2023
Het evangelie delen – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders
Juli 2023


Digitaal thema-artikel

Het evangelie delen – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders

Ontdek wat kerkleiders onlangs op sociale media hebben gezegd over anderen uitnodigen om het evangelie van Jezus Christus te ontvangen.

Afbeelding
Christus onderwijst zijn volgelingen

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘De behoefte aan het evangelie van Jezus Christus is nog nooit zo groot geweest. […]

‘Het is onze heilige taak om de macht en vrede van Jezus Christus te delen met allen die willen luisteren en God in hun leven willen laten zegevieren.

‘Ieder die verbonden met God sluit, belooft om zich om anderen te bekommeren en mensen in nood te dienen. We kunnen ons geloof in God tonen en altijd een antwoord klaar hebben als iemand ons vraagt naar “de hoop die in [ons] is” [1 Petrus 3:15]. Ieder van ons speelt een rol in de vergadering van Israël. […]

‘Iedereen verdient de kans om met het herstelde evangelie van Jezus Christus kennis te maken. Iedereen verdient het om te weten waar de hoop en vrede te vinden zijn die “alle begrip te boven gaa[n]” [Filippenzen 4:7].1

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders op sociale media hebben gezegd over onze kans en verantwoordelijkheid om het evangelie te delen.

God zal miljoenen mensen raken

‘Als je getuigenis groeit, zul je voelen dat er steeds meer licht in je leven komt. Daar moet je wel wat voor doen. Maar je zult het voelen als je getuigenis groeit en je besluit het te voeden.

‘Jij zult een licht voor de wereld zijn wanneer je je getuigenis aan anderen geeft. Je zult het licht van Christus in je leven naar anderen uitstralen. De Heer zal manieren vinden om de mensen die je liefhebt met dat licht aan te raken. En door het verzamelde geloof en getuigenis van zijn dochters en zoons zal God met zijn licht miljoenen in zijn koninkrijk en overal in de wereld aanraken.’

President Henry B. Eyring, Facebook, 20 augustus 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Manieren bedenken om het beste geschenk te geven

‘De Heer verandert levens één voor één. De geboorte van de Heiland was het begin van een inspirerende aardse bediening. Zijn hele leven bracht Hij talloze zielen in het licht van het evangelie. Hij heeft ons gevraagd om dat ook te doen. Bedenk manieren om uzelf en anderen dichter tot Christus te brengen. […] Dat is het grootste geschenk dat u kunt geven.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 12 december 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Praat met anderen over het vervullen van een zending

‘Ik roep de jonge mannen, en de jonge vrouwen die een zending willen vervullen, op om vanaf nu met je ouders over op zending gaan te praten. Ik vraag je ook om met je vrienden over het vervullen van een zending te praten. En als een van je vrienden nog over een zending twijfelt, moedig hem dan aan om met zijn bisschop te praten.

‘Alles wat ik op mijn zending leerde, hielp me om een goede echtgenoot en vader te zijn, en zakelijk succes te hebben. Ook bereidde het mij voor op een leven lang dienen in de kerk van de Heer.

‘Zendelingen die van zending zijn teruggekeerd, bedenk dat je niet ontheven bent van je dienstbaarheid in de kerk. Bouw verder op de goede gewoonten die je op zending hebt aangeleerd, blijf je getuigenis versterken, hard werken, bidden, en blijf gehoorzaam aan de Heer. Houd de verbonden die je hebt gesloten in ere. Blijf je naasten zegenen en dienen.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 9 mei 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Liefhebben, delen, uitnodigen

‘Ik geloof dat er drie woorden zijn die onze dienstbaarheid aan God en onze medemens kunnen transformeren. Als we ze naleven, zal dat onze interactie met elkaar in onze kerkgemeente, met onze vrienden en met al Gods kinderen veranderen: liefhebben, delen en uitnodigen.

1) Liefde moet het fundament en de motivatie zijn voor alles wat we doen. Het maakt onze inspanningen zinvoller en vreugdevoller!

2) Deel waar u in het evangelie van Jezus Christus van houdt. Deel waarom u graag lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bent.

3) Nodig mensen uit om te komen zien, te komen helpen en erbij te horen.

‘Als u ernaar streeft om het pad van discipelschap te bewandelen, zullen het licht en de vreugde van het evangelie van Jezus Christus in uw leven stralen, zelfs als u soms struikelt. Anderen zullen merken dat u iets waardevols hebt, en dat leidt tot kansen om het te delen.

‘Ik heb ontdekt dat het evangelie van Jezus Christus hoop, geluk en genezing brengt. Het is ons grote voorrecht en een zegen om dat evangelie met al Gods kinderen te delen.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 1 juli 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Elke kleine penseelstreek is belangrijk

‘Harriet en ik hebben deze video in een recente devotional laten zien. We zien erin hoe Jay Ward een prachtig schilderij heeft gemaakt. Dit proces geeft op een bijzondere manier aan wat het betekent om ons leven meer zoals Christus te leiden, en waar onze dagelijkse taak om anderen uit te nodigen dichter tot Christus te komen om draait. We moedigen mensen op een normale, natuurlijke manier aan om het evangelie en de Kerk van Jezus Christus te omarmen. We hebben mensen lief, delen dingen met ze en nodigen ze uit om het te proberen en dichter tot de Heiland te komen. We vragen ze om te komen zien, te komen helpen en tot deze geweldige gemeenschap van heiligen der laatste dagen te gaan behoren.

‘Lieve vrienden, houd nooit op met het heilige werk van de Heiland. Door uw toewijding helpt u het schilderij af te maken doordat u ertoe bijdraagt dat mensen dichter tot Jezus Christus en zijn kerk komen. Als we deze beginselen toepassen, brengen we meer geluk in de wereld.

‘Er is veel werk voor nodig – kleine, bijna niet op te merken penseelstreken die samen een volledig en volmaakt schilderij vormen. De schilder weet precies wat hij wil bereiken. De penseelstreken lijken voor een buitenstaander misschien willekeurig of chaotisch, maar ze worden bewust aangebracht om het meesterwerk te vormen. Als we bidden en voor de mensen om ons heen zorgen, en ze geduldig benaderen, komen we allemaal dichter tot Christus. Uw dagelijkse kleine daden van vriendelijkheid, medeleven en liefde voor God en zijn kinderen brengen mensen binnen de reikwijdte van Gods liefde.

‘Elke penseelstreek is belangrijk. U bent belangrijk. U bent nodig, uw werk is nodig, niets is te klein of onbelangrijk.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 19 maart 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Technologie en sociale media op de wijze van de Heer gebruiken

‘Het is indrukwekkend hoe onze dierbare zendelingen de krachtige technologische hulpmiddelen verstandig en doeltreffend leren gebruiken – op de wijze van de Heer. Net zoals de zendelingen zich vervolmaken in hun gebruik van technologie en sociale media, moeten wij dat thuis en in onze wijk of gemeente ook doen. Als u niet zeker weet hoe u moet beginnen, vraag de zendelingen dan om het u te leren. Ze helpen u graag!

‘Beste vrienden, God leeft, en Hij houdt van u. Jezus Christus leidt zijn kerk. […] Onthoud dat uw inspanningen op sociale media en met de technologie niet volmaakt of professioneel hoeven te zijn. Ze hoeven alleen oprecht en doelbewust te zijn.

‘Nodig uw vrienden en dierbaren uit om te komen zien, te komen helpen en erbij te gaan horen. Pas de beginselen “liefhebben”, “delen” en “uitnodigen” toe. […]

‘Bij dit alles staat Christus centraal. Dankzij Hem en door Hem kunnen we geluk in de wereld brengen.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 6 maart 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Wees geduldig, blijf het proberen en vertrouw op de Heer

‘Als we het evangelie delen, richt het eenvoudige patroon van “liefhebben, delen en uitnodigen” ons meer op alle aspecten van het werk van de Heer. Als we deze fundamentele evangeliebeginselen op natuurlijke wijze naleven, kunnen we anderen helpen om tot Christus te komen door verbonden te sluiten en na te komen. We beseffen misschien niet eens dat we het evangelie delen, want delen en uitnodigen zijn een natuurlijke uiting van onze oprechte liefde voor anderen. Het maakt gewoon deel uit van wie we zijn!

‘In de Schriften staat dat “de liefde geduldig [is]” en “alle dingen [verdraagt]” (1 Korinthe 13:4, 7). Liefde heeft geen tijdschema of vervaldatum. Als we gemotiveerd door liefde delen en uitnodigen, worden we niet ongeduldig. We blijven het proberen en vertrouwen op de Heer als we anderen de hand reiken.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 2 augustus 2021, facebook.com/davida.bednar.

Anderen helpen om zich uit slavernij te bevrijden

‘Als we tot Jezus Christus komen door zijn leringen te volgen, krijgen we een vrijheid die alleen zijn evangelie kan bieden – de vrijheid om persoonlijke openbaring te ontvangen, en de vrijheid om te worden wie onze hemelse Vader wil dat we zijn.

‘Een onrechtvaardig leven kan zowel tot lichamelijke als geestelijke slavernij en beperkingen leiden. Als we onze vrienden en dierbaren in het evangelie vergaderen, onder meer door ze te helpen om heilige verbonden met God te sluiten en na te komen, kunnen ze vrij zijn van allerlei soorten slavernij.

‘Als je rechtschapen leeft, zul je niet alleen aan de slavernij van de tegenstander ontkomen, maar zul je bovendien een voorbeeld van hoop en licht voor anderen worden.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 23 oktober 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Anderen uitnodigen om de zegeningen van het evangelie van de Heiland te genieten

‘Ik ben dankbaar voor onze geweldige zendelingen over de hele wereld die de boodschap van de herstelling willen verspreiden en geloof in de Heer Jezus Christus willen opbouwen.

‘Net als deze zendelingen kan ieder van ons anderen liefhebben, dingen delen en anderen uitnodigen om zich bij ons te voegen en de zegeningen van het evangelie van de Heiland te genieten.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 30 oktober 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Deel deze belangrijke waarheid met iedereen die we kennen

‘Voordat ik onlangs op een jeugdwerkdevotional in Anchorage (Alaska, VS) sprak, vroeg ik een paar van mijn kleinkinderen wat ik met andere kinderen van hun leeftijd moest delen.

‘Opa, vertel ze dat je Jezus kent en dat Hij van ze houdt’, zeiden ze.

‘Ik nam hun suggestie ter harte en beloofde al die kinderen dat hun hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest ze bij naam kennen. Ik zei ook dat God van ze houdt.

‘De waarheden die ik met deze bijzondere kinderen heb gedeeld, zijn dezelfde waarheden die ik met ieder van u deel.

‘Onze hemelse Vader en Jezus Christus houden heel veel van ons. Wij zijn Gods kinderen. We moeten deze belangrijke waarheid met iedereen delen die we kennen. We zijn nooit echt alleen. Bij onze hemelse Vader en Jezus Christus vinden we voortdurende vriendschap en steun.’

Ouderling Ronald A. Rasband, 12 juli 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Wees een licht in deze wereld die steeds donkerder wordt

‘U kunt een licht zijn in deze wereld die steeds donkerder wordt, om te allen tijde, zonder uitzondering, als getuige van God en zijn gerechtigheid op te treden, en vreugde in dienstbaarheid te vinden. Moge u uw diepgaande invloed kennen en uw Vader in de hemel toegewijd dienen.’

Ouderling Ronald A. Rasband, Facebook, 30 april 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Het is onze verantwoordelijkheid om uit te nodigen

‘Tijdens een recente devotional aan de BYU sprak ik over het verband tussen zegeningen en verantwoordelijkheden voor leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

‘Het is onze verantwoordelijkheid om iedereen uit te nodigen het evangelie te ontvangen. Zendelingen worden door de steun van hun familie en de leden bij hun dienstbetoon gezegend.

‘Het is onze verantwoordelijkheid om gezinnen voor eeuwig te verenigen. We worden over de hele wereld met tempels gezegend.

‘Het is onze verantwoordelijkheid om het evangelie van Jezus Christus na te leven. We ontvangen zegeningen door verschillende hulpmiddelen van de kerk, waaronder het Boek van Mormon, dat nu in 112 talen beschikbaar is.

‘Het is onze verantwoordelijkheid om voor de behoeftigen te zorgen. Door de vrijgevigheid en getrouwheid van onze leden hebben we met humanitaire hulp onze zegeningen over de hele wereld gedeeld.

‘Ik nodig u uit om te bedenken welke rol wij in deze goddelijke verantwoordelijkheden spelen, en hierin gedreven werkzaam te zijn. Als we dat doen, zullen we de zegeningen uit de hemel herkennen en genieten.’

Ouderling Gary E. Stevenson, 16 maart 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Laat vandaag uw licht schijnen

‘Het is moeilijk om niet van het liedje ‘Wees steeds een zonnestraaltje’ te houden! Telkens als ik het hoor, zie ik de blije gezichten voor me van kinderen die het zingen. In het tweede vers staat: “Jezus zei ook: wees toch vrolijk en goed voor groot en klein; toon dat je thuis en bij and’ren heel vriendelijk kan zijn.”

‘Ieder van ons heeft licht in zich, en Christus wil dat we dat licht laten schijnen! Vrienden, ik hoop dat u deze uitnodiging aanneemt om vandaag, waar u ook bent, uw licht te laten schijnen.’

Zuster Tracy Y. Browning, 24 januari 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.