Kom och följ mig 2024
4–10 mars: ”Vi gläds i Kristus.” 2 Nephi 20–25


”4–10 mars: ’Vi gläds i Kristus.’ 2 Nephi 20–25”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”4–10 mars. 2 Nephi 20–25”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
familj som studerar

4–10 mars: ”Vi gläds i Kristus”

2 Nephi 20–25

Jesajas skrifter innehåller skarpa varningar, men de ger också hopp och glädje. Detta är en av anledningarna till att Nephi tog med dem i sin uppteckning: ”Nu skriver jag ner några av Jesajas ord”, sa han, ”så att var och en … som ser dessa ord ska kunna lyfta sitt hjärta och glädjas” (2 Nephi 11:8). På sätt och vis är Jesajas skrifter en inbjudan att glädjas. Du kan liksom Nephi glädjas åt Jesajas profetior om Israels insamling, Messias ankomst och den frid som utlovas till de rättfärdiga. Du kan glädjas åt att leva i den förutsagda tiden då Herren ”ska resa upp ett baner för nationerna och ska samla Israels fördrivna” (2 Nephi 21:12). När du törstar efter rättfärdighet kan du ”med fröjd ösa vatten ur frälsningens källor” (2 Nephi 22:3). Med andra ord kan du ”glädjas i Kristus” (se 2 Nephi 25:26).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 21–22

Jag kan finna frid i Jesus Kristus.

Lehis barn hade problem med stridigheter. Problemet blev värre i framtida generationer, vilket ledde till splittring, fångenskap, sorg och undergång. Och stridigheter är ett problem även i dag.

Begrunda profetiorna i 2 Nephi 21–22 med allt detta i åtanke. Fundera över hur Frälsaren uppfyller de här profetiorna. Vad betyder profetian om att vargen ska ”bo tillsammans med lammet” för dig (2 Nephi 21:6)? Fundera över vad du kan göra för att vara en fridsstiftare.

Se Dale G. Renlund, ”Kristi frid utplånar fiendskap”, Liahona, nov. 2021, s. 83–86.

2 Nephi 21:9–12

Herren samlar in sitt folk.

Nephi och hans familj bevittnade Israels förskingring (se 2 Nephi 25:10). Nu kan du delta i Israels insamling (se 2 Nephi 21:12). När du läser 2 Nephi 21:9–12, tänk då på hur du kan hjälpa till att uppfylla de profetior som de här verserna beskriver.

När du till exempel läser om det ”baner” (standar eller flagga) som ska uppresas för att samla in Guds folk, tänk då på hur du har sett Gud samla in sitt folk, fysiskt och andligt. Vad drar människor till Herren och hans kyrka?

Vad känner du dig inspirerad att göra för att hjälpa till att samla in Guds folk?

2 Nephi 23–24

Babylons världslighet kommer att falla.

Det babyloniska riket var ett mäktigt politiskt och militärt hot mot det forntida Israel. Men för Nephis folk – och för oss i dag – är det stora hotet det som Babylon representerar: världslighet och synd. Fundera över hur varningarna i 2 Nephi 23–24 kan ha påverkat människor som fruktade eller beundrade eller litade på Babylons rikedom och makt (se till exempel 23:6–9, 11, 19–22; 24:10–19). Vad finns det för liknande saker vi kan vara rädda för eller beundra eller förlita oss på i dag? Vad känner du att Frälsarens budskap till dig kan vara i de här kapitlen? Fundera över hur du kan visa att du ”fröjdar [dig] åt [Herrens] majestät” (2 Nephi 23:3).

2 Nephi 25:19–29

Bild
ikon för seminariet
”Vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus.”

Nephi var öppen med att berätta om sin tro – särskilt sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Tänk under dina studier i 2 Nephi 25 på Nephis önskan att ”förmå [sina] barn … att tro på Kristus och att förlikas med Gud” (v. 23). Vad ville Nephi att människor skulle veta om Frälsaren (se v. 12–13, 16)? Hur försökte Nephi övertala människor att tro på honom (se v. 19–29)? Lägg märke till stycken i det här kapitlet som förmår dig att tro på och följa Jesus Kristus.

En del av oss kanske inte känner sig lika djärva som Nephi när han talade om Kristus. Men du kanske kan hitta något i Nephis undervisning i 2 Nephi 25:23–26 som inspirerar dig att prata mer öppet om honom med andra. Nephis förkunnelse ”Vi gläds i Kristus” kan till exempel få dig att tänka på hur Frälsaren ger dig glädje – och hur du kan dela den glädjen med andra.

I sitt tal ”Vi talar om Kristus” (Liahona, nov. 2020, s. 88–91) föreslår äldste Neil L. Andersen hur vi kan tala mer öppet om Kristus i olika sammanhang. Vilka av hans förslag lägger du märke till? Vilka möjligheter har du att tala om Kristus med andra?

Vad känner du dig inspirerad att berätta för andra om Jesus Kristus? Om du behöver förslag kan du söka i ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Evangeliebiblioteket). En psalm som ”Jag på Kristus tror” (Psalmer, nr 81) kan ge dig fler idéer.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 21:1–5

Jesus Kristus kommer att döma i rättfärdighet.

  • För att hjälpa dina barn att visualisera de här verserna kan du se om du kan hitta ett träd som har huggits ner eller en gren som växer på ett träd (eller använd bilden nedan). Om ”grenen” i 2 Nephi 21:1 representerar Jesus Kristus, vad lär vers 2–5 oss om honom?

Bild
liten planta som växer fram ur en trädstubbe

2 Nephi 21:6–9

Jesus Kristus skänker frid och glädje.

  • Vad lär 2 Nephi 21:6–9 om vad som kan hända när alla följer Frälsaren? (Se även 4 Nephi 1:15–18.) Hur kan vi få vårt hem att bli mer på det viset? Dina barn kanske tycker om att titta på bilder av djuren som nämns i vers 6–7 – djur som vanligtvis är fiender men som inte skadar varandra när Jesus kommer tillbaka (se veckans aktivitetssida). Dina barn kan också rita bilder av sig själva och de här djuren när de lever fridfullt tillsammans med Jesus.

2 Nephi 21:11–1222

Herren samlar in sitt folk.

  • Jesaja sa att Herren skulle sätta upp ett ”baner för nationerna” för att hjälpa folket samlas till honom (se 2 Nephi 21:11–12). Hjälp dina barn att förstå att ett baner är som en flagga. De kanske skulle tycka om att rita sin egen flagga. De kan ta med bilder eller ord som representerar anledningar till att de kommer till Jesus Kristus och hans kyrka. Låt dem prata om sina flaggor och hjälp dem komma på hur de kan hjälpa andra att ”samlas” till Jesus Kristus.

  • När ni har läst 2 Nephi 22:4–5 tillsammans kan ni prata med era barn om några av de ”härliga ting” som Herren har gjort. Vilka är några av Herrens ”gärningar bland [oss]” som vi kan förkunna? För att hjälpa dina barn att tänka på den här frågan kan ni tillsammans sjunga en sång om Frälsaren, till exempel ”Jag på Kristus tror” (Psalmer, nr 81). Ni kan turas om att avsluta en mening som den här: ”Jag tror på Kristus. Han .” Hur kan vi hjälpa andra att få veta vad Frälsaren har gjort för oss?

2 Nephi 25:26

”Vi gläds i Kristus.”

  • Hur kan du hjälpa dina barn att ”glädjas i Kristus”? Du kanske kan berätta något om när Jesus Kristus gav andra glädje eller visa en video som ”Jesus botar en man som var född blind” [Jesus Heals a Man Born Blind] eller ”Låt barnen komma till mig” [Suffer the Little Children to Come unto Me] (ChurchofJesusChrist.org). Dina barn kan påpeka glädjefyllda ögonblick i berättelsen eller videon. När ni sedan läser 2 Nephi 25:26 tillsammans kan de prata om varför de ”gläds i Kristus”.

Vittna om Kristus. Anta inte att din familj vet hur du känner för Frälsaren. Berätta det för dem, och låt dina känslor för Frälsaren påverka hur du interagerar med dem.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
missionärer som undervisar en familj

Jag går vart du kallar mig, av Ramon Ely Garcia Rivas