2015
Jesus Kristus – vår fredsfyrste
Juli 2015


Jesus Kristus – vår fredsfyrste

Fra en tale under juleandakten i 2013.

Fred kan komme til alle som oppriktig søker Fredsfyrsten.

Bilde
Christ standing on a seashore. He is beckoning to two men who stand near Him. The two men are holding a fishing net over a small fire. Fishing boats and fishermen are visible in the background. The painting depicts Christ calling some of His Apostles or disciples.

Kristus kaller to disipler, av Gary E. Smith

Et fokus på Herren og evig liv kan hjelpe oss gjennom alle jordelivets utfordringer. Ufullkomne mennesker deler planeten jorden med andre ufullkomne mennesker. Dette er en fallen verden preget av overdreven gjeld, krig, naturkatastrofer, sykdom og død.

Personlige utfordringer kommer. Uansett hva som er årsaken til bekymringen, lengter vi alle etter å finne indre fred.

Mitt budskap handler om den eneste kilden til sann og varig fred, Jesus Kristus – vår fredsfyrste.1

Jesus sa: “La de små barn være, og hindre dem ikke fra å komme til meg, for himlenes rike hører slike til.”2

Han kan bringe fred til dem hvis liv har vært herjet av krig. Familier som forstyrres av militærtjeneste, har minner om krig, noe som ble dypt plantet i mitt sinn under Korea-krigen.

Krigene i dag er mer sofistikerte, men er fremdeles like opprivende for familier. De som lider på denne måten, kan vende seg til Herren. Hans trøsterike budskap handler om fred på jorden og godvilje blant menneskene.3

Fred kan komme til dem som ikke føler seg bra. Noen er fysisk skadet. Andre verker åndelig på grunn av kjære som er borte, eller andre følelsesmessige traumer. Brødre og søstre, fred kan komme til deres sjel når dere utvikler tro på Fredsfyrsten.

“Har dere noen som er syke blant dere? Bring dem hit. Har dere noen som er lamme eller blinde eller halte eller krøplinger… eller som er plaget på en eller annen måte? Bring dem hit, og jeg vil helbrede dem.”4

“Jeg kan se at deres tro er tilstrekkelig til at jeg kan helbrede dere.”5

Bilde
A woman is kneeling next to Christ. She is holding on to His clothes. He is looking down at her. Others are behind Christ.

Fred kan komme til en som lider i sorg. Enten sorgen kommer av et feiltrinn eller en synd, krever Herren bare ekte omvendelse. Skriftene trygler oss om å “fly fra ungdommens lyster… [og påkalle] Herren av et rent hjerte.”6 Da kan hans legende “balsam i Gilead” helbrede til og med en sjel som er syk av synd.7

Tenk på forandringen i John Newton, født i London i 1725. Han omvendte seg fra sitt syndige liv som slavehandler, for å bli anglikansk prest. Med denne mektige forandringen i hjertet, skrev John teksten til salmen “Amazing Grace”.

En nåde stor, hvor godt det gjør,

som frelste meg fra synd.

Så svak jeg var, men ved Guds ord,

ser jeg som før var blind.8

“[Det vil være] glede i himmelen over én synder som omvender seg.”9

Fred kan komme til dem hvis arbeid er tungt:

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.”10

Fred kan komme til dem som sørger. Herren sa: “Salige er de som sørger, for de skal trøstes.”11 Når en av våre nærmeste går bort, kan vi bli fylt med fred i Herren gjennom Åndens hvisken.

“De som dør i meg, [skal ikke] smake døden, for den skal være søt for dem.”12

“Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke.”13

“Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.

Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.”14

Fred kan komme til alle som oppriktig søker Fredsfyrsten. Det er hans gode og frelsende budskap våre misjonærer bringer ut til hele verden. De forkynner Jesu Kristi evangelium slik det ble gjengitt av ham gjennom profeten Joseph Smith. Misjonærer forkynner disse livsendrende ordene fra Herren: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud.”15

Fred kan komme til alle som velger å vandre på Mesterens vei. Invitasjonen hans er uttrykt i fem kjærlige ord: “Kom så og følg meg.”16

Vi vil synge pris til Fredsfyrsten,17 for han vil komme igjen. “Herrens herlighet skal [da] åpenbares, og alt kjød skal se det.”18 Som tusenårsrikets Messias, vil han regjere som kongenes Konge og herrenes Herre.19

Når vi følger Jesus Kristus, vil han lede oss slik at vi kan bo hos ham og vår himmelske Fader, sammen med vår familie. Gjennom våre mange utfordringer i jordelivet, hvis vi er trofaste mot inngåtte pakter, hvis vi holder ut til enden, vil vi kvalifisere oss til den største av alle Guds gaver, evig liv.20 I hans hellige nærhet kan familien være sammen for evig.

Gud velsigne dere, mine kjære brødre og søstre. Og måtte dere og deres nærmeste for evig nyte alle vår Herres – vår Fredsfyrstes velsignelser.