2020
Het geschenk ontvangen
December 2020


Het geschenk ontvangen

Als we het woord van God bestuderen, anderen dienen, ons bekeren en naar de tempel gaan, zullen we Gods liefde in deze kersttijd voelen.

Afbeelding
illustraton of the tree of life

Op een novemberavond kwam ik thuis en zag ik dat mijn kinderen hun slaapkamer in een kerstlandschap hadden omgetoverd. Kerstbomen, fonkelende kransen, snoeren met lampjes en papieren sneeuwvlokken sierden de hoeken, bedranden, muren en het plafond. Een zelfgemaakte open haard, compleet met houtblokken, lampen en kerstkousen, maakte het schouwspel compleet. Dat prachtige kersttafereel verwarmde ons huis en ons hart.

De profeet Nephi heeft nog een van mijn favoriete kersttaferelen beschreven. Nephi’s vader, Lehi, vertelde over een droom waarin hij een prachtige boom zag waarvan de vrucht zijn ziel met vreugde vervulde (zie 1 Nephi 8:12). Nephi verlangde dat hij de boom ook mocht zien die zijn vader beschreef. Nephi kreeg in antwoord op zijn gebed een visioen. Hij tekende daar in mijn beleving een prachtig kerstverhaal over op. Hij schreef:

‘En het geschiedde, nadat ik de boom had gezien, dat ik tot de Geest zei: Ik zie dat U mij de boom hebt getoond die kostbaar is boven alles.

‘En Hij zei tot mij: Wat verlangt u?

‘En ik zei tot hem: De betekenis ervan te kennen. […]

‘En ik zag de stad Nazareth; en in de stad Nazareth zag ik een maagd. […]

‘En hij zei tot mij: Zie, de maagd die u aanschouwt, is de moeder van de Zoon van God, naar het vlees. […]

‘En ik keek en zag wederom de maagd, een kind in haar armen dragende.

‘En de engel zei tot mij: Zie het Lam van God, ja, namelijk de Zoon van de eeuwige Vader!’ (1 Nephi 11:9–11, 13, 18, 20–21.)

Het is naar mijn idee veelzeggend dat Nephi op zijn vraag naar de betekenis van de boom de eerste Kerstmis te zien kreeg. De Geest vroeg toen of Nephi de betekenis van de boom begreep. Nephi gaf dit geïnspireerde antwoord:

‘Ja, het is de liefde van God, die zich alom uitstort in het hart van de mensenkinderen; daarom is zij boven alles het begerenswaardigst.’

De Geest voegde daaraan toe: ‘Ja, en het vreugdevolst voor de ziel’ (1 Nephi 11:22–23).

Nephi kwam daardoor te weten dat de liefde van God door zijn Zoon, Jezus Christus, voelen het begerenswaardigst en vreugdevolst voor onze ziel is. Dat is het ware geschenk van Kerstmis. Velen van ons hebben echter moeite om Gods liefde in ons leven te voelen – zelfs in deze kersttijd. Hier zijn vier suggesties om in deze kersttijd het geschenk van Gods liefde te ontvangen.

1. Bestudeer het woord van God

Pak regelmatige studie van de Schriften en de woorden van levende profeten op. Lehi zag in zijn visioen ‘een roede van ijzer’ (1 Nephi 8:19) die naar de boom voerde. Zij die Gods liefde ondervonden, grepen de roede, hielden zich eraan vast en gingen voorwaarts totdat ze van de vrucht van de boom namen (zie 1 Nephi 8:30). Nephi kwam erachter dat deze roede het woord van God voorstelt (zie 1 Nephi 11:25).

We laten de Heer in ons leven toe als we zijn woorden bestuderen. We hoeven een en ander niet te overdrijven. Als vrienden me vragen hoelang ze de Schriften moeten bestuderen, antwoord ik vaak: ‘Lees tot je de Geest voelt; dan voel je er misschien voor om door te gaan.’ Het gaat niet om het aantal minuten, verzen of hoofdstukken dat we lezen. Het gaat om de ervaring met de Geest die we bij onze studie nastreven. De Heer zal ons zegenen voor elk beetje moeite dat we doen.

In de studie van Kom dan en volg Mij voor december komen het boek Moroni en het speciale hoofdstuk ‘Kerstmis’ aan de orde. Wat is een betere gelegenheid om onszelf in de Schriften te verdiepen dan de avondmaalsgebeden en woorden van profeten zoals Moroni te bestuderen? Ze getuigen immers krachtig en persoonlijk van Jezus Christus.

We kunnen ook de woorden van levende profeten bestuderen door de conferentie-uitgaven van de Liahona te lezen of naar hun toespraken in de Evangeliebibliotheek te luisteren. Onze hernieuwde studie van Christus’ woorden kan ons deze kerstperiode net zoals de roede van ijzer in Lehi’s droom naar Gods liefde voeren.

2. Wees dienstbaar

De kerst die ik uit mijn jeugd het meest koester, was misschien wel het jaar dat we als gezin samen met tantes, ooms, neven en nichten kleding, voedsel, speelgoed, brillen en apparatuur schonken aan een plaatselijk gezin in nood. Ik zal nooit vergeten dat ik tot die lange stoet behoorde die Kerstmis bij hen thuis bracht. Dat gevoel bleef lang na Kerstmis hangen, en de dankbetuigingen van de moeder en haar vier kinderen zijn in mijn geheugen gegrift. Door dat gezin te helpen, voelde ik dat Gods liefde ‘zich alom uitstort[te]’ (1 Nephi 11:22) in mijn hart.

Onze hulp aan anderen hoeft niet grootschalig of ingewikkeld te zijn. Toen ik als bisschop werkzaam was, kwam ik erachter dat er dagelijks velen in onze wijken en buurten zijn die zich eenzaam, angstig of overweldigd voelen. Een telefoontje, attent berichtje, opbeurend briefje, zelfgemaakte lekkernij, gezamenlijke wandeling of aanbod om met de kinderen te helpen, kan een wonder uit de hemel en antwoord op iemands gebed zijn.

Vraag onze hemelse Vader: ‘Is er iemand die ik vandaag kan helpen?’ Dan zien we misschien een naam of gezicht voor ons, en zien we door ingevingen van de Heilige Geest in hoe we die persoon van dienst kunnen zijn. Als we gehoor geven aan die ingevingen, ervaren we iets van Gods liefde voor hen en voor ons.

Met het initiatief ‘Verlicht de wereld’ draagt de kerk eenvoudige dingen aan die we kunnen doen om anderen Gods liefde te laten voelen. Als de Geest u aanspoort om het geschenk van Gods liefde in uw leven te ontvangen door deze Kerstmis naar anderen om te zien, kan Verlicht de wereld u op weg helpen (ga naar KomTotChristus.org).

3. Bekeer u

De derde uitnodiging is het geschenk van bekering van de Heiland ontvangen. Ouderling Lynn G. Robbins van de Zeventig heeft gezegd: ‘Bekering is Gods gave waardoor we steeds weer mislukking op mislukking mogen en kunnen stapelen zonder ons enthousiasme te verliezen. Bekering is niet zijn reserveplan voor als we zouden falen. Bekering is zijn plan, in de wetenschap dat we zullen falen.’1

Dit leven is moeilijk. We schieten in het streven naar ons doel van het eeuwige leven allemaal tekort en hebben de verlossende macht van Christus’ verzoening nodig. De Heiland was onder meer bereid om de straf voor onze zonden te dragen, zodat Hij ons het geschenk van bekering kon geven. Hij heeft de prijs al betaald. Het is verder aan ons om te kiezen of we op zijn uitnodiging ingaan of niet:

‘Daarom, wie zich bekeert en als een klein kind tot Mij komt, die zal Ik aannemen, want uit zodanigen bestaat het koninkrijk van God. Zie, voor zodanigen heb Ik mijn leven afgelegd, en het wederom opgenomen; daarom, bekeer u, en kom tot Mij, u einden der aarde, en laat u redden’ (3 Nephi 9:22).

Ik veronderstel dat we allemaal een zekere zondenlast dragen, groot of klein, die de Geest ons influistert om weg te doen. Onze bisschoppen en ringpresidenten kunnen hulp bieden. De Heiland is zachtmoedig en vergevensgezind van aard, en Hij geeft die eigenschappen aan zijn dienstknechten door. Zij hebben ons lief en kunnen ons door de verzoening van de Heiland genezing helpen vinden. Ieder van ons kan het aanbod van de Heiland aannemen, tot Hem komen en deze Kerstmis gezond worden.

4. Ga naar het huis van de Heer

Gods heilige tempels zijn de plekken waar ik zijn liefde dikwijls intens voel. Mijn lieve vrouw en ik zijn daar voor tijd en eeuwigheid aan elkaar verzegeld. Ik heb daar naar leiding voor beslissingen en gemoedsrust in tijden van stress gezocht. In de tempel lijkt de hemel dichterbij, en lijkt openbaring sneller te komen.

De Heer heeft aangaande de verordeningen van het Melchizedeks priesterschap, waartoe tempelverordeningen behoren, gezegd: ‘In de verordeningen daarvan is de macht der goddelijkheid kenbaar’ (Leer en verbonden 84:20).

Als we aan tempelverordeningen deelnemen, leren we God kennen, en worden de vrede en macht van een goddelijk leven ons kenbaar.

President Thomas S. Monson (1927–2018) heeft beloofd: ‘In de tempel kunnen we een spirituele dimensie en een gevoel van vrede ervaren die elk ander gevoel in het menselijk hart overstijgen.’2

Als het enige tijd geleden is dat u vrede in uw gemoed had, waarom neemt u zich in deze kersttijd dan niet voor om regelmatig naar de tempel te gaan wanneer die weer open is? Als u uw eigen begiftiging nog niet hebt ontvangen, kunnen de leidinggevenden in uw wijk of gemeente u helpen met uw voorbereiding. We kunnen Gods liefde ook voelen als we namen van onze voorouders opzoeken en indienen zodat ze de zegeningen van de tempel kunnen ontvangen.

Het ware geschenk

Het woord van God, oprechte dienstbaarheid, bekering en deelname aan tempelverordeningen zijn allemaal gelegenheden om het ware geschenk van Kerstmis te ontvangen. De apostel Johannes heeft geschreven: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft’ (Johannes 3:16). In deze kersttijd bid ik dat ieder van ons door de Geest geleid wordt en kiest wat ons helpt om Gods magnifieke geschenk van liefde door zijn Zoon, Jezus Christus, te ervaren.

Noten

  1. Lynn G. Robbins, ‘Tot zeventig maal zeven maal’, Liahona, mei 2018, 22.

  2. Thomas S. Monson, ‘De zegeningen van de tempel’, Liahona, mei 2015, 91–92.