2018
3 redenen waarom het bestaan van profeten betekent dat God u liefheeft
December 2018


Uitsluitend digitaal

3 redenen waarom het bestaan van profeten betekent dat God u liefheeft

De auteur woont in Virginia (VS).

Dat onze hemelse Vader profeten roept, geeft aan hoeveel Hij van ons houdt.

Afbeelding
President Nelson speaking

Hoe weet u dat God van u houdt? Voor mij blijkt het uit prachtige zonsondergangen zien, bij mijn dagelijkse Schriftstudie de perfecte boodschap tegenkomen, of een lief sms’je van een vriendin krijgen. Maar ik vind dat het feit dat we op aarde momenteel een profeet hebben nog meer van Gods liefde voor mij getuigt. Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Onze hemelse Vader heeft zijn kinderen lief en biedt ze in dit leven de nodige richting en leiding.’1 Hier volgen drie manieren om vanwege een levende profeet Gods liefde te voelen.

1. De profeet ontvangt openbaring voor de hele wereld, maar ook speciaal voor mij.

God heeft ons vanaf het begin bij monde van profeten openbaring gegeven. De Heer heeft gezegd: ‘hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’ (LV 1:38). Leden van de kerk zijn zowel collectief als individueel gezegend door hedendaagse openbaring. Denk aan de vertaling en de publicatie van het Boek van Mormon, tempelbouw en de aandacht die er aan onze bediening voor elkaar wordt gegeven.

Mijn leven veranderde toen president Thomas S. Monson (1927–2018) in 2012 aankondigde dat zusters met 19 jaar op zending konden gaan. Op dat moment had ik het gevoel dat God veel liefde en vertrouwen in mij had. En door die aankondiging kon ik zes dagen na mijn 19e verjaardag op zending. Mijn beslissing om op dat moment op zending te gaan, heeft de hele loop van mijn leven beïnvloed.

God geeft ook blijk van zijn liefde door ons te zegenen met boodschappen in de raad die profeten speciaal voor ons geven. Maar we moeten er toch nog naar luisteren met in ons achterhoofd de vraag: Welk deel van deze boodschap is voor mij bestemd? Wanneer mijn gebeden of vragen door de boodschappen van de profeten en apostelen beantwoord worden, bevestigt de Geest aan mij dat God van me houdt en dat Hij me persoonlijk kent.

2. De profeten kunnen uw persoonlijke gids zijn.

Onze hemelse Vader heeft ons een profeet voor onze tijd gegeven, president Russell M. Nelson. Ook al is hij misschien wel tientallen jaren ouder dan u, die levenservaring is in feite een groot voordeel als hij wijsheid en raad van God meedeelt. Onze hemelse Vader had onze behoeften in gedachte toen Hij president Nelson voorbereidde door zijn levenservaringen. Hij blijft hem goddelijke leiding geven zodat hij onze generatie kan onderwijzen en begrijpen.

President Nelson bezit alle sleutels om openbaring te ontvangen. Onze hemelse Vader is volledig op de hoogte van de moeilijkheden en behoeften van onze generatie. Hij openbaart aan president Nelson hoe hij ons het beste kan onderwijzen en leiden. President Nelsons devotional ‘Leden van de ware millenniumgeneratie worden’2, waarin hij leden van de millenniumgeneratie raad en advies van de Heer geeft, getuigt dat onze hemelse Vader ons door middel van president Nelson leidt.

3. De profeten waarschuwen ons voor gevaar.

Omdat onze hemelse Vader zoveel van ons houdt, wil Hij ons lichamelijk en geestelijk veilighouden. We moeten oppassen voor de stemmen die in het lawaai van de wereld opgaan, maar we kunnen altijd op de stem van de profeet vertrouwen, want God heeft ons beloofd dat Hij nooit zal toestaan dat de profeet ons misleidt. President Nelson heeft ons gevraagd om dagelijks in het Boek van Mormon te lezen en persoonlijke openbaring te ontvangen om geestelijk veilig te blijven.3 Hij heeft gezegd: ‘Ik spoor u aan om uw huidige geestelijke grenzen om persoonlijke openbaring te ontvangen te verleggen.’4

Profeten roepen, is een van de vele manieren waarop onze hemelse Vader ons laat zien hoeveel Hij van ons houdt en dat Hij ons persoonlijk kent. Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Dat we profeten hebben, is een teken van Gods liefde voor zijn kinderen. Zij maken de beloften en het ware wezen van God en Jezus Christus aan hun volk bekend.’5 Ik heb door op de woorden van de profeten te vertrouwen en hun raad op te volgen, antwoord op mijn vragen gekregen. Ik ben erg dankbaar voor deze manifestaties van Gods liefde.

Noten

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Waarom hebben we profeten nodig?’ Liahona, maart 2012, 4.

  2. Zie Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millenials’, Liahona, oktober 2016, 46–53.

  3. Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’ Liahona, november 2017, 60–63; ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 93–96.

  4. Russell M. Nelson ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95.

  5. Ulisses Soares, ‘Profeten spreken door de macht van de Heilige Geest’ Liahona, mei 2018, 99.