2015
Forberedelse til å komme inn i Herrens hus
Juli 2015


Forberedelse til å komme inn i Herrens hus

Smil når du tenker på templet. Det er et sted som gir kraft og velsignelser.

Bilde
The Washington D.C. Temple at sunset and evening shots. Also shots with fog.

Under åpent hus i et tempel la jeg merke til noen jenter som gikk bak foreldrene sine gjennom templet. De smilte da de så seg i speilet i bruderommet. “Husk,” hvisket bestemoren deres, “hvor spesielle dere er og hvor høyt vår himmelske Fader elsker dere.” Hver av jentene forestilte seg at de ville vende tilbake til templet som en troende kvinne, med modnende skjønnhet og evner, rede til å utføre sin misjon på jorden. Gutter som deltok på åpent hus, fikk også et glimt av sine fremtidige velsignelser og ansvarsoppgaver.

Det disse barna følte i templet, var riktig. Vår himmelske Fader ønsker å velsigne deg. Hans største velsignelser kommer når du trer inn i templet for å motta hellige ordinanser og inngå og holde hellige pakter. Du er ansvarlig for å forberede deg og være rede.

Templet er viktig i livet, spesielt når du er ung: “Den unge mannen trenger sin plass i templet mer enn sin far og sin bestefar, som er styrket av et liv med erfaring. Den unge kvinnen som skal ta fatt på sitt liv, trenger også den ånd, innflytelse og veiledning som kommer av å delta i templets ordinanser.”1 Begynn nå å forberede ditt hjerte og sinn til fullt ut å kunne motta og forstå disse velsignelsene (se Matteus 13:23; Markus 4:20).

Motta evangeliets fylde

Hvis du vil forberede deg til å komme inn i templet, vil du være “rede til å motta [hans] evangeliums fylde” i templet (L&p 35:12; uthevelse tilføyd). Templet er et sted som gir kraft og velsignelser. Herren befalte profeten Joseph Smith og de tidlige hellige å samles i Kirtland, Ohio, der de til slutt skulle bygge et tempel. “Der skal dere bli begavet med kraft fra det høye” (L&p 38:32; uthevelse tilføyd).

Under åpent hus i et tempel nylig samlet en apostel sin familie rundt det hellige alteret i et beseglingsrom. Han lærte dem at alt vi gjør i Kirken – klasser, aktiviteter, programmer og møter – forbereder oss til å komme til alteret i templet for å motta beseglingsordinansen. Templet er selve kjernen i vår himmelske Faders plan for din evige lykke og fremgang.

Forberedelse til å inngå pakter med Gud

Din forberedelse til å komme inn i templet og inngå pakter skjer ikke raskt. Den begynte med dåpen og Den hellige ånds bekreftende gave, og vokser deretter med bønn, skriftstudium, lydighet og tjeneste. Den innbyr til renhet hver uke når du deltar i nadverden. Den finner sted når du lærer å søke tilgivelse gjennom omvendelse, når du holder normene og verdig innehar en tempelanbefaling for begrenset bruk. Ungdomsprogrammer vil hjelpe deg, men din forberedelse er personlig. Du utvikler din verdighet, ditt vitnesbyrd og din omvendelse. Frelserens forsoning gjelder deg personlig.

Etter hvert som du øker din åndelige modenhet, vil du ønske å forberede deg til og komme inn i templet. Der vil du motta ordinanser og inngå pakter som er nødvendige trinn for å komme nærmere din himmelske Fader. Tempelordinanser er “de mest opphøyde… ordinanser som er åpenbart til menneskeheten.”2

Når du mottar tempelordinanser, inngår du høytidelige pakter med din Fader bare én gang for deg selv, og så vil du gjøre ditt beste for å overholde dem resten av livet. Hver gang du kommer til templet, kan du føle hans Ånd og få ytterligere åpenbaring og forståelse mens du sørger for nødvendige ordinanser for andre. Du vil forstå og få forsikring om din evige tilværelse og den uendelige kraften av dine pakter. Hvis vi ikke var evige personer, ville ikke templet ha noen betydning. Du kommer til templet og inngår pakter fordi du vil eksistere i all evighet, og ønsker å være sammen med din himmelske Fader og din familie i “en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41). Denne vissheten vokser i din egen sjel og bekreftes av Den hellige ånd.

Verdighet

Bilde
Young woman meeting with her bishop. Shot in the Philippines.

Den hellige ånds rolle er reell. Han underviser deg, renser deg og formidler Faderens kjærlighet (se Romerne 5:5). Løftets Hellige ånd er Den hellige ånds bekreftende kraft, som bekrefter hver pakt i all evighet.

For å motta Ånden, må du tre inn i templet ren og ubesmittet, fri for enhver uoppgjort overtredelse. Hvis Satan på noe vis skal klare å overvinne deg, vil det være ved å holde deg borte fra templet, eller å friste deg til å dra dit uverdig.

Av denne grunn vil du bli invitert til å sitte i et personlig intervju med din biskop eller grenspresident for å vurdere din verdighet og villighet til å motta en anbefaling for å komme inn i templet. Vær ærlig, og stol på at han vil hjelpe deg. I virkeligheten fastslår du din egen stilling overfor Herren (se L&p 109:24). Du kommer til å undertegne din egen anbefaling først. Du bevitner din verdighet overfor Herren.3

Å være verdig betyr ikke at du er fullkommen ennå. Det betyr at du har rett innstilling, at du etterlever budene og at du ønsker å bli bedre hver dag.

Lær av symboler

I templet, som i Skriftene, underviser Herren oss ved hjelp av symboler. Du kan finne mange symboler i Skriftene, som for eksempel klippen, frøet, frukten, livets tre og nadverdens brød og vann (se for eksempel 1 Nephi 11; Alma 32; Helaman 5:12). Dåp ved nedsenkning symboliserer nytt liv, gjenfødelse og renhet (se Romerne 6:3-5). I templet går vi alle i hvitt, noe som symboliserer renhet, hellighet, lys og likhet.

Noen av symbolene i templet er både fysiske og åndelige. For eksempel er bruk av tempelkledningen en fysisk, daglig påminnelse om templets pakter og lovede velsignelser. Hvis vi respekterer og hedrer den, beskytter tempelkledningen oss mot fristelser og ond innflytelse.

Alle templets ordinanser er symbolske. “Ved en hellig seremoni [kan] man bli tvettet og salvet,”4 noe som minner om da konger og prester i oldtidens Israel ble forberedt til å innta sine stillinger (se 1 Samuelsbok 10:1; 16:13). Undervisningen og paktene i begavelsen innebærer at man bli ikledd eller mottar ytterligere kraft og løfter fra Gud (se Lukas 24:49). Kanskje det vakreste symbolet er beseglingsordinansen, hvor et par blir forenet i et ubrytelig bånd som kan vare i all evighet.

Løftene i templet er rikholdige og edle. Du blir “meget begunstiget” og mottar “store velsignelser” (3 Nephi 10:18) som Faderen har forbeholdt deg personlig. Så smil når du tenker på templet.

Uansett alder, kan du gjøre alt som er nødvendig for å være rede til å motta de største velsignelsene din himmelske Fader tilbyr deg. Stol på det du følte da du var barn og sang: “Jeg ser vår Herres tempel, en bolig for vår Gud… Jeg gjør meg rede ved å tjene Herren og hans kirke.”5 Det kan gjelde deg.

Noter

  1. John A. Widtsoe, “Temple Worship,” Utah Genealogical and Historical Magazine, april 1921, 91–92.

  2. Forberedelse til å gå inn i det hellige tempel (hefte, 2002), 1.

  3. Se Josva 24:22, 27: “Så er dere da vitner mot dere selv at dere har valgt Herren og vil tjene ham. De sa: Ja, det er vi vitner på!” Josva tok en stor stein og la den under en eik og sa: “Denne store steinen [i likhet med vår egen tempelanbefaling] skal være et vitne mot oss. For den har hørt alle de ord som Herren har talt med oss.”

  4. Forberedelse til å gå inn i det hellige tempel, 1.

  5. “Jeg ser vår Herres tempel,” Barnas sangbok, 99.

Foto av Rexburg Idaho tempel

GLASSMALERI, LAIE HAWAII TEMPEL