Kom och följ mig 2024
18–24 mars: ”Detta är vägen.” 2 Nephi 31–33


”18–24 mars: ’Detta är vägen.’ 2 Nephi 31–33”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”18–24 mars. 2 Nephi 31–33”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Jesus undervisar sina lärjungar

Kristus undervisar sina lärjungar, av Justin Kunz

18–24 mars: ”Detta är vägen”

2 Nephi 31–33

Bland Nephis sista upptecknade ord finner vi den här förkunnelsen: ”För så har Herren befallt mig, och jag måste lyda” (2 Nephi 33:15). Det är en bra sammanfattning av Nephis liv. Han försökte förstå Guds vilja och lydde den modigt – oavsett om det innebar att han riskerade livet för att få mässingsplåtarna från Laban, byggde en båt och korsade havet, eller trofast undervisade om Kristi lära i enkelhet och kraft. Nephi kunde tala övertygande om behovet av att ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus” och om att följa den ”trånga och smala stigen som leder till evigt liv” (2 Nephi 31:20, 18), eftersom det var den stigen han själv följde. Han visste genom egen erfarenhet att den här stigen, även om den ibland är krävande, också är glädjefylld, och att det inte finns någon ”annan väg, och inte heller något annat namn givet under himlen varigenom människan kan bli frälst i Guds rike” (2 Nephi 31:21).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

2 Nephi 31

Jesus Kristus och hans lära är den enda vägen till evigt liv.

Om du skulle sammanfatta vägen till evigt liv med bara några ord, vad skulle du säga? Lägg märke till hur Nephi beskrev den i 2 Nephi 31. Du kan rita en stig och skriva några av de principer eller steg du hittar i de här kapitlen längs stigen. Du kan lägga till din egen sammanfattning av vad Nephi lärde om varje princip i din teckning.

När du läser 2 Nephi 31:18–20, utvärdera då dina egna ansträngningar att ”sträva framåt” längs evangeliets stig.

Se även ”Sätt din hand till Herrens verk”, Psalmer, nr 174.

Bild
familj som ber tillsammans

När vi följer Jesu Kristi lärdomar leder det oss till evigt liv.

2 Nephi 31:4–13

Jesus Kristus var ett fullkomligt föredöme i lydnad för oss när han döptes.

Oavsett om ditt dop skedde i går eller för 80 år sedan var det ett viktigt ögonblick. Du ingick ett evigt förbund att följa Jesus Kristus. Tänk på ditt dop när du läser om Frälsarens dop i 2 Nephi 31:4–13. Svaren på frågor som de här kan vara till hjälp:

  • Varför döptes Kristus? Varför valde jag att bli döpt?

  • Vilka löften avgav jag när jag döptes? Vad lovar Herren i gengäld? (Se v. 12–13, se även Mosiah 18:10, 13.)

  • Hur kan jag visa att jag fortfarande är fast besluten att följa Jesus Kristus?

2 Nephi 31:15–20

”Den som håller ut intill änden han ska bli frälst.”

När du läser 2 Nephi 31:15–20, fråga dig då: ”Hur vet jag om jag håller ut intill änden?” Vad lär du dig av Nephi som hjälper dig att besvara den här frågan?

Äldste Dale G. Renlund har sagt: ”Att hålla ut intill änden är inte ett separat steg i Kristi lära – som att vi skulle gå igenom de första fyra stegen och sedan ta betäckning, bita ihop och vänta på att dö. Nej, att hålla ut intill änden är att aktivt och avsiktligt upprepa stegen” (”Lifelong Conversion” [andakt vid Brigham Young University, 14 sep. 2021], s. 2, speeches.byu.edu). Hur kan du upprepa stegen i Kristi lära (tro, omvändelse, dop och att ta emot den Helige Anden)?

2 Nephi 32; 33:2

Bild
ikon för seminariet
Genom Kristi ord och den Helige Anden visar Gud mig vad jag ska göra.

Har du någonsin känt dig osäker på nästa steg i ditt liv? Nephis folk hade liknande bekymmer (se 2 Nephi 32:1). Leta efter Nephis svar i 2 Nephi 32:2–9. Hur skulle du formulera Nephis lärdomar med egna ord? Vilka upplevelser har lärt dig att Nephis ord är sanna?

Du kan göra en lista över beslut eller situationer (nu och i framtiden) där du behöver Guds vägledning. Vad kan du lära dig av 2 Nephi 32 som hjälper dig att få inspiration från honom? Vad kan göra att människor ”förhärdar sina hjärtan mot den Helige Anden” (2 Nephi 33:2)?

När du begrundar Nephis undervisning, tänk då på hur du studerar Frälsarens ord. Skulle du beskriva upplevelsen som ett mellanmål, en måltid eller en festmåltid? Vad är skillnaden, tycker du? Fundera över hur du kan göra så att din upplevelse med Frälsarens ord blir mer som en festmåltid. Du kanske kan få idéer från en vän eller familjemedlem.

Mätta dig med Kristi ord. Det finns många sätt att mätta sig med Kristi ord, bland annat genom att be om inspiration, ställa frågor före och under studier, definiera ord, begrunda, korshänvisa, göra anteckningar, söka efter evangeliesanningar och tillämpa skrifterna i ditt liv (se 1 Nephi 19:23).

Hur inbjuder du den Helige Anden att vara en ständig följeslagare i ditt liv i stället för en tillfällig besökare? Läs David A. Bednars tre förslag för att göra den Helige Andens sällskap till en ”fortgående realitet” i ”Ta emot den Helige Anden” (Liahona, nov. 2010, s. 94–97). Hur ska du tillämpa hans undervisning?

Se även Gospel Topics, ”Revelation” [Uppenbarelse], Gospel Library; ”Dagligt bröd: Mönster” (video), Evangeliebiblioteket.

2 Nephi 33

Mormons bok övertygar oss alla att tro på Kristus.

I 2 Nephi 33, när Nephi avslutade sina skrifter, förklarade han varför han skrev över huvud taget. Vilka skäl hittar du i det här kapitlet? Fundera över de berättelser och lärdomar du har läst hittills i 1 Nephi och 2 Nephi. Vilka har påverkat dig och din tro på Kristus mest?

Se även ”Nephi skriver ner sitt avslutande vittnesbörd” (video), JesuKristiKyrka.org.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

2 Nephi 31:4–13

När jag döps följer jag Jesus Kristus.

  • Det finns en bild av när Jesus döps i slutet av det här lektionsförslaget. Dina barn kanske kan använda den för att berätta för dig vad de vet om den här händelsen (se även Matteus 3:13–17). Varför vill Jesus att vi ska döpas som han? Dina barn kan lyssna efter anledningar när ni tillsammans läser delar av 2 Nephi 31:4–13. Det kan vara till hjälp om någon som nyligen döptes kan berätta om sin upplevelse.

2 Nephi 31

Jesus Kristus lärde mig hur jag kommer tillbaka till min himmelske Fader.

  • För att hjälpa dina barn få en tydlig bild av lärdomarna i 2 Nephi 31 kan de rita en stig med en bild av Kristus i slutet. Du kan hjälpa dem hitta eller rita bilder som representerar steg på den stigen, som tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden. De kan peka på bilderna medan ni läser 2 Nephi 31:17–20 tillsammans.

2 Nephi 32:3–5

Jag kan mätta mig med Kristi ord.

  • För att undervisa om att ”mätta sig” med Kristi ord kan du be dina barn dramatisera hur de skulle mätta sig med sin favoritmat. Vad sa Nephi i 2 Nephi 32:3 att vi ska mätta oss med? Vad är det för skillnad mellan att mätta sig med Guds ord och att bara läsa det? Dina barn kanske kan dramatisera skillnaderna. Berätta för dem om de välsignelser du har fått när du har mättat dig med skrifterna.

2 Nephi 32:8–9

Min himmelske Fader vill att jag alltid ska be.

  • När du har läst 2 Nephi 32:8–9 kan du prata med dina barn om varför Satan inte vill att vi ska be. Varför vill Gud att vi ”alltid [ska] be”? Dina barn kan göra en lista eller rita bilder av situationer där de kan be. Sedan kan ni sjunga en sång som undervisar om bön, som ”När från nattligt viloläger” (Psalmer, nr 85). Ni kan ersätta en del av orden i psalmen med ord från deras listor. Hur välsignar Gud oss när vi alltid ber?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Johannes Döparen döper Jesus

Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet, av Liz Lemon Swindle