2023
Onze eigen weg naar Emmaüs
Juli 2023


‘Onze eigen weg naar Emmaüs’, Liahona, juli 2023.

Kom dan en volg Mij

Lukas 24:13–35

Onze eigen weg naar Emmaüs

Vijf eenvoudige dingen kunnen ons laten weten dat de Heiland altijd dichtbij is.

Afbeelding
Jezus en discipelen op weg naar Emmaüs

Op de weg naar Emmaüs, Wendy B. Keller, met dank aan Havenlight

Mijn vader overleed aan kanker toen ik 4 jaar was. Ik vroeg me als kind altijd af waarom hij moest sterven. Ik twijfelde aan God en vroeg waarom het leven zo oneerlijk was. Tien jaar later, toen ik 14 was, kwam ik de zendelingen tegen. Terwijl ze ons onderwezen, kreeg mijn moeder het gevoel dat ze in de waarheid onderwezen en dat we moesten luisteren. Toen we lid van de kerk werden, kwamen het evangelie van Jezus Christus en een begrip van het heilsplan in mijn leven op een moment dat ik die echt nodig had.

Toen ik later in de tempel aan mijn ouders verzegeld werd, fluisterde mijn moeder: ‘Ik voel de aanwezigheid van je vader.’ Ik dacht over de zegeningen van onze verzegeling na en wist dat de Heer ons gezin kende en dat Hij vaak bij ons was geweest, zelfs toen we dat niet wisten.

Hebt u zich weleens afgevraagd of de Heer u kent? Weet Hij van uw worstelingen en zorgen? Wat zou Hij tegen u zeggen als u met Hem kon wandelen en praten?

Hij wandelde met hen

Drie dagen na de dood van Jezus Christus wandelden twee van zijn discipelen over de weg naar het dorp Emmaüs, op ongeveer 12 kilometer van Jeruzalem. Ze waren in hun eigen gedachten en zorgen verzonken toen een vreemdeling zich bij hen voegde.

De vreemdeling vroeg: ‘Wat zijn dit voor gesprekken die u al lopend met elkaar voert en waarom ziet u er zo bedroefd uit?’

De discipelen spraken over de recente gebeurtenissen ‘met betrekking tot Jezus de Nazarener’. Ze hadden geloofd dat Jezus was gekomen om Israël te verlossen, maar Hij was ten onrechte veroordeeld en gekruisigd. Ze vertelden ook dat zij die Christus het beste kenden, zeiden dat Hij uit de dood was opgestaan.

De vreemdeling zei: ‘O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben!’ Hij besprak wat er in de Schriften stond en hoe Christus profetieën had vervuld. Dat vervulde de discipelen met vreugde.

Toen ze in Emmaüs aankwamen, vroegen de discipelen de vreemdeling om ‘bij hen te blijven’. Vóór het eten zegende en brak de vreemdeling het brood. Plots zagen de discipelen dat de vreemdeling helemaal geen vreemde was, maar de Heiland zelf! (Zie Lukas 24:13–32.)

Hij blijft bij ons

We vragen ons misschien af waarom de twee discipelen niet wisten dat de Heiland met hen meewandelde. Maar hoe vaak begrijpen wij niet dat Hij met ons wandelt? Vaak richten we ons zo op de moeilijkheden, en zelfs de vreugden, in ons dagelijks leven dat we niet zien dat de Heiland aan onze zijde is.

We zien misschien niet in hoe Hij bij ons blijft, met ons streeft, met ons werkt en met ons huilt. Zelfs op onze droevigste momenten kunnen we Hem bij ons voelen en zijn woorden horen: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’ (Leer en Verbonden 101:16, cursivering toegevoegd; zie ook Psalmen 46:11).

Onze eigen weg

We hebben in dit leven allemaal een bestemming te bereiken. Op onze reis worden we soms ziek of worstelen we met onze eigen zwakheid. We hebben misschien geldproblemen of krijgen te maken met de moeilijkheden die voortkomen uit succes, rijkdom en hoogmoed.

Op onze eigen weg naar Emmaüs hoeven we nooit alleen te wandelen. We kunnen de Heiland vragen bij ons te blijven. Hier zijn vijf eenvoudige dingen waarmee we dichter tot Hem komen.

Afbeelding
vrouw in gebed

Illustraties, Lovetta Reyes-Cairo

1. Elke dag bidden

Het gebed moet op de eerste plaats komen in ons dagelijks leven. Dat kan ons helpen om het gezelschap en de leiding van onze hemelse Vader te ontvangen. We kunnen vragen om kracht om zijn Zoon te volgen en om de macht van de Geest, vooral op momenten dat onze gedachten ons tot zonde kunnen leiden.

Toen de jonge Joseph Smith God in gebed om een antwoord smeekte, probeerde de tegenstander hem tegen te houden (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:16). Net als Joseph moeten we in gebed volharden en erop vertrouwen dat onze hemelse Vader er nooit genoeg van heeft om naar ons te luisteren. Hij zal ons helpen zijn timing en antwoorden te begrijpen.

Afbeelding
Schriften die open liggen

2. Ons aan de Schriften vergasten

De Heiland heeft ons het goede voorbeeld gegeven door de Schriften te bestuderen. Hij citeerde de Schriften vaak terwijl Hij onderwees. Regelmatige Schriftstudie geeft ons een heldere en gewillige geest, een ontvankelijk hart dat het woord van God koestert en handen die klaar zijn om te dienen.

Als we de Schriften bestuderen, kan de Heilige Geest ons vervullen met het verlangen om goed te doen. Het zal ons zicht verscherpen om te kunnen zien wat natuurlijke ogen niet zien. Het zal ons helpen om de kreten van de behoeftigen te horen. We zullen gezegend worden als we het voorbeeld van de Heiland volgen om hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben (zie Mosiah 18:8–9). Dan zullen we nooit alleen zijn wanneer we voor onze dagelijkse taken staan. De Heiland zal stap voor stap met ons wandelen.

Afbeelding
President Russell M. Nelson

3. Levende profeten volgen

We moeten de raad van onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, en de andere profeten, zieners en openbaarders opvolgen. Dan zullen we merken dat onze weg naar Emmaüs veilig en helder zal zijn. Ze zullen ons veilig leiden en ons laten weten dat de Heiland bij ons is.

Afbeelding
twee handen reiken naar elkaar

4. Hem uitnodigen bij ons te blijven

Als we meer over Jezus Christus te weten komen en zijn geboden onderhouden, nodigen we de Heiland uit om bij ons te zijn. We leren zijn invloed in ons leven te herkennen.

De twee discipelen op weg naar Emmaüs wandelden met de Heiland, spraken met Hem en voelden hun hart in hen branden (zie Lukas 24:32). Hun smeekbede aan Hem: ‘Blijf bij ons’ (Lukas 24:29), zou ook onze smeekbede moeten zijn.

Toen de discipelen de Heiland herkenden, verdween Hij plotseling uit hun zicht. De discipelen keerden onmiddellijk terug naar Jeruzalem en getuigden tot de apostelen dat de Heiland was opgestaan. Terwijl ze getuigden, stond de Heer weer ‘in hun midden’ (Lukas 24:36). Wij kunnen Hem ook voelen wanneer Hij in ons midden is.

Afbeelding
avondmaalswaterschaal

5. Verbonden regelmatig hernieuwen

De verordeningen en verbonden van het evangelie van Jezus Christus kunnen onze aard veranderen. President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Onze aanbidding en de naleving van eeuwige beginselen brengen ons dichter tot God, en maken ons vermogen tot liefhebben groot.’1 Door de doop kan de Heer ons bijvoorbeeld reinigen. En als we getrouw en gehoorzaam zijn, bereiden tempelverbonden en -verordeningen ons voor om op een dag in de tegenwoordigheid van zowel de Vader als de Zoon te zijn.

Het avondmaal herinnert ons aan onze verbonden en stelt ons in staat om deze te hernieuwen, ons te bekeren en het opnieuw te proberen. Wanneer we aan het avondmaal deelnemen, geven we aan dat we gewillig zijn om de naam van Jezus Christus op ons te nemen en ons er opnieuw toe te verbinden Hem indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden. Dan wordt ons beloofd dat zijn Geest altijd bij ons zal zijn. (Zie Leer en Verbonden 20:77, 79.) We moeten de verordeningen en verbonden die we hebben gesloten altijd indachtig zijn.

Afbeelding
Jezus reikt anderen de hand

De Heiland zal nabij zijn

Op onze eigen weg naar Emmaüs nodigt de Heiland ons liefdevol uit om tot Hem te komen en ons in Hem te verheugen. Als we elke dag bidden, ons aan de Schriften vergasten, de levende profeten volgen, Hem uitnodigen om bij ons te blijven en onze verbonden hernieuwen en nakomen, zal Hij bij ons zijn. Dan zullen we er net als de discipelen op de weg naar Emmaüs achter komen dat Jezus Christus is opgestaan, dat Hij werkelijk leeft en dat Hij van ons houdt.

Ik getuig dat Jezus Christus onze Heiland en Verlosser is. Hij wil graag bij ons zijn en ons veilig op onze weg leiden.