Kom och följ mig 2024
26 februari–3 mars: ”Hans namn ska vara … Fridsfurste.” 2 Nephi 11–19


”26 februari–3 mars: ’Hans namn ska vara … Fridsfurste.’ 2 Nephi 11–19”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”26 februari–3 mars. 2 Nephi 11–19”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Jesaja skriver på skriftrullar

26 februari–3 mars: ”Hans namn ska vara … Fridsfurste”

2 Nephi 11–19

Det är inte lätt att göra ingraveringar på metallplåtar, och det fanns begränsat utrymme på Nephis mindre plåtar. Så varför ansträngde sig Nephi att kopiera så många av profeten Jesajas skrifter till sin uppteckning? Han gjorde det för att han ville att vi skulle tro på Jesus Kristus. ”Min själ gläds”, skrev han, ”åt att bevisa för mitt folk sanningen om Kristi ankomst” (2 Nephi 11:4). Nephi hade sett vad som skulle hända med hans folk i framtida generationer. Han såg att trots sina stora välsignelser skulle de bli högmodiga, stridslystna och världsliga (se 1 Nephi 12; 15:4–6). Han såg också liknande problem i vår tid (se 1 Nephi 14). Jesajas skrifter varnade för sådan ogudaktighet. Men de gav också Nephi hopp om en härlig framtid – ett slut på ogudaktighet, en insamling av de trofasta och ”ett stort ljus” för dem som hade ”vandrat i mörker” (2 Nephi 19:2). Allt detta skulle hända eftersom ”ett barn [blivit] fött” som kunde få slut på alla stridigheter – ”Fridsfursten” (se 2 Nephi 19:6).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Hur kan jag bättre förstå Jesajas lärdomar?

Nephi sa att Jesajas ord ”inte är tydliga” (2 Nephi 25:4). Men han gav oss också förslag för att hjälpa oss hitta mening i Jesajas skrifter:

  • Tillämpa hans ord” på dig själv (2 Nephi 11:2). Många av Jesajas lärdomar har flera olika möjliga betydelser och tillämpningar. När du till exempel läser om boplatser i 2 Nephi 14:5–6, tänk då på hur de här verserna kan tillämpas på ditt hem. Fråga dig själv: ”Vad vill min himmelske Fader att jag ska lära mig?”

  • Titta efter symboler för Jesus Kristus (se 2 Nephi 11:4). Många av Jesajas lärdomar om Frälsaren förmedlas genom symboler. Hur representeras till exempel Frälsaren i 2 Nephi 19:2? Vad lär den här symbolen dig om honom?

  • Sträva efter att vara fylld ”av profetians ande” (2 Nephi 25:4). Be om andlig vägledning när du studerar. Du kanske inte förstår allt med en gång, men Anden kan hjälpa dig att lära dig det du behöver veta.

Du kanske också har hjälp av att använda studiehjälpmedlen i skrifterna, bland annat fotnoter, kapitelöverskrifter och Handledning för skriftstudier. Mormons boks och Gamla testamentets institutmanualer har ytterligare information som kan hjälpa dig att lära dig om det historiska sammanhanget kring Jesajas lärdomar.

2 Nephi 11–19

Jesaja vittnade om Jesus Kristus.

Eftersom Jesaja använde symbolspråk kan det vara lätt att missa hans mäktiga vittnesbörd om Jesus Kristus. Titta efter Frälsaren i 2 Nephi 13:13; 14:4–6; 15:1–7; 16:1–7; 17:14; 18:14–15; 22:2. Vad lär du dig om honom i de här verserna?

Profetian i 2 Nephi 19:6 har flera titlar för Jesus Kristus. Hur har han uppfyllt de här rollerna i ditt liv?

Se även Ulisses Soares, ”Jesus Kristus: vår själs vårdgivare”, Liahona, maj 2021, s. 82–84.

2 Nephi 12–13; 15

De stolta och världsliga blir förödmjukade.

Nephi hade förutsett att högmod skulle orsaka hans folks undergång (se 1 Nephi 12:19). Därför är det inte förvånande att Nephi delgav sitt folk Jesajas upprepade varningar för högmod. Titta i kapitel 12 och 13 efter ord som Jesaja använde för att beskriva högmod, som högdragna och övermod. Titta i 2 Nephi 15:1–24 efter symboliskt språk som beskriver följderna av högmod. Sedan kan du försöka sammanfatta det du har läst med egna ord. Tänk på hur du ska välja att vara ödmjuk.

Se även ”Kapitel 18: Akta er för högmod”, Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson (2014), s. 228–239.

2 Nephi 12:2–3

Bild
ikon för seminariet
Templet är Herrens hus.

Jesaja beskrev templet som ”det berg där Herrens hus är” (2 Nephi 12:2). Varför är ett berg en bra symbol för templet?

Hur skulle ni förklara för någon varför vi behöver tempel? Du kan hitta några möjliga svar i 2 Nephi 12:2–3 och i president Russell M. Nelsons tal ”Templet och din andliga grund” (Liahona, nov. 2021, s. 93–96). Baserat på det du läste, vad vill Herren att du ska lära dig och uppleva i hans heliga hus? Vilka upplevelser har du haft där?

Du hittar intervjufrågorna för en tempelrekommendation på sidan 36–37 i Vägledning för de unga: En guide för att göra val. Du kan läsa var och en och fråga dig själv: Vad lär den här frågan mig om Herrens vägar? Hur hjälper det mig att ”vandra på hans stigar”?

Se även Gospel Topics: ”Temples”, Gospel Library; ”Se, högt på bergets krön”, Psalmer, nr 4.

2 Nephi 12–19

Jesus Kristus ska återlösa sitt folk.

Trots den ogudaktighet Jesaja såg, fann han anledning att ha hopp om framtiden. Du kan studera vart och ett av följande skriftställen. Skriv ner en eller flera sanningar som varje skriftställe lär oss om vår tid: 2 Nephi 12:1–5; 14:2–6; 15:20–26; 19:2–8. Varför tror du att de här skriftställena är viktiga för oss att förstå?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Titta efter mönster. I skrifterna kan vi se mönster som visar hur Herren verkar. I 2 Nephi 11–19 kan du titta efter mönster som visar hur Herren varnar för synd och förlåter personer som omvänder sig.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 12:2–3

Templet är Herrens hus.

  • Jesaja beskrev templet som ”det berg där Herrens hus är”. Dina barn kanske vill låtsas att de klättrar uppför ett berg medan du läser 2 Nephi 12:2–3. Hjälp dem hitta ord i de här verserna som beskriver varför vi har tempel.

  • För att illustrera orden ”vandra på hans stigar” från 2 Nephi 12:3 kan du göra en stig på golvet som leder till en bild av ett tempel. När dina barn går på stigen kan de nämna sådant de kan göra för att vandra på Herrens stigar.

  • Du kanske kan låta barnen rita en bild av sig själva när de går till templet. De kan också sjunga eller lyssna på en sång om templet, till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99). Hjälp dem hitta fraser i sången som lär oss vad templet är och vad vi gör där.

2 Nephi 11:4–7; 17:14; 19:6

Jesus Kristus är min Frälsare.

  • Det finns flera namn på Jesus Kristus i 2 Nephi 11:4–7; 17:14; 19:6. Hjälp dina barn hitta dem och prata om vad de betyder. ”Kristus”, till exempel, betyder ”den smorde” och ”Immanuel” betyder ”Gud med oss”. Vad lär de här namnen oss om Jesus?

  • Visa delar av videon ”Jesusbarnet” (Evangeliebiblioteket) som skildrar olika personer som ser Jesus för första gången. Pausa videon under skildringarna och fråga dina barn vad de här personerna kan ha känt. Vad skulle vi känna om vi var där? Hur kommer det att kännas när vi får se honom igen?

2 Nephi 15:20

Satan försöker förvirra mig när det gäller gott och ont.

  • Visa barnen något bittert eller surt, som en inlagd gurka eller en citronskiva, inuti ett godisomslag. Läs 2 Nephi 15:20 tillsammans. Hur försöker Satan få det som är ont att se gott ut? Du kan också visa de första 90 sekunderna av videon ”Du blir befriad” (Evangeliebiblioteket). Varför döljer fiskaren sin krok? Varför döljer Satan synd? Hur hjälper Jesus Kristus oss att undvika att bli bedragna av Satan?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Panama City tempel, Panama

Panama City tempel, Panama. ”Det berg där Herrens hus är ska stå grundat högst uppe bland bergen … och alla nationer ska strömma dit” (2 Nephi 12:2).