2022
Isäni ja temppeli
Kesäkuu 2022


”Isäni ja temppeli”, Liahona, kesäkuu 2022.

Tule ja seuraa minua

1. Kun. 8:12–61

Isäni ja temppeli

Isäni uni suurenmoisesta valkoisesta talosta muistuttaa minua siitä, että meidän tulee aina elämässämme keskittyä temppeliin.

Kuva
mies puun alla katsomassa kohti temppeliä

Kuvitus David Green

Perheeni liittyi kirkkoon, kun olin pikkupoika. Muutama viikko kasteemme jälkeen isäni näki unen. Hän käveli kauniilla kadulla. Etäällä hän näki loisteliaan valkoisen talon. Hän ei ollut koskaan nähnyt niin innoittavaa rakennusta.

Seuraavana aamuna hän kertoi unestaan perheellemme. Hän kertoi siitä myös vanhemmalle lähetyssaarnaaja-avioparille, joka opetti perheellemme evankeliumia. Vanhemmat lähetyssaarnaajat kertoivat hänelle, että talo hänen unessaan oli vertauskuva. Se edusti temppeliä.

He näyttivät hänelle kuvia joistakin kirkon temppeleistä eri puolilla maailmaa. He sanoivat, että jonakin päivänä sinne, missä asuimme, Kongon demokraattiseen tasavaltaan, rakennettaisiin temppeli. Koko loppuelämänsä isäni rukoili, että maahamme tulisi temppeli.

Uni toteutui

Unesta tuli totta 25 vuoden kuluttua. Lokakuun 2011 yleiskonferenssissa presidentti Thomas S. Monson ilmoitti suunnitelmista rakentaa Kinshasan temppeli Kongon demokraattiseen tasavaltaan. Ilmoitus teki isästäni onnellisimman miehen maan päällä! Hän oli ikionnellinen saadessaan olla paikalla 12. helmikuuta 2016, kun vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista johti maanmurtotilaisuutta.

Valitettavasti isäni kuoli joulukuussa 2016, ennen temppelin valmistumista. Kesäkuussa 2018 olin Salt Lake Cityssä Utahissa Yhdysvalloissa. Jordan Riverin temppelissä Utahissa pystyin suorittamaan pyhät temppelitoimitukset isäni puolesta. Sinä yönä isä tuli luokseni unessa. Hän loisti valoa. Tiesin, että hän oli hyväksynyt sen, mitä olin tehnyt hänen puolestaan.

Ajattelimme lämmöllä isääni, kun vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista vihki valmistuneen Kinshasan temppelin 14. huhtikuuta 2019. Vähän myöhemmin perheeni suoritti toimitukset sinetöidäkseen isäni ja äitini toisiinsa. Sitten heidän lapsensa sinetöitiin heihin. Perheemme muistaa sen päivän ikuisesti. Vuodatimme ilon kyyneliä. Tiesimme, että jos noudattaisimme Jumalan lakeja ja käskyjä ja eläisimme uskollisina liitoillemme, perheemme voisi olla yhdessä ikuisesti.

Isäni uni kauniista valkoisesta talosta muistuttaa minua siitä, että meidän tulee aina keskittyä elämässämme temppeliin. Jotkut ovat kulkeneet pitkiä matkoja ja tehneet suuria uhrauksia mennäkseen Herran huoneeseen. Mutta vaikka emme voisikaan mennä temppeliin, koska se on kaukana, tai odotamme sitä, kun temppeli rakennetaan, tai riemuitsemme, koska temppeli on nyt lähellä, temppelin pitäisi olla jatkuvasti ajatuksissamme ja sydämessämme.

Kuva
mies saa unen, johon sisältyy temppeli ja mies valkoisiin pukeutuneena

Miksi meillä on temppeleitä

Profeetta Jesaja opetti: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan.” (Jes. 2:3.)

Meidän kirkon jäsenten täytyy aina pitää mielessä se iankaikkinen näkökulma, jota opetetaan temppelissä – keitä me olemme ja miksi olemme täällä maan päällä. Meidän täytyy muistaa, että tavoitteenamme on palata taivaallisen Isämme luo, asua Hänen luonaan kautta iankaikkisuuden. Siitä syystä temppeleitä rakennetaan. Ne ovat meille, Hänen pojilleen ja tyttärilleen, paikka, jossa voimme oppia täydellisemmin taivaallisesta Isästämme ja Hänen Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta. Ne ovat paikka, jossa voimme oppia, mitä meidän pitää tehdä elääksemme jälleen Heidän luonaan.

Temppelit ovat todiste Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan. Temppeli on pyhä paikka, jossa yksilöt ja perheet voivat saada evankeliumin pyhimmät toimitukset omaksi pelastuksekseen ja korotuksekseen. Temppeli on myös paikka, jossa he voivat suorittaa pyhiä toimituksia esivanhempiensa ja muiden puolesta, jotka ovat eläneet täällä maan päällä ilman mahdollisuutta vastaanottaa niitä toimituksia. Näin me annamme niille, jotka ovat verhon toisella puolella, mahdollisuuden saada sen, mitä he eivät ole saaneet tässä elämässä. (Ks. Hepr. 11:40; OL 128:15.)

Temppelit ja Israelin kokoaminen

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Nämä tosiaankin ovat myöhempiä aikoja, ja Herra jouduttaa työtään kootakseen Israelin. Tuo kokoaminen on tärkeintä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. – –

Kun puhumme kokoamisesta, sanomme yksinkertaisesti tämän perustotuuden: taivaallisen Isämme lapsista aivan jokainen kummallakin puolen verhoa ansaitsee kuulla Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin sanoman. He päättävät itse, haluavatko he tietää lisää. – –

Taivaallisen Isämme jokainen lapsi ansaitsee tilaisuuden päättää seurata Jeesusta Kristusta, hyväksyä ja ottaa vastaan Hänen evankeliuminsa kaikkine sen siunauksineen.”1

Meillä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenillä, myöhempien aikojen liitto-Israelilla, on vastuu auttaa taivaallista Isäämme tässä tärkeässä työssä. Kuinka teemme sen?

Presidentti Nelson vastasi tähän kysymykseen sanoessaan: ”Kun puhumme Israelin kokoamisesta verhon kummallakin puolella, me tarkoitamme tietenkin lähetystyötä sekä temppeli- ja sukututkimustyötä. Me tarkoitamme myös uskon ja todistuksen vahvistamista niiden sydämessä, joiden kanssa elämme, työskentelemme ja palvelemme. Aina kun me teemme mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne, me autamme Israelin kokoamisessa.”2

Toisin sanoen me etsimme vanhurskaita, niitä, jotka ”antavat Jumalan vallita”3 elämässään, ja me tuemme heitä, kun Henki johdattaa heitä liittopolulle, temppeliin ja iankaikkiseen elämään.

Temppelit ja palautus

Aivan kuten muinoin Salomo rakensi ”Herralle, Israelin Jumalalle, temppelin” (1. Kun. 8:20), palautuksen alkuajoista lähtien kirkon jäseniä on käsketty rakentamaan temppeli (ks. esim. OL 57:3; 84:3–5; 124:31). Tämä oli osa Danielin tulkitseman unen täyttymistä, kun hän näki, että Jumala perustaisi myöhempien aikojen valtakunnan, jota ei koskaan hävitettäisi. Se valtakunta kasvaa, leviää ja menestyy, kunnes se täyttää koko maailman. (Ks. Dan. 2:35, 44–45.) Joseph Smith sanoi: ”Tämä kirkko täyttää vielä Pohjois- ja Etelä-Amerikan – se täyttää maailman.”4

Herra kuvaili meidän aikaamme ”evankeliumin [taloudenhoitokautena] viimeisiä aikoja varten ja aikojen täyttymistä varten, jolloin minä kokoan yhteen kaiken, sekä sen, mitä on taivaassa, että sen, mitä on maan päällä” (OL 27:13). Tärkeitä osia tuosta kaiken kokoamisesta taivaassa ja maan päällä tapahtuu temppelissä.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta maan päällä tänä aikana. Kirkon tarkoituksena on valmistaa ihmisiä elämään ikuisesti selestisessä valtakunnassa. (Ks. OL 65.) Kirkko on perustettu, kun Jumalan pojat ja tyttäret, joilla on todistus Jeesuksen Kristuksen evankeliumista

  • kastetaan ja konfirmoidaan

  • ottavat vastaan temppelitoimitukset

  • pitävät liittonsa

  • osoittavat, että he pysyvät uskollisina ja kuuliaisina kaikissa olosuhteissa ja osallistuvat myöhempien aikojen suureen työhön. (Ks. 1. Sam. 13:8–14; OL 98:14–15.)

Tämä aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi on perustettu hajallaan olevan Israelin kokoamiseksi johdantona Jeesuksen Kristuksen toiselle tulemiselle.

Tiedän, että Jumalan valtakunta on perustettu maan päälle auttamaan meitä oppimaan ja ymmärtämään se ihmeellinen suunnitelma, joka taivaallisella Isällämme on meitä varten. Evankeliumi ja temppeli auttavat meitä muistamaan, keitä me olemme, miksi olemme täällä kuolevaisuudessa ja minne menemme tämän elämän jälkeen. Tiedän, että temppelin pyhät toimitukset ja liitot auttavat meitä tulemaan kelvollisiksi iankaikkiseen elämään ja korotukseen, jos pysymme uskollisina solmimillemme liitoille. Ne vahvistavat avioliittoamme ja perhettämme, ja ne auttavat meitä kasvattamaan henkilökohtaista kykyämme vastustaa vastustajan hyökkäyksiä valmistautuessamme päivittäin kohtaamaan Luojamme.