vad gör hoppet för din själ som liknar det som ett ankare gör för en båt? (Se Ether 12:4.)

  • Vad bör vi hoppas på? (Se Ether 12:4; Moroni 7:41.)

  • Hur har Jesu Kristi evangelium gett dig ”ett storslaget hopp” (Ether 12:32)?

Se även Moroni 7:40–41; Jeffrey R. Holland, ”Med fullkomligt klart hopp”, Liahona, maj 2020, s. 81–84.

Ether 12:23–29

Bild
ikon för seminariet
Jesus Kristus kan göra det svaga i mig starkt.

När vi läser Moronis kraftfulla ord är det lätt att glömma att han oroade sig för sin ”svaghet i att skriva” och var rädd att människor skulle håna hans ord (se Ether 12:23–25). Om du någonsin har känt dig orolig för din egen svaghet, så läs om Moronis kamp – och Frälsarens svar – i Ether 12:23–29. Du kan också begrunda tillfällen då Jesus Kristus har hjälpt dig se din svaghet och gjort dig stark – även om han inte tog bort den helt. Tänk också på svagheter du kämpar med just nu. Vad behöver du göra för att få Frälsarens löfte att ”göra så att det svaga blir starkt” (Ether 12:27)?

Du kan utforska följande skriftställen för att se hur andra i skrifterna fick styrka genom Jesu Kristi barmhärtighet:

Se även Gospel Topics, ”Grace” [Nåd], Gospel Library; ”Min Gud är mitt ljus”, Psalmer, nr 51.

Ether 13:13–22; 14–15

Genom att förkasta Herrens profeter försätts jag i andlig fara.

Att vara kung över jarediterna var historiskt sett en farlig ställning. Det gällde särskilt Coriantumr, eftersom ”många mäktiga män … sökte förgöra Coriantumr” (Ether 13:15–16). Lägg i Ether 13:15–22 märke till vad Coriantumr gjorde för att skydda sig och vad profeten Ether rådde honom att göra i stället. När du läser resten av Ethers bok kan du begrunda följderna av att förkasta profeterna. Vad händer med människor när ”Herrens Ande [upphör] att sträva med dem” (Ether 15:19)? Vad kan Herren vilja att du ska lära dig av de här redogörelserna? Fundera över vad du ska göra för att följa hans profeter.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Ether 12:6–22

Tro är en övertygelse om ting jag inte kan se.

  • Hjälp gärna barnen att tillsammans med dig säga: ”Tro är något som man hoppas på men som inte syns” i Ether 12:6. De kanske skulle tycka om att titta på bilder som visar exemplen på tro i Ether 12:13–15, 19–21 (se Evangeliebilder, nr 78 och 85 samt veckans aktivitetssida). Låt dina barn få förklara vad de vet om varje berättelse. Här är några frågor som kan hjälpa er att prata om de här exemplen på tro:

    • Vad hoppades de här människorna på?

    • Hur prövades deras tro?

    • Vad hände på grund av deras tro?

    Du kan också berätta om egna upplevelser av att utöva tro.

Ether 12:4, 32

Hopp är som ett ankare för min själ.

  • För att förstå vad Ether 12:4 lär oss om hopp kan du och dina barn titta på en bild av en båt och ett ankare. Varför behöver båtar ankare? Vad skulle hända med en båt som inte har ett ankare? När ni läser Ether 12:4 tillsammans kan ni prata om hur hoppet hjälper oss på samma sätt som ett ankare hjälper en båt. Be barnen rita egna bilder av en båt och ett ankare så att de kan undervisa andra om hopp.

  • Om dina barn behöver en definition av hopp kan du hjälpa dem hitta en sådan i Handledning för skriftstudier, ”Hopp” (Evangeliebiblioteket). Vad bör vi hoppas på enligt definitionen i Ether 12:4, 32? (Se även Moroni 7:40–42.) Hjälp barnen att komma på andra ord för hopp, och likaså ord som betyder motsatsen till hopp. Ni kan också dela med er av några evangeliesanningar som ger er hopp.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan hjälpa mig att bli andligt stark.

  • Barn ställs ibland inför situationer i vilka de känner sig svaga, precis som Moroni gjorde. Hjälp dina barn att ta reda på varför Moroni kände så i Ether 12:23–25, och fråga dem om de någonsin har haft liknande känslor. Be dem sedan läsa vers 26–27 för att se hur Herren hjälpte Moroni.

  • Barnen skulle kunna få rita en bild av något svagt och något starkt. Sedan kan de lägga till några ord eller fraser i Ether 12:23–29 till sin teckning som lär dem om hur Frälsaren kan göra det svaga i oss starkt. Uppmuntra barnen att tänka på en svaghet de har och sedan söka Frälsarens hjälp att bli starka. Du kan också berätta om ett tillfälle när Frälsaren hjälpte dig att bli stark nog att göra något svårt.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Ether knäböjer i grottmynningen

Förunderliga var Ethers profetior, av Walter Rane