Kom och följ mig 2024
4–10 november: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande.” Mormon 7–9


”4–10 november: ’Jag talar till er som om ni vore närvarande.’ Mormon 7–9”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”4–10 november. Mormon 7–9”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Moroni skriver på guldplåtar, av Dale Kilborn

4–10 november: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande”

Mormon 7–9

Moroni visste hur det kändes att vara ensam i en ogudaktig värld – särskilt efter att hans far hade dött i strid och nephiterna hade förgjorts. ”Jag är ensam kvar”, skrev han. ”Jag har varken vänner eller någonstans att gå” (Mormon 8:3, 5). Allt kan ha verkat hopplöst, men Moroni fann hopp i Jesus Kristus och sitt vittnesbörd om att ”Herren ska genomföra sina eviga avsikter” (Mormon 8:22). Och Moroni visste att en mycket viktig del av dessa eviga avsikter skulle vara Mormons bok – den uppteckning han nu flitigt fullbordade, den uppteckning som en dag skulle föra många människor ”till kunskapen om Kristus” (Mormon 8:16; 9:36). Moronis tro på dessa löften gjorde att han för framtida läsare av den här boken kunde förkunna: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande” och ”jag vet att ni kommer att få mina ord” (Mormon 8:35; 9:30). Nu har vi hans ord, och Herrens verk går framåt, delvis för att Mormon och Moroni höll fast vid sitt uppdrag, trots att de var ensamma.

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Mormon 7

”Tro på Jesus Kristus” och ”håll fast vid [hans] evangelium”.

Efter att ha gjort ett sammandrag av sitt folks uppteckning gav Mormon sitt avslutande budskap i Mormon 7. Varför tror du att han valde just det budskapet? Vad innebär det för dig att ”hålla fast vid Kristi evangelium” (se Mormon 7:8)?

Se även ”Jag på Kristus tror”, Psalmer, nr 81.

Mormon 7:8–10; 8:12–16; 9:31–37

Mormons bok är mycket värdefull.

President Russell M. Nelson ställde en gång frågan: ”Om ni fick diamanter eller pärlor eller Mormons bok, vad skulle ni välja? Helt ärligt, vad är mest värdefullt för er?” (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 61).

Vad hittar du i Mormon 7:8–10; 8:12–22 och 9:31–37 som hjälper dig att förstå varför Mormons bok är värdefull i vår tid? Varför är den värdefull för dig? Du kan få fler insikter i 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12; och Läran och förbunden 33:16; 42:12–13.

Bild
exemplar av Mormons bok på olika språk

Det profeterna i Mormons bok skrev kan tillämpas på oss.

Mormon 8:1–11

Jag kan hålla buden även när andra inte gör det.

Ibland kan du känna dig ensam i dina ansträngningar att hålla buden. Vad kan du lära dig av Moronis exempel som kan hjälpa dig? (Se Mormon 8:1–11.) Om du kunde fråga Moroni hur han förblev trofast, vad tror du då att han skulle svara?

Se även ”Alla kan få veta sanningen: Moronis löfte” (video), Evangeliebiblioteket.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Mormons bok skrevs för vår tid.

Jesus Kristus visade Moroni vad som skulle hända när Mormons bok kom fram (se Mormon 8:34–35), vilket fick Moroni att ge kraftfulla varningar för vår tid. När du läser Mormon 8:26–41 och 9:1–30, begrunda då hur hans ord kan tillämpas på dig. I de här verserna ställer Moroni till exempel 24 frågor. Vilka tecken finner du i de här frågorna på att Moroni såg vår tid? Hur kan Mormons bok vara till hjälp i de utmaningar som Moroni förutsåg?

Lyssna till Anden. Var uppmärksam på dina tankar och känslor, även om de inte verkar ha något samband med det du läser. De här intrycken kan vara vad vår himmelske Fader vill att du lär dig. Vilka intryck får du till exempel när du begrundar frågorna som Moroni ställer i Mormon 9:1–30?

Mormon 9:1–25

Bild
ikon för seminariet
Jesus Kristus är en underverkens Gud.

Moroni avslutade sin fars skrifter med ett kraftfullt budskap till människor i vår tid som inte tror på underverk (se Mormon 8:26; 9:1, 10–11). Varför tror du att det behövs tro på underverk i dag? Utforska Mormon 9:9–11, 15–27 och Moroni 7:27–29 och begrunda frågor som:

  • Vad lär jag mig om Frälsaren i de här verserna?

  • Vad lär jag mig om underverk, förr och nu?

  • Vilka är fördelarna med att tro på att Jesus Kristus är en underverkens Gud? Vilka blir följderna av att inte tro på det?

  • Vilka underverk – stora som små – har Frälsaren åstadkommit i mitt liv? Vad lär de här underverken mig om honom?

President Russell M. Nelson har sagt: ”Vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus utför några av sina mäktigaste kraftgärningar under tiden från nu och fram till sin återkomst. Vi kommer att se mirakulösa tecken på att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus presiderar över den här kyrkan i majestät och härlighet” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96). Vad tror du att några av de här underverken kan vara? Vad kan du göra för att hjälpa Frälsaren att utföra dem?

Vad lär du dig om tro och underverk av de heligas upplevelser i Samoa, Tonga, Fiji och Tahiti när president och syster Nelson besökte dem? (Se Russell M. Nelson: ”Kristus har uppstått – tro på honom flyttar berg, Liahona, maj 2021, s. 101–104.)

Se även Ronald A. Rasband: ”För se, jag är en undrens Gud, Liahona, maj 2021, s. 109–112; Gospel Topics, ”Miracles” [Underverk], Gospel Library.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mormon 7:8–10

Mormons bok och Bibeln vittnar om Jesus Kristus.

  • För att understryka förhållandet mellan Bibeln och Mormons bok, som Moroni gjorde, kan du leka en lek som den här med dina barn: Be dem säga ”Gamla testamentet, Nya testamentet” när du håller upp en Bibel och ”Ännu ett testamente” när du håller upp ett exemplar av Mormons bok. Du kan också välja ut flera händelser som både Bibeln och Mormons bok vittnar om – såsom Jesu födelse, död och uppståndelse – och be dina barn hitta bilder av de här händelserna (t.ex. i Evangeliebilder).

  • För att hjälpa dina barn att lära sig den åttonde trosartikeln kan du skriva vart och ett av orden på separata papperslappar. Be dina barn att samarbeta för att sätta orden i rätt ordning och att göra det flera gånger.

Mormon 8:1–7

Jag kan hålla buden även när jag känner mig ensam.

  • Moronis exempel kan inspirera dina barn till att lyda Guds bud även när de känner sig ensamma. När du har läst Mormon 8:1–7 med dem kan de få berätta hur de skulle ha känt sig om de hade varit Moroni. Vad blev Moroni befalld att göra i vers 1, 3 och 4 och hur lydde han? Hur kan vi vara mer som Moroni?

  • Du och dina barn skulle kunna kan prata om situationer där de måste välja mellan rätt och fel när ingen tittar. Hur hjälper det att ha tro på Jesus Kristus i de här situationerna? En sång som ”Var sann, som Guds profet har sagt” (Barnens sångbok, s. 81) kan berika diskussionen.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Jesus är ”en underverkens Gud”.

  • Du kan förklara för dina barn att ett underverk är något som Gud gör för att visa sin makt och välsigna oss. Sedan kan du läsa fraser i Mormon 9:11–13, 17 som beskriver några av Guds underverk, och dina barn kan kanske komma på andra underverk (bilder från Evangeliebilder, som nr 26, 40, 41 och 83 kan vara till hjälp). Berätta om underverk som Gud har utfört i ditt liv.

  • Visa dina barn ett recept och prata om vad som skulle hända om du utelämnade en viktig ingrediens. Läs Mormon 8:24 och 9:20–21 tillsammans för att hitta de ”ingredienser” som kan leda till underverk från Gud.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Moroni skådar nephiternas undergång

Moroni skådar nephiternas undergång, av Joseph Brickey