2015
Entä jos…? Kysymyksiä lähetystyössä palvelemisesta
Kesäkuu 2015


Entä jos…? Kysymyksiä lähetystyössä palvelemisesta

Kun aikasi palvella lähetystyössä lähestyy, saatat kysyä itseltäsi: ”Voinko todella tehdä sen?” Kyllä voit! Se ei ehkä ole helppoa, mutta et koskaan tule katumaan sitä.

Kuva
3 separate images. Two missionaries in Romania standing in the courtyard of a large building talking. A fountain is in the background. (PWO #12548) Bishop in his office talking to a young man in DR Congo. (PWO #12548) Elder missionary studying the scriptures. Shot in the Philippines. (PWO #12508)

Lähetystyöhön valmistautuminen voi olla pelottavaa. Saatat olla huolissasi monesta asiasta – rahasta, tiedoista, ujoudesta – mutta huolenaiheista riippumatta voit saada tarvitsemasi varmuuden ja rohkeuden. Oheisena on yleisiä kysymyksiä ja vastauksia, jotka auttavat sinua voittamaan pelkosi ja saamaan uskoa kulkea eteenpäin.

Mitä jos en tunne pyhiä kirjoituksia tai evankeliumia tarpeeksi hyvin?

Lähetystyöhön valmistautumiseen tulee ehdottomasti kuulua evankeliumin asioiden opettelemista, mutta sinun ei tarvitse tietää kaikkea ennen lähtöäsi. Esimerkiksi vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista oli nuorukaisena huolissaan siitä, oliko hän valmis palvelemaan lähetystyössä. Hän sanoi: ”Muistan rukoilleeni: ’Taivaallinen Isä, kuinka voin palvella lähetystyössä, kun tiedän niin vähän?’ Uskoin, että kirkko on totta, mutta tunsin, että hengellinen tietoni oli hyvin rajallinen. Rukoillessani sain tunteen: ’Sinä et tiedä kaikkea, mutta sinä tiedät tarpeeksi!’”1

Evankeliumin tieto tulee kyllä, kun teet uskollisesti töitä oppiaksesi evankeliumin periaatteet ja tutkit pyhiä kirjoituksia, etkä sinä ole yksin. Pyhä Henki opastaa sinua, ja sinulla on tovereita, lähetystyön johtohenkilöitä ja lähetysjohtajasi, jotka auttavat sinua ponnisteluissasi. Muista, mitä vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Kyse ei ole teidän uskonne suuruudesta tai tietonne määrästä – kyse on siitä, missä määrin osoitatte tinkimättömyyttä teillä olevaa uskoa ja jo tuntemaanne totuutta kohtaan.”2

Entä jos en ole varma, että minulla on todistus?

Todistuksen saaminen on keskeinen osa lähetystyöhön valmistautumista. Saatat ajatella, että todistuksesi on heikko, mutta se kyllä vahvistuu, kun pyrit vilpittömästi vahvistamaan sitä. Muistathan:

  • Etsi hiljaisia hetkiä, jolloin voit tutkia ja rukoilla. Tarvitset aikaa, jolloin voit tuntea Hengen innoitusta.

  • Elä evankeliumin mukaan. Lue kohta Joh. 7:17, niin saat selville, miksi se auttaa todistustasi vahvistumaan.

  • Kehity vähän kerrallaan. ”Hengellinen [matkasi] kestää koko elämän. Me emme tiedä kaikkea alussa emmekä edes matkan varrella. Kääntymyksemme tapahtuu askel askeleelta.”3

Muista myös, että todistuksesi voi olla vahvempi kuin luuletkaan. Vanhin Holland on kertonut: ”Hiljattain eräs 14-vuotias poika sanoi minulle hieman epäröiden: ’Veli Holland, en voi vielä sanoa tietäväni, että kirkko on totta, mutta uskon, että se on totta.’ Halasin sitä poikaa, kunnes hänen silmänsä pullistuivat ulos. Kerroin hänelle – –, että usko on kallisarvoinen sana, vieläkin kallisarvoisempi teko, eikä hänen ole koskaan tarpeen pyydellä anteeksi sitä, että hän ’vain uskoo’. Kerroin hänelle, että Kristus itse on sanonut: ’Älä pelkää, vaan usko.’ – – Kerroin tälle pojalle, että usko on aina ollut ensimmäinen askel kohti vakaumusta. – – Ja kerroin hänelle, miten hyvin ylpeä olin hänestä ja hänen etsintänsä vilpittömyydestä.”4

Entä jos en tunne olevani kelvollinen?

Jos elämässäsi on jotakin väärin, voit korjata asian. Piispasi tai seurakunnanjohtajasi auttaa sinua tietämään, mitä sinun tarvitsee tehdä, jotta tulisit puhtaaksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Kehotan sinua, ei niinkään rukoilemaan, pitäisikö sinun lähteä [lähetystyöhön], vaan pikemminkin pyytämään Herraa opastamaan sinua siinä, mitä sitten tarvitaankin, jotta sinusta tulisi kelvollinen, kykenevä kokoaikainen lähetyssaarnaaja.”5

Rebekah S. Venäjältä kertoo omasta kokemuksestaan: ”Vaikka olin tehnyt parannuksen, syyllisyys ja tuska saivat minut ajattelemaan, etten voisi palvella lähetystyössä, koska tekemäni virheet olivat niin pahoja. Piispani ja vaarnanjohtajani auttoivat minua kuitenkin ymmärtämään sovituksen parantavan voiman elämässäni. Olen hyvin kiitollinen parannuksesta. Lähetystyössä kelvollisuus on kaikki kaikessa. Et voi opettaa Hengen avulla, jos et ole kelvollinen saamaan Henkeä luoksesi (ks. OL 42:14). Sydämessäsi täytyy olla rauha, jotta voit palvella koko sydämestäsi. Sillä on suuri vaikutus.”

Kuinka voin jättää perheeni ja ystäväni?

Kuva
Two images. Sister missionaries in Hong Kong. They are walking down a sidewalk. (PWO #12618) A group shot of people at a baptism in Thailand before the baptism. An elder missionary in white standing next to a woman also in white. (PWO #12508)

On vaikea jättää rakkaimmat ihmiset, etenkin kun tietää, että kaikki on erilaista, kun tulet takaisin – ystävillesi, perheellesi ja erityisesti sinulle. Saatat olla huolissasi siitä, kuinka perheesi selviytyy taloudellisesti ilman sinua tai kuinka perheenjäsenet suhtautuvat lähetystyöhösi. Mutta Herra huolehtii läheisistäsi ja siunaa heitä sinun palvelutyösi tähden (ks. OL 100:1). Vaikka kaipaatkin heitä, Herra tarvitsee sinua, jotta auttaisit muita perheitä löytämään evankeliumin onnen. Usko, että taivaallinen Isä haluaa sinun ja perheesi parasta, ja muista, että ”usko luottaa siihen, että Jumala on varannut suuria meille jokaiselle”6. Herralla on ihmeellisiä siunauksia varattuna sinulle ja perheellesi, kun löydät uskoa kulkea eteenpäin.

Entä jos luulen, ettei minulla ole varaa siihen?

Lähetystyön kustannukset voivat tuntua suurelta uhraukselta, mutta Herra tietää, mitä Hän haluaa sinun tekevän. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Puhun sille nuorelle miehelle, jolla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka hän voi rahoittaa lähetystyönsä. Minäkään en tiedä sitä. Mutta tiedän tämän: jos sinulla on uskoa ja päätät lähteä, siihen löytyy jokin keino.”7

Loran C. Englannista sai kokea seuraavaa: ”Olin juuri alkamassa täyttää lähetystyöpapereitani, kun pankista kerrottiin minulle, että minulla oli suuri luottokorttivelka. Piispani ja minä laadimme talousarvion, kuinka paljon tuloistani käyttäisin velkani lyhentämiseen, lähetystyöhöni, kymmenyksiin ja muihin menoihini. Se vaati suuria uhrauksia, ja ajattelin, etten pääsisi tavoitteeseeni. Maksoin kuitenkin uskollisesti kymmenykseni, ja Herra puuttui asioihin. Sain tuntemattomalta lahjoittajalta rahat, jotka tarvitsin velkani maksamiseen ja lähetystyötavoitteeni täyttämiseen.”

Entä jos arastelen puhua ihmisille?

Pelkkä ajatus siitä, että puhuu tuntemattomille ihmisille kaiken päivää, joka päivä, voi olla vaikea. Sam L. Kaliforniasta Yhdysvalloista muistelee: ”Sellaiselle ihmiselle, joka tuskin rohkenee katsoa, kuka on omalla ulko-ovella, ajatus ventovieraan oveen kolkuttamisesta, jotta puhuisi hänelle evankeliumista, tuntui täysin mahdottomalta.

Vaarnan nuorisokonferenssissa meitä pyydettiin lähtemään lähetyssaarnaajien kanssa saarnaamaan evankeliumia. Lähtisin oikeiden lähetyssaarnaajien kanssa? Oikeiden ihmisten luokse? Minua hermostutti, mutta sitten muistin tämän pyhien kirjoitusten kohdan: ’Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi ja sanon sinulle: ”Älä pelkää, minä autan sinua.”’ (Jes. 41:13.) Rukoilin sitä apua, ja vaikka olin yhä oma kömpelö itseni, tunsin saavani voimaa Pyhältä Hengeltä ja pystyin jopa antamaan kaksi Mormonin kirjaa.”

Entä jos se sotkee opiskelu- tai urasuunnitelmani?

Kuva
Four separate images. Elder missionaries out walking in an alleyway. Shot in the Philippines. (PWO #12508) Missionaries riding in a vehicle. Shot in the Philippines. (PWO #12508) Elder missionaries in Hong Kong. They are walking outdoors. (PWO #12618) Missionaries in Portugal teaching a woman. (PWO #12548)

Saatat ajatella, että ajan käyttäminen lähetystyöhön juuri kun olet valmistautumassa opiskelua tai uraa varten vaarantaa tulevaisuutesi, mutta asia on päinvastoin. Herra haluaa sinun menestyvän, ja Hän auttaa sinua. Mikään sellainen, mistä luovut, ei ole yhtä arvokasta kuin lähetystyöpalvelusi.

Moni nuori on joutunut tekemään samanlaisia päätöksiä. William H. Australiasta jätti lupaavan uran rugbyn pelaajana tietämättä, voisiko hän kotiin palattuaan enää saada tilaisuuksia pelata (ks. ”Aikalisä lähetystyötä varten”, Liahona, kesäkuu 2012, s. 50–52). Joseph B. Filippiineiltä meni yliopiston sihteerin toimistoon valmiina luopumaan ainutlaatuisesta tilaisuudesta saada hyvä koulutus (ks. ”Polttouhriksi”, Liahona, syyskuu 2007, s. 40–42). Tapahtuipa toivomasi lähetystyösi jälkeen tai ei, mikään tilaisuus ei ole arvokkaampi kuin palvelusi lähetyssaarnaajana.

Ei mitään kaduttavaa

Taivaallinen Isä haluaa meidän olevan onnellisia, eikä Hän pyydä meitä tekemään asioita, jotka eivät siunaisi ja auttaisi meitä. Jos teet uskollisesti sen, mitä Herra sinulta pyytää – vaikka se olisi vaikeaakin – tulet huomaamaan, että siitä koituvat siunaukset ovat paljon parempia kuin mikään, mitä maailmalla on tarjota. Et tule koskaan katumaan lähetystyössä palvelemista.

Viitteet

  1. Neil L. Andersen, ”Sinä tiedät tarpeeksi”, Liahona, marraskuu 2008, s. 13.

  2. Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.

  3. ”Sinä tiedät tarpeeksi”, s. 13.

  4. ”Minä uskon”, s. 94–95.

  5. Richard G. Scott, ”Nyt on aika palvella lähetystyössä!”, Liahona, toukokuu 2006, s. 90.

  6. Jeffrey R. Holland, ”Paras on vielä edessäpäin”, Liahona, tammikuu 2010, s. 21.

  7. Boyd K. Packer, ”Come, All Ye Sons of God”, Ensign, elokuu 1983, s. 71.