2023
Mijn aanpak veranderen om een getuigenis te krijgen
Juli 2023


‘Mijn aanpak veranderen om een getuigenis te krijgen’, Liahona, juli 2023.

Jongvolwassenen

Mijn aanpak veranderen om een getuigenis te krijgen

Voor het eerst had ik een eenvoudig zaadje van echt geloof.

Afbeelding
verschillende tuinartikelen, waaronder een plant in een pot die door twee handen vastgehouden wordt

Ik ben als lid van de kerk opgegroeid – ik ging naar de activiteiten en nam deel aan gezinsgebed en Schriftstudie. Maar ik had niet echt een getuigenis. Ik wist niet of ik in God en zijn Zoon geloofde. Ik wist niet of het Boek van Mormon waar was.

Ik wilde een getuigenis, maar ik was gefrustreerd geraakt. Ik had vaak gebeden maar had niet het gevoel dat ik antwoord had gekregen. Ik begon me af te vragen: als God echt bestaat, waarom laat Hij mij dat dan niet zien? Waarom laat Hij mij in het duister tasten?

Nu ik terugkijk, zie ik duidelijk in waarom ik geen antwoord kreeg: ik deed niet echt mijn best. Ik las één keer per week vijf minuten in de Schriften en verwachtte openbaring alleen maar omdat ik erom vroeg.

Ik begreep niet dat geloof een handelingsbeginsel is.

Een zaadje van geloof

Aan de buitenkant leek ik ‘actief’ in de kerk, maar ik wist nog steeds niet of de kerk waar was. Maar ik wilde het wel weten.

Dus ik besloot op zending te gaan. Ik veronderstelde ten onrechte dat ik als zendeling automatisch meer antwoorden van God zou krijgen. Ik deed nog steeds niet veel moeite om te bidden of studeren, maar al gauw kreeg ik mijn oproep.

Aan het begin van mijn zending vond ik het moeilijk om de Geest bij mijn online training, die ik tijdens de pandemie kreeg, te voelen vanwege mijn halfslachtige inspanningen. Maar toen ging ik fysiek naar het opleidingscentrum voor zendelingen. En mijn tijd daar was de geestelijkste ooit. Het was de eerste keer dat ik een eenvoudig zaadje van echt geloof had.

Verandering aanbrengen

Het was moeilijk om uiteindelijk het zendingsveld in te gaan. Ik had het gevoel dat het kleine getuigenis dat ik had gekregen weer verloren ging.

Toen ik op een dag aan het huilen was, kwam er een herinnering in me op. Mijn vader vroeg me vroeger elke dag hoe het op school was geweest en ik zei dan altijd: ‘Saai.’ En hij zei dan: ‘Dat komt doordat je het saai hebt gemaakt. Je moet het op school zelf leuk maken.’ Ik besefte dat ik door studie en groei het meeste uit mijn zending kon proberen te halen of dat ik ellendig kon zijn.

Dus bad ik oprechter dan ooit tevoren om mijn hemelse Vader te zeggen dat ik zou proberen mijn houding te veranderen. Daarna was ik gemotiveerd om me in te zetten. Ik begon echt te studeren, te bidden en te overpeinzen, en na verloop van tijd kwam dat sprankje getuigenis terug – en bleef het groeien. Ik was minder gefrustreerd en begon vreugde in het evangelie te vinden.

Wat we geven is wat we krijgen

Als je gefrustreerd raakt door het gevoel dat je geloof niet groeit, vraag je je misschien af of God er is en of Hij om je geeft. Maar het is mij nu duidelijk dat Hij altijd bij ons is en ons geloof en getuigenis zal versterken als we onze verantwoordelijkheid nemen en moeite doen (zie Moroni 10:4).

Ouderling Robert D. Hales (1932–2017) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Hoewel er geen precieze formule is voor het verkrijgen van een getuigenis, is er toch een herkenbaar patroon.’1 Dat patroon omvat een oprecht verlangen om de waarheid te kennen, bidden, bereid zijn te dienen waar we geroepen zijn, ernaar streven gehoorzaam te zijn, de Schriften bestuderen en ze toepassen, en nederig zijn.

Ik had mijn geloof nooit kunnen versterken zonder mijn houding te veranderen, dit patroon te volgen en met mijn hele hart contact te zoeken met mijn hemelse Vader en Jezus Christus. Toen ik die veranderingen aanbracht, kreeg ik antwoorden en ging ik in waarheden geloven.

Zuster Rebecca L. Craven, tweede raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium heeft gezegd: ‘Een discipel van Jezus Christus zijn houdt meer in dan slechts hopen of geloven. […] Het vereist dat we iets doen.’2 Ik ben er zelf achter gekomen dat dit waar is: wat ik in het evangelie leg, is wat ik eruit krijg.

In de kerk zullen ze waarschijnlijk niets aan mij zien, ik doe gewoon wat ik altijd al deed. Maar ik heb mijn toewijding aan het evangelie in mijn hart veranderd. En dat is het beste dat ik ooit heb gedaan.

De auteur woont in Washington (VS).

Noten

  1. Robert D. Hales, ‘Het belang van een getuigenis’, De Ster, januari 1995, 18.

  2. Rebecca L. Craven, ‘Doen wat er het meest toe doet’, Liahona, mei 2022, 62.