Kom och följ mig 2024
11–17 mars: ”Ett underbart och förunderligt verk.” 2 Nephi 26–30


”11–17 mars: ’Ett underbart och förunderligt verk.’ 2 Nephi 26–30”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”11–17 mars. 2 Nephi 26–30”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Jesus räcker ut en hand mot en kvinna

Han ska leda dig vid handen, av Sandra Rast

11–17 mars: ”Ett underbart och förunderligt verk”

2 Nephi 26–30

”Jag profeterar för er om de sista dagarna”, skrev Nephi (2 Nephi 26:14). Med andra ord skrev han om vår tid. Och det finns anledning att oroa sig över det han såg: människor som förnekar Guds makt och underverk; omfattande avundsjuka och konflikter. Men förutom dessa ”mörkrets gärningar” i de sista dagarna (2 Nephi 26:10, 22) som leds av motståndaren, talade Nephi också om ”ett underbart och förunderligt verk” (2 Nephi 27:26). Det centrala i det verket skulle vara en bok – en bok som avslöjar Satans lögner och samlar in de rättfärdiga. Den boken är Mormons bok, det underbara verket är Herrens kyrkas verk i de sista dagarna, och det förunderliga är – åtminstone delvis – att Gud inbjuder oss alla, trots våra svagheter, att delta i insamlingen.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 26–27; 29–30

Gud beredde Mormons bok för vår tid.

I 2 Nephi 26–27 citerade Nephi ur en tidigare profetia av Jesaja (se Jesaja 29) och liknade den vid sitt folk och deras uppteckning – Mormons bok. Nephi visste genom uppenbarelse, redan innan Mormons bok var färdigskriven, att den en dag skulle ”vara av stort värde för människobarnen” (2 Nephi 28:2). Varför är Mormons bok av stort värde för dig? Tänk på den frågan när du läser 2 Nephi 29–30. Vilket ”förunderligt verk” (2 Nephi 27:26) åstadkommer Gud i världen och i ditt liv genom Mormons bok?

Se även Joseph Smith – Historien 1:62–65.

2 Nephi 26:23–33

Bild
ikon för seminariet
Jesus Kristus inbjuder oss alla att komma till honom.

Det finns många vackra sanningar att begrunda i 2 Nephi 26:23–24. Du kan till exempel tänka på vad Jesus Kristus har gjort ”till nytta för världen” – och för dig. Hur drar han ”alla människor” – och dig – ”till sig”? Vad känner du dig inspirerad att göra som svar på hans uttryck för kärlek?

Fortsätt läsa och leta efter sanningar om Frälsaren i vers 25–33. Lägg särskilt märke till hans uppmaningar. Hur skulle du sammanfatta Jesu Kristi budskap till dig i en enda mening? En psalm som ”Kommen till Herren” (Psalmer, nr 80) kan öppna ditt sinne för ytterligare intryck.

Fundera över hur de här verserna kan påverka ditt sätt att interagera med andra och inbjuda dem att komma till Kristus. Du kan hitta förslag i äldste D. Todd Christofferson tal ”Läran om samhörighet” (Liahona, nov. 2022, s. 53–56).

Se även 3 Nephi 18:30–32; Dallin H. Oaks, ”Vad har vår Frälsare gjort för oss?”, Liahona, maj 2021, s. 75–77; Gospel Topics, ”Belonging in the Church of Jesus Christ” [Tillhörighet i Jesu Kristi Kyrka], Gospel Library.

Var inte rädd för tystnad. Bra frågor tar tid att besvara. De kräver sökande, eftertanke och inspiration. Den tid det tar att vänta på svar på en fråga kan vara en helig stund av begrundan. Undvik frestelsen att avsluta den här stunden för tidigt genom att gå vidare till något annat.

2 Nephi 28

Satan försöker bedra.

Mycket av Satans lögner och taktik avslöjas i 2 Nephi 28. Sök efter dem i vers 6, 8, 21–23, 29. Varför behöver du känna till Satans lögner? Vad ska du göra när fienden försöker bedra dig?

Nedan listas några skriftställen som förkastar Satans lögner. Se om du kan para ihop den sanna läran i de här verserna med den falska lära som Nephi varnar oss för i 2 Nephi 28:

Se även Gary E. Stevenson, ”Bedra mig inte”, Liahona, nov. 2019, s. 93–96.

2 Nephi 28:27–3129

Gud ger fortlöpande uppenbarelse för att vägleda sina barn.

Som sista dagars heliga välsignas vi med Guds ord i överflöd. Och ändå får vi, som Nephi varnade, aldrig känna: ”Vi har nog!” När du läser varningarna i 2 Nephi 28:27–31 och 2 Nephi 29, fundera då över frågor som de här:

  • Hur vill Gud att jag känner för och svarar på hans ord?

  • Varför ”vredgas” människor ibland över att få mer sanning från Gud (2 Nephi 28:28)? Känner jag så ibland? Om så är fallet, hur kan jag förändras?

  • Vad innebär det att ta emot Guds ord? Hur kan jag visa honom att jag vill ta emot mer av hans ord?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 26:23–28, 33

Jesus Kristus vill att alla människor ska komma till honom.

  • För att undervisa dina barn om Frälsarens inbjudningar i de här verserna kan du prata med dem om tillfällen när de bjöd in människor till en speciell händelse, som en födelsedagsfest. Sedan kan ni läsa 2 Nephi 26:23–28 tillsammans och ta reda på vad Jesus inbjuder oss att göra. Dina barn kanske vill skapa ett kort som inbjuder någon att komma till Jesus Kristus. Uppmuntra dem att använda ett uttryck i de här verserna i sin inbjudan.

  • Konstverket i slutet av det här lektionsförslaget visar människor med många bakgrunder. Dina barn kanske kan titta på den här bilden medan du läser 2 Nephi 26:33. Du kan upprepa orden ”Jesus inbjuder alla att komma till honom” medan dina barn pekar på varje person på bilden – och sedan på sig själva. Hur kommer vi till Jesus?

  • En sång om att älska alla människor, till exempel ”Jag går med dig” (Barnens sångbok, s. 78–79), kan hjälpa dig undervisa om budskapet i 2 Nephi 26:33.

2 Nephi 28:2; 29:7–11; 30:3–6

Mormons bok är en välsignelse.

  • För att hjälpa dina barn känna att Mormons bok är ”av stort värde” (2 Nephi 28:2) kan du slå in ett exemplar som gåva och låta dem gissa vad som finns inuti. De kan också leta efter ledtrådar i 2 Nephi 30:3–6. Berätta för dina barn varför Mormons bok är av stort värde för dig, och låt dem berätta om sina känslor också.

  • Du kan låta barnen låtsas att en vän säger till dem: ”Jag behöver inte läsa Mormons bok. Jag har redan läst Bibeln.” Vad skulle vi kunna säga till vår vän? Läs 2 Nephi 29:7–11 tillsammans för att få veta varför Gud vill att vi ska ha båda böckerna.

2 Nephi 28:30–31

Min himmelske Fader lär mig lite i taget.

  • Du kanske kan komma på en åskådningsundervisning som kan hjälpa dina barn att förstå vad det innebär att lära sig ”rad på rad”. De kan till exempel lägga ett pussel eller bygga något med klossar, en bit i taget. Eller så kan du lära dem en färdighet steg för steg, som till exempel att knyta en rosett eller rita en bild. Sedan kan ni läsa 2 Nephi 28:30 och prata om hur vår himmelske Fader lär oss en sanning i taget.

  • Ett annat förslag kan vara att välja ett uttryck i 2 Nephi 28:30 och turas om att skriva det, ett ord i taget. Hur liknar det här Guds sätt att ge oss sanning? Varför uppenbarar Gud sanningen för oss ”rad på rad, bud på bud, lite här och lite där” i stället för allt på en gång? Hur kan vi visa Gud att vi vill få mer sanning av honom?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus Kristus i en folkmassa

Kristus mitt ibland dem, av Judith Mehr