Institutet
Kapitel 45: 3 Nephi 23–26


Kapitel 45

3 Nephi 23–26

Introduktion

Under den andra dagen av sin tre dagar långa verksamhet bekräftade och utvecklade Frälsaren Jesajas och Malakis profetior. Han påpekade att Jesajas profetior tar upp ”allt som rör mitt folk som är av Israels hus” (3 Nephi 23:2). Jesus Kristus undersökte personligen den skriftliga uppteckningens korrekthet och såg till att fullbordandet av Samuels profetia om uppståndelsen och Malakis ord togs med (se 3 Nephi 24:1; 26:1–2). Malaki förklarar vilka välsignelser som hör samman med tiondelagen och profeten Elias roll under de sista dagarna i förberedelserna för Kristi andra ankomst.

Herren befallde var och en av oss att utforska skrifterna och profeterna (se 3 Nephi 23:5). Frälsaren förkunnade att det är visdom att ”dessa skrifter … skulle ges åt framtida släkten” (3 Nephi 26:2). Det är varje sista dagars heligs plikt att flitigt utforska skrifterna. Fundera över vad det innebär att flitigt utforska skrifterna och profeterna framför att bara läsa dem.

Uttalanden

3 Nephi 23:1. ”Jesajas ord är stora”

  • Frälsaren lärde att Jesajas profetior omfattade ”allt som rör mitt folk” (3 Nephi 23:2), en anmärkningsvärd bredd av Guds handlingar. Frälsaren bekräftade Jesajas profetior genom att säga att ”Jesajas ord är stora” (3 Nephi 23:1). Kapitel 22 i 3 Nephi är det sista av över 20 kapitel från Jesaja som citeras i Mormons bok. Lägg märke till att Frälsaren särskilt anvisade sina lyssnare att utforska profeten Jesajas skrifter (se 3 Nephi 23:1). Det är inte förvånande att Jesaja citeras på en mängd ställen i Mormons bok och andra skrifter.

    President Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, framhöll den unika och viktiga roll som Jesajas profetior har och varför Herren bevarade hans ord:

    ”Jesaja är den mest citerade profeten i Nya testamentet. Herren själv citerade Jesaja sju gånger, apostlarna fyrtio gånger till. Dessutom finns det nittio delvisa citat eller omskrivningar av Jesajas ord.

    Jesaja är den mest citerade profeten i Läran och förbunden. Sextiosex citat från trettioen kapitel från Jesaja vittnar om denne store profets enastående betydelse.

    Allt detta bekräftar att Herren hade en avsikt med att bevara Jesajas ord” (Let Not Your Heart Be Troubled [1991], s. 280).

  • Obs: För ytterligare bakgrund om Jesaja och förslag på hur man studerar och förstår hans skrifter, se kommentaren till 1 Nephi 20–21 (s. 41) och till 2 Nephi 12–16 (s. 71).

3 Nephi 23:1–5. Utforska skrifterna

  • Bild
    Kvinna som knäböjer i bön

    © 1999 Bryant Livingston

    Herren befaller sina heliga att utforska skrifterna istället för att bara läsa dem. När vi utforskar skrifterna så undersöker vi dem noga i ett försök att upptäcka någonting, vi granskar dem grundligt och seriöst. När vi utforskar skrifterna visar vi också att vi tänker efter (se Josua 1:8), studerar (se 2 Tim 3:15; L&F 26:1), ger akt på (se 1 Nephi 15:25) och begrundar (se 2 Nephi 4:15). Förutom skrifterna befallde Frälsaren oss att utforska profeternas ord (se 3 Nephi 23:5).

  • Profeten Joseph Smith (1805–1844) uppmuntrade de heliga att utforska skrifterna för att kunna få ett oberoende vittnesbörd om sanningen och för att inhämta direkt undervisning från Gud: ”Utforska skrifterna — utforska uppenbarelserna som vi publicerar, och be din himmelske Fader, i hans Sons, Jesu Kristi namn, att uppenbara sanningen för dig, och om du gör det med blicken endast fäst på hans ära, utan att tvivla, kommer han att svara dig genom sin helige andes kraft. Då kommer du att veta av dig själv och inte på grund av någon annan. Då behöver du inte vara beroende av någon annan för att få kunskap om Gud, inte heller kommer det att finnas rum för spekulationer. Nej, för när människorna får undervisning av honom som skapade dem så vet de hur han ska frälsa dem. Därför säger vi på nytt: Utforska skrifterna, utforska profeterna och lär dig vilken del av dem som tillhör dig” (History of the Church, 1:282; se också Joseph Smiths lärdomar, s. 13).

  • Även om det först kan vara svårt att utforska skrifterna lovade president Gordon B. Hinckley (1910–2008) att den som studerar skrifterna på ett seriöst sätt blir upplyst och upplyft: ”Jag är tacksam för betoningen på att läsa skrifterna. Jag hoppas att detta skall bli något mycket angenämare för er än en plikt, att det snarare skall leda till att ni kommer att älska Guds ord. Jag lovar er att när ni läser, kommer ert sinne att upplysas och er ande att upplyftas. I början kanske det verkar långtråkigt, men sedan kommer det istället att bli en underbar upplevelse med tankar och ord om gudomliga ting” (”Ljuset inom dig”, Nordstjärnan, juli 1995, s 101).

  • President Henry B. Eyring i första presidentskapet sade att om vi går för fort fram när vi studerar skrifterna så låter vi inte den Helige Anden undervisa oss:

    ”Den Helige Anden ger oss vägledning om vad vi ska säga om vi studerar och begrundar skrifterna varje dag. Skrifternas ord inbjuder den Helige Anden … Med dagliga skriftstudier kan vi räkna med denna välsignelse …

    Vi samlar inte Guds ord bara genom att läsa orden i skrifterna utan genom att studera dem. Vi kan få mer näring genom att begrunda några ord, och låta den Helige Anden göra dem till skatter för oss, än då vi snabbt och ytligt läser igenom hela kapitel i skrifterna” (Conference Report, okt. 1997, s. 114–115; se Nordstjärnan, jan. 1998, s. 86).

3 Nephi 23:6–13. Betydelsen av en korrekt skriftlig uppteckning

  • Korrektheten och fullständigheten i den skriftliga uppteckningen är nödvändig eftersom vi förlitar oss på den för att få kunskap om Gud och hans plan för oss. Verserna 6–13 i 3 Nephi 23 inbegriper uppfyllandet av Samuels profetior om uppståndelsen som inte hade nedtecknats och som Frälsaren bad skulle tas med i uppteckningen.

    Bild
    Jesus med nephitiska apostlar

3 Nephi 24:1. ”De ord som Fadern hade givit till Malaki”

  • Betydelsen av Malakis profetior framhölls av Frälsaren, som citerade en del av hans ord till folket i Amerika enligt Faderns anvisningar (se 3 Nephi 24:1). Vem var profeten Malaki? Malaki var en profet i Gamla testamentet som skrev och profeterade omkring 430 f.Kr. Malaki betyder ”min budbärare”, och den första delen av profetian ”är riktad till prästadömet, tillrättavisande dem för deras försummelse att tjäna Gud. Den andra delen (2:10–4:6) är riktad till folket, den uttalar sig mot äktenskap utanför förbundet, skilsmässor från hustrur inom förbundet och försummelse att betala tionde … De trofasta uppmuntras att förbli det med löftet att Herren ger akt på dem och att de olydiga ska komma till korta på Herrens ankomsts dag” (Bible Dictionary, ”Malachi”, s. 728). Den sista delen av Malakis budskap tillkännager vilka välsignelser som kommer av att lyda tiondelagen och den speciella roll profeten Elia skulle ha i de sista dagarnas förberedelser för Kristi andra ankomst (se 3 Nephi 24–25).

3 Nephi 24:1. Herren ”skall plötsligt komma till sitt tempel”

  • Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum lärde att en ”anledning till upprepad läsning av skrifterna är att många av profetiorna och de doktrinära avsnitten i skrifterna har mångfaldiga betydelser” och ”mångfaldiga uppfyllelser” (”Scripture Reading and Revelation”, Ensign, jan. 1995, s. 8). Så är fallet med frasen ”Herren … skall plötsligt komma till sitt tempel” (se 3 Nephi 24:1). Den uppfylldes delvis när Herren uppenbarade sig i templet i Kirtland den 3 april 1836 i början av denna tidsutdelning (se L&F 110:1–10). Den uppfylls delvis varje gång Frälsaren kommer till något av sina tempel. Den kommer också att delvis uppfyllas som en del av Kristi andra ankomst när jorden kommer att renas från ogudaktighet och bli en celestial boning (se L&F 88:25). Sålunda kan jorden lämpligen kallas för ett Herrens tempel.

3 Nephi 24:2. En guldsmeds eld och tvättares såpa

  • Malaki använde sig av kraftfull symbolik när han beskrev Messias ankomst ”som en guldsmeds eld och som en tvättares såpa” (3 Nephi 24:2). En guldsmed är ”någon som separerar den värdefulla metallen från den slagg som den i naturen vanligtvis finns blandad med. I processen ingår att tillföra kraftig hetta för att få massan i ett flytande tillstånd, härav begreppet ’guldsmeds eld’” (Bible Dictionary, ”Refiner”, s. 760).

    Frälsaren liknar en guldsmed. Äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade: ”Hans mission att rena och förfina den mänskliga själen så att den kan återvända till sin Faders rike i renhet, fri från slagg, eller smuts (3 Nephi 27:19–21). Hans renande kraft ’är som en guldsmeds eld och … han [skall] sätta sig ner och rena silvret’ den stora dag han kommer för att döma världen (Malaki 3:2–3; 3 Nephi 24:2–3; L&F 128:24)” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 624).

    En tvättares ”uppgift var att rengöra kläder och göra dem vita” genom användning av såpa (Bible Dictionary, ”Fullers”, s. 676). Jesu Kristi försoning fungerar som en ”tvättares såpa” genom att rena oss från våra synder och förbereda oss för att stå rena och fläckfria inför domarskranket.

3 Nephi 24:5. De som förtrycker änkor och faderlösa

  • Gud håller oss ansvariga för försummelse av änkor och faderlösa. President Thomas S. Monson gav uttryck för den vikt Herren fäster vid änkor och vårt behov av att betjäna dem:

    ”Ordet änka tycks ha haft en ytterst viktig innebörd för vår Herre. Han förmanade sina lärjungar att akta sig för de skriftlärdes exempel, vilka spelade rättfärdiga genom sina långa mantlar och långa böner, men som åt änkorna ur husen [se Lukas 20:46–47] …

    Och till profeten Joseph Smith sade han: ’Förrådshuset skall upprätthållas med det som helgats åt kyrkan, och änkor och föräldralösa skall försörjas liksom de fattiga” [L&F 83:6] …

    Det kan finnas faktiska behov av mat, kläder — till och med husrum. Sådant kan ordnas. Nästan alltid finns [det en behövande änka] kvar …

    Låt oss minnas att när begravningsblommorna vissnat, blir vännernas välgångsönskningar blott minnen och de uppsända bönerna och uttalade orden förbleknar i minnets korridor. De som sörjer finner sig ofta ensamma. Man saknar barnens skratt, tonåringarnas buller, den ömma, kärleksfulla omsorgen från en avliden livskamrat. Klockan tickar allt högre, tiden går långsammare och fyra väggar kan verkligen bli till ett fängelse” (Conference Report, okt. 1994, s. 90–91; se Nordstjärnan, jan. 1995, s. 67–68; se också Liahona, aug. 2003, s. 4–5).

3 Nephi 24:8–12. Tionde och offergåvor

  • De som lever efter tiondelagen visar sin tro på Gud. Lydnad till denna lag skänker de välsignelser som beskrivs i 3 Nephi 24:10–12. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum angav fem orsaker till varför varje medlem i kyrkan, oavsett omständigheter, bör lyda tiondelagen:

    ”Får jag föreslå fem orsaker till varför alla, rika och fattiga, gamla medlemmar och nyomvända, trofast bör betala tionde och offergåvor.

    För det första, gör det för era barns … skull … Lär era barn att de har tillgång till många av kyrkans välsignelser därför att ni och de betalar sitt tionde och sina offergåvor till kyrkan …

    För det andra, betala ert tionde för att kunna göra anspråk på de välsignelser som lovats till dem som gör detta …

    För det tredje, betala ert tionde som bevis på att innehavande av materiella ägodelar och förvärvande av världsliga tillgångar inte är ert livs högsta mål …

    För det fjärde, betala ert tionde och era offergåvor ärligt och hederligt för de tillhör rätteligen Gud …

    Detta leder till en femte orsak till varför vi bör betala vårt tionde och våra offergåvor. Vi bör betala dem som ett personligt uttryck för vår kärlek till en givmild och barmhärtig himmelsk Fader. Genom sin nåd har Gud gett bröd till de hungriga och kläder till de fattiga. Vid olika perioder i livet kommer detta att omfatta oss alla, antingen i timlig eller andlig bemärkelse” (Conference Report, okt. 2001, s. 39–41; eller Liahona, jan. 2002, s. 37–39).

  • President Harold B. Lee (1899–1973) redogjorde för en av de välsignelser vi kan få genom att betala tionde: ”Löftet som följer på lydnad till denna princip är att himlens fönster ska öppnas och välsignelser strömma ut över oss i så rikt mått att vi knappt kan ta emot dem. Öppnandet av himlens fönster innebär naturligtvis uppenbarelse från Gud till honom eller henne som är villig att göra denna uppoffring” (The Teachings of Harold B. Lee, red. Clyde J. Williams [1996], s. 206).

  • President Heber J. Grant (1856–1945) vittnade om att Gud välsignar dem som lyder tiondelagen med utökad visdom: ”Jag bär vittnesbörd — och jag vet att det vittnesbörd jag bär är sant — att de män och de kvinnor som varit absolut ärliga mot Gud, som betalat sitt tionde … har fått visdom från Gud varigenom de har kunnat använda de återstående nio tiondelarna så att de varit till större värde för dem, och de har uträttat mer med dem än de hade kunnat om de inte varit ärliga mot Gud” (Conference Report, apr. 1912, s. 30).

  • Äldste Dallin H. Oaks talade om det som en del människor säger då de ställs inför valet om de ska lyda befallningen att betala tionde eller inte:

    ”En del människor säger: ’Jag har inte råd att betala tionde.’ De som litar på Herrens löften säger: ’Jag har inte råd att inte betala tionde.’

    För en tid sedan talade jag vid ett ledarskapsmöte i ett land utanför Nordamerika. Då jag talade om tionde sade jag plötsligt något som jag inte tänkt säga. Jag sade dem att Herren var bedrövad över att bara en liten del av medlemmarna i de länderna litade på Herrens löften och betalade fullt tionde. Jag varnade för att Herren skulle hålla tillbaka materiella och andliga välsignelser, då hans förbundsbarn inte höll detta viktiga bud.

    Jag hoppas att de ledarna lärde medlemmarna den principen i stavar och distrikt i dessa länder. Tiondelagen och löftena om välsignelser till dem som lever efter den gäller Herrens folk i alla nationer. Jag hoppas våra medlemmar ska göra sig värdiga Herrens välsignelser genom att betala ett fullt tionde” (Conference Report, apr. 1994, s. 44; eller Nordstjärnan, juli 1994, s. 35).

3 Nephi 24:16–18. ”Jag insamlar mina ädelstenar”

  • Hur blir vi en av Herrens ädelstenar? En ädelsten bedöms utifrån sitt inneboende och yttre värde på marknaden. Malaki och andra profeter använde bilden av ädelstenar symboliskt för att beskriva människor som ”fruktade Herren” — de som visar respekt för honom, håller hans förordningar och har sina namn inskrivna i ”en minnesbok” (3 Nephi 24:16–18; se också L&F 60:4; 101:3; 2 Mos 28:15–21). För att bli en av Herrens ädelstenar måste du sålunda trofast hålla de förbund som hör ihop med varje förrättning oavsett världsliga påtryckningar. Genom att göra detta visar du att du älskar Herren och ditt namn blir inskrivet i minnesboken.

3 Nephi 25:1. ”Varken rot eller gren”

  • Vad innebär det att de ”högmodiga … alla de som handlar ogudaktigt” kommer att brännas och lämnas utan rot eller gren? (3 Nephi 25:1). De här orden hänvisar till temat i 3 Nephi 25. Dina rötter är dina föräldrar eller förfäder och dina grenar är dina barn eller efterkommande. För att förenas med våra rötter och grenar måste vi ta emot templets förordningar. Herren sade att han skulle sända Elia före Kristi andra ankomst för att återställa de prästadömsnycklar som gör familjer fullständiga — med både rötter och grenar. År 1836 återställdes den beseglande makten, och den möjliggör för familjer att förenas för evigt (se L&F 110:14–16; 128:18). Men de högmodiga och de ogudaktiga kommer att brännas upp och bli lämnade utan rot (förfäder) eller gren (efterkommande), vilket avskär dem från deras familj och de beseglande välsignelserna.

    Bild
    Redwoodträdets rötter under markytan

    Äldste Jeffrey R. Holland uttalade sig om detta: ”Elia återställde den beseglingsmakt varigenom förrättningar som beseglas på jorden också beseglas i himlen … Utan denna länk kan inga familjeband existera i evigheterna och den mänskliga familjen skulle verkligen ha lämnats för evigt utan ’varken rot [förfäder] eller gren [avkomlingar]’” (Christ and the New Covenant [1997], s. 297–298).

3 Nephi 25:2. ”Kalvar i båset”

  • För att få förklarat vad som menas med ”kalvar i båset”, se kommentaren till 1 Nephi 22:24 (s. 45).

3 Nephi 25:5–6. Elia ska vända våra hjärtan

  • Under sitt första besök på kvällen den 21 september 1823 citerade ängeln Moroni profetian från Malaki 4:5–6 för profeten Joseph Smith ”med en liten avvikelse från hur det står” (Joseph Smith — Historien 1:36–39; se också L&F 2). Profetian uppfylldes den 3 april 1836 i templet i Kirtland när Elia uppenbarade och återställde prästadömsnycklarna till Joseph Smith och Oliver Cowdery (se L&F 110:13–16). Alltsedan detta första besök fram till slutet av sin verksamhet tog profeten Joseph Smith ständigt upp Malakis profetia och Elias mission.

    Förutom det profetiska tillkännagivande som han gav i Läran och förbunden 128:17–18 lärde också profeten Joseph Smith: ”Elia var den siste profeten att inneha prästadömets nycklar, och han kommer, före den sista tidsutdelningen, att återställa myndigheten och överlämna prästadömets nycklar, för att alla förrättningar ska kunna utföras i rättfärdighet. Det är sant att Frälsaren hade myndighet och kraft att förläna denna välsignelse, men Levis söner var alltför fördomsfulla. ’Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda’, osv. Varför sända Elia? Därför att han innehar myndighetens nycklar till att administrera i alla prästadömets förrättningar, och om inte myndighet ges så kan inte förrättningar utföras i rättfärdighet” (History of the Church, 4:211).

  • Profeten Joseph Smith förklarade också betydelsen av ordet vända och dess tillämpning i vårt liv:

    ”Ordet vända här [i Malaki 4:5–6] bör översättas med binda eller besegla. Men vad är ändamålet med detta viktiga uppdrag? Och hur skall det fullbordas? Nycklarna skall överlämnas, Elias ande skall komma, evangeliet upprättas, Guds heliga insamlas, Sion byggas upp och de heliga dra upp som frälsare på Sions berg.

    Men hur skall de bli frälsare på Sions berg? Genom att bygga sina tempel, uppföra sina dopbassänger och på sina huvuden få alla förrättningar, dop, konfirmationer, tvagningar, smörjelser, ordinationer och beseglande krafter till förmån för alla sina döda förfäder och återlösa dem, så att dessa kan komma fram i den första uppståndelsen och tillsammans med dem upphöjas till härlighetens troner. Häri består den kedja som binder fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, vilket fullbordar Elias uppdrag” (History of the Church, 6:184; se också Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 467–468).

3 Nephi 26:2. ”Dessa skrifter som ni inte hade hos er”

  • Jesus Kristus framhöll betydelsen av korrekta skriftliga uppteckningar. Förutom att uppfyllelsen av lamaniten Samuels profetior skulle bifogas den skriftliga uppteckningen (se 3 Nephi 23:7–13), följde Frälsaren Faderns befallning att ge människorna i Amerika ”skrifter som [de] inte hade” (3 Nephi 26:2). Han citerade Malakis skrifter, en profet i Gamla testamentet som levde nästan 200 år efter det att Lehi lämnat Jerusalem. Malakis undervisning kunde inte finnas på mässingsplåtarna eftersom han levde 200 år efter det att Lehi lämnat Jerusalem.

    Bild
    Apostel skriver på skriftrulle

3 Nephi 26:6–12. Om de tror kommer större ting att uppenbaras

  • President Spencer W. Kimball (1895–1985) lärde att innan vi får ta del av större manifestationer eller ytterligare skrifter måste vi läsa och tro på det som redan blivit uppenbarat: ”Många människor har under årens lopp frågat mig: ’När tror du att vi får resten av Mormons bok?’ Och jag har sagt: ’Hur många i församlingen skulle vilja läsa den förseglade delen av plåtarna?’ Och gensvaret är nästan alltid hundraprocentigt. Därefter frågar jag samma församling: ’Hur många av er har läst den del som vi har?’ Och det är många som inte har läst Mormons bok, den oförseglade delen. Vi söker ofta efter det spektakulära, det ouppnåeliga. Jag har träffat många människor som vill leva efter de högre lagarna trots att de inte lever efter de lägre” (The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball [1982], s. 531–532).

3 Nephi 26:19. ”De undervisade och betjänade varandra”

  • Detta är mönstret i Herrens kyrka i varje tidsutdelning: Hans förbundsfolk undervisar varandra om rikets lära och betjänar varandra i evangeliets kamratskapsband, för Herrens folk utgör en enda stor familj.

Frågor att begrunda

  • Hur mycket tid och arbete lägger du varje vecka ner på att läsa skrifterna i standardverken? Hur stor del av denna tid tycker du att du ”utforskar”?

  • På vilka sätt har du vänt ditt hjärta till dina fäder? Vad kan du mer göra för att hjälpa till med släktforskning och tempelarbete?

Föreslagna uppgifter

  • Utveckla en plan som gör det möjligt för dig att regelbundet utforska skrifterna och de mest aktuella konferenstalen från nutida profeter.

  • Skriv upp de välsignelser som nämns i 3 Nephi 24:8–12 som har uppfyllts i ditt liv eller som du har sett uppfyllas i andras liv som en följd av att tiondelagen efterlevs. Skriv några rader om syftet och välsignelserna som kommer av att trofast åtlyda tiondelagen. Delge dina observationer för någon.

  • Samla och organisera namnen på några av dina avlidna förfäder så att de kan skickas till templet. Se till att templets förrättningar utförs för dem. Delta om möjligt i utförandet av denna tempeltjänst.