2022
Hengen lahjojen vastaanottamisen tärkeys
Kesäkuu 2022


Vyöhykkeen johtohenkilön sanoma

Hengen lahjojen vastaanottamisen tärkeys

Huhtikuussa 2020 Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon yleiskonferenssissa juhlistettiin ensimmäisen näyn 200-vuotisjuhlaa ja presidentti Russell M. Nelson esitteli tunnuskuvan, joka tuo julki Jeesuksen Kristuksen keskeisen paikan Hänen kirkossaan. 1 Tämä tunnuskuva sisältää kulmakivessä olevan kirkon nimen, mikä ilmaisee sen, että Jeesus Kristus on pääkulmakivi. Vertauskuvallisesti Jeesus Kristus seisoo holvikaaren alla muistuttamassa meitä ylösnousseesta Vapahtajasta, joka nousee haudasta kolmantena päivänä ristiinnaulitsemisensa jälkeen. Tunnuskuvan keskellä on kuva Thorvaldsenin marmorisesta Kristus-patsaasta, joka on veistetty vuonna 1820. Se kuvaa ylösnoussutta, elävää Herraa, joka ojentaa kätensä ottaakseen rakastavasti vastaan kaikki lapsensa, jotka tulevat Hänen luokseen. Olen nähnyt alkuperäisen patsaan Kööpenhaminassa ja muita patsaita, jotka koristavat temppelialueita ja vierailukeskuksia temppeleissä Euroopassa, ja käsivarret, jotka näyttävät haluavan halata minua, koskettavat minua aina. Haavat Hänen käsissään ja jaloissaan muistuttavat minua siitä hinnasta, jonka Hän maksoi tuodakseen minut kotiin.

On olemassa lukuisia lahjoja, joita taivaallinen Isämme haluaa meidän ottavan vastaan turvaamaan tien kotiin Hänen rakastavaan syliinsä. 2, 3, 4

Muistan erään kokemuksen uuden lähetyssaarnaajatoverin kanssa. Ensimmäisinä päivinä ajattelin, että minä tiesin asioita paremmin. Kun aioimme keskustella keskenämme, hän pyysi minua pitämään rukouksen. Muistan elävästi, kuinka aivan rukouksen alussa rauhan ja rakkauden tunne miltei peitti minut alleen ja kuulin itseni sanovan, kuinka pahoillani olin siitä, että olin ollut niin ylimielinen ja epäystävällinen, ja pyysin anteeksi toveriltani. Se muutti koko toveruutemme. En tarkalleen tiedä, minkä lahjan sain, mutta vaalin sitä Jumalan lempeänä armotekona.

Me tiedämme, ettei kaikilla ole jokaista lahjaa, mutta jokaisella meistä on jokin lahja, 5 ja näitä lahjoja annetaan meille, ei merkkinä vaan keinona noudattaa jumalallista tehtäväämme auttaa Israelin kokoamisessa verhon kummallakin puolella! 6

Jumalallinen tapa yhdistää ja moninkertaistaa lahjojemme siunaukset muiden hyödyksi on neuvotella ja palvella yhdessä.

Oletko kysynyt itseltäsi, mitkä lahjat auttaisivat sinua kunnioittamaan paremmin jumalallista tehtävääsi perheessä tai kirkossa? Onko se rakkauden lahja, jota haluamme kehittää tiettyä veljeä tai sisarta kohtaan, 7 tai se, kuinka voimme paremmin opettaa lapsiamme tai muita jäseniä 8 ? On lukemattomia tarpeellisia lahjoja, joita annetaan niille, jotka tavoittelevat niitä.

Ei ole kuitenkaan sattumaa, että Opissa ja liitoissa oleva hyvin pitkä luettelo Hengen lahjoista alkaa kahdella lahjalla:

  1. Lahja tietää Pyhän Hengen kautta, että Jeesus on Jumalan Poika ja meidän Lunastajamme. 9

  2. Lahja uskoa heidän sanoihinsa, jotta hekin saisivat iankaikkisen elämän, jos he pysyvät uskollisina. 10

Toisinaan meistä saattaa tuntua, että meiltä puuttuu jotakin, ellemme tiedä vaan uskomme. Rakkaat sisareni ja veljeni, älkää koskaan aliarvioiko uskon lahjaa. Vanhin Jeffrey R. Holland on vakuuttanut ”koko [sielunsa] innolla, että usko on kallisarvoinen sana, vieläkin kallisarvoisempi teko”, eikä kenenkään ”ole koskaan tarpeen pyydellä anteeksi sitä, että hän ’vain uskoo’” 11 . Vaikka emme voisi vielä uskoa, mutta meillä on halu uskoa 12 , se voi olla lähtökohta hengellisten lahjojen saamiseen. Russell M. Nelson on julistanut: ”Vapahtajamme ja Lunastajamme Jeesus Kristus tekee joitakin voimallisimmista teoistaan tämän päivän ja uudelleen paluunsa välisenä aikana. – – Rakkaat veljeni ja sisareni, pyydän teitä kasvattamaan hengellistä kykyänne vastaanottaa ilmoitusta.” Pyrkikäämme kaikki noudattamaan rakkaan profeettamme pyyntöä vastaanottaa enemmän niitä lahjoja, joita taivaallinen Isämme on valmistanut meitä varten. Ne auttavat meitä löytämään tien kotiin, missä Hän odottaa innokkaasti ottaakseen meidät jälleen syliinsä.

Viitteet

  1. Ks. Russell M. Nelson, Avatkaamme taivaat avuksi, yleiskonferenssi, huhtikuu 2020.

  2. Ks. Moroni 10:8–18.

  3. Ks. 1. Kor. 12:1–12.

  4. Ks. OL 46:11–33.

  5. Ks. OL 46:11.

  6. Ks. Yleiskäsikirja, luku 1.2 Pelastuksen ja korotuksen työ.

  7. Ks. Moroni 7:46–48.

  8. Ks. Moroni 10:9–10.

  9. Ks. OL 46:13.

  10. Ks. OL 46:14.

  11. Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, yleiskonferenssi, huhtikuu 2013.

  12. Ks. Alma 32:27.