2016
En oppskrift for læring
Oktober 2016


En oppskrift for læring

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Prøv disse fire måtene å gjøre Guds ord behagelig for din sjel på.

Bilde
recipe for learning

Da jeg var ung, tilbragte jeg mange timer med å følge med på mor på kjøkkenet. Hun laget de mest utsøkte måltider, brød, småkaker og paier til familien vår. Etter hvert begynte jeg å lese oppskrifter, følge instruksjonene og lage mat. Jeg behøvde ikke å være avhengig av mor – jeg kunne gjøre det selv.

I likhet med å lære å lage mat, lærer vi evangeliet og utvikler vårt vitnesbyrd ved å gjøre. Da Lehi hadde fortalt familien om sin drøm om livets tre, sa Nephi at han ønsket å “se og høre og vite disse ting” selv (1 Nephi 10:17). Med andre ord, for Nephi var det ikke nok å lytte til sin fars vitnesbyrd. Han ønsket å lære det hans far allerede visste.

Oppskriften på læring av evangeliet har noen enkle trinn. Du kan bruke de følgende fire forslagene til å styrke læring av evangeliet i familien, i kirken eller i ditt personlige studium.

1. Forbered deg til å lære.

Innled ditt personlige studium med en bønn. Be vår himmelske Fader hjelpe deg å forstå det du leser. Skriv ned ett eller to spørsmål, og let etter svarene. Den hellige ånd vil bære vitnesbyrd om sannheten når du leser, grunner og ber (se Moroni 10:5).

Forbered deg til å lære evangeliet i kirken ved å lese leksjonen før du går. Kom, følg med meg-leksjonene finnes på LDS.org og i Gospel Library-appen.

2. Engasjer deg i læringen.

  • Les for å forstå. Antall sider du leser eller hvor fort du leser, er ikke like viktig som å forstå det du leser. Du må kanskje lese noen setninger flere ganger. Bruk ordbok til å slå opp ord du ikke kan. Hva betyr for eksempel evangelieutdeling? Du kan bruke Veiledning til Skriftene for å finne det ut.

  • Still spørsmål om det du leser. Du lurer kanskje på: “Hva skjedde i Jerusalem på den tiden Lehi og hans familie dro? Hvorfor ville ikke folket lytte til Lehi?”

  • Prøv å besvare disse tre spørsmålene om enhver læresetning i evangeliet: Hvorfor var dette viktig for folket på den tiden? Hvordan kan det anvendes på oss i dag? Hvordan gjelder dette meg?

  • Se etter mønstre og sammenhenger. Hva er for eksempel mønstrene i hvordan Nephi reagerte på motgang? Hvordan kan hans families reise i villmarken sammenlignes med Israelittenes reise ut av Egypt?

  • Skriv følelser og tilskyndelser i en dagbok. “Når du skriver ned verdifulle tilskyndelser, vil det ofte komme flere. Den kunnskapen du får, vil også være tilgjengelig gjennom hele livet” (Richard G. Scott, “Hvordan erverve seg kunnskap og styrke til å bruke den klokt,” Liahona, august 2002, 12, 14). Skriv ikke minst hva disse tankene betyr for deg.

  • Lag en tegning. En annen måte å lage en opptegnelse av det du lærer på, er å tegne det. En gang da jeg besøkte en venn på familiens hjemmeaften, fortalte bestemoren hennes personlige historier om tro og bønn. Før leksjonen begynte, ga min venn sine små barn papir og fargestifter slik at de kunne tegne historiene mens oldemoren deres snakket. Å tegne hjalp dem å følge med, og de stilte spørsmål underveis for å klargjøre deler av historien.

3. Studer og etterlev evangeliet hver dag.

Læring krever innsats. Vi må anstrenge oss for å forstå (se Mosiah 12:27). Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum rådet oss til å “sette av tid og sted for å studere Skriftene daglig, selv om det er bare i noen få minutter” (“When Shall These Things Be?” Ensign, des. 1996, 60). Når vi studerer regelmessig, blir det lettere å lære. For eksempel oppdaget jeg at når jeg faktisk leste Jesaja-kapitlene i Mormons bok (istedenfor å hoppe over dem), begynte de å bety noe for meg.

Når det gjelder å lære evangeliet, er det ikke nok å vite noe intellektuelt. Vi må også praktisere det vi lærer. Når vi handler ifølge sannheten, bekrefter Den hellige ånd den for oss, og vårt vitnesbyrd vokser. Når vi etterlever denne sannheten konsekvent, begynner vi å forandre oss. Vi blir omvendt til Jesus Kristus.

4. Del det du lærer med andre.

Å fortelle andre om et prinsipp i evangeliet med egne ord hjelper oss å huske dette prinsippet og å føle Ånden, noe som styrker vårt vitnesbyrd. En fin anledning til å dele er ofte på familiens hjemmeaften. Du kan også dele når du snakker med venner på skolen eller med familiemedlemmer under middagen.

Når vi følger disse fire enkle trinnene og flittig søker å kjenne Frelseren, er vi lovet at “Guds mysterier skal foldes ut for [oss] ved Den Hellige Ånds kraft” (1 Nephi 10:19).