2022
Erilainen hyvällä tavalla: Ymmärrystä säädyllisyydestä käännynnäisenä
Kesäkuu 2022


Nuorille aikuisille

Erilainen hyvällä tavalla: Ymmärrystä säädyllisyydestä käännynnäisenä

Ajattelin, että säädyllisyyttä koskeva periaate estäisi minua sopimasta joukkoon. Mutta nyt ymmärrän, että se tekee minusta erilaisen – parhaalla tavalla.

Kuva
nuori nainen kävelee koiransa kanssa päällystämättömällä tiellä

Valokuva Getty Images, kuvassa käytetty mallia

Kun olin 16-vuotias kirkon käännynnäinen ja asuin New York Cityssä Yhdysvalloissa, tiesin, että myöhempien aikojen pyhäksi tuleminen merkitsisi monien elämäntapamuutosten tekemistä.

Mutta näiden muutosten tekeminen oli paljon vaikeampaa kuin olin odottanut.

Ensinnäkin New York City on hyvin jännittävä paikka täynnä erilaisia kulttuureja, kieliä ja uskonkäsityksiä, ja hyvin erilainen kuin se pieni kaupunki, jossa vartuin lapsena Kolumbiassa. Ympärilläni oli todella paljon paineita toimia ja elää tietyllä tavalla, vaikka yritin yhä selvittää, kuka halusin olla ja kuinka halusin elää. Edessäni oli monia vaihtoehtoja siitä, mihin elämäni voisi mennä, mutta oikeastaan halusin vain sopia joukkoon ja kuulua siihen. Keskityin enemmän siihen, että halusin näyttää samalta sekä puhua ja käyttäytyä samoin kuin kaikki muutkin.

Äkkiä edessäni oli myös sellaisia muutoksia kuin käyminen kirkossa joka sunnuntai, pyhien kirjoitusten lukeminen, rukoileminen ja luopuminen kahvista. Ja vaikka jotkin näistä muutoksista olivat helppoja, toiset olivat monimutkaisempia – etenkin säädyllisyyden periaate. Minun oli vaikea tasapainottaa haluni seurata Jeesusta Kristusta ja haluni ilmaista itseäni siten kuin olin aina tehnyt pukeutumisellani.

Ymmärrystä säädyllisyydestä

Tunsin oloni hieman häkeltyneeksi, kun yritin parhaani mukaan olla säädyllinen. Olin huolissani siitä, että menettäisin ystäviä ja etten enää sopisi joukkoon. Mutta luotin siihen, että Kristus antaa minulle rohkeutta ja uskoa kulkea eteenpäin.

Tutkin evankeliumin periaatteita syvällisemmin, rukoilin apua ja pyrin ymmärtämään paremmin taivaallisen Isän lakeja, mikä auttoi minua ymmärtämään paremmin syyt säädyllisyyden taustalla. Ja kun olin halukas antamaan sydämeni kokea kääntymyksen, minä muutuin paitsi sisäisesti myös käyttäytymisessäni ja ulkoiselta olemukseltani. Kun edelleen omaksuin lisää Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, rakkauteni Kristusta ja taivaallista Isääni kohtaan kasvoi ja muutosten tekemisestä tuli paljon helpompaa.

Olen ymmärtänyt, että taivaallinen Isä haluaa meidän olevan säädyllisiä paitsi pukeutumisessamme myös ajatuksissamme, kielenkäytössämme ja henkilökohtaisessa käytöksessämme. Ja nyt minä näytän erilaiselta, puhun ja toimin eri tavalla – käyttäydyn kuten Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi, aivan kuten presidentti Russell M. Nelson on muistuttanut meitä tekemään.1 Ja ystäväni ja jopa tuntemattomat huomaavat minussa jotakin erikoista. Saan kysymyksiä siitä, miksi olen sellainen kuin olen. Ihmiset tunnistavat ilon, joka minulla on, ja Kristuksen valon minussa.

Joka kerta kun menen taas käymään Kolumbiassa (tai oikeastaan missä tahansa), en näytä enää ”sopivan joukkoon”, ja se on hienoa! On ollut ihmeellistä nähdä, kuinka pelkästään se, että olen säädyllinen, antaa minulle mahdollisuuden kertoa muille evankeliumista ja siitä, miksi elän siten kuin elän – miksi seuraan Jeesusta Kristusta.

Jumalan omaa kansaa

Evankeliumi on kallisarvoisin lahja, mikä minulle on annettu mahdollisuus ottaa vastaan. Kun olen oppinut tuntemaan Vapahtajani paremmin, haluni olla todella Hänen kaltaisensa on kasvanut. Ja Hän antaa minulle edelleen rohkeutta, kun pyrin löytämään kauneutta siitä, että olen erilainen kuin maailma.

Kirkkoon liittymisestäni on kulunut kymmenen vuotta, ja nyt huomaan, ettei minun tarvitse ”sopia” maailmaan, koska olen Jumalan lapsi. Saan kokea sen kauneuden, että kuulun ”Jumalan omaan kansaan” (ks. 1. Piet. 2:9), ja ne siunaukset, joita Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen tuo. Rakastan Häntä ja se, että pyrin seuraamaan Häntä etenkin olemalla säädyllinen, on vahvistanut suhdettani Häneen.

Koska ulkoinen olemukseni ja käytökseni kuvastavat sisäistä sitoutumistani Häneen, evankeliumista ja sen opetuksista on tullut kaiken sen keskipiste, mitä teen ja mikä tuo minulle hyvin paljon iloa. Minusta on ihanaa olla erilainen, pystyä viemään Kristuksen valoa muille ja keskittyä siihen, millä on todella eniten merkitystä: uskooni Kristukseen ja kulkemiseen liittopolulla kohti Häntä.

Viite

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org.