Kom och följ mig 2024
18–24 november: ”Så att ondskan kan drivas bort.” Ether 6–11


”18–24 november: ’Så att ondskan kan drivas bort.’ Ether 6–11”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”18–24 november. Ether 6–11”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
jareditiska båtar på havet

Jag ska hämta er upp ur havets djup, av Jonathan Arthur Clarke

18–24 november: ”Så att ondskan kan drivas bort”

Ether 6–11

Hundratals år efter jarediternas undergång upptäckte nephiterna lämningar efter deras forna civilisation. Bland dessa lämningar fanns en mystisk uppteckning – plåtar av ”rent guld” som var ”fulla av inristningar”, och nephiterna ”var omåttligt angelägna om” att få läsa den (Mosiah 8:9; 28:12). I dag har vi ett sammandrag av de här plåtarna, och den kallas Ethers bok. Nephiterna ”fylldes av sorg” över jarediternas tragiska fall när de läste den. ”Ändå gav den dem stor kunskap, över vilken de fröjdade sig” (Mosiah 28:12, 18). Även du kan finna sorgfyllda stunder i den här boken. Men du kan också glädja dig över den här gåvan av kunskap. Som Moroni skrev ”är det enligt Guds visdom att dessa ting visas för er … så att ondskan kan drivas bort och så att den tid kan komma då Satan inte har någon makt över människobarnens hjärtan” (Ether 8:23, 26).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Ether 6:1–12

Herren vägleder mig genom min resa i dödligheten.

Du kan finna andliga insikter om du jämför jarediternas färd över havet med din egen färd genom livet. Vad har Herren till exempel gett som lyser upp din väg liksom stenarna i jarediternas båtar? Vad kan farkosterna representera, eller vindarna som ”blåser mot det utlovade landet” (se Ether 6:8)? Vad lär du dig av jarediternas handlingar före, under och efter färden? Hur leder Herren dig mot ditt utlovade land?

”De sjöng lovsånger till Herren.” Jarediterna uttryckte sin tacksamhet och kärlek till Gud genom sång och lovprisning (se Ether 6:9). Du kan söka eller skapa tillfällen att använda musik och innerliga vittnesbörd för att prisa Gud hemma och i kyrkan. Det kan till exempel vara lämpligt att sjunga en lovsångspsalm såsom ”Lova Gud med glädjens röst” (Psalmer, nr 35) under studierna av Ether 6:1–12.

Bild
jareditisk familj inuti sin båt

Baby ombord, av Kendal Ray Johnson

Ether 6:5–18, 30; 9:28–35; 10:1–2

”Vandra i ödmjukhet inför Herren.”

Fastän stolthet och ogudaktighet verkar vara utmärkande för jarediternas historia finns det också exempel på ödmjukhet i de här kapitlen – särskilt i Ether 6:5–18, 30; 9:28–35 och 10:1–2. Genom att tänka igenom följande frågor får du hjälp att lära av de här exemplen: Varför ödmjukade sig jarediterna i de här situationerna? Hur visade de sin ödmjukhet? Hur välsignade Gud dem till följd av det? Tänk på vad du kan göra för att ”vandra i ödmjukhet inför Herren” (Ether 6:17) snarare än att vara tvingad till ödmjukhet (se Mosiah 4:11–12; Alma 32:14–18).

Se även Dale G. Renlund, ”Gör det rätta, älska barmhärtighet och vandra i ödmjukhet med Gud”, Liahona, nov. 2020, s. 109–112.

Ether 7–11

Bild
ikon för seminariet
Jag kan bli en kristuslik ledare.

Kapitel 7–11 i Ether spänner över minst 28 generationer. Även om få detaljer kan ges på så lite utrymme, framträder snart ett mönster vad gäller följderna av ett rättfärdigt respektive orättfärdigt ledarskap. Vad lär du dig om ledarskap av exemplen – negativa och positiva – som kungarna nedan utgör?

Äldste Dieter F. Uchtdorf har gett bra råd om ledarskap i sitt tal ”Den som är störst bland er” (Liahona, maj 2017, s. 78–81). Studera gärna det här talet – särskilt hans berättelser – och leta efter principer eller mönster för kristuslikt ledarskap. När har du sett exempel på de här principerna eller mönstren hos människor som leder?

När du begrundar vad du har lärt dig kan du även tänka på de tillfällen du har att leda eller påverka andra i ditt hem, samhälle, ämbete i kyrkan och så vidare. Hur kan du utveckla egenskaper för kristuslikt ledarskap även om du inte har ett specifikt ledarskapsuppdrag?

Se även Gospel Topics, ”Serving in Church Callings” [Tjäna i ämbeten i kyrkan], Gospel Library; ”Principer som styr ledarskap i kyrkan”, Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 4.2 (ChurchofJesusChrist.org).

Ether 8:7–26

Herren verkar inte i mörker.

När människor konspirerar för att hålla sina orättfärdiga handlingar hemliga, har de en hemlig sammansvärjning. Förutom de hemliga sammansvärjningar som beskrivs i Ether 8:7–18, finns andra exempel i Helaman 1:9–12; 2:2–11; 6:16–30 och Mose 5:29–33. Du kan jämföra de här verserna med 2 Nephi 26:22–24, där Nephi beskrev hur Herren utför sitt verk. Varför tror du att Moroni fick befallning om att skriva ner vad han gjorde åt de hemliga sammansvärjningarna?

Vad har du lärt av Ethers bok som kan hjälpa dig att få de välsignelser som beskrivs i Ether 8:26?

Förslag på hur man kan undervisa barn

Ether 6:1–12

Jag kan lita på att min himmelske Fader tröstar mig när jag är rädd.

  • Alla får svåra dagar – till och med små barn. Du kanske kan hjälpa dina barn att hitta ord och fraser i Ether 6:1–12 som visar hur jarediterna litade på Gud i mycket svåra och skrämmande stunder. Berätta gärna för varandra om upplevelser då Gud hjälpte er i svåra stunder i era liv.

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Att komma ihåg vad Herren har gjort leder till tacksamhet och frid.

  • När jarediterna tryggt hade anlänt till det utlovade landet var de så tacksamma att de ”fällde glädjetårar” (Ether 6:12). Du kan inspirera dina barn till att vara tacksamma för Guds välsignelser genom att hjälpa dem hitta ord i Ether 6:9, 12 som visar hur jarediterna uttryckte sin tacksamhet till Gud. De skulle kanske tycka om att liksom jarediterna sjunga en sång som uttrycker tacksamhet, till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17). Be barnen nämna sådant som de är tacksamma för.

  • Dina barn kanske kan läsa Ether 6:30; 7:27 och 10:2 och se vad dessa rättfärdiga kungar kom ihåg. Hur påverkade detta deras sätt att leda sitt folk? Du och barnen kan prata om olika sätt att påminna sig om vad Gud har gjort för er. De skulle till exempel kunna skriva om det eller rita bilder. Du kan föreslå att de gör det till en regelbunden vana att skriva ner välsignelser från Herren som de lägger märke till (se ”O, kom ihåg, kom ihåg” [video], Evangeliebiblioteket [”O Remember, Remember” i Gospel Library]).

Ether 7:24–27

Jag blir välsignad när jag följer Guds profet.

  • Du och dina barn skulle kanske tycka om att rollspela några saker som profeten har lärt oss att göra. Ni kan också göra det till en lek där ni gissar vad handlingarna representerar. Det här kan förbereda barnen på att diskutera varför det är viktigt att följa Guds profet. Ni kan sedan läsa Ether 7:24–27 för att få veta vad som hände när folket lydde Guds profet. Hur blir vi välsignade när vi följer profeten i dag?

Ether 9:28–35; 11:5–8

Herren är barmhärtig när jag omvänder mig.

  • Att leta efter mönster är en värdefull skriftstudieteknik. Ethers bok innehåller ett upprepat mönster som betonar Herrens barmhärtighet. För att hjälpa dina barn att hitta det här mönstret ber du dem läsa Ether 9:28–35 och Ether 11:5–8 och titta efter likheter mellan de två redogörelserna. Vad lär vi oss av de här berättelserna? De skulle kunna få leta efter bilder i Evangeliebilder på andra personer i skrifterna som omvände sig och blev förlåtna.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
jareditiska båtar på havet

Jarediternas farkoster, av Gary Ernest Smith